Hjälp med matning

#1 - 27 augusti 2004 12:46
Har haft 6 golden, 6 rödzebror, 6 hongi och 4 st frontosor i storleken 5-6cm tillsammans i en burk på 540l vilket har gått bra i drygt 9 månader nu. Köpte upp en grupp med rödzebror en vuxen golden 2 st delfinciklider och en johanni för en vecka sedan ett problem som uppstått är att dom mindre fiskarna ser undernärda ut med insjukna magar jag vet inte hur mycket jag ska våga mata är ju rädd att dom stora ska äta ihjäl sig eller att dom små ska svälta ihjäl. Så vad ska jag göra bara vräka på med mat eller ?
#2 - 27 augusti 2004 12:53
gör så här: Mata med röda mygglarver som du har
tinat i lite akvarievatten vid sidan om . släpp
ut matningen vid utblåset på pumpen så att det
sprids. funkar inte detta så kan du köpa ciklid
pellets som sjunker snabbt , då kan man mata så
att alla fiskarna hinner få sin bit.

/Baggen
#3 - 28 augusti 2004 05:57
Om nu inte fiskarna är sjuka på något sätt utan endast behöver mat så kan du prova....

Något som malawi-ciklider blir feta av (enligt Kent i Nol) så är det dessa små runda ciklidpellets som garanterat finns i varje zoo-butik som för akvarium. Till skillnad från de som Baggen nämde så sjunker inte dessa utan flyter på ytan tills de är uppätna eller upphåvade.

Häll i lämpligt antal pellets i en liten kopp med vatten så att de sväller innan fiskarna får dem (annars kan de svälla i deras magar).
Gör som Baggen skriver, häll dem vid utblåset så att de sprids optimalt. Eftersom de flyter så bör alla fiskar få chans till lite käk.
#4 - 28 augusti 2004 06:24
gör så här: Mata med röda mygglarver som du har

tinat i lite akvarievatten vid sidan om

Det är Malawiciklider det gäller och du rekomenderar röda mygglarver vilket är ett helt olämpligt foder till Malawiciklider.
Detta skriver Zoopet angående röda mygglarver.
Vi vill dock varna för att ge röda mygglarver till algätande fiskar som lever i vatten med ett högt pH-värde (t.ex. malawi- och tanganyikaciklider). Risken är utomordentligt stor att dessa fiskar blir sjuka.

Följ i stället Elinors råd så skall du se att alla fiskarna får mat.

Guy
#5 - 29 augusti 2004 12:47
jag har både pellets och räkmix men det är doseringen som jag är så osäker på är ju inte van att ha så mycket och stor fisk =). När man läser här så säger dom att om dom inte ätit upp maten på 2 minuter har dom fått för mycket, dom är ju helt galna rensar akvariet på 30 sekunder spelar ingen roll hur mycket jag matar. Har 2 st innerfilter ett eheim som pumpar 1200l/h och en fluval på 900l/h så maten sprids bra i burken. Har ju inte vågat mata så mycket för jag har varit rädd för nitrit och så men nu bjuder jag till lite bättre. Tror jag ska starta upp en mindre burk jag har, måste nog fånga upp en golden och "göda" upp honom lite.
#6 - 29 augusti 2004 13:04
OKej, nu är jag med lite bättre. Du verkar redan göra allt för att varje fisk skall få sin del av maten.

Om jag har förstått det rätt så är det endast en fisk som ser smal och insjunken ut?! Av egen erfarenhet vet jag att fiskarna ibland kan ha en parasit i magen som gör att dem inte äter ordentligt.

Ta en dig en liten titt nästa gång du matar dina fiskar. Se efter så att den smala fisken verkligen äter. Ibland kan man bli lurad och tro att de gör detta bara för att man ser dem "stoppa" in mat i munnen. I nästa ögonblck, när man vänt bort blicken, så spottar de ut maten igen.

Har försökt att ge dig lite tips men nu kan jag inte komma på något mer. Så lycka till!

Annons