hjälp med att anlägga matta i karet

#1 - 16 februari 2011 19:17
halloj ni, vill anlägga små lundar i karet =o) tycker det ser as nice ut, nu är det så här att jag har ca 0.6 watt per liter som det är just nu DIY co2, vattenbyte en gång i veckan samt gödning.

vad är att föredra Riccia eller HC? och hur anlägegr man en matta egentligen?

hoppas jag inte är för jobbig=o)
#2 - 16 februari 2011 19:24
Riccia är lite besvärligare då den egentligen är en flytväxt, så för att få ned den ska du använda nät. När den sen blir riktigt tjock kommer förmodligen tussar lossna och flyta upp. Lyckas man bra blir den otroligt fin och mjuk i formen.
HC har egna rötter så den är bara att plantera. Tar tid innan den blir tät och blir mer platt.
Så det är väl en smaksak, själv tycker jag att en lyckad ricciamatta är svårslagen men det krävs en del jobb.
Bilagor:
#3 - 16 februari 2011 20:02
mmm då får det bli lite riccia då?, men om man ska köra på ät så borde man nästan forma näten så som man vill att mattan ska gå? så att man får den formen man vill ha? ska väl kanske testa med både och, i varsitt hörn för att se vad som funkar bäst tror dock riccian kommer må bättre än HCn.
#4 - 16 februari 2011 21:29
Ja precis, vill du ha lite kuperat går det fint att sätta nät runt en mjukt formad sten. Tror också det, riccia växer som ogräs när den trivs och du verkar ju ha bra växtförutsättningar.
#5 - 17 februari 2011 11:09
Kan ni länka artbeskriving på dessa växter? :) håller med karanzas att det ser "as nice" ut :D
#6 - 17 februari 2011 11:12
har bestält hem marselia nu. förhoppningsvis kommer det bli en matta det med.

marselia: http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=010

glossostigma är med en bra bottentäckare men lite knivig att få att växa bra
glosso:http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=045A

HC:http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=048B
#7 - 17 februari 2011 11:42
Marselia är nog den lättaste täckaren och så är den lite mörkare i tonen än de andra vanliga. Min sprider sig, om än långsamt, i ett 60l med ynka 15w (okänd ålder på aquarellet men jag tror det är asgammalt) Får inga fyrklöver eller så men den ser bra ut ändå.
#8 - 17 februari 2011 11:44
fyrklöver får den bara när den odlas.

klippt från tropica:

Marsilea hirsuta is a fascinating plant, usually delivered with leaves like a four-leaf clover. After a transitional period it develops different types of leaves, possibly a low form with single leaves like a large Glossostigma, or alternatively develop two, three or four-lobed leaves varying in height, depending on the growth conditions. Whichever form the plant adopts, it forms runners and spreads rapidly round the aquarium.
#9 - 17 februari 2011 11:49
Nä som det står i texten du klippte in kan den ta olika form beroende på förutsättning. Mycket ljus och näring så kan den få klöver. Min har som sagt skitdåliga förutsättningar så den ser ut, som det står i texten, som en stor och mörk glosso.
#10 - 17 februari 2011 11:56
aa fast fyrklövern får du nog inte igen. utan isåfall fyra blad som du har nu. typ fyrklövsglosso eller nått :P

fast jag ska egentligen inte uttala mig så mycket. har bara läst om den. har beställt hem nu som sagt.
#11 - 17 februari 2011 12:52
tack hannes :)
#12 - 17 februari 2011 12:52
Vart köper man skiten då? ;) ovanligt eller?
#13 - 17 februari 2011 13:04
beställ från din djuräffar. be dom ta hem. från tropica då tex.

annars kan man hitta på plantswap.se. finns folk som säljer växter där. har man tur hittar man det man söker.
#14 - 17 februari 2011 13:14
Ok du har rätt, tropica fel... ;)
#15 - 17 februari 2011 14:24
Tradera, ebay eller beställa från någon tysk webshop är andra alternativ till de hannes nämner.
#16 - 17 februari 2011 14:38
Vart köpte du den från?
#17 - 17 februari 2011 15:11
Jag köpte min från en kille på plantswap som i sin tur hade beställt från Tyskland.
Är osäker på om akvarieteknik, grossisten har den i sin lista. De hade den inte förr iaf, så det är inte säkert alla butiker kan ta hem den, men det finns ju fler grossister...
#18 - 23 februari 2011 11:30
Jag kör en HC-matta, eller rättare sagt små stumpar av en antydan till matta hehe. Har även nålgräs mest som en test. Planterade 10 krukor HC, nu kanske det är 3 kvar sammanlagt. jag visste att många skulle dö i början, men mer än hälften var väl en för hård kick i röven. Varje dag i akvariet kan jag hitta spår av HCn som flyter omkring i akvariet. Jag kör 2-3 mm grus, jag tror den behöver finare sand för att sätta sig ordentligt. Rötterna är ju microskopiska. På ett ställe har HCn satt sig bra men den växer bara uppåt, för dåligt med ljus.

Nu har jag haft dåligt ljus med ytterliggare reflektorer på gång, samt trycksatt CO2 som kommer i slutet på veckan. Kör PMDD uppdelat på 2 ggr i veckan samt EC. När koldioxidanläggningen är installerad ska det bli spännande att se vad som händer, blir ett experiment. Nån form av matta ska det väl bli. Skam den som ger sig.

Annons