Hjälp med mitt 220 l akvarium!

#1 - 3 januari 2004 17:59
Hej!

I höstas köpte jag ett akvarium där jag fick fiskarna med på köpet. Dessa är 4 st silverhajar ca 15 cm långa, 2 st scalarer som också är relativt stora, 1 vad jag tror är en leopardpansarmal och 2 st kuhliålar.

Det jag undrar är:

Det blir fort alger i akvariet, hur undviker jag det? Kan nämnas att jag har det placerat så att ingen sol når in i det och jag har det tänt 12 timmar.

Vad ska jag ha för växter? De äter på och förstör det mesta tyvärr.

Dessutom undrar jag om någon har nåt tips på hur man kan dölja filterrören och doppvärmaren.

Kan även nämna att den pump jag har är en Fluval 304.

Tack på förhand!

Marre
#2 - 3 januari 2004 18:15
tycker du ska söka på nyckelordet "äts inte av växtätare"
(http://www.backtonature.org/akvarium/150_vaxter.asp) det hjälper nog lite ialla fall, växterna hjälper till mot alger och man kan dölja teknik med dom också....

om inget hjälper, köp en lagom stor L-mal som hjälper till med algerna
#3 - 3 januari 2004 19:58
Vilka fiskar äter växter?
Jag kan inte se någon växtätare i din lista.
MVH
magnus
#4 - 3 januari 2004 20:23
nä, tänkte på att de kanske var äckliga eller nått...jaja =)

plastväxter äts inte upp av nån iallafall, men hur snyggt är det egentligen?
#5 - 3 januari 2004 21:04
Du kan ju börja men att dra ner på belysningstiden till 10 timmar.
#6 - 4 januari 2004 12:52
Hej igen!

Vad jag kan se så är både hajarna och scalarerna på växterna. Kan de bero på att jag ger fel sorts foder eller? Brukar variera mellan flingfoder, frystorkat i olika former och frysta mygglarver.

Undrar även hur stora hajarna ska vara innan de har "växt ur" mitt akvarium?

Marre
#7 - 4 januari 2004 12:59
Algtillöknng beror på massor av saker; hur mycket du matar, hur intensivt ljus du har, hur länge du har tänt, hur mycket fisk du har, hur mycket växter du har etc. Ett sätt att bekämpa det, ifall du nu inte vill ha några alger alls, är att helt enkelt inte ha tänt så länge. Jag har tänt mellan 15-23 (8 timmar). Självklart är det ju ljust i karen från då solen går upp ändå. (men solen skall som sagt inte lysa in i karet)... Du kan prova att mata lite mindre, plantera fler växter, skaffa en sugmal som rensar lite etc. Jag anser att man skall göra allt man kan med ovan nämnda variabler innan man tar till preparat, för du blir du ju aldrig av med orsaken till algerna...

Saludos,
Zaphi
#8 - 4 januari 2004 13:00
Ursprungligen skickat av Marre72

Undrar även hur stora hajarna ska vara innan de har "växt ur" mitt akvarium?

Marre

Dessa blir mellan 30-35 cm i akvarie å i naturen närmare 40cm eller mer...

Det ä väl dax att skaffa nåt större åt dom...ganska så snart!!! 200 liter ä inte mycket för dom.

#9 - 4 januari 2004 13:07
Det var det jag kände på mig att mitt akvarium började bli för litet för dom. Kanske dags att försöka hitta någon med större akvarium då...

Vilka växter skulle jag kunna ha då som passar?

Annons