Hjälp med fiskar

#1 - 30 mars 2004 19:16
Har ett 54 l akvarium. Går dessa fiskar bra i det:

3 kampfiskar (1 hane, 2 honor)
7 st neontetror
5 st platys
2 st Otocinlus malar

Är det för många fiskar eller kan man ha i fler? Tänkte ha ca 26 grader och ph på 7,5. Tack på förhand!!
#2 - 30 mars 2004 19:21
Jag har själv ett 54 liter och jag ycker att det verkar lite mycket, men jag är ganska ny i akvaristernas värld så jag är inte säker.
#3 - 30 mars 2004 19:32
Du ligger nära den nog allmänt rekommenderade mängden fisk för ett 54 liters.

Folk brukar skriva om Kampfisk att honorna kan få en del "stryk" av hannen i samband med uppvaktning/parning och sedan äggvakt. Särskilt då i mindre akvarium.

Jag tycker du skall testa som du föreslagit. Jag hade själv valt att ha minst 4 Otocinclus. De ser ut att trivas mycket bättre när dom är fler. Jag hade också sett till att ha bra gömställen om det nu är så att Kampfiskhonorna behöver gömma sig för en lugn stund.

Jag har hur som helst mer fisk i mitt 54 liters, och fiskarna ser ut att må bra och vattenvärdena är bra.
Jag tror nog att lite råd från detta forum och egna tester och erfarenheter i en lagom blandning är det bästa. Man kan få nästan lika många råd här som det finns medlemmar.
#4 - 30 mars 2004 19:33
jaaru,tycker ni det där är mkt så ska ni veta min kompis han har i ett 20 liters akvarium:

10 neontetror
2 platy
2 svärdbärare
1 praktbotia
3 guppys
#5 - 30 mars 2004 19:58
STACKARS hans fiskar!
#6 - 30 mars 2004 21:59
Jag tycker du har lite väl många så du bör inte skaffa fler. Men jag tror att om du byter vattnet regelbundet minst 1 gång i veckan så tror jag att du kommer att ha fiskar som trivs bra ändå trots att det är lite väl många.

Annons