[QUOTE=Micke_A]Det är nog ingen bra idé att para ut en boliviansk hona med en vanlig hane. Man ska försöka undvika korsningar. Eftersom den bolivianska honan går själv, tycker jag du ska köpa en hane till henne. Eller ännu hellre, köp 4-5 stycken, eftersom de kan vara svåra att se könsskillnad på, och kan vara lite kinkiga vid val av partner. Till dina två vanliga hanar tycker jag att du ska köpa två vanliga honor. Att köpa flera honor till bara en hane kan resultera i att ett par bildas, och de överblivna honorna blir rejält jagade, eftersom de bildar par. De bildar inte harem, som t.ex Apistogramma gör, där man ska ha flera honor till en hane. Att köpa flera honor kan vara bra i och för sig, då ökar nog chansen att få ett bra par. Men då bör du sälja tillbaka de som blir över se´n, annars kan de som sagt få det tufft.
Eller också byter du ut den ena hanen mot en hona i en affär.[/QUOTE]
Det är då ingen risk att det blir yngel av dom. Jag har en kamphane där som fullkomligt älskar att äta yngel. Även platysar och Dv guramisar som älskar dom :)
Men bildar inte Fjärilar harem? Dte har jag då alltid hört....
Nej jag kommer inte att köpa in någon mer boliviansk, tycker inte riktigt om utseendet på dom (jag köpte henne bara för att hon var hotat av att tas bort annars). OCh djuraffären tar inte in fiskar från privatpersoner.