Hjälp med att könsbestämma Fjärilar!

#1 - 23 augusti 2005 19:39
Jag skulle behöva hjälp med att könsbestämma mina fjärilsciklider. Bilder finns på: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=172702&gid=480949

1:an är så olik dom andra, är det en annan sort eller?
#2 - 23 augusti 2005 20:32
Bild två och tre ser ut som hanar.
#3 - 23 augusti 2005 20:33
Första bilden ser ut som en fjärilsciklid den också men det är svårt att säga. Jag ser inte så bra på bilden.
#4 - 24 augusti 2005 07:03
[QUOTE=peppito]Första bilden ser ut som en fjärilsciklid den också men det är svårt att säga. Jag ser inte så bra på bilden.[/QUOTE]

Jag ska försöka fixa en bättre bild. Anledningen till att jag undrar om det är en annan sort är att han är mindre färgglad, större, annorlunda ögon och är MYCKET skyggare än dom andra.
#5 - 24 augusti 2005 08:56
Något tyder på att den första är en Boliviansk fjärilsciklid.

Artbeskrivning finns här på zoopet
#6 - 24 augusti 2005 09:28
Jo det är en boliviansk, känner igen ögonen när jag ser bilden på artbeskrivningen.
Hmm... föresten kan amn ha flera hanar tillsammans? Eftersom det verkar som jag bara har hanar.
#7 - 24 augusti 2005 18:39
He he... ;)
Du haren brasiliansk hona och två vanliga varav en är en hona och en en hane. Risk att brasilianskan blir ensam/mobbad eftersom hanen lär föredra den hona som liknar honom (dvs ser ut som honor ska enligt honom). Du kan antingen skaffa en kille åt brasilianskan och sätta dem i ett eget kar eller sälja/ge bort henne. Eller skaffaännu en brasiliansk tjej men då är risken stor att de tar över efter ett tag. De är lugna i början men sedan tar de över (jag har haft en brasilianska i mitt kar med de "vanliga" eftersom hon följde med vid ett akvarieköp, men eftersom jag inte har utrymme för fle par så gav jag bort henne).
:) Iris
#8 - 24 augusti 2005 19:25
[QUOTE=Iris A]He he... ;)
Du haren brasiliansk hona och två vanliga varav en är en hona och en en hane. Risk att brasilianskan blir ensam/mobbad eftersom hanen lär föredra den hona som liknar honom (dvs ser ut som honor ska enligt honom). Du kan antingen skaffa en kille åt brasilianskan och sätta dem i ett eget kar eller sälja/ge bort henne. Eller skaffaännu en brasiliansk tjej men då är risken stor att de tar över efter ett tag. De är lugna i början men sedan tar de över (jag har haft en brasilianska i mitt kar med de "vanliga" eftersom hon följde med vid ett akvarieköp, men eftersom jag inte har utrymme för fle par så gav jag bort henne).
:) Iris[/QUOTE]

Den brasilianska är ensammen i mitt 105L, jag fick aldrig tag på henne när jag flyttade dom andra två ;)
Föresten hur ser du att dom andra är en hona och en hane? Jag tycker att dom ser exakt likadana ut :)
#9 - 25 augusti 2005 17:24
Hanen har rejält förlängda fenstrålar längst fram på ryggfenan (de svarta), det har inte honan. Det var svårare att se skillnad på sidofläcken på dina kort, men skillnaden i ryggfena var tillräcklig. Men du som ser bättre kan ju kolla om deras sidofläck har blå prickar eller ej. Honans ska ha blå prickar medan hanens inte ska ha det.

Så bra då att du inte fick tag i brasilianskan ;)
#10 - 25 augusti 2005 17:34
[QUOTE=Iris A]Hanen har rejält förlängda fenstrålar längst fram på ryggfenan (de svarta), det har inte honan. Det var svårare att se skillnad på sidofläcken på dina kort, men skillnaden i ryggfena var tillräcklig. Men du som ser bättre kan ju kolla om deras sidofläck har blå prickar eller ej. Honans ska ha blå prickar medan hanens inte ska ha det.

Så bra då att du inte fick tag i brasilianskan ;)[/QUOTE]
Men båda har förlängda fenstrålar, det är bara det att på den ena så har stålen böjt sig, det ser ut som att den har gått av.
Vilken sido fläck menar du? Den svarta fläcken som gå över ögat eller?
#11 - 26 augusti 2005 15:52
Aj då, var den det.... OK, då återstår sidofläcken och buken. Med "sidofläcken" menar jag den stora runda svarta fläcken på sidan av kroppen. Hanens ska alltså sakna de blå prickarna precis där. "Buken" - honor får röd, lite svullen buk inför äggläggning.

Hoppas du löser mysteriet!
#12 - 26 augusti 2005 18:01
Äsch. Då är det med största sannolikhet två hanar :( Nåja dom trivs ju ihop iallafall, simmar alltid tillsammans :) Men då är frågan vad jag ska skaffa sedan, jag hade ju tänkt skaffa några fler fjärilar (ser så lite ut med bara 2), men jag kan ju inte skaffa honor då, är risken stor att det blir mycket bråk då?
#13 - 27 augusti 2005 13:06
Du kan ju låtaden ena hanen gå med bolivianskan och skaffa 3-4 honor åt den andra.

När jag huserade en bolivianska så hade jag bara fjärilsciklidhonor men jag hade tre nyckelhålsciklider som också var tillfälliga gäster. Bolivianskan verkade inte så nogräknad i jakten på en partner utan uppvaktade glatt nyckelhålscikliderna (fjärilshonor är ju betydligt mindre så jag antar att det var därför de inte var lika intressanta). Du kanske får ett udda par av de två ;) särskilt nu när hon varit ensam ett tag. Dessutom behöver du ju inte fundera över hur du ska ge henne ett drägligt liv eftersom hon faktiskt får en partner.
#14 - 27 augusti 2005 15:28
[QUOTE=Iris A]Du kan ju låtaden ena hanen gå med bolivianskan och skaffa 3-4 honor åt den andra.

När jag huserade en bolivianska så hade jag bara fjärilsciklidhonor men jag hade tre nyckelhålsciklider som också var tillfälliga gäster. Bolivianskan verkade inte så nogräknad i jakten på en partner utan uppvaktade glatt nyckelhålscikliderna (fjärilshonor är ju betydligt mindre så jag antar att det var därför de inte var lika intressanta). Du kanske får ett udda par av de två ;) särskilt nu när hon varit ensam ett tag. Dessutom behöver du ju inte fundera över hur du ska ge henne ett drägligt liv eftersom hon faktiskt får en partner.
´
Jo det är ju smart. Det ska jag göra! Senast jag var in till Luleå så hade dom jättefina fjärilar där men jag visste ju inte då vad jag hade för kön på dom hemma så jag kunde inte köpa då. Men nästa gång ska jag köpa :)
Bilagor:
#15 - 27 augusti 2005 15:50
Det är nog ingen bra idé att para ut en boliviansk hona med en vanlig hane. Man ska försöka undvika korsningar. Eftersom den bolivianska honan går själv, tycker jag du ska köpa en hane till henne. Eller ännu hellre, köp 4-5 stycken, eftersom de kan vara svåra att se könsskillnad på, och kan vara lite kinkiga vid val av partner. Till dina två vanliga hanar tycker jag att du ska köpa två vanliga honor. Att köpa flera honor till bara en hane kan resultera i att ett par bildas, och de överblivna honorna blir rejält jagade, eftersom de bildar par. De bildar inte harem, som t.ex Apistogramma gör, där man ska ha flera honor till en hane. Att köpa flera honor kan vara bra i och för sig, då ökar nog chansen att få ett bra par. Men då bör du sälja tillbaka de som blir över se´n, annars kan de som sagt få det tufft.

Eller också byter du ut den ena hanen mot en hona i en affär.
#16 - 27 augusti 2005 17:26
[QUOTE=Micke_A]Det är nog ingen bra idé att para ut en boliviansk hona med en vanlig hane. Man ska försöka undvika korsningar. Eftersom den bolivianska honan går själv, tycker jag du ska köpa en hane till henne. Eller ännu hellre, köp 4-5 stycken, eftersom de kan vara svåra att se könsskillnad på, och kan vara lite kinkiga vid val av partner. Till dina två vanliga hanar tycker jag att du ska köpa två vanliga honor. Att köpa flera honor till bara en hane kan resultera i att ett par bildas, och de överblivna honorna blir rejält jagade, eftersom de bildar par. De bildar inte harem, som t.ex Apistogramma gör, där man ska ha flera honor till en hane. Att köpa flera honor kan vara bra i och för sig, då ökar nog chansen att få ett bra par. Men då bör du sälja tillbaka de som blir över se´n, annars kan de som sagt få det tufft.

Eller också byter du ut den ena hanen mot en hona i en affär.[/QUOTE]

Det är då ingen risk att det blir yngel av dom. Jag har en kamphane där som fullkomligt älskar att äta yngel. Även platysar och Dv guramisar som älskar dom :)
Men bildar inte Fjärilar harem? Dte har jag då alltid hört....

Nej jag kommer inte att köpa in någon mer boliviansk, tycker inte riktigt om utseendet på dom (jag köpte henne bara för att hon var hotat av att tas bort annars). OCh djuraffären tar inte in fiskar från privatpersoner.
#17 - 27 augusti 2005 20:49
Hej

Kolla på mina...Tycker att det är en viss liket.Mina ska vara VF fjärilar enl han på södermalmsakvarieaffär
http://www.zoonen.com/res/user/460953/galleri/461049/fjarilhona_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/460953/galleri/461048/fjarilhane_orig_SE.jpg
Fredrik
#18 - 28 augusti 2005 07:23
Honor brukar ha röd buk. Så ser jag lätt skillnaden på fjärilsciklider :)
#19 - 28 augusti 2005 12:56
Hej!
Angående harem eller ej - visst är det så att fjärilsciklider är parbildande. Det är därför man inte ska ha två honor till en hane (den överblivna honan blir mobbad). Men om man har flera honor, minst 3-4 st, så kommer aggressionerna (dvs paret markerar för de övriga när de kommer för nära deras äggläggningssten - det brukar inte gå särskilt vilt till) att spridas bland alla de som inte bildat par med hanen och de kommer att ha fullt upp med varandra. Om man bara har ett par är risken stor att de tröttnar på varandra efter några månader. Det hände mig och det verkar även ha hänt t ex Batski här på zoopet. Däremot har jag aldrig haft några problem när jag haft flera honor.

Risken för korsningar mellan bolivianskan och hennes eventuella hane är nog minimal. Det är ju inte alls säkert att de går så långt att de verkligen lägger ägg. Dessutom som Maethor säger - gott om platy, kampfisk o gurami. Skulle de lyckas försvara några så är det ju inte ens helt säkert att de utvecklas till livsdugliga yngel eftersom det måste vara helt rätt förhållanden för att det ska ske.

Alltså håller jag fast vid min rekommendation...
#20 - 28 augusti 2005 13:51
[QUOTE=Iris A]Hej!
Angående harem eller ej - visst är det så att fjärilsciklider är parbildande. Det är därför man inte ska ha två honor till en hane (den överblivna honan blir mobbad). Men om man har flera honor, minst 3-4 st, så kommer aggressionerna (dvs paret markerar för de övriga när de kommer för nära deras äggläggningssten - det brukar inte gå särskilt vilt till) att spridas bland alla de som inte bildat par med hanen och de kommer att ha fullt upp med varandra. Om man bara har ett par är risken stor att de tröttnar på varandra efter några månader. Det hände mig och det verkar även ha hänt t ex Batski här på zoopet. Däremot har jag aldrig haft några problem när jag haft flera honor.

Risken för korsningar mellan bolivianskan och hennes eventuella hane är nog minimal. Det är ju inte alls säkert att de går så långt att de verkligen lägger ägg. Dessutom som Maethor säger - gott om platy, kampfisk o gurami. Skulle de lyckas försvara några så är det ju inte ens helt säkert att de utvecklas till livsdugliga yngel eftersom det måste vara helt rätt förhållanden för att det ska ske.

Alltså håller jag fast vid min rekommendation...

Okej. Då har jag bestämt mig, nästa gång jag far in till Luleå så ska några fina fjärilshonor få följa med mig hem :)
Jag tror inte att dom skulle lyckas få yngel i detta akvarium, det som sagt inte rätt förhållanden i det. Om dom lyckas så är dom då värda att få ha ynglen ;) Detta eftersom vattnet nog inte har dom bästa värdena, jag har aldrig testat vattenkvaliteten i något av mina akvarium, jag äger inte ens något test.
#21 - 31 augusti 2005 19:06
Lycka till! :)
#22 - 1 september 2005 12:42
jag har 2 lite yngre fjärilar och på honan är det som en röd fläck precis bakom sido fenan och på hanen är det ingenting så antar att det är där man ser skillnaden och sen är hanen lite mer färgglad:)

Annons