Hjälp med identifiering

#1 - 7 april 2008 08:03
Den är nu ca. 7-8 cm lång någon som vet.
[ATTACH]11288[/ATTACH]
[ATTACH]11289[/ATTACH]
[ATTACH]11290[/ATTACH]

Mikael
#2 - 7 april 2008 08:20
En ancistrus sp.? hona i sådana fall.
Den finns bland artbeskrivningarna felaktigt benämnd som "ancistrus dolichopterus", om jag inte minns fel
#3 - 7 april 2008 12:35
Japp, en "vanlig" ancistrus, och om man ska tro en affär där jag häromsistens köpte några VF, så heter de triradiatus. Dolichopterus är enligt honom blå antennmal, som han söker efter med ljus och lykta.
#4 - 7 april 2008 15:24
Det är varken Ancistrus dolichopterus (blå antennmal) eller Ancistrus triradiatus (en oansenlig gråspräcklig fisk), utan, som sagt Vanlig Ancistrus... som ingen vet vad den heter på latin.

Det finns två åsikter om Vanlig Ancistrus. Den ena är att det är en flerartshybrid, och att det är därför den inte går att identifiera.
Den andra, som jag själv tror på, är att det åtminstone ursprungligen var en riktig art, men att den kommer från Venezuela. Venezuelas fiskfauna är dåligt känd, och Venezuela har totalstoppat all export av levande fisk, men det kom in rätt mycket fisk därifrån på 70- och 80-talet. Med ojämna mellanrum dyker det dessutom upp vildfångad fisk som ser ut preci som vanlig ancistrus, och som möjligen är fångad i Venezuelas gränstrakter. I såna fall rör det sig antagligen om en obeskriven art.

Vanlig Ancistrus brukar vanligen identiferas som Ancistrus sp. "3", efter Planetcatfish numrering.

På senare tid har en variant där ungfärgen (som din fisk fortfarande har) aldrig bleknar blivit vanlig. Vissa tror att det är en hybrid mellan Vanlig Ancistrus och Ancistrus claro, eftersom den blir mindre i storlek och vissa har snirkliga mönster på huvudet, men det kan också bara vara linjeavlade fiskar.
#5 - 7 april 2008 16:55
Tack för era svar.
Hur stor tror ni den blir, den går i dagsläget i ett 70 liters akvarium.
Om den blir för stor får jag flytta över den till mitt nya 450 liters som snart ska bli klart hoppas jag.

Mikael
#6 - 8 april 2008 01:24
Vanlig ancistrus blir normalt cirka 10 cm plus stjärtfena; mycket stora exemplar kan bli ytterligare 2-3 cm.

Annons