Hjälp med Glasmal

#1 - 3 januari 2009 14:43
Hej, igår köpte jag två glasmalar. I äffären sa dem att det räcker att ha två st av dessa. Men jag undrar vrf de bara är på samma plats hela tiden och simmar mot filtret. Enligt äffären äter dem vanlig torrfoder, men det gör dem itne hemma hos mig. Jag undrar om det är ngt fel jag gör? eller har ni några tips på hur man sköter dem?
#2 - 3 januari 2009 15:04
dom vill gärna vara i stim av minst 5st. att dom simmar mot filtret kan ha att göra med att dom gillar strömtvatten. dom vill gärna ha levande eller frustfoder men kan ta flingofoder också prova att släpp flingorna vid utloppet på pumpen. annars gillar dom också att stå inne blandväxterna men dom blir mindre skygga om dom är fler.
#3 - 3 januari 2009 15:06
Vad jag har hört så simmar dom nästn alltid mot strömmen, i ditt fall då mot pumpen. Mina gjorde också så när jag hade dom och jag antar att det är för att maten ute i det fria brukar komma flytandes med strömmen.

Ja dom ska äta vanligt flingfoder, dock kanske du ska vänta någon dag innan du matar dom. Dom kan fortfarande vara lite rädda efter att du har flyttat dom och så.
#4 - 3 januari 2009 15:45
Jag känner mig lite lurad av äffären, enligt dom ska dessa djur tom kunna vara ensamma.
#5 - 3 januari 2009 16:46
dom vill vara i stim av 5 eller mer.
#6 - 3 januari 2009 16:54
Samarin4 skrev:
Jag känner mig lite lurad av äffären, enligt dom ska dessa djur tom kunna vara ensamma.

Ja, det är förjävligt när affärerna gör så, och totalt skiter i fiskarnas välmående. Det enda de bryr sig om är pengar. :S

Tycker absolut att du ska gå dit och klaga.
#7 - 3 januari 2009 17:33
JojjeN skrev:
Ja, det är förjävligt när affärerna gör så, och totalt skiter i fiskarnas välmående. Det enda de bryr sig om är pengar. :S

Tycker absolut att du ska gå dit och klaga.

vore det inte bättre för dem om de bara bryr sig om pengar att sälja minst 5 istället för 2?
#8 - 3 januari 2009 17:49
ibland handlar det nog också om att dom inte har kunskap och gissar.

sedan är ''alla'' butiker inte usla inte tänker på fiskarna bästa.
#9 - 3 januari 2009 18:08
rick skrev:
vore det inte bättre för dem om de bara bryr sig om pengar att sälja minst 5 istället för 2?

Jo, men samtidigt så kanske de tänkte att killen kanske inte skulle köpa om de sa att han var tvungen att köpa minst 5 stycken.
#10 - 3 januari 2009 21:16
Jag har hört att glasmalar är en av få arter som faktiskt inte överlever ensamma, till skillnad från andra stimfiskar som "bara" mår dåligt om de är ensamma. Har ingen som helst aning om det ligger någon sanning i detta... Jag har 10 stycken och de äter allt och är inte skygga. Fina fiskar!
#11 - 4 januari 2009 00:44
Jag skulle först köpa ngt annat, Men det var för dyrt. Så jag sa " Finns det någon lite ovanligare enkel fisk som man bara kan ha två st av?" Så visade hon mig glasmalarna. Då köpte jag dem. Det handlar inte om pengarna eller så, utan det handlar om att jag inte vill vara orsaken till att fiskar eller andra djur dör.

Jag vet nu inte hur det kommer gå, den ena simmar hela tiden mot filtret och den andra simmar antingen mot filtret eller gömmer sig under filtret. De har fortfarande inte ätit något heller.
#12 - 4 januari 2009 10:12
ja jag har några paroon hajar när jag köpte dom så var dom på ge men när man släpper ned dom med andra fiskar bler dom cokade så dom är på samma plats hela tiden ett tag och det är hur många malar som gillar att simma mot strömmen :P
#13 - 7 januari 2009 01:22
Aja, Glasmalarna har utvecklats lite. De simmar fortfarande mot filtret 85% av tiden, men nu simmar de runt då och då. Den ena går under filtrer, sedan simmar den bredvid en växt och ett skepp ( då följer den andra med)

Jag matade dem med frusna mygglarver- Förutom att hela akvariet reagerar som om de vunnit 1 miljard kronor så reagerade även glasmalarna och dem åt lite mat. Jag är mycket glad!

Tack för er hjälp:)
Guest
#14 - 7 januari 2009 01:30
Jag tror inte du skall få nån vidare panik om de inte äter den första veckan, de är fiskar som behöver acklimatisera sig.
Även om du bara har 2st så kommer de trots allt att överleva.

Går de däremot själv så slutar de äta, därav att de inte går att hålla själv.
Men det finns säkert nån som har glasmalar själv med som äter, men bra mår de inte.
Köp fler om du får möjlighet, de är riktigt trevliga i ett stort stim.
Har man som Tamarind 10st så blir de riktigt kaxiga med.
#15 - 7 januari 2009 02:09
Det enda problemet med att köpa fler är att mitt akvarium är nog för litet för det. Jag blev ju helt lurad med att de klarar av 60 liters akvarium och de behöver bara vara två stycken. Men jag vet inte, jag planerar inte på att köpa fler av dessa, även om jag skulel vilja. Jag tänker typ- ok två st trivs säkert inte, ska jag få två till att inte trivas?
#16 - 7 januari 2009 03:01
Jag tror de två fiskarna skulle trivas bättre med mer sällskap och leva trångt än att vara ensamma och ha gott om utrymme faktiskt, men du resonerar helt rätt. Om det nu inte skulle göra deras humör något bättre om du skaffade två till så kanske det slutar med att du har fyra olyckliga fiskar istället för två...
#17 - 7 januari 2009 03:07
Dilemma dilemma. Jag själv tror också att fiskarna trivs bättre om de är fyra st. Men fortfarande är det utrymmet som bekymrar mig. Vad tycker du jag ska göra? Jag behöver tänka lite till.
#18 - 7 januari 2009 03:31
Jag personligen hade nog skaffat två st. till om dem inte var allt för dyra, skulle gått tillbaka till butiken och sagt som det var... Att fiskarna inte trivs för att dem är för få och att du kollat runt lite bland annat kunnigt folk och andra akvarie affärer och att dem rekommenderar fem st. eller fler för att fisken ska må bra, alltså att du känner dig lurad och inte tycker det känns rätt att låta fiskarna bli lidande pga. deras okunnighet. Så kanske du får rabatt på två st. om du har tur eller är duktig på att övertala folk...

(Nu lät jag väldigt väldigt elak, men det är väl mitt riktiga jag)

Annars får du låta fiskarna ha ett halvtaskigt liv... dem har åtminstone varanndra så helt ensamma är dem ju faktiskt inte... Men om det vore jag som vore i din sits så hade jag antingen :

A : Sålt eller skänkt dem till någon jag vet har fler glasmalar
B : Gått tillbaka till affären och försökt lura till mig två till
C : Gått tillbaka till affären och frågat lite snällt om man inte kan få byta mot någon/några andra fiskar i samma prisklass
#19 - 7 januari 2009 13:36
Tack för rådet, jag får fundera på B och C, verkar som de enklaste.
Guest
#20 - 7 januari 2009 13:46
Samarin4 skrev:

Detta kan ju vara alternativ D då.
Du går tillbaka till affären, lämnar sakligt tillbaka fisken då de angett fel info om dom. För säkerhets skull så ring först.
#21 - 7 januari 2009 21:56
Hej Samarin4!

Glasmalar trivs bäst om de är 4 st o de föredrar levande fryst foder som t.ex röda mygglarver mina glasmalar är galen i det! Glasmalar brukar simma på samma ställe finns inte ett riktigt svar men det är bara naturligt för dem och de brukar simma mot filtret för dem trivs bäst vid pump o doppvärmare!!!
#22 - 7 januari 2009 22:01
Tror glasmalar trivs bättre ju fler de är, tyvärr är de ju rätt dyra, så många köper nog inte fler än ett par stycken, och affärerna säger nog ofta att det går bra att ha så få, för att personen förmodligen inte köper några alls om de berättar hur många man bör ha.
#23 - 7 januari 2009 22:48
Njae Såå dyra var dem inte. De kostade 35kr styck. Men det är snarare utrymmet på mitt akvarium som bekymrar mig. Om det nu går helt bra att ha fyra st glasmalar i ett 60 liters akvarium så köper jag två till. Annars- istället för att ha 2 st glasmalar som inte trivs blir det 4 st.

Märkte att mina malar är precis som dina Gurkan3. De gillar frusna mygglarver. Aja skönt att veta att det inte är något fel på att de är på samma ställe hela tiden. Tack!
#24 - 7 januari 2009 22:55
Tja, 35:- styck är ganska mycket för en stimfisk, jämför med t.ex neontetror som väl brukar kosta mellan 7 och 9:- styck ;)

Om jag köpte glasmalar skulle jag nog inte vilja ha färre än 10, och då blir det ju 350:-
Guest
#25 - 7 januari 2009 22:58
Jag tycker 35:- är lite för en glasmal. Man kan ju inte jämföra den med en liten tetra ju.
Jämför med botierna så tycker du kanske priset är lågt.
#26 - 7 januari 2009 23:02
Anettejt skrev:
Jag tycker 35:- är lite för en glasmal. Man kan ju inte jämföra den med en liten tetra ju.

Jämför med botierna så tycker du kanske priset är lågt.

Jag förstår att de är dyrare än tetror, men samtidigt så blir det mycket pengar om man ska köpa så många som man bör ha. Det priset gör ju att folk nog ofta bara köper ett par stycken. Tänkte nämna praktbotian också. De kostar ju ungefär lika mycket som "parfiskar", som det räcker att man köper ett par av.
#27 - 8 januari 2009 00:28
Micke A du har rätt, Jag tänkte först köpa ett par med någon ciklid jag inte kommer ihåg, köpte inte dem för att det kostade 115kr. När äffärsbiträdet sa då att man kunde ha två glasmalar i ett 60 liters akvarium så köpte jag dem istället. För de skulle kosta 70 kr.

Sen har ju anettejt rätt också, Neontetror på Hornbach kostar ju bara 5 kr, men tittar du på kardinaltetror så blir det helt plötsligt mot en 20 lapp. Glasmalarna är ju ändå ganska billiga jämnfört med många andra fiskar.
#28 - 8 januari 2009 00:39
Om man ska diskutera pris på fiskar så tycker jag inte att 35:- är så farligt hur man än vänder och bökar med det. Visst, det är en stimfisk men 350:- för tio fiskar är inte så farliga pengar... Inte om man kollar storleksmässigt och hur pass "speciella" de är...

Finns ju fiskar som kostar så mycket stålarna styck eller paret så att få ett stim med tio fiskar i den storleken för 350:- är faktiskt inte så farligt :) men förstår självklart hur du ser på saken också Micke... Säger man att man vill ha ett så högt antal fiskar så kan man pruta lite också och kanske få ner dem till 300:- eller mindre och då är det ännu mindre.

Varför kardinaltetror är så pass mycket dyrare än neontetror är för att dem är lite ovanligare, blir större och lever längre. Men jag tycker inte det är så noga utan tycker båda är väldigt vackra.

Har du bestämt dig för hur du vill göra ännu Samarin4 ?
#29 - 8 januari 2009 15:26
Jag håller fortfarande på att fundera. Men mina planer hittills är:

Köpa ett 180 liters akvarium, flytta mina glasmalar till det och köpa 2-3 st till.

Det enda som står i vägen är utrymmet i mitt rum och priset på akvariet. men ahr dock hittat ett bra akvarium för 1400kr och allting ingår i det. Jag tror även bänken som man lägger på akvariet ingår i priset. Annars finns ett annat för ca 2399 kr som är as fint och lika stort.

I värsta fall får jag fundera igen på hur det blir, just nu är inte glasmalarna särskilt stora, typ 5 cm tror jag, (2 neontetror) men frågan är hur blir dem inom några månader? Sen oroar jag mig hela tiden för om de ska dö eller inte.
#30 - 8 januari 2009 15:41
Du är inte dum på att resonera, det ger jag dig. Tycker gott att du kan skaffa ett 180L brukar finnas kompletta på t.ex. blocket att fynda eller på annons avdelningen på forumet, beror lite på vart man bor o så bara. Glasmalarna blir som störst 8-9cm men brukar ändå ligga runt 7cm.

Varför tror du att de skulle dö? Om du har ett 180L och runt 5-6malar så lär de må fina fisken om de får rätt temperatur och foder och växtlighet + utblås från pumpen åt rätt håll.
#31 - 8 januari 2009 16:03
En kompis till mig var inne och kikade på Akvarielagret i sthlm, där tog dom 80kr styck för en glasmal, vi köpte glasmalar här i västerås på Zoo Hoo för 40kr styck.
Bilagor:
#32 - 8 januari 2009 18:30
Om jag köper ett 180 liters akvarium eller så kommer det nog bli om några veckor, inte ganska snart. Jag oroar mig bara för att glasmalarna ska dö tills jag köper ett nytt. Men jag hoppas inte det.

Jag har de senaste dagarna sett att nu båda mina glasmalar rör lite på sig, simmar fortfarande mest mot filtret. De äter inte vanlig torrfoder men de reagerar verkligen på frusna mygglarver, så det är ju ett plus att de äter något iallafall och simmar lite.

80 kr för en glasmal? Sorry att jag värderar fisk i pengar, men seriöst skulle jag aldrig köpt en glasmal för mer än 40kr, även om jag tom tycker det är dyrt. Jag stör mig allmänt på att fiskarna ska kosta så himla mycket, fiskarna har det väl bättre i våra akvarium där de trivs med utrymme än i ett 60 liters akvarium fullproppat med t.ex 100 glasmalar. Djurbutiker borde tänka på djurens bästa, plus de skulle ändå gå i plus om de sålde en glasmal för 25 kr, det kostar väl ca 2 kr att köpa en och kanske 50 kr för frakt eller något.

Sen en lite allmän fråga, innan jag köpte mina två glasmalar var mina neontetror mycket modiga, de simmade inte alltid i stim eller så, men nu simmar de alltid tillsammans, och de leker också mindre. kan det vara så att mina neontetror är rädda för de två glasmalar jag har?

Annons