HJÄLP!!! med mitt nya kar

#1 - 16 juli 2009 10:42
jag tog över ett komplett kar från en gammal tant pga sjukdom och till detta fick jag med följande firrar 2 oscar xl, 4 blåciklider xl, 1 gibbiceps xxl och 1 brasiliansk jordätare xl.

har aldrig haft dessa sorter utan bara vanliga sällskapsfirrar
så min fråga är

behöver dessa fiskar specifika krav på inredning,mat,vattenkvalite,ljus mm.
jag har alltså ingen aning, dessa urstora och snygga firrar skulle annars avlivas vilket jag inte ville så därför tog jag med dessa...skadar inte att börja med nya intressanta firrar

så hjälp mig,pleeezeeee

ps, skall hämta karet me firrar idag en timmas bilresa, så hur fraktas dom bäst? i hinkar med akvarievattnet eller???? HELP!!!
#2 - 16 juli 2009 12:54
Gibbin blir ju enorm dom andra blir rätt stora dom med!

hur stort kat skall dom gå i?

Det funkar nog o frakta dom i hinkarna, stoppa ner filter/filtersvamparna i en hink med akvarie vattnet med så bakterierna överlever!
#3 - 17 juli 2009 08:22
jo alla firrarna va verkligen xxl varianter, blev nästa skraj av dom när jag såg dessa =)
dom klarade resan bra och simmar i karet nu
#4 - 17 juli 2009 08:28
Metalbitch skrev:
jo alla firrarna va verkligen xxl varianter, blev nästa skraj av dom när jag såg dessa =)

dom klarade resan bra och simmar i karet nu

Hur stort är karet? :)

Mvh SImon
#5 - 17 juli 2009 08:55
ojdå,ligger väl på 222 l,alltså alldeles för litet just nu men kunde inte låta dom avlivas heller
#6 - 22 juli 2009 12:26
de lät lite trångt de :P sen problemet ofta när man får med fisk till begagnat akvarie är att man stressar för att fisken ska få komma i karet så fort som möjligt och då inte väger in det ordentligt för att få det i lod och utan vridning. Är ju inge kul med sprucken botten :P

Annons