Hjälp med molly och/eller guppy!

#1 - 3 januari 2007 08:57
Måste först berätta bakgrunden till detta...
Införskaffade mig några black molly, en hane och två honor. Fick vita pricksjukan och det slutade inte bra, trots mediciner. Honorna dog med en dags mellanrum, en vecka senare fick jag avliva hanen för att han var superstressad efter att honorna försvann. Ytterligare några dagar efter det så upptäckte jag att jag hade yngel i karet. Var helt säker på att det var mina guppy som ynglat av sig... De var "genomskinnliga" och jättesmå. Efter ca 2 veckor började det att komma små svarta pigment över delar av fenorna (ryggen) och kroppen. Trodde då att det kanske var mollysar som jag missat innan.
Nu till frågan, kan mollysar vara genomskinnliga för att sedan bli svarta? Det har nu gått en månad, ungefär, och de är upp till 1,5cm och har fortfarande "bara" svarta pigment över delar av kroppen, inget på huvudet eller stjärtfena, kan det vara guppy iallafalleller är det molly?
De fiskar som finns/fanns i akvariet vid tidpunkten var neontetra, algätare, black molly, guppy, fläckig pansarmal.
Hjälp mottages tacksamt, fattar inget just nu!:confused:
#2 - 3 januari 2007 09:42
myspysan skrev:
Måste först berätta bakgrunden till detta...

Införskaffade mig några black molly, en hane och två honor. Fick vita pricksjukan och det slutade inte bra, trots mediciner. Honorna dog med en dags mellanrum, en vecka senare fick jag avliva hanen för att han var superstressad efter att honorna försvann. Ytterligare några dagar efter det så upptäckte jag att jag hade yngel i karet. Var helt säker på att det var mina guppy som ynglat av sig... De var "genomskinnliga" och jättesmå. Efter ca 2 veckor började det att komma små svarta pigment över delar av fenorna (ryggen) och kroppen. Trodde då att det kanske var mollysar som jag missat innan.

Nu till frågan, kan mollysar vara genomskinnliga för att sedan bli svarta? Det har nu gått en månad, ungefär, och de är upp till 1,5cm och har fortfarande "bara" svarta pigment över delar av kroppen, inget på huvudet eller stjärtfena, kan det vara guppy iallafalleller är det molly?

De fiskar som finns/fanns i akvariet vid tidpunkten var neontetra, algätare, black molly, guppy, fläckig pansarmal.

Hjälp mottages tacksamt, fattar inget just nu!:confused:

jag skulle tro att det är Guppyyngel du har i ditt kar, de är genomskinliga nästan och supersvåra att upptäcka då de är så små. Black Molly är dels lite större och så har de färg när de föds så hade du svarta Black Molly så borde ynglen varit svarta.
#3 - 3 januari 2007 11:19
Ok, tack!
Då är det nog guppy då. Det gjorde mig riktigt glad oxå, det är helst det jag vill ha.
#4 - 3 januari 2007 11:22
mina BlackMolly har föds genomskinliga och sedan mörknat!!!!! Hmm:confused:
#5 - 3 januari 2007 12:39
Det låter som guppy ja.
#6 - 3 januari 2007 13:25
Ang. Black Mollyn: De marmorerade, hur ser de ut efter någon/några veckor?
#7 - 6 januari 2007 01:39
LakritsMix skrev:
mina BlackMolly har föds genomskinliga och sedan mörknat!!!!! Hmm:confused:

Samma här! Fick idagarna här ca 2 kullar Mollys och en del, iof väldigt få, är genomskinliga! Men dom mörknar efter ca 1 vecka eller så.. För övrigt så förstår jag inte hur f** dom kan föröka sig så ofta! =D
#8 - 8 januari 2007 21:35
Hr nu med säkerhet kostaterat att det är guppy.
Speciellt den ena har fått stjärtfenan "målad" med metallicfärg...

Annons