Hjälp med Co2 inköp!

#1 - 21 augusti 2008 17:05
Sitter och försöker pyssla ihop en Co2 anläggning.
Har hittat lite saker på [SIZE=2]aquaristic.net.[/SIZE]
[SIZE=2]Så tänkte höra om någon med mer kunskap:D än mej kan hjälpa mej lite på dessa saker jag hittat bra/dålig?? osv.[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2][SIZE=2]http://www.aquaristic.net/magnetic-valve-220-v-for-co2.html?lang=1
[SIZE=2]http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/c8fc7ef16571729f0db3642de530ee56/cl/details/anid/282100/pgNr/13/ab%20Aqua%20Medic%20ph%20Controller
[SIZE=2]http://www.aquaristic.net/co2-pressure-reducer-with-2-manometer-dosage-valve.html?lang=1
[SIZE=2]http://www.aquaristic.net/co2-hose-1-meter.html?lang=1
http://www.aquaristic.net/ab-aqua-medic-co2-bubble-counter.html?lang=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=4720&cat=186&page=2

Har en fråga till, vad är det för dimension på slangen och dom andra delarna. Hitta ingenstans vad den är.:confused:

//Mattias

[/SIZE]

[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE]
#2 - 22 augusti 2008 14:14
Ingen som vet något om dessa saker???:confused:
#3 - 22 augusti 2008 14:17
Tja, behöver du bubbelräknare och en klocka med separat justering av utående CO2 när du ska köra med magnetventil, känns som om du kan spara många hundralappar på att skippa bubbelräknare och köpa en billigare klocka..
#4 - 22 augusti 2008 19:29
Nja bubbelräknare kan jag ju bygga en så det spelar ingen större roll.
Tänkte mest att det var inbyggd nålventil i den manometern så man slipper massa skarvar som kanske läcker.
#5 - 22 augusti 2008 20:03
hehe märker att jag lever på 1800 kallllt typ för jag tycker de mer liknar en kärnkraft station eller en öltunna utan tapning skulle jag göra något liknande och ha i akvariumet trode nog folk att jag bryggde öl eller nöe inte non co2 anläggning
#6 - 22 augusti 2008 20:20
Jag skulle faktist ha skippat controllern är bättre att lära sig var man ska ligga med pH osv manuellt först. Man klarar sig lika bra utan en controller. Se det som ett lyxtillbehör.
#7 - 23 augusti 2008 16:01
Jo helt sant, men det jag har läst så är det bra mycket svårare att få en jämn ph halt om man kör med timer på magnetventilen. Vill inte sitta och labborera allt för mycket med Ph´t pga av mina L-malar och discusar i karet.
Och jobbet tar upp ganska mycket av min tid så vill ju helst ha ett system som kräver så lite skötsel som möjligt. Men ska laborera sen med co2 i ett 112l kar då blir det controller löst.
Bilagor:
#8 - 24 augusti 2008 10:08
Nu är det ingen Nasa teknik det är och det är inte alls så svårt eller noggrant. Man ställer in den på nån bubbla till att börja med låter det gå en dag. sen mäter man pH och väljer därifrån om man ska öka eller minska. sen sköter det sig automagiskt;)

Skulle vilja påstå att det krävs mer arbete med controller till att börja med.
#9 - 24 augusti 2008 11:30
Hur har du timern ställd??? Hur många bubblor på ungefär ska man börja med?? Karet är på 325l. tänkte använda ett Amtop 1000 ytterfilter som reaktor, Skulle det fungera???
#10 - 24 augusti 2008 11:39
Om ja nu skiter i Controllern och bubelräknaren så kommer blir det att gå på runt 1200 med frakt.
Kom på en till fråga har en 5kg tub med koldioxid men den är ej moddad så slang och "avtryckare" är kvar. Kan man ta bort slangen och låsa avtryckaren? Nästa gång så ber jag dom ta bort stigar röret? och avtryckaren.
#11 - 24 augusti 2008 12:53
Jag har en timer som är inställd på att starta 1h före att ljuset tänds och stänga av ungf. 1h innan det släcks. Hur många bubblor beror på så mycket... vilket kH vilken bredd öppningen på slangen har osv. Jag kör med 1b/s just nu men ska skruva upp det lite till. Mitt kar är på 112L.

En bubbelräknare är iof ganska smidigt att ha. Många använder sitt ytterfilter som reactor. Personligen tycker jag inte det funkar så bra men kan vara en bra start iaf.

Vad gäller tuben så är det precis som du säger bara att låsa handtaget och ta bort slangen så länge. Sen ber du dem ta bort stigrör och montera en kran på den.
#12 - 24 augusti 2008 20:00
Ja helt klart måste jag ju laborera med på Ph´t och Kh´t. Ska inte Kh ligga runt 5? Hur ökar man/sänker kh buffringen om du förstår hur jag menar.
Ja ska prova lägga den på en bubbla varannan sekund och öka därifrån. Ja en bubbelräknare kan jag ju fixa med en festis flaska enkelt.
Tänkte köra i 112l en simplare co2 anläggning eller kanske ett grundkit av något slag... Men först i 325l!:D
#13 - 24 augusti 2008 20:06
Du behöver inte ändra kH utan du anpassar pH efter vilket kH du redan har. Detta är något du måste göra oavsett om du använder controller eller ej.
Denna tabell använder jag för att pricka inte rätt mängd co2:
http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

Du kan nog lungt bränna på 1b/s och öka därifrån.
Lycka till!
Bilagor:
#14 - 24 augusti 2008 21:50
Ja jag läste igenom hela CO2 artikeln, så nu fattar jag hur man ska läsa av tabellen. Ska blir riktigt kul att prova. Få se att växterna blir fina utan massa down perioder där karet ser ut som en översvämmad furuskog!:(
#15 - 25 augusti 2008 07:25
Ja det blir lite så att man inte fattar varför inte alla skaffar co2 när man väl börjat. Du får rapportera hur det går och är det nått mer du undrar så bara o fråga.
#16 - 25 augusti 2008 23:48
Ska jag göra. Beställde sakerna inatt efter arbetet. Sen blir det att pyssla ihop allt och rensa i hyllan så det blir så snyggt.:D
#17 - 12 september 2008 13:14
Nu har sakerna kommit!!! Har fått på manometern(lindat teflontejp oxå).
Sen till frågorna. Har ni ett separat skåp med all Co2 teknik eller har ni det i befintliga akvarieskåpet?? Tuben var tyvärr 10 för hög för orginal skåpet.
Och lika så undrar jag vart ni sätter backventilen, framför magnetventilen borde det väl logiskt vara?
Sen till backventil historien har en AN av glas och där verkar det som om det är på tok för grov för att få på Co2 slangen, har även lite billigare typ av Tetratec som skulle tåla co2. Dock tycker jag det gick för lätt på, ska man använda slnagklämmor eller silikon för att säkertälla att den inte läcker??
#18 - 12 september 2008 14:44
Jag har all min Co2 utrustning ståendes Mycket stiligt på sidan av karet. Sladdarna hänger som jilanger:)
Vad gäller backventil så ha jag gått över till att köra med 2st. En direkt ovanför vattenytan och en efter dropcheckern.

Den ovan vattenytan satte jag dit eftersom min bubbelräknare alltid fylldes med vatten.

Den som sitter för att skydda magnetventilen har jag satt så att den "pekar" nedåt. alltså om de skulle sugas upp vatten i slangen så behöver inte co2n trycka upp vattnet utan den trycker ned det. På så sätt står det inte vatten i backventilen.
Fick göra detta då min backventil började kärva. Nu funkar det hur bra som helst igen.

Bästa sättet att se om slangarna funkar är att testa dem med tryck. Sätt på allt bara
#19 - 12 september 2008 19:01
Får väl gömma utrustningen den bakom gardinerna om int annat!;)
Ok det låter kanon köpte av misstag två av tetras backventiler! :D
Kommer att använda min AM top ytterfilter som reaktor. det har varit på drift hela dan för att kolla så den inte läcker(stått stilla i ett halvår). Verkar lovande inga läckage.
#20 - 12 september 2008 22:15
Om du kör med ytterfiltret så är det bäst att plocka bort all vadd och bara köra med keramik för bubblorna fastnar lätt i vadden/filtermattan.
#21 - 13 september 2008 09:13
Har bytt ut alla filtermatta och även bytt ut makaronerna mot biobollar för bättre flöde och filtering. Ska man ha en alträ"sten" i botten på insuget för att dela upp bubblorna direkt eller ska bubblorna sugas in som vanligt??
#22 - 13 september 2008 15:09
kan du få alträ stenen att bubbla in i insugen så tror jag de blir jättebra
#23 - 16 september 2008 17:40
Fixat allt nu, fick dock inte tätt min hembyggda bubbelräknare, så jag köpte en ist. Hur som helst mätte det "gamla" akvarie vattnets KH som låg på 3-3,5 och det som kom ur kranen låg på 4. Så enlikt tabellen så ska jag ligga runt 6,5 i ph om det ska vara optimalt.
Ska jag kontrol mäta ett par gg om dagen och se att det kommer ner till den nivån och håller sig där???
#24 - 16 september 2008 19:09
Kolla nån gång ibland, lite oftare nu i början speciellt som de e första gången.
#25 - 16 september 2008 20:07
Tjena MantaCore!

Är själv på G att inskaffa en co2 anläggning.. har sneglat å Seramic ph-conroller...deta pgaa tt jag har Discus..och mitt vatten från kramnen ligger å¨ph lite över 8 ! så... tänka trycka ner ph med hjälp av ph controller..
Har sedan kollat med ett brandsläckarföretag.. de säljer 5 kg flska med bortmonterat stigrör...för 800:-
#26 - 18 september 2008 09:36
Mad-Jim skrev:
Tjena MantaCore!

Är själv på G att inskaffa en co2 anläggning.. har sneglat å Seramic ph-conroller...deta pgaa tt jag har Discus..och mitt vatten från kramnen ligger å¨ph lite över 8 ! så... tänka trycka ner ph med hjälp av ph controller..

Har sedan kollat med ett brandsläckarföretag.. de säljer 5 kg flska med bortmonterat stigrör...för 800:-

Hejsan,

Lånar tråden lite här bara. Var har du hittat det här företaget som säljer "klara" CO2 flaskor modell större, jag är själv mycket intresserad av att köra CO2?
#27 - 18 september 2008 09:41
Den hittar du hos närmaste brandskyddsfirma. Sök på hitta.se eller gula sidorna i telefonkatalogen.
#28 - 18 september 2008 10:14
Mad-Jim skrev:
Tjena MantaCore!

Låt vattnet stå en dag eller så i en spann och mät det sen. brukar sjunka lite i Ph. Ligger själv på 7-7.5 ur kranen.
För att få ner pH så läs tabellen som Skiren länkade till i början av detta ämmne, kör nu det billigare varianten och kollar Ph och sen ställer in Co2 anläggningen utan Ph probe/controller.

Skiren: Har en liten fråga ang manometern, när magnetventilen "blockerar" dvs är avstängd undernatten. Så stiger tycket på den mätaren som mäter utgående tryck och går varvet runt. Är lite orolig att magnetventilen får fan pga av trycket. Kör vanligtvis med 1 bar under drift.
#29 - 18 september 2008 11:20
Då verkar det vara nått som är galet. Visst ska den väll kunna öka lite men inte så mycket. Har du nån bild på hur den ser ut?
#30 - 18 september 2008 12:47
Ska prova att simulera fram det genom att slå av magnetventilen. återkommer.
#31 - 18 september 2008 12:51
ja de kan du göra också. Tänkte mest kolla vad du har för nån och kanske om de e galet kopplat eller nått.
#32 - 18 september 2008 12:54
[ATTACH]13985[/ATTACH] Så här har jag ställt den och så länge magnetventilen är på så håller den sig där. Har slagit av magnetventilen nu så ska se om jag kan få fram felet.
#33 - 18 september 2008 13:53
[ATTACH]13986[/ATTACH]
NU har det gått ca en 1 -1½ timme och den är nu på nästan 3 bar och ökar....
#34 - 18 september 2008 14:46
Det där har jag aldrig upplevt. Hoppas nån annan kan svara på det åt dig.
#35 - 18 september 2008 16:15
Ja den är lite mystisk, första gången fick jag inge tryck alls ur den utan blev tvugen att vrida upp den till max då hördes det ett klick sen for mätaren i botten, efter det gick den en dag. Sen nästa dag hade trycket försvunnit igen samma visa en gång till, sen har det fungerat men nu stiger tycket ist när magnetventilen är avslagen.
#36 - 18 september 2008 16:31
Testa att dra av alla kranarna och vänta tills trycket gått ned till noll. Stäng då av magnetventilen.
Öppna Stora kranen, skruva upp regulatorn till 1bar. öppna sedan försiktigt nålventilen lite grann. sätt på magnetventilen och vänta tills det börjar bubbla i bubbelräknaren.
Du kan alltså testa att göra om allt från början.

Sen är det väl bara att börja leta efter läckage!

Nästa grejj om ingen annan kommer med något bättre är att lämna in den så de får provtrycka den igen. Men då börjar det kosta pengar.
#37 - 18 september 2008 16:41
Läcker gör det inte om inte själva manometern läcker i sig själv. Låna en flaska med läckage spray från jobbet och det verkar vara tätt överallt.
Ja gör jag som du säger så fort jag öppnar nålventilen så sjunker ju trycket (av naturliga skäl) annars verkar den bygga upp ett tryck. Tror jag ska ta av hela manometern och kolla så det fungerar som den ska.
tuben´s manometer ligger på 50bar står att det är bra (på tyska) och är inom en grön markering.
#38 - 18 september 2008 16:44
Eller om jag ska bara ha "avtryckaren" på brandsläckarn på hälften kanske??? för han matar ju allt den kan om det är på max?? Det reducerar du ju när man monterar en kran på den (när det är modifierad)...
#39 - 18 september 2008 16:44
Nej trycket ska inte sjunka när du drar på nålventilen. Den påverkar så otroligt lite att de inte går att se på manometern.
#40 - 18 september 2008 16:45
jag kör min kran på max...
#41 - 18 september 2008 16:56
Mmm det säger du, det var ju inte det svaret jag hade hoppats på riktigt!!;)
För håller jag den på en bar så och sen vrider jag upp nålventilen så rör sig nålen runt ett streck neråt på magnetventilen. Eller så är det så att tryckklockan/mätaren är defekt, så den visar tokigt...
#42 - 18 september 2008 16:57
Skiren skrev:
jag kör min kran på max...

Ok då gör jag det också!:D
#43 - 18 september 2008 18:13
Eller så är det så att tryckklockan/mätaren är defekt, så den visar tokigt...

Kan mycket väl vara så men känns ändå konstigt att han skulle säga att trycket ökar då...
#44 - 18 september 2008 18:26
Har du stigröret kvar i brandsläckaren?
#45 - 18 september 2008 20:00
Ja det är en "vanlig" brandsläckare som inte är modifierad än. Ska be dom montera bort stigaröret och avtryckaren det när den blir tom/ska fyllas.
#46 - 18 september 2008 21:15
Det ska inte ha nån betydelse
#47 - 19 september 2008 00:14
Det kan frysa i stigröret, släpp upp hantaget på ventilen och låt den stå avstängd nån timme tills den ev isproppen tinat och prova igen.
#48 - 19 september 2008 16:43
Hur menar du nu??? Den fungerar ju problemet är att manometern gör ett eget "tryck" mellan den och magnetventilen som går klockan ut.
Så nu att när det väl öppnas (magnetventilen) Så kommer det en jätte stöt med co2 till ytterfiltret dock sen sjunker trycket efter runt en minut sen ställer den sig på en bar som jag vill ha den... frågan är varför den bygger upp ett så högt tryck när magnetventilen är avslagen...
#49 - 19 september 2008 16:47
för att stigröret är fruset kanske.. ;)
#50 - 19 september 2008 17:28
Om det nu är fruset då borde det tekniskt sett inte komma något Co2 ur den eller? Du får gärna förklara hur och varför trycket efter manometern-magneventil stiger pga av att stigarröret har frusit. Förstår det inte riktigt.
Säger inte att du har fel, men vill gärna veta varför trycket uppstår om du förtår hur jag menar...

Annons