Jag har inga fiskar i karet än, alltså ingen makrogödning alls. Räcker det bara med mikrogödning ?
Nej. När akvariets botten mognat kan den hjälpa att fixa en del näring, men det tar ganska lång tid om du inte på något fiffigt sätt preppat bottnen med tex levande jord eller gyttja från ett inkört akvarium.
Finns det några enkla alternativ till pmdd?
PMDD är inte svårt och tar ingen tid. Jag är säker på att en femåring kan vispa ihop de tre flaskor som behövs.
Jag vill inte göra några tillväxt rekord med mina växter precis, jag vill bara att de ska må relativt bra. Dessutom kör jag bara med enkla nybörjarväxter. Ska jag köpa alla växter som jag har tänkt ha innan jag börjar göda?
Nej. Innan du har en fungerande mineralisering och gyttja i bottnen kommer dom inte kunna få den näring som behövs. PMDD hjälper dock.
Om jag nu skulle välja att testa pmdd, hur bär jag mig åt då? Hur vet jag vilka ämnen jag ska ha?
Mikro+, KNO3 och KH2PO4.
Går det att skaffa alla dessa ämnen utan att beställa från internet?
KNO3 och KH2PO4 kan du köpa i 25 kgs säckar på Econova i Norrköping. Mikro+ blir svårare att hitta, har ingen aning själv var Peter Haack köper från. Men det kan man lista ut om man gillar detektivarbete. Den stora frågan är då om det blir billigare och smidigare - svaret är nej på båda de frågorna.
Behöver man mikrogödning om man använder pmdd?
Mikrogödningen är en av de tre delarna i PMDD, så PMDD innehåller mikrogödning.
Vad ät TMG förresten ?
Den gamla benämningen på Tropicas vattengödning. Tropica Master Grow står förkortningen för. Den heter numera Tropica Plant Nutrition eller Tropica Plantenaering.