Hjälp med historiskt källmaterial.

#1 - 14 januari 2013 16:55
Jag skall skriva B-uppsats om någon månad. Ämne nummer 2 börjar bli klart det också, skönt!

Jag har tänkt mig att skriva om akvaristikens historia. Hur länge har vi haft fiskar som husdjur? Hur såg de första akvarierna ut? Vart började allt? När spred sig akvaristiken till Sverige? Hur?

Jag behöver således ett källmaterial som är ganska rikt på information, jag vill gärna ha tips på vart jag ska börja leta. Vilka böcker måste jag läsa?

Syftet med ämnet är att det skall fungera som ett inledande led till min C-uppsats, ämnet där är väl tänkt att bli akvaristikens ekonomiska historia i Sverige, två arbeten som kommer tydliggöra en hel del, skrivet skapligt didaktiskt så att det blir tillgängligt för en större publik. Mer om C-delen senare, nu fokuserar vi på B.

Detta postas även på Ciklid.org för att jag ska kunna få så mycket idéer som möjligt. Jag är inte ute efter snålskjuts, frågan är helt enkelt om det finns ett tillräckligt rikt källmaterial.

Tack//

Mathias
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 januari 2013 17:17
Du hittar ett tips om boken "Siskeburar och guldfiskskålar" längst ner på denna Zoopetsida
#3 - 14 januari 2013 17:24

Du hittar ett tips om boken "Siskeburar och guldfiskskålar" längst ner på denna Zoopetsida

Tack :)

Jag ser gärna att verken har en notapparat så att jag kan granska källor men det är ju absolut inget krav, all litteratur som pekar mig åt rätt håll är ju av godo..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 januari 2013 17:36
Det är hyfsat acceptabelt med angivna referenser i denna bok.
Sedan om det går att få tag i referenslitteraturen idag är ju en helt annan fråga;)
#5 - 14 januari 2013 17:37

Det är hyfsat acceptabelt med angivna referenser i denna bok

Bra :)

Då jagar jag rätt på den :)
#6 - 14 januari 2013 17:39
Skrev ett svar till dig i din tråd på ciklid.org nyss, men kom nu på en sak till som kanske kunde vara intressant:

Bernd Brunners bok The Ocean at Home - An Illustrated History of the Aquarium (Princeton Architectural Press) kan kanske vara intressant läsning i sammanhanget för att ge ett internationellt perspektiv. Boken har överhuvud taget fått fina recensioner av både akvarister och bokrecensenter i övrig så den kan nog vara läsvärd även för de som inte har en uppsats att skriva. Den står på min inköpslista.
http://www.chroniclebooks.com/titles/life-style/nature-science/the-ocean-at-home.html
http://www.amazon.com/Ocean-Home-Illustrated-History-Aquarium/dp/1861898169

Klistrar in svaret jag skrev på ciklid.org här också:

Tidskriften Akvariet är en given källa. Den började ges ut 1927, grundad av Edvin Brorson som även grundat Malmö Akvarieförening året innan.

Tidskriften Akvariet utgavs av Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF) och var gemensamt organ för akvarieförbunden i Sverige, Norge, Danmark och Finland så den innehåller förutom artiklar om fiskar mm även mycket information om föreningsliv och andra aktiviteter inom akvaristiken som kan vara intressanta ur ett historiskt perspektiv.

Gamla årgångar av Tidskriften Akvariet finns inbundna tex på Malmö Stadsbibliotek, och säkert även på andra större bibliotek.

Edvin Brorsson är förresten en av få personer som fått en egen post i Nationalencyklopedin enkom på grund av sin gärning inom akvaristiken:

http://www.ne.se/edvin-brorsson?i_h_word=brorson

Jag vet att det var någon på Lunds Universitet som skrev en B- eller C-uppsats om akvaristikens historia (för säkert 10-15 år sedan), och då lånade Malmö Akvarieförenings gamla medlemsblad, mötesprotokoll och årsberättelser. Vi har material åtminstone tillbaka till 50-talet.
#7 - 14 januari 2013 18:00

Skrev ett svar till dig i din tråd på ciklid.org nyss, men kom nu på en sak till som kanske kunde vara intressant:

Bernd Brunners bok The Ocean at Home - An Illustrated History of the Aquarium (Princeton Architectural Press) kan kanske vara intressant läsning i sammanhanget för att ge ett internationellt perspektiv. Boken har överhuvud taget fått fina recensioner av både akvarister och bokrecensenter i övrig så den kan nog vara läsvärd även för de som inte har en uppsats att skriva. Den står på min inköpslista.

http://www.chroniclebooks.com/titles/life-style/nature-science/the-ocean-at-home.html

http://www.amazon.com/Ocean-Home-Illustrated-History-Aquarium/dp/1861898169

Klistrar in svaret jag skrev på ciklid.org här också:

Tack Daniel! Jag ber universitetsbiblioteket att undersöka hur mycket av detta som går att få upp till Karlstad.

De brukar ju kunna trolla :)
#8 - 14 januari 2013 18:30
Hej Mathias,

Frågan är lite vad vi menar med historia. Jag tycker det finns en hel del spännande i bara i termer av nutidshistoria (typ 1950--). Att människan försökt hålla fisk i damm går nog tillbaka rätt långt innan det blivit kallat akvaristik. Du får många spännande förslag från Daniel och Kjell. Blir sugen på att läsa själv - hmm får nog vänta tills du presenterar din uppsats.

Om jag vore du skulle jag kanske gå mer på djupet och analysera exempelvis Akvariet ABC (eller Rasmussen) med mer nutida böcker (Nanoakvarioum; Från Arapaima...). Vad är hållningen vad är fokus? Vem riktar man sig till? Vad betyder naturen? Vad är fokus i texterna? Hur ser man på att göra saker själv?

Så vitt jag med min läsning av ovanstående böcker så finns det en ganska stor förändring sedan 1970 till 2010 med förändrat fokus på det "naturliga" till mycket parameterfokus. Det finns också en förändrat fokus i hur man ser på "det lilla intresset" och mer på ett "samlarfokus". Jag har naturligtvis helt fel i min ytliga analys - men att det finns en hel del förändringar i attityd till att hålla akvariet är jag övertygad om.

Jag vandrar nog i dessa tankebanor eftersom du nämner didaktik.

Vad är det för utbildning du går?

fisheye
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 januari 2013 18:50
Finns ju förstås en hel del "gamla" böcker av Hellmut Pinter, Ragnar Olsson, Jens-Meulengracht-Madsen, Gösta Sporre, Britt-Marie Sundström etc. men de kom ju ut under 50-70 talen så de räknas väl ändå inte riktigt som gamla. De innehåller ju inte heller som mycket text om hobbyns historia.

En kul grej att bläddra i är den omfattande postorderkatalog som Berlinföretaget Scholze & Pötzsche gav ut 1930. Den har Christer på Akvarielagret ett exemplar av som du kanske får bläddra i vid ett besök.
#10 - 14 januari 2013 19:13
Aurell från 48 och Hannerz från 57, skall nog finnas nåt mer åt det hållet om jag gräver lite. Plus mycket från 70-talet. Nåt av intresse?
#11 - 14 januari 2013 20:15
Halv-ot men är ditt huvudämne ekonomisk historia?
#12 - 14 januari 2013 20:56
Jag visste väl att det fanns mer, tidskriften akvariet från 27 och Brorsson från 33. Från den senare:

Vattenbyte

Ännu finns det personer som undra, hur ofta man byter vatten i sitt akvarium. Detta existerar praktiskt taget ej numera, då man i stället eftersträvar en biologisk jämvikt - rätta förhållandet mellan växter och djur. I stället håller den nuvarande akvarievännen på det gamla vattnet, och det är han mycket rädd om. Man kan praktiskt taget säga, att ju äldre akvarievattnet är, desto större värde har det för ägaren. Det enda nya, som kommer till, är det, som måste ersätta eventuellt avdunstat vatten. Och då skall man vara försiktig, så man ej använder nyupptaget vatten. Helst bör det hava stått en vecka, så att risk för infusorier ej finns. Kom ihåg, att då nytt vatten blandas med gammalt, bildas alltid mängder av infusorier.

Ja - man kan ju ha sina funderingar, både över kommatering och akvarieskötsel på den tiden. Fast å andra sidan så, vad vet vi om vad folk kommer att tycka om vårt sätt att sköta akvarier om 80 år?
#13 - 14 januari 2013 21:04
zoddri skrev:
Halv-ot men är ditt huvudämne ekonomisk historia?

Historia för blivande gymnasielärare. Det är ämne nummer två för min del. Jag har redan läst svenska på d-nivå och avklarat en c-uppsats där. En uppsats måste ha didaktisk inriktning, det har jag redan en och då vill jag skriva om något roligt. Jag har ju läst på något ställe att de höll guldfisk i lerkärl för 2000 år sedan, det är sådant jag vill gräva fram. Jag kan ju gärna gå framåt i tiden men det är viktigt att det har en djupt rotad historisk vinkling.

Frågeställningar går ju att utveckla i oändlighet.

I mitt första inlägg så skrev jag: "Jag har tänkt mig att skriva om akvaristikens historia. Hur länge har vi haft fiskar som husdjur? Hur såg de första akvarierna ut? Vart började allt? När spred sig akvaristiken till Sverige? Hur?"

Således är ju de egentliga frågorna, var började det? Varför började det? Hur spred det sig? När kom fenomenet till Sverige? Hur såg behållarna ut..?

Sen så är ekonomisk historia det roligaste, logiken finns där och det är lätt att greppa. Därför så tänkte jag vidga grejen till hösten och fara runt och göra intervjuer om det är möjligt. Då är ju Kjell ett möjligt offer ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 14 januari 2013 21:17
Historia för blivande gymnasielärare. Det är ämne nummer två för min del. Jag har redan läst svenska på d-nivå och avklarat en c-uppsats där. En uppsats måste ha didaktisk inriktning, det har jag redan en och då vill jag skriva om något roligt. Jag har ju läst på något ställe att de höll guldfisk i lerkärl för 2000 år sedan, det är sådant jag vill gräva fram. Jag kan ju gärna gå framåt i tiden men det är viktigt att det har en djupt rotad historisk vinkling.

Frågeställningar går ju att utveckla i oändlighet.

I mitt första inlägg så skrev jag: "Jag har tänkt mig att skriva om akvaristikens historia. Hur länge har vi haft fiskar som husdjur? Hur såg de första akvarierna ut? Vart började allt? När spred sig akvaristiken till Sverige? Hur?"

Således är ju de egentliga frågorna, var började det? Varför började det? Hur spred det sig? När kom fenomenet till Sverige? Hur såg behållarna ut..?

Sen så är ekonomisk historia det roligaste, logiken finns där och det är lätt att greppa. Därför så tänkte jag vidga grejen till hösten och fara runt och göra intervjuer om det är möjligt. Då är ju Kjell ett möjligt offer ;)

Fast så gammal är inte ens jag att jag var med när de första akvarierna kom till Sverige:D
#15 - 14 januari 2013 21:36
Fast så gammal är inte ens jag att jag var med när de första akvarierna kom till Sverige:D

Det är ju c-uppsatsen jag menar, då den ekonomiska historian ska klarläggas :)

Lika bra att förvarna att det kommer mer efter detta :P
#16 - 14 januari 2013 22:13
http://www.akvarielagret.se/reptilkat/repkat.html

Borde kunna vara av intresse när det kommer till ekonomi också, är visserligen på tyska men ändå.
#17 - 14 januari 2013 22:26
Bygert skrev:
Aurell från 48 och Hannerz från 57, skall nog finnas nåt mer åt det hållet om jag gräver lite. Plus mycket från 70-talet. Nåt av intresse?

Det här är ju en guldgruva när vi kommer fram mot lite modernare tid, helt fantastiskt :)

Du finns ju nära också, det gör ju det hela perfekt! Jag ska sätta upp ordentliga ramar för vilken period arbetet skall beröra, fram till dess att det börjar ske ordentliga framsteg inom hobbyn, både teknikmässigt och i fråga av import men ändå inte helt dagsaktuellt.

Edit: Såg även din andra post. :)
#18 - 14 januari 2013 22:48

Inte? Jag som trodde det var du som tog in dem?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 15 januari 2013 08:45
KristianE skrev:

Borde kunna vara av intresse när det kommer till ekonomi också, är visserligen på tyska men ändå.

Absolut - det var den jag nämnde ovan. Visste inte att den fanns inscannad.
#20 - 15 januari 2013 13:32

En kul grej att bläddra i är den omfattande postorderkatalog som Berlinföretaget Scholze & Pötzsche gav ut 1930. Den har Christer på Akvarielagret ett exemplar av som du kanske får bläddra i vid ett besök.

Man behöver inte besöka Christer för att få bläddra i hans katalog. Finns på nätet:
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 15 januari 2013 13:52
Guy Palm skrev:
Man behöver inte besöka Christer för att få bläddra i hans katalog. Finns på nätet:

Som sagt - KristianE har redan lagt in katalogen ovan och jag har t.o.m. också redan kommenterat detta ovan.

Men det klart - det är väl bara bra om katalogen nämns många gånger
#22 - 15 januari 2013 18:20
Pröva att pm:a Erik Åhlander, han kan mycket om detta.
#23 - 28 januari 2013 19:32
Här händer det lite grejer.

Jag har varit i kontakt mer Erik Åhlander via telefon och fått veta att det finns en massa gamla böcker hos dem. Mycket spännande för det finns indikationer på att det finns verk så långt tillbaka som 1870-ish.

För att bringa klarhet i frågan så blev jag även hänvisad till Sven O Kullander, han har förmodligen verkligt bra koll på den litteratur som finns.

Tidskriften Akvariet kommer att hamna på Karlstads Universitets bibliotek, de beställde den idag, från 1927-1937 till att börja med.

Frågeställningarna kommer behandla hur akvaristiken kom till Sverige, vilka hade akvarier och varför? Sen kommer föreningslivet undersökas, de äldsta föreningarna är av störst intresse samt Karlstads AF för att få lite lokal anknytning..

Yeeey!
#24 - 29 januari 2013 09:26
Historia för blivande gymnasielärare.

Apropå personen jag nämnde ovan som för en del år sedan skrev en C-uppsats om Akvaristikens historia. Han är fortfarande medlem i Malmö Akvarieförening och jag frågade honom om detta, och det visade sig dels att även han läste till historielärare och dels att han aldrig skrev klart uppsatsen eftersom han fick ett spännande akvarierelaterat jobberbjudande under tiden han höll på att skriva uppsatsen. Så du är kanske först! :) Hoppas verkligen du delar med dig av det du kommer fram till, det skulle vara superintressant att läsa.
#25 - 29 januari 2013 12:20

Apropå personen jag nämnde ovan som för en del år sedan skrev en C-uppsats om Akvaristikens historia. Han är fortfarande medlem i Malmö Akvarieförening och jag frågade honom om detta, och det visade sig dels att även han läste till historielärare och dels att han aldrig skrev klart uppsatsen eftersom han fick ett spännande akvarierelaterat jobberbjudande under tiden han höll på att skriva uppsatsen. Så du är kanske först! :) Hoppas verkligen du delar med dig av det du kommer fram till, det skulle vara superintressant att läsa.

Ja. Tanken är ju att alla som vill ska få läsa :)

Det är vissa saker som hänger löst dock,

1, tidskriften är indragen i en ovilja från andra lärosäten när det gäller utlåning. KAU jobbar ändå på för att få hem grejerna åt mig. Att behöva åka till Malmö eller Lund är omöjligt för mig när det kommer ta tid i Stockholm.

2, Boende i Stockholm är fixat men jag vet inte hur stor del av uppsatsen som behöver författas där. Källmaterialet kan ju vara oerhört stort i omfång, då behövs det mer tid i storstaden.

Jag målar inte fan på väggen än men det är mycket som skall klaffa :)
#26 - 29 januari 2013 12:42
1927 har du ju på nära håll åtminstone...
#27 - 29 januari 2013 13:03

Bygert skrev:
1927 har du ju på nära håll åtminstone...

Ja :)

Brukar du handla i Kil eller är det Forshaga som gäller?

Våra vägar borde ju vara lätta att korsa :)
#28 - 18 februari 2013 21:53
Vi ska se vad vi kan vaska fram till dig i från MAF.

Återkommer med svar.

Hur lång tid har du på dig?

Nille
#29 - 18 februari 2013 22:14

nille skrev:
Vi ska se vad vi kan vaska fram till dig i från MAF.

Återkommer med svar.

Hur lång tid har du på dig?

Nille

:)

Opponenten skall ha min text senast 7:e mars, sista veckan kommer jag sitta i Stockholm för att komma över de böcker och tidningar som jag inte får tag på här.

Tidskriften Akvariet bland annat från 1928-40.

Det är svårt att få tag på böcker, får hamstra när de väl dyker upp.

Tack för er hjälp :)
#30 - 4 mars 2013 21:22
Idag går jag in på sista veckan när det gäller själva skrivprocessen. Jag har kommit en god bit på vägen och nu skall teknologisk utveckling mellan åren 1860-1940 klaras av. Nästa punkt är Akvarieföreningarna, där har jag haft stor hjälp av CAF i nuläget då de har skickat alla styrelseprotokoll och årsberättelser de första tre (!) åren. Göteborg, (GAF) har jag helt plockat ifrån tidskriften Akvariet då det är svårt att veta vart materialet finns.

Får jag bara lite stoff från MAF nu så är jag i land. De har lite att göra i dagsläget, har sett att auktionen blev helt lysande :)

Malmö-Daniel är tillfrågad korrekturläsare. Spännande!
#31 - 17 april 2013 19:58

Det finns nu en godkänd B-uppsats inom ämnet :)
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 17 april 2013 20:48
Det finns nu en godkänd B-uppsats inom ämnet :)

Grattis
#33 - 17 april 2013 20:51

Det är roligt att det finns någon form av dokumentation sammanställd.

Ska skriva en på c-nivå också tror jag om det inte dyker upp något oväntat.

Den som vill ha den kan få den som pdf, det är bara roligt om det finns intresse. Den är generell men den tydliggör en del saker :)
#34 - 18 april 2013 02:43
Det vore roligt att få läsa din uppsats. Det kanske går att lägga upp den för nedladdning på din blogg :)
#35 - 18 april 2013 06:33
Det vore roligt att få läsa din uppsats. Det kanske går att lägga upp den för nedladdning på din blogg :)

Jag antar att hans uppsats kommer att publiceras på databasen uppsatser.se. Jag skriver ovkså uppsats nu och min ska iallafall bli publicerad där.
#36 - 19 april 2013 06:54
Jag antar att hans uppsats kommer att publiceras på databasen uppsatser.se. Jag skriver ovkså uppsats nu och min ska iallafall bli publicerad där.

Tack för tipset, men jag kunde inte hitta den där. Den kanske kommer senare
#37 - 19 april 2013 09:14
Tack för tipset, men jag kunde inte hitta den där. Den kanske kommer senare

Han har ju inte skrivit den ännu ;-)
#38 - 19 april 2013 09:26

Han har ju inte skrivit den ännu ;-)

Jo, den i B är klar men den finns inte att tillgå online ännu :)
#39 - 19 april 2013 10:02
Jo, den i B är klar men den finns inte att tillgå online ännu :)

Fast B uppsatser publiceras väl inte?
#40 - 19 april 2013 10:02

Nej, via KAU bara..

Annons