HJÄLP!!! Hur ska jag sänka mitt ph?

#1 - 20 februari 2006 08:50
Hej!
Hur kan jag sänka mitt ph utan att köpa massa med medel för jag har en del känsliga fiskar. Det går inte att sätta in torv i min pump:(. Så hur ska jag göra.

//Ebbe
#2 - 20 februari 2006 09:15
1) Vad är ditt pH?
2) Vad är det för fisk?
3) Tänker du ODLA fisken, eller bara hålla dem?
#3 - 20 februari 2006 09:26
Jag har fjärilar och en Mystus vittatus som är en mal och fjärilar är känsliga för sånt och Mystus är också väldigt känslig för såna medel men jag har fler fiskar men dom är inte så känsliga.

Mitt ph har gått upp en heldel den senaste tiden. Mitt ph är 7,2.

Just nu vill jag bara att dom ska må bra men senare när mitt ph är bättre så kanske jag tänker att odla.
#4 - 20 februari 2006 10:45
Jag tror nog att ekextrakt hade funkat. inga kemikalier, men sänker ph. kom bara ihåg att sänka lite i taget.
#5 - 20 februari 2006 11:21
hej... i mitt kar ar det ett standigt ph pa 7.0, avenfast mitt kranvatten ar ph6.8 .. jag har fjarilar och de har just lekt sa i mitt fall verkar de inte bry sig i att det ar lite hogre an vad de sager att de ska ha.. =)
#6 - 20 februari 2006 11:22
Men kan jag inte ta lite citronsyra istället:) Men jag vet inte hur mucket jag ska ta på 100 liter. Tack för svar. Jag har också undrat om dom verkligen behöver så lågt ph men dom är så blecka man kan ju undra varför man nästan ser igenom dom men det måste visst vara något annat än ph:ett
#7 - 20 februari 2006 15:20
[quote=Ebbe Berglund]Jag har fjärilar och en Mystus vittatus som är en mal och fjärilar är känsliga för sånt och Mystus är också väldigt känslig för såna medel men jag har fler fiskar men dom är inte så känsliga.

Mitt ph har gått upp en heldel den senaste tiden. Mitt ph är 7,2.[/quote]Varken din Mystus eller dina fjärilar tar någon som helst skada av ett pH runt 7.5. Risken att du dödar dem är mycket större om du börjar mecka med vattenkemin. Helt på allvar. Don't worry, be happy.

Skall du _odla_ fjärilarna kan det hända saken kommer i ett annat läge.
#8 - 20 februari 2006 15:42
Håller med mina fjärilar går just nu i 7.5 och verkar inte lida någon större brist. (en av dem är på bilden till höger).

Det är viktigare med ett stabilt ph än ett som hoppar omkring.
#9 - 20 februari 2006 16:13
Men jag förstår inte varför dom är så bleka:confused: man ser nästan igenom dom:( . Det måste vara att dom är vildfångade för det är svårare att göra så att dom mår bättre än odlade
#10 - 20 februari 2006 16:15
[quote=Ebbe Berglund]Men jag förstår inte varför dom är så bleka:confused: man ser nästan igenom dom:( . Det måste vara att dom är vildfångade för det är svårare att göra så att dom mår bättre än odlade[/quote]

Har du kollat nitriten då? Hur gamlat är akvariumet?

Kvaliten på fjärilar tycker jag är rätt skiftande. Mina är svensk odlade och verkar vara mera tåliga.
#11 - 20 februari 2006 17:12
Mitt akvarium vet jag inte hur gamalt det är:confused: för jag fick det begangnat men jag har haft det i 3 månader. Jag har inte kollat nitriten men dom andra fiskarna mår ju bra.
#12 - 20 februari 2006 17:19
[quote=Ebbe Berglund]Men kan jag inte ta lite citronsyra istället:) Men jag vet inte hur mucket jag ska ta på 100 liter. Tack för svar. Jag har också undrat om dom verkligen behöver så lågt ph men dom är så blecka man kan ju undra varför man nästan ser igenom dom men det måste visst vara något annat än ph:ett[/quote]
hål inte på att trixa med vattenkemi ,dina fiskar mår mycket bättra med ett stabilt ph.
om du absolut måste ,så läs och läs en gång till.
och sedan upptäckar du att dett är mycket bättra för dina fiskar ,med ett stabilt ph
mvh janne
#13 - 20 februari 2006 18:13
Med ph- buffer kan man ju sänka pht utan att det blir instabilt. Sen beror det väl på vilket kh man har också skulle jag gissa. Själv sänker jag ph med ekextrakt och det är inte helt okomplicerat men mitt vatten är rätt hårt så några stora svängningar i ph har det i varje fall inte blivit. Fast jag är ingen expert på detta......
#14 - 20 februari 2006 18:21
Hur mycket kostar ekextrakt ungefär:confused:
#15 - 20 februari 2006 18:53
[quote=Ebbe Berglund]Mitt akvarium vet jag inte hur gamalt det är:confused: för jag fick det begangnat men jag har haft det i 3 månader. Jag har inte kollat nitriten men dom andra fiskarna mår ju bra.[/quote]

Jag var lite otydlig, jag menade du hur länge du hade haft igång akvariumet. Inte hur gamlat akvariumet är i sig.:p

Jag skulle kolla upp nitriten, fjärilar är känsliga enligt min erfarenhet.
Berätta lite mera om ditt akvarium, storleken, hur ofta byter du vatten, vad för filter har du? Jag skulle börja i den ändan och inte med ph:t.

Jag har lärt mig av egen erfarenhet att man gör mera skada med att fixa och trixa. Och jag grät blod innan pga av mitt vatten.
Visst vissa fiskar kräver surt vatten men jag anser att odlade fiskar faktiskt klarar kranvattnet hos normal folket utan problem. (så länge det inte handlar om extrema fall)

Oftast ligger problemet i när det handlar om lekar men det är en annan femma.(ang pht alltså) Just som Azur sa.
#16 - 20 februari 2006 18:59
[quote=Ebbe Berglund]Hur mycket kostar ekextrakt ungefär:confused:[/quote]

Tror jag betalade ungefär 189 kr för 300 ml, vilket räcker länge eftersom jag bara har i 1 krm/ hink vid vattenbyte. Fast det är lite finlir över det eftersom det krävs så lite för att sänka ph rätt rejält, så man kan inte bara höfta till utan måste mäta så man är säker på sin sak. Annars kan det sjunka alldeles för lågt. Det är antagligen enklare med ph- buffer 6,5 som jag vet att vissa kör med.

/ Maria
#17 - 20 februari 2006 19:06
Mitt akvarium är 100 liter. Har haft vatten i (mitt akvarium) tre månader och jag har bara ett sådant där "skumgummi-filter".
Hur sänker man Nitrit-halten om den är för hög?

Ja jag har hållit på att trixa mycket med vattnet den sista månaden och jag har hällt i regn vatten men det kommer ifrån ett rent ställe. Har bytt minst varje vecka för att komma ner i ph men det går så segt. Ska väl kolla Nitriten.
#18 - 20 februari 2006 20:20
Mitt tips är som ovan sagt att inte trixa för mycket med pH, det är inte så jätteviktigt sett till nitrit, som abslout inte får finnas något spår av. Tipset är att få till bättre biologisk filtrering med ytterfilter och kanske även torv eller ek i någon form. Greja inte heller för mycket med regnvatten. Byt vatten ofta! pH-buffert är alltid det bästa alternativet om du vill justera pH, dock ej det billigaste.

Nitrit-test är billigt i längden, billigare än att köpa nya fiskar iaf.
#19 - 21 februari 2006 07:32
Men jag förstår inte hur jag kan få in nitrit:confused:. För det mesta av mitt vatten kommer ifrån regnvatten. Men jag har använt rätt så mycket medel för jag har fått lite sjukdomar.:(
#20 - 21 februari 2006 07:38
nitrit får du inte in, det bildas i akvariet, ett steg i kvävecykeln, som bildas genom nedbrytning av fiskarnas avföring, så för att bli av med det byter man vattnet..

lycka till!
#21 - 21 februari 2006 07:41
Ok ja det var längesedan jag ränsade på bottnen jag har väldigt mycket skit tack för svaret:)
#22 - 21 februari 2006 10:20
kom ihåg att inte rensa för mycket då du kan ta upp de bra bakterierna som bor i bottenmaterialet...

jag brukar bara suga upp det skit som ligger på botten, inte i...
#23 - 21 februari 2006 11:44
oki doki!

Annons