Hjälp med BTN-bakrund

#1 - 16 mars 2013 15:26
Hej!
Jag har en BTN-bakrund som jag snart har haft i mitt akvarium i 1 år. Men för ca 2 månader sedan började jag få rätt mycket alger på bakrunden. Jag provade med att skrubba den med det går inte bort.
Därför undrar jag om man kan få bort detta på något sätt?
eller att man kan ta bort bakrunden, som sitter fast med silikon ?

Tack i förhand!
#2 - 16 mars 2013 16:19
Vad är det för alger? Svarta tofsar?
#3 - 16 mars 2013 16:54
Ante11 skrev:
Hej!

Jag har en BTN-bakrund som jag snart har haft i mitt akvarium i 1 år. Men för ca 2 månader sedan började jag få rätt mycket alger på bakrunden. Jag provade med att skrubba den med det går inte bort.

Därför undrar jag om man kan få bort detta på något sätt?

eller att man kan ta bort bakrunden, som sitter fast med silikon ?

Tack i förhand!

Ett gäng algätare (aufwuchs) från Tanganyikasjön fixar nog biffen. 20st petrochromis av valfri sort får din bakgrund att bli som ny
#4 - 16 mars 2013 16:56
Det är grönt som gräs, men det är inga tofsar eller trådar!
#5 - 16 mars 2013 16:57
Skulle dom alltså passa att ha med min prinssesor som jag då har i 96liters akvariumet
#6 - 16 mars 2013 18:35
Jag vet en malawi snubbe som sänkte nivån i akvariet och sprayade på EC lät de verka, fyllde upp och gjorde ett stort vattenbyte. de funka. Ganska omständigt dock.
#7 - 2 april 2013 21:03
Skaffa INTE nya fiskar för att lösa ett algproblem. För det första så är det inte alls säkert att dessa fiskarna passar med dina befintliga. För det andra så kanske får för många fiskar. För det tredje så är inte fiskar särskilt effektiva algätare. De kan äta alger när de är små, sedan brukar de tröttna och vill ha riktig mat.
Så nä.

Först måste du ta reda på vad det för alger. Ta en bild och lägg upp här.
De flesta alger går att få bukt på, med tålamod. Akvarier kan komma in i olika alg-cykler eller vad man ska kalla det, oftast vid uppstart. Ibland löser problem sig själva (om man sköter karet bra), ibland krävs det extra handtag.
Men först måste du ta reda på vad det är för alger. Så en bild hade varit bra.
#8 - 2 april 2013 21:05
Ryskbompa skrev:
Jag vet en malawi snubbe som sänkte nivån i akvariet och sprayade på EC lät de verka, fyllde upp och gjorde ett stort vattenbyte. de funka. Ganska omständigt dock.

Det fungerar. EasyCarbon sänker ph:t och dödar algerna. Men dels är det bökigt, man måste tömma allt vatten. Om man inte tänker till (och sparar en del av vattnet) så finns det risk för nystart i karet och allt vad det innebär (nu är iofs inte filtrerna döda, vilket kan hindra det). Men sedan så löser man inte grundproblemet heller. Varför är det alger i karet? Algsporerna sitter troligen inte bara på bakgrunden, och kuren kommer inte döda alla. Så de lär komma tillbaka.
Som en del av lösningen tror jag detta kan vara bra. Men för att lösa problemet helt så måste man veta vad det är för alg, och hur man hanterar just den algsorten.

Annons