Hjälp med CO2 reaktor

#1 - 30 januari 2007 09:16
Jag skulle behöva lite bra tips på hur jag bygger en CO2 reaktor. Idag har jag bara slangen vid insuget på en cirkulationspump. Pumpen slår sönder bubblorna, men det blir inte så jättefint i karet då det efter en timme eller två ser ut som att allt vatten är kolsyrat. Jag har läst om externa reaktorer kopplade på slangarna från ytterfilter. Det verkar ju strålande att inte ens behöva se sin reaktor...Någon som har det så?
#2 - 30 januari 2007 09:31
jag kör med slang -syresten -borrat hål i en liten pump (undersidan) -satt in syrestenen genom hålet --placerat filtervadd mellan stenen och pupmhuvet)-placerat pumpen framför innerfiltret.
med goda resultat.
#3 - 30 januari 2007 13:52
Så här har jag gjort:
http://www.rumpnisse.org/gallery/Akvarium/IMGP2834

Funkar kanon!
#4 - 30 januari 2007 14:09
JonasB skrev:
Så här har jag gjort:

http://www.rumpnisse.org/gallery/Akvarium/IMGP2834

Funkar kanon!

den var inte fy skam. känner mig lite nördig, man jag förstod med en gång hur den fungerar [:o]
#5 - 30 januari 2007 15:39
Jag har en Tunze CO2 diffuser som funkar mycket bra ;)

http://www.tunze.com/typo3temp/pics/c81ea1d7b3.jpg
#6 - 30 januari 2007 17:48
Vilka bra och fina bilder! Nu har jag fått lite inspiration. Måste nog säga att jag ska försöka kopiera JonasB. Det verkar fint.
#7 - 30 januari 2007 17:55
Men efter att ha tittat på bilden en gång till, förstår jag den inte riktigt...tusan också...är liksom inte riktigt lika nördig som Bena...
#8 - 30 januari 2007 18:46
gudsson skrev:
Men efter att ha tittat på bilden en gång till, förstår jag den inte riktigt...tusan också...är liksom inte riktigt lika nördig som Bena...

samma princip som din.

min naturliga tanke som dyker upp när jag ser den är att man borde seriekoppla 2st av dina i någon hybridform för att minimera co2-bortfallet.
#9 - 30 januari 2007 18:53
den svarta saken i mitten är ett powerhead av något slag (möjligen en difusor på den oxå).
den svarta saken till höger sätter man fast på kanten på akvariet för att få en bra vinkel på den plus möjlighet att ställa in höjd.
den genomskinliga saken till vänster kopplas till en co2-anläggning (funkar med mäsk).
co2 går via slangen in i röret, och ja, sen vet du vad som händer.
#10 - 30 januari 2007 21:45
Så här blev det. Jag vet inte riktigt om det funkar bra ännu, men det bubblar ifrån alla skadade blad i karet. Frågan är bara vad som händer om natten när pumpen inte rullar. Jag har bara hål i botten på svarta klumpen och förstår nu i efterhand att jag skulle haft ett litet hål på ovansidan också så gas kan bubbla upp där på natten.
#11 - 31 januari 2007 05:40
va bamsiga grejer ni har :D kolla min Tunze, den ä så smäcker o nätt

inte farligt dyr heller
#12 - 31 januari 2007 07:31
jo, det hade varit fint med något mindre...men det var vad jag hittade.
#13 - 1 februari 2007 07:53
UffeS skrev:
Jag har en Tunze CO2 diffuser som funkar mycket bra ;)

Hur stort akvarium har du?
#14 - 1 februari 2007 09:32
Den såg inte illa ut!

Jag kör nu bara CO2 genom ytterfiltret, men ska köpa en AquaMedic Reaktor 1000 snart, hoppas att jag kommer lösa CO2:n effektivare då!

Jag är ändå lite sugen på att köra DIY mist igen, sök i forumet, så hittar ni nåt om det =)
#15 - 1 februari 2007 12:06
bubbis skrev:
Hur stort akvarium har du?

200 liter
#16 - 1 februari 2007 15:48
Jag leder också co2 in genom ytterfiltret, vilket leder till att även mitt akvarium ser ut att vara "kolsyrat". Jag funderar på att köpa Tunze CO2 diffuser som UffeS rekomenderar. Den ser inte ut att vara stor vilket är bra. Kanske finns det något annat bra sätt att slippa "kolsyrat" förutom de tips som finns ovan.
#17 - 1 februari 2007 21:09
Mitt vatten blir en aning kolsyrat med mitt hemmabygge, men dock bara lite. Det blir ju bubblor på alla växter som når nära ytan, men det är väl antagligen syre.
Bilagor:
#18 - 1 februari 2007 21:34
jag har syrebubblor även på de nere på bottenplantorna.
har en anubias som började bubbla idag med (den sitter ca 40cm ner i tanken). dock slängde jag på reflektorer på 2 rör idag (har redan 4X58w, men slängde bara på 2st till halva av 2st rör).
#19 - 1 februari 2007 22:42
har funderat på reflektorer faktiskt. Det är ju klart en smart investering. Mer ljus utan högre elräkning. Jag har 4X36w Aquarelle i mitt 375 idag. Mer eller mindre allt bubblar faktiskt i karet, men längre ner är det bara skadade växtdelar som avger pärlbandsbubblor.
#20 - 1 februari 2007 23:00
man vill ju ha KOLSYRAT vatten (koldioxidberikat) i ett växtkar, eller vad tjatar ni om?!?

Om ni har syrebubblor på växterna beror det säkert på att dom förbrukar CO2 + näring och avgaserna bli bl.a. syre som syns som bubblor på bladen =)
#21 - 1 februari 2007 23:25
Då är det ju bra då!

Men kan det också inte vara koldioxid som inte löst sig i vattnet som i en flaska kolsyrat vatten?
#22 - 2 februari 2007 05:08
Jag tror det är som gudsson säger att det är koldioxid som inte löst sig. Därför måste jag göra något åt det, tyvärr vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Funderar att köpa Tunze CO2 diffuser som jag sagt tidigare. Finns det någon mer än UffeS som har denna?
#23 - 2 februari 2007 08:30
jag har tunze också, den fungerar bra, tyvärr går de tinte att stoppa pumpen på natten för då går den inte igång :( annars är den riktigt bra tycker jag :)
#24 - 2 februari 2007 09:39
jag kör min Tunze 24h/dag därför att det inte ä nån fara för att CO2 halten stiger för högt under natten då lyset är släckt, har nämligen inga täckfönster på mitt kar så luftningen funkar bra
#25 - 2 februari 2007 13:34
Om CO2:n inte löser sig helt i vattnet, så att det blir bubblor, så kallas det "mist". Testa att söka på "CO2 mist reaktor" i forumet. Det är också bra för växterna, ren CO2 är ju ganska starkt, så det behövs inte mycket bubblor för att växterna ska bli nöjda, det räcker med att några bubblor fastnar på deras blad, så tar de upp dem.
#26 - 2 februari 2007 14:27
Det är på kvällen det börjar bli för mycket "kolsyra" i akvariet. Kanske kan det vara en bra ide att stänga av co2 tillförseln 1 timma på eftermiddagen och sen köra igång igen? Jag tror att det hade gett bra resultat hos mig. PH värdet hinner väl inte förändras drastiskt på bara en timma. Jag tycker det är smidigt att köra co2 genom ytterfiltret, verkat krångligt att på bygga reaktorer mm. Är det en bra ide att stänga av co2 en timma för att på så sätt minska "kolsyran"??
#27 - 2 februari 2007 18:26
varför vill du inte ha CO2 i karet, om du nu kör med det?!?!? Det är ju det som är meningen!!!
#28 - 2 februari 2007 20:31
Du förstår uppenbarligen inte vad som är problemet. Vi lägger ned detta, jag har nämligen bestämt vad jag ska göra åt problemet med kolsyran.

Annons