Hjälp med Juwel-filter

#1 - 2 augusti 2009 12:18
Jag har ett 240L juwelkar. Jag har under tiden jag har haft det gjort rent den första delen med filter ett par gånger.

Men jag skulle vilja kolla filtret som är underst också, men då undrar jag det är meningen att jag ska ta bort pumphuvudet för att kunna få upp de filterdelarna som sitter längst ner?

Är det så jag ska göra eller är på det något annat sätt?
#2 - 2 augusti 2009 12:21
Japp, du får ta bort pumphuvudet och troligen doppvärmaren med om den sitter med medföljande klammer:).
Gör du ett vattenbyte samtidigt är det inte fel att köra ner slangen där filtret suttit, då det brukar samlas en del gegg där med...
#3 - 2 augusti 2009 12:29
Tack för det snabba svaret :) jag gjorde rent de övre filterdelarna förra veckan. Idag är det dags för ett nytt vattenbyte, men ska jag vänta en vecka till innan jag gör rent de nedre filterdelarna?
Jag undra med tanke på att de är fler invånare i det nu och tänkte att de kanske inte är så bra att ha gjort rent båda inom så kort tid. Men jag tror at de kan finns mycket gojs där nere.
#4 - 2 augusti 2009 12:47
När jag hade mitt Juwelkar gjorde jag rent alla på en gång, men å andra sidan körde jag med ett ytterfilter med.
Eftersom du rengjorde de övre filtermattorna för en vecka sedan kan du lika gärna vänta några dagar innan du tar de undre, det skadar liksom inte:).
Bilagor:
#5 - 2 augusti 2009 13:02
Okej tack..de är nog lättast att göra allt på en gång så är det gjort så behöver man inte böka flera gånger.
Men då väntar jag lite till innan jag gör de andra också.
#6 - 2 augusti 2009 14:29
Passat skrev:
Okej tack..de är nog lättast att göra allt på en gång så är det gjort så behöver man inte böka flera gånger.

Men då väntar jag lite till innan jag gör de andra också.

Glöm inte att även pumphuvudet behöver regöras regelbundet för att behålla rätt kapacitet.
#7 - 2 augusti 2009 18:48
Sleaper skrev:
Glöm inte att även pumphuvudet behöver regöras regelbundet för att behålla rätt kapacitet.

Jaha de hade jag ingen aning om..hur gör man rent det?
#8 - 2 augusti 2009 20:11
Tar loss underdelen så kommer du åt impellern, där kan du rengöra med en tandborste eller liknande. Men gör det efter du borstat tänderna för dagen:p!
#9 - 3 augusti 2009 09:17
ansjo skrev:
Tar loss underdelen så kommer du åt impellern, där kan du rengöra med en tandborste eller liknande. Men gör det efter du borstat tänderna för dagen:p!

Haha :d låter som en bra idé att borsta min egna först!

Annons