Hjälp ? malawi fiskar konstiga:S

#1 - 27 september 2010 11:54
Kom inte på någon passande rubrik.. Men ja.. mitt malawi kar... exakt ALLA fiskar ligger och trycker vid botten och gömmer sig.. ingen kommer fram över huvud taget.. Kan det vara något som är galet? dom brukar alltid vara framme och va livliga.. men nu verkligen ser man inget över huvud taget:S.

Någon som vet om det kan vara något? för tillfället är där bara 8 fiskar.. 250 l. Gold, ps polit. och dessa svart/blåa kommer ej på namnet nu.

1+3 gold 1+1 "blå/svart" 1+1 ps polit..

Kan det vara något som inte står rätt till i karet? för stark cirkulation ? för liten? just nu har jag en 1200l/h cirpump som blåser från ena sidan rakt över till andra... plus fluval 4a plus på max effekt bakom btn..

Cirk pumpen står på typ 800l/h..

Kan det va för starkt? något står inte rätt till i alla fall.
#2 - 27 september 2010 12:00
låter lite som nitrit? nystartat? kollat värdena på vattnet?

frö strömmt 'är det någ iinte du.
#3 - 27 september 2010 12:15
nja det är inte direkt nystartat. Dock gjorde jag ett STORT vattenbyte innan jag omvandla karet från sa till malawi. Om det skulle va nitrit då är det kört eller?
Bilagor:
#4 - 27 september 2010 12:20
nejnej. men kolla värden omedelbart. om det är nitrit så inhandla nitruivec o gör 50% vattenbyten i en vecka ungeför. mata minimalt.
#5 - 27 september 2010 12:27
Kollade allt nu. ph 7.5-8.0

KH 3

nitrit 0.3mg/l

Kan inte tycka det borde va så himla farligt? eller?
#6 - 27 september 2010 12:52
Kh är aningen lågt. Ta ett par tester nu under kvällen och se om ph:t ändras. Kh:t gör pH:t stabilt.

Annars tycker jag det låter som vanliga symptom att de är rädda. Fler fiskar ger betydligt större säkerhet bland malawi så var inte rädd att slänga i ett par till, om karet är väl inkört.

Sen råder jag dig att skaffa fler honor till de hanar du redan har. 1+1 fungerar väldigt sällan bra för m-bunas och honan blir efter ett tag sönderstressad.
#7 - 27 september 2010 13:05
aa då jag har fler fiskar men tar det säkra före det osäkra innan jag slänger i dom.. där går ju några L-malar också som jag glömde skriva.

Ps.polit har jag 5 honor och 1 hane till. som ska i om ett tag.. samma med dom "blå/svarta" där är en hona till som ska i där så det blir 1+2 kör mest på polit då den är min favorit.. så kör 1+4 med dom när alla är i. så 2+8.

är namnet på dom blå/svarta m-bunas? honorna och hanarna ser likadana ut.. I alla fall dom och dom gold köpte jag bara för att jag ville ha lite färg i malawi karet. jag satsar ju mest på polit . Men dom är inte dirkt färgglada.

Men åter till sak. Va precis ute och hämta massa mer natur sten och la i.. Och nu är dom framme för glada livet igen.
#8 - 27 september 2010 13:17
rengjorde du stenen innan du la i den? kokade den asså?
#9 - 27 september 2010 13:18
självklart:) Förutom dom riktigt stora snygga jag hitta nu dom fick "bada" i 70 grader
#10 - 27 september 2010 13:38
Nitrit på 0,3 är alldeles för högt! Dina fiskar löper stor risk att dö allihop. Gör omedelbart ett vattenbyte på 50%, ös i 1 tsk salt per 100 liter vatten och köp Nitrivec eller liknande och pytsa i.

Kolla sedan nitritvärdena varje dag, är de för höga (över 0,01), byt åter 50% och i med motsvarande mängd salt och Nitrivec.

Mata ingenting på ett par dagar och ytterst sparsamt efter det.
#11 - 27 september 2010 13:40
Vad bra det löste sig!

M-bunas är ett släkte inom malawi och alla du har är mbunas. Om du kollar artbeskrivningarna och går in på "Välj grupp" så kommer du under malawi hitta Mbunas.

Beskriv gärna hur den blåsvarta fisken ser ut. Låter som demasoni eller maingano.
#12 - 27 september 2010 13:52
tror inte det är någon av dom du skrev.. Men däremot så hade jag gärna fått tag i några av demasoinin för fy fan va fin den va.

en bild på min så kanske du lättare kan säga vad det är för någon:)
#13 - 27 september 2010 13:53
Tog de som är "vanligast" i butik som är blå/svarta. Men lägg upp en bild så blir det betydligt lättare :)

Edit -- Och jo visst e demasonin fin! Kommer få gå ett gäng sådana i mitt 310 liters kar sen när det är klart ;)
#14 - 27 september 2010 13:58
atans glömde jag skriva länken haha
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5f7201035146P4580
#15 - 27 september 2010 14:07
fast det är kanske en sådan ? fast med "tätare ränder" ?
#16 - 27 september 2010 14:11
Majki01 skrev:
atans glömde jag skriva länken haha

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5f7201035146P4580

Det är nog en Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga"
#17 - 27 september 2010 14:15
där har vi det. det slog mig direkt du skrev det.. hade bara tappat namnet på tungan, men Mpanga är det ja:)
#18 - 27 september 2010 14:16
Majki01 skrev:
där har vi det. det slog mig direkt du skrev det.. hade bara tappat namnet på tungan, men Mpanga är det ja:)

Verkar stämma bra :)

Bättre bild här.
#19 - 27 september 2010 14:46
när det gäller mpanga, så bör du ha mycket mera än 1+2. kör iaf 10 st.
#20 - 27 september 2010 14:54
aa men ska somsagt inte satsa på mpangan, Blir mycket polit .. så jag håller mig med golden 1+3 och mpangan 1+3 bara för färgernas skull

sen massa polit. Mpanga och golden är inget jag vill ha yngel på endå
#21 - 27 september 2010 15:03
aa men ska somsagt inte satsa på mpangan, Blir mycket polit .. så jag håller mig med golden 1+3 och mpangan 1+3 bara för färgernas skull

sen massa polit. Mpanga och golden är inget jag vill ha yngel på endå
#22 - 27 september 2010 15:04
Någon som vet? kan jag köra på full flås i cirk pumpen på 1200l/h ? den blåser från kortisda rakt igenom raket mot kortsida
sen har jag ett 1000l/h som blåser från långsida mot långsida.

Ska jag sänka 1200l/h? eller låta den gå så fort?
#23 - 27 september 2010 15:05
sen får vi se hur många som överlever. har du otur kanske du bara har 1 hane kvar
#24 - 27 september 2010 15:14
tror jag inte då verken honan eller hanen i karet nu är intresserade av varandra.. hanen hänger med golden och honan simmar mest själv..
Bilagor:
#25 - 27 september 2010 16:26
eller det kan faktiskt funka om du har 1+3
#26 - 27 september 2010 17:06
kör på fullblås. jag har 1500+1300 åt samma håll i 350L. fiskarna stormtrivs. tycker inte du ska ha flöde åt olika hå¨ll. en liten estetisk fördel med ett flöde som går i en spiral är att fiskarna ligge vid framrutan med sidan utåt o simmar mot strömmen så man ser deras fulla prakt väldigt ofta.
#27 - 29 september 2010 13:07
Efter läsning så verkar det som att jag kommit fram till varför akvariet är som det är... stämingen i det..

Jag satt och läste lite om dessa mpanga svart/blåa jag har.. Och tydligen så är det bara hanarna som har lite guld på fenorna? eller det är fel? För om det är så så är det 2 hanar jag har.... båda har lite gult på fenorna.. OCH om det är så så förklarar det ju saken.. med stämingen mellan dom..

Så är det så? är det bara hanarna som är gulaktiga i slutet på ryggfenan och gumpfenan samt bakfenan?

Sen golden? Hur ser man skillnad på dom? Jag har en stor gul ståtlig golden med svart "kant" längst rygg och under fenan Sen har jag 2 till som har "ljus" svart rand längst rygg och underfenan..

Kan det vara så att han på ciklidhobby inte visste det han sa att han visste och gav mig dom könen jag ville ha?

Hur ser jag lättast köns skillnadne på dessa? Rätt akut så jag i sådana fall kan dela på fiskarna..
#28 - 29 september 2010 13:29
"Bump" Någon som vet hur jag lättast ser kön på dessa? så får jag plocka upp dom alla och kollar.. Kan inte slita ögonen från karet nu och kollar så ledsamt på dom små stackarna . inte konstigt det varit konstigt om det nu är så här.
#29 - 29 september 2010 13:51
tja honorna blir ju mer brunfärgade också. så det är nog två hanar du har. men köp till en 5 honor då eller nått. varfrö kollar du ledsamt på dom? de kan ju alltid lämna tillbaka en hanne.

o vadå akut dela på fiskarna?? öhh de kommer ju inte döda varann precis.
#30 - 29 september 2010 13:53
Kollar mer ledsamt på stämingen i karet och om det nu är detta så blir man ju besviken... Ja jag läste att honrona blev brunare men visste inte om det gula endå va där.
Hur ser man på golden bäst då?
#31 - 29 september 2010 13:55
vad menar du med stämningen? vad har du förväntat dig för stämmning? honorna blir inte brunare. de ÄR brunare. det ser man ju mer eller mindre direkt på din bild att det är två hannar.

golden har jag inte koll på alls faktiskt
#32 - 29 september 2010 14:10
Stämingen att ex den ena är utanför allt och den andra hänger med goldisarna .. Ja jo.. Men jag hade ingen aning om hur man såg skillnad på könen.. Han på ciklidhobby tog upp och sa att här har du en hona och en hane. så jag tänkte ju inte mer på det .
#33 - 29 september 2010 14:20
ne det förstår jag . man hoppas ju att de på stället kan se skillnad på könen o kan de inte det så får de ju säga det.

menmen. hur många fiskar har du nu o hur stort kar? har man lite fler fiskar så brukar de umgås med varann o komma fram mer. men du behöver i vilket fall fler honor än en till mbuna. 1+3 brukar vara bra. så jag säger ta tillbaka en hannen. ( förslagsvis den som färgar ut minst) o se till att få 3 honor.
#34 - 29 september 2010 14:25
aa hanen är upptagen och ska imorgon bytas . dock sitter jag fortfarande och kollar på golden. Enligt han på djuraffären så ser man skillnad på den "svarta kamen" på ryggfenan det vill säga att på en hane går den hela vägen ut och på en hona slutar den någon mm innan.. men jag vetefan med det asså... det kan likabra va så att det är hanar alla bara det att dom andra inte färgat ut helt.. litar inte alls på hans ord längre.

Så om någon vet hur jag kan kolla köns skillnad på dessa blir jag mycket glad.

Men Hannesc dessa mbuna så ser ju både honan och hanen ut likadan alltså med svarta och blåa ränder är det där hanen är gul som honan blir lite brunaktig eller? slutet av fenorna vill säga?
Karet är ca 250 l och just nu är där inte så mycket 3 golden som jag försöker ta reda kön på 2 polit en hona och en hane där ska i 3 honor till. sen nu en mbuna som jag ska ordna 3 honor till imorgon. och lite olika malar.
#35 - 29 september 2010 14:32
saxat från zoopet artbeskrivning ang golden.
Hanarna har ibland en något starkare gul färg än honorna, samt en något mer markerad svart söm på analfenan. Det är dock svårt att se skillnad på könen hos denna variant.

Detta är sannolikt den allra populäraste malawi-cikliden.

tror du kan sluta titta o bara acceptera vad du har o se om det händer nått. jag hade två rödzebra hannar o 4 honor. sen dog de två hannarna under semestern. sen plöstligt gick två honor med ägg...trodde det var en korsning, men det visade sig att den ena honan var en hanne som inte färgat ut pga av de två dominerande hannarna förut. o nu är han skitsnygg!

så du kan nog låta det vara o se om de börja tugga. köp gärna fler golden då de är väldiogt snygga.

nej så som jag fattat det blir honorna bruna i färgen på kroppen. det är typ ett generelt drag bland mbunas.

du kan lätt ha 20 malawi i det karet.
#36 - 29 september 2010 14:40
aaa det ska bli fler :) fast ska ha mest av polit 1+4 gånger 2 .
Men då blir det 3 honor till mbuna imorgon och några mer golden så länge:)
#38 - 29 september 2010 16:02
en av dom jag tror e hona? Antingen inte utfärgad hane pga den dominanta eller en hona? http://forumbilder.se/show.aspx?iid=fc9201060024Pbfc1

2 honor och hanen i bakgrunden om jag inte har helt fel? eller som här också? outfärgade hanar? http://forumbilder.se/show.aspx?iid=029201060127Pf17d
Bilagor:
#39 - 29 september 2010 16:19
den först bilden är det en hona.

den andra bilden är det 2 honor och 1 hane. hanen är den bakom den honan som är närmst
#40 - 29 september 2010 16:20
aa men då stämmer det:) Tack så mycket
#41 - 29 september 2010 16:33
ligger de fortfarande och trycker?
#42 - 29 september 2010 16:45
nja men inte lika mycket direkt jag tog ut den ena m hanen så blev det lite mer rörelse i akvariet.. fast ja där är fortfarande lite mycket liggande för att vara malawi men har kört 50 procent vattenbyte nu varje dag.
#43 - 29 september 2010 17:22
varför så mycket vattenbyte??? har du nitrit? vad har du för värden?

det brukar ofta lösa sig med mer fisk i karet. då kommer de fram mer
#44 - 29 september 2010 17:32
Någon skrev här i tråden att jag skulle byta så mycket varje dag för att jag hade 0.3mg /l nitrit. Och det va jätte farligt skrev någon? så jag körde på det:S haha
#45 - 29 september 2010 17:32
malawis vill ha det rätt så överbefolkat.

i mitt 240 l kar gå det

auratus 3+10
hongi 1+4
acei 1+3
eureka 1+0 (honan dog. ska köpa 3 honor)

och det går bra med den blandning och alla är framme
#46 - 29 september 2010 19:09
aja dåså. har du kollat värdena igen? du ska ju inte göra det mer om du har 0 nitrit
#47 - 29 september 2010 20:04
Vad det gäller att se honor/hannar så har jag fått lära mig att analfenan på hannen är mer spetsig. Honan har en rundare analfena.
Oftast har ju hannen även en tydlig äggulefläck.
Kan vara svårt ändå men ofta stämmer det...A.
#48 - 29 september 2010 20:07
hannen har inte bara en fläck utan flera. på mbunas tycker jag inte det är särkillt stor skillnad på analfenornas utseende. men på haplisar är det ju det.
#49 - 29 september 2010 21:25
A men ska byta in den inte helt utfärgade hanen imorgon mot 3 honor och jag ska själv kolla så att det är honor för av det jag lär mig här nu om honorna på mbunas så verkar jag i alla fall kunna mer än försäljaren då han garanterade mig att det va en av varje kön . som då va fel:)

Så det blir 3 mbunas honor imorgon kanske någon golden hona till. Och så blir det en syn. petricola mal till så den slipper va ensam:)

Jag väntar lite till med att slänga i dom resterande av politerna!
#50 - 30 september 2010 05:49
menar du mpangan du ska byta ut?

och golden har inga äddfläckar på analfenan. de saknar det hel. gå mera efter de svarta färgerna på rygg och analfenana. honan ha blekare färg på dom
#51 - 30 september 2010 06:02
ja skrev fel:)
#52 - 30 september 2010 17:54
Nu blir jag ding..... på riktigt.... Idag blev det i alla fall 3 honor.. Och jag märkte att det va honor då hanen jag har i karet simmar runt dom och liksom vibrerar haha så jag antar att det är så dom raggar..
Men i alla fall jag.. jag bestämde mig för att ta en Polit hona till. så länge tills resten kommer för jag hade bara 1+1 av politerna...

Så jag tog då en som han sa igen va en garanterad hona.. Dock när jag kommer hem och kollar in i karet nu så ser jag att min polit hane har börjat mörka LITE i det vita men huvudet fortfarande svart.. så kollar jag igen.. men va fan? nu e han ju klar vit på kroppen igen så jag sätter mig och kollar och bara wofffs så är det värsta fighten i karet och där är helt plötsligt 2 vita polit hanar... så ÅTER IGEN... Så nu blir det en tur till till sandby ciklidhobby för att åter igen köpa fler fisk... Då jag nu helt plötsligt har 2 hanar och 1 hona ....

Jag blir trött på han.. och denna gången sa jag endå till han att kolla ordentligt för jag vill ha rätt...

TRÖTTTTTTTTTTTTT
#53 - 30 september 2010 18:07
så är det tyvärr.. folk i affärena kan inte alltid sin skit.
#54 - 30 september 2010 18:12
ja otroligt störigt.. Men jag menar Sandby ciklid hobby. står en massa på deras hemsida att ciklider är det specialite och dom har hållt på med det sen det startade inom akvaristik i sverige osv osv
Men man kan endå inte se skillnad på könen:S

Men aja.. Får bli en tur till imorgon och denna gången får det ta lång tid så får han visa mig skillnaden på könen på plats.
#55 - 30 september 2010 18:53
men det är inte alltid så lätt att se skillnad på kön. hur ser man skilnnad på polit?

och att mpangan darrar måste inte vara att han "raggar". kan även mycket väl vara dominansbeteende. det har jag sett mycket fiskar har gjort mot nya fiskar (även mot andra hanar)
#56 - 30 september 2010 18:54
det är ett dominasbeteende, vilket på ett sätt är att ragga om det är honor. mucka gräl om det är hannar ;)
#57 - 30 september 2010 19:28
Mpangan ser du lättast på färgerna honorna är bruna. Hanarna är vita.. Dock om det är många hanar i samma kar så blir dom icke dominanta hanarna också bruna men dom skimmrar endå i det vita om man kollar noga.. Nu när det bara är en hona i karet så ser man hela tiden 2 hanar som vill bli dominanta alltså är det en stark vit med svart huvud direkt han simmar bort slår den andra hanen över och blir krit vit med svart huvud.
#58 - 1 oktober 2010 12:20
Idag blev det i alla fall korrekt... det blev en polit hona. Så nu går där 2 hanar och 2 honor i väntan tills jag får hem resten av politerna..

Dock så har den ena hanen givit med sig nu och färgat ut sig som en hona så nu är där inte krig i alla fall! så dom klarar sig!

Dock blev det också en till petricola mal så dom är nu 2 st.

Och 5 st sådana "namnet glömt" hanarna gula och honorna blåa!
#59 - 1 oktober 2010 12:23
bilder majk!
#60 - 1 oktober 2010 12:41
Ska ske:) tar dom nu direkt och slänger upp
#61 - 1 oktober 2010 12:51
Hela karet http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1f1201024322Pf8ba !

Här ser ni den dominatan M hanen till höger bak i karet plus lite golden samt dom nya "hanarna gula honorna blå" http://forumbilder.se/show.aspx?iid=981201024356P6eba

samt här ser ni lite av polit honorna 2 av dom bruna 1 av dom bruna är en polit hane plus lite andra fiskar. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=981201024456Pfd4d

Den dominanta polit hanen http://www.egetfoto.se/images/dsc00194.jpg

Hanen på vift http://www.egetfoto.se/images/dsc00196.jpg

blandat http://www.egetfoto.se/images/dsc00195.jpg
#62 - 1 oktober 2010 13:02
jävligt najs. :D :D akta bara för att ha sten lutandes mot glaset. malawi gräver ju o då kan det lätt ramla till o spräcka karet.

vad hardu fär grus? marmorkross?
#63 - 1 oktober 2010 13:19
aa det va den ljusaste finkorninga sanden jag fick tag i :)
#64 - 1 oktober 2010 14:05
hmm, har du lombardi också. är de dom nya?
#65 - 1 oktober 2010 14:22
om lombardi är dom som har gula hanar och blåa honor så är dom nya ja

Just nu har jag

2+2 polit

1+3 mpanga

1+3 golden

och 2+3 av dom nya .

där ska i ca 6 politi honor till och några av dom nya till då jag gillar deras färger
#66 - 1 oktober 2010 15:54
#67 - 1 oktober 2010 16:04
Ja precis:) Skit fina! tur den utfärgade polit hanen har pli på alla fiskar i karet haha
Bilagor:
#68 - 1 oktober 2010 16:31
wowww.. Polit honan är full med ägg... Men jag har ingen aning om hur länge hon har haft dom i sig.. Kan man ta reda på det på något sätt? eller jag får bara låta denna kullen gå åt skogen? för släpper hon ut dom i detta akvarie så lär dom bli ätna rätt fort :(
#69 - 1 oktober 2010 16:46
de ruvar i ca 3 veckor. i början, när det ändast är ägg i munnen, så har det inge speciellt färg. men när de har blivit frisimmande blir det svart på hakan och hakan är också mycket större än tidigare
#70 - 1 oktober 2010 17:01
Okej Ja jag har ingen aning om hur länge hon haft det. Men då kan jag "mjölka" henne när det blivit svart då? Vill helst inte ha ynglena i det karet då överlever dom garanterat inte! Har ett kar ledigt jag kan starta upp som är mycket mindre!

Men ja kan jag mjölka henne när hon mörknat under hakan då?
#71 - 1 oktober 2010 17:03
fast ja.. Kan ju va rätt svårt att se på en MYCKET brun hona när hakan börjar mörkna:S haha
#72 - 1 oktober 2010 17:48
Kan jag flytta över hela honan eller hon äter upp ynglena själv sen också ?
Bilagor:
#73 - 1 oktober 2010 18:17
nä, hon äter inte upp yngel
#74 - 1 oktober 2010 20:02
Okej så rent logiskt borde jag kunna flytta henne ?
Bilagor:

Annons