Hjälp med endler hona

#1 - 9 januari 2007 13:47
min ena endler hona ( den tjocka grtavida honan ) är typ vid ett hörn hela tiden vid pumpen hon soveer typ på pumpen och jag ser ibland att hon har rumpan uppe ... och när ngn annan fisk kommer nära henne så jagar hon bot den .. ska hon snart föda elelr är hon sjuk? ska jag lägga henen i en yngelkar som jag kan hänga i karet?
#2 - 9 januari 2007 14:04
Hur är dina nitritvärden?

Verkar som om hon inte mår så bra tyvärr - testa med ett litet vattenbyte, ha koll på nitriten, mata inte mycket samt lägg henne i yngelbox ifall hon snart ska föda.

Ifall du inte har några saltkänsliga fiskar tycker jag du kan testa med lite salt [jodfritt, klumpmedelsfritt] för att öka på hennes motståndskraft.
#3 - 9 januari 2007 14:07
hmm .. hon verkar må bättre nuu ... men inte perfekt har laght yngelburken där ifall hon ska föda .. ska hålla koll på henne!!
#4 - 9 januari 2007 14:13
Låter jättebra. :)

De föder oftast på natten, så ifall du vill ha många yngel kvar och tänkt att låta henne föda i boxen kan du lägga henne där innan du släcker, om du har en med ett galler såklart. Annars är det bara att vänta och när du ser de små liven så håva upp dem [varning - dom är ursnabba!!]
#5 - 9 januari 2007 14:14
Hon Fick Yngel!!!h jag titta på henne det var ingenting sn jag gick och tvätta händerna och kom tillbacka då såg jag ett yngel ligga ovanför pumpen.. problemet var att jag inte kunde fånga ynglet med håv och det ramlade ner bredvid pumpen så jag tror den har sugits in i pumpen nu ... kan de övelreva inne i pumpen? har lagt honan i yngelkaret!!
#6 - 9 januari 2007 14:45
den andra yngeln e ute!!1 såg hela grejjen:D först kom baken ut sen lite av magen sen hela kroppen nu simar den i yngelgrejjen!! mamman kommer ite äta den vaa?
#7 - 9 januari 2007 14:49
Ursäkta Stavningen skrev snabbt :P
#8 - 9 januari 2007 15:17
Hihi grattis!! Vad spännande!

Antagligen har det första ynglet simmat ner till botten, dock om den är inne i pumpen så kan den inte överleva - om du öppnar pumpen och hittar den så är det ju väldigt bra, annars är tipset en vanlig nylonstrumpa över insuget :)

Då har du ett par timmar av barnmorska framför dig :) Har din box golv med hål i så att ynglen kan vara i bottendelen av boxen har mamman oftast ingen chans att äta dem, fast ifall hon är mätt och nöjd så kommer hon ändå inte mumsa i sig dem. Du kan ju testa att hälla lite lite mat i boxen ifall hon är sugen. :)

Ja - grattis än en gång! Skriv gärna mer om hur det går och hur många de blir och så.
#9 - 9 januari 2007 16:07
Tack:D hon har nog slutat yngla av sig nuu .. det blev konstigt nog bara 4 yngel (5 om man räknar med den som hon födde utanför yngelkaret) .. hon födde alla i yngelburken .. ska jahg fortsätta låta henne vara där? har gett henne lite mat och hon har ätit upp det:D ungarna simmar runt burkén och deras mamma letar efter en väg ut:P ibland när de är stilla i bottnet kommer hon och stör de så att de simmar vidare ... nu till lite frågor:

som sagt ska jag ta ut henne? om inte när ska jag det?
vad kan man mata´ynglen med? har en yngfodergrejj som heter micro typ .. det är typ grönt pulver ... går det bra att mata med detta? annars har jag guppyfoder ... de är runda små bruna grejjer som jag brukar ge föräldrarna går detta? när kan man börga mata med röda mygg? frysta? annars har jag bosmider och artemia(frysta) .. har artemiaägg oxå men orkar inte kläcka!!
#10 - 9 januari 2007 16:48
Du kan ta ut henne med en gång. :) Hon mår bäst av att inte vara i boxen faktiskt så hon inte stressar. Tja, hur stora är ynglen, ibland så får de många små och ibland få stora.

Yngelfodret låter jättebra, annars kan du även bara smula sönder vanligt flingfoder. Artemia uppskattar de från dag ett men mygglarverna måste vänta tills de blivit såpass stora att de kan svälja utan att kvävas :)

Ja, de lär ju blir jätteglada!
#11 - 9 januari 2007 17:16
aha tack igen:D menar du fryst artemia? och är du säker på att hon inte kommer få fler yngel? hmm kan itne säga hur store de är har inte ngn bra ögonmått(?):P hehe.. men några mm iaf:D
#12 - 9 januari 2007 23:00
Tja, är hon smal? Oftast så tar det en 4-5 timmar för alla yngel att komma ut, vissa klarar det snabbare dock. :) Min ena molly slog rekord igenom att pluppa ur sig 40 yngel på en halvtimme och sedan var hon klar!

Japp, fryst artemia fungerar bra.
#13 - 10 januari 2007 15:57
hon är itne så smal men tjockare änd e andra honorna och har fortfarande en liten svart prick kvar .. fast itne så stor som förut.. ska prova mata med fryst artemia sen .. ska prova liiiite
#14 - 10 januari 2007 16:08
Jättejättebra :D
#15 - 10 januari 2007 16:21
:D min brorsa och min pappa säger att ynglen har växt lite .. men jag kan inte se ngn skillnad:P så en till fråga .. hur snabbt vääxer ynglen?´när kan jag lägga ut de till föräldrarna? och jag har andra honor som nog kommer få yngel om några veckor hur ska jag göra om ynglerna fortfarande är kvar i yngelboxern? och ngn hona behöver föda? kan jag lägga i honan med ynglen och låta honan föda? eller kommer hon döda de`?
#16 - 11 januari 2007 14:15
en till fråga:P hur ofta ska man göra vattenbyten?
#17 - 11 januari 2007 21:10
Tja, den främsta anledningen tilll yngelbox när det gäller endlers guppy är främst med matningen, att ynglen ska få tillräckligt mycket. Men de vuxna käkar inte så mycket yngel, mina brukar inte röra de små.

Så jag tycker du kan låta ynglen komma ut efter en vecka och att du själv får välja ifall du vill ha nästa kull i box eller inte. :) Lägger du i en hona nu till de redan födda ynglen kommer de nog redan nu vara för stora för att hon ska betrakta dem som mat.

Och vattenbyten sköts bäst med att du gör lite tätare, så istället för en gång i veckan kan du göra två små.
#18 - 12 januari 2007 13:54
ok tack så mk:D bytte lite vatten i förrgår och igår fick de smaka på liiite fryst artemia och det älskade de:D de har växt lite faktiskt tror jag kna lägga ut de om ngn vecka:D eller nåt sånt:D
#19 - 12 januari 2007 16:11
måste berätta en roliig grej:D .... matade de vuxa nyss för typ en timme sen , matade med röda mygglarver och jag såg att jag övermata lite och det va bara neontetrorna som ät när det hade hamnat i bottnet ... så jag tittade i karet och skulle se om de skulle låta ngn mat bli över där för det är ju inte bra om det blir det ... mygglarverna hamnade vid javamossan så tetrona va där och käka .. sen kom jag och tänkte på ynglet som jag tror hamnade i pumpen , så jag kollade på pumpen asså tog inte ut den eller ngt kolla bah på den i karet .. gör det varje dag tyyp:P sen såg jag en tetra simma lite utanför de andra fiskarna .. den simmade nära pumpen och typ bredvid den simmade ett litet yngel:D:D jag tror det är den ynglet som kom ut först som jag inte kunde fånga:D så jag skyndade mig att hämta håv och försökte fånga upp den .. det var svårt kan jag säga:P den simmade bredvid en tetra så jag tror inte tetrorna kommer bry sig om jag lägger ynglen i karet nu (men ska inte göra det än) men iaf .. nu simmar det första ynglet i yngelkaret med sina andra 4 syskon:D den är lika stor som de andra men lite smalare .. tror inte den har ätit ngt för har inte lagt yngelmat i det stora karet:D

tror ni att det nya ynglet är kullsyskon till de andra jag har? eller har en annan hona fått yngel?
#20 - 14 januari 2007 10:01
hmm .. det nya ynglet är nog syskon till de andra jag hade ... de är lika stora och friska .. det är roligt att se när de äter och hur de växer .. de är typ 1 cm nu .. kan jag lägga ut de snart elleR??
#21 - 14 januari 2007 13:42
Jadå, är de en centimeter så kan de gå med de vuxna. :) Härligt att höra att det fungerar fint i ditt kar och att ynglen växer på sig duktigt.
#22 - 15 januari 2007 20:52
tack så mycket:D ynglen har jag inte laggt i det stora karet än men ska nog göra det imorn.. de växer fint och mår bra :D tack avre dig fifi har det gått så bra:D ( och med vissa andras hjälp oxå)
Tack:D jag kommer berätta hur det går här om ni vill veta
#23 - 15 januari 2007 22:09
Klart vi vill veta! :) Alltid kul att hjälpa till!
#24 - 16 januari 2007 14:38
provade att lägga in ett yngel i det akvariet idag .. den simmade lite bland de vuxna och 1-2 neontetror jaga den då och dåå ... men åt den inte utan bara jaga bort den tyyp .. sen gömde den sig bland javamossan .. så jag lät den va kvar i det stora akvariet en liten stund .. den simma upp lite då och då men oftast itne så länge .. men har lagt tillbaka den nu:P den får växa till sig lite till tills jag stoppar ner de.. ska kanske stoppa i de när jag ska lägga en tjock (gravid) hona i yngelkaret ... för jag vet ju inte om de kommer äta om jag lägger de i det stora akvariet.. för de stora fiskarna är altid hungriaga och är altid där när man stoppar ner mat:P
#25 - 19 januari 2007 13:32
har lagt i alla yngel i det stora karet nuu .. vissa vill simma med de stora men de blir bortjagade av neontetrorna är detta bra? och jag undrar hur de kommer få mat? de stora är ju altid där:P
#26 - 19 januari 2007 15:24
Har man låtit yngel födas i en yngelbox eller fångat upp o lagt där så behöver man inte ha så brått att lägga ut dem i akvariet. De kommer att växa fortare i yngelboxen då de lättare går att mata där... Neon tetror klarar nog att ta en del Endlers yngel även om de inte är några hulliganer i akvariet.. men ha lite koll på när denna hona fick yngel o rökna till 28 dagar efter denna kull så kan du se till att få nästa kull i yngelboxen utan att honan får gå för länge i den,

Lycka till
#27 - 19 januari 2007 16:19
ok .. men nu har jag ju lagt i yngel i det stora karet .. ska jag lägga tillbaka de?:P de är ganska stora nu så jag tror inte neontetrorna kommer äta de .. jag har 4 honor och alla är likadana:P det blir lite svårt att se vilken hona som fick ynglen:P har lagt i en anna tjock hona i yngelboxern nuu .. får se om hon ynglar av sig snart .. hu länge kan man ha hon i yngelboxern? asså om hon itne får yngel.. jag fick yngel den 9 jan. så d¨är det typ 20 dagar kvar:P
#28 - 20 januari 2007 21:12
hur gamla måste de vara innan man kan se deras kön? och när får de färg och ser ut som "riktiga" endler??
#29 - 20 januari 2007 22:25
Det varierar nog, hur snabbt de utvecklas och växer. Just därför är det viktigt att de får bra yngelmat regelbundet.
Mina första Endlersyngel föddes den 4 november, de har sett ut som "riktiga" fiskar ett bra tag, hanen började få starkare färger för någon vecka sedan.
#30 - 21 januari 2007 09:30
ok så det tar så lång tid:P mina äter varje gång jag matar .. neontetrorna jagar de inte längre så de är fria så att säga:P de simmar med föräldrarna och när det kommer mat äter de så deras magar blir runda:P kan någon annan oxå svara på frågorna jag ställde där uppe?
#31 - 22 januari 2007 20:58
???
#32 - 23 januari 2007 11:51
Hej,,

Vilka frågor??? Du fick väl svar på alla utom ifall du ska hålla på och plocka ur yngel som klarar sig i stora burken...
Maxrobban säger att de växer fortare i yngelkar men han är ju också duktig på att få bra balans i det lilla... Jag har haft problem med nitrit i yngelkaret eftersom ynglen var så många...
I de större karen har man ofta bättre balans och de yngel som inte blir uppkäkade är de starkaste och friskaste och de hittar mat... ;)
Men man får väl fler kvar om har dem i yngelkaret den första tiden men när de vuxit till sig lite så stoppa tillbaka dem i stora karet...

Jag tror att jag ska låta mina gå kvar i stora burken i fortsättningen om jag inte ska avla fram nått speciellt... :p Men jag har en jättebra yngelhörna också med flytväxter med långa rötter och en jättestor växt så där kan de gömma sig bra... ;)
#33 - 23 januari 2007 16:18
när blir de könsmogna? och färger och sånt? könskillnader tex. på ett ungefär asså .. mina får på morgonen sånn micro pulver .. sen kl 3 eller ngt fyst artemia och sen matar jag de 2-3 gånger till med antingen fryst bosmider/artemia eller sånnt vanlig micro pulver (grönt)
#34 - 23 januari 2007 17:26
Jag kan inte det här så bra men...

animal_ skrev:
när blir de könsmogna? och färger och sånt? könskillnader tex. på ett ungefär asså .. mina får på morgonen sånn micro pulver .. sen kl 3 eller ngt fyst artemia och sen matar jag de 2-3 gånger till med antingen fryst bosmider/artemia eller sånnt vanlig micro pulver (grönt)

... mina killar är födda i slutet av november och de börjar visa färger nu... någonstans har jag hört att guppyhannar blir könsmogna vid 7 månader och honorna tidigare?? :p
Systrarna börjar iaf bli lite intressanta nu för de vuxna hannarna, men inte mer... så könsmogna är de nog inte än...;)

Annons