Hjälp med ny pump Eheim 2180

#1 - 27 juli 2012 13:28
Hej!
har äntligen fått hem mitt efterlängtande ytterfilter tyvär inte utan problem. den verkar tyvär inte funka som den ska.
har ett juwel rio 400 den ska vara kopplad till. har försökt få igång den hela dagen igår och hela morgonen idag utan framgång.. har även försökt hitta eheims email utan att lyckats då deras hemsida inte verkar fungera? hittade däremot deras nummer efter lite sökande på google men kommer såklart bara fram till nåt autosvar på tyska..
Är det bara på min dator eheims hemsida inte funkar? startsidan funkar men inget annat. mycket tacksam om nån vet eheims mailadress!

MVH
#2 - 27 juli 2012 14:20
Far skrev:
Hej!

har äntligen fått hem mitt efterlängtande ytterfilter tyvär inte utan problem. den verkar tyvär inte funka som den ska.

har ett juwel rio 400 den ska vara kopplad till. har försökt få igång den hela dagen igår och hela morgonen idag utan framgång.. har även försökt hitta eheims email utan att lyckats då deras hemsida inte verkar fungera? hittade däremot deras nummer efter lite sökande på google men kommer såklart bara fram till nåt autosvar på tyska..

Är det bara på min dator eheims hemsida inte funkar? startsidan funkar men inget annat. mycket tacksam om nån vet eheims mailadress!

MVH
Först och främst tycker jag du ska kontakta inköpsstället för hjälp! Eheim har tydligen gjort om sin hemsida och de är så otroligt korkade att de kräver att man registrerar sig och får ett inlogg för att få tillgång till den, glöm de, dem kan hålla sitt skit för sig själva;) Men vad är problemet?
#3 - 27 juli 2012 15:03
Tack för svar då hänger jag med! provade nämligen med flera webbläsare och verkade inte gå med nån..
beställde filtret från tyskland. och har nu kontaktat butiken som i sin tur har skickat ett mail till eheim. och som svar från eheim så fick jag att jag har instalerat filtret fel och att de testar sina produkter innan de lämmnar fabriken.. tycker jag vart ett riktigt dåligt svar.. ska försöka ringa igen på måndag. lr försöka skicka tillbaka till butiken jag köpte den ifrån. lyckas inte få igång den helt enkelt. den varken drar in lr skjuter vatten och jag har följt allt som står i bruksanv. klippt alla slangar i samma längd osv. fyllt filtret med vatten med hjälp av den där "tröga pumpknappen". det enda filtret gör är att den låter konstigt men ingen vatten in o ingen ut ..

tack
Mvh
#4 - 27 juli 2012 15:10
Normalt så ska filtret fyllas när du pumpat med primerpumpen och du ska se att vatten även fylls upp i utblåsslangen, nästan ända upp till vattenytans nivå! Har du kollat att impeller sitter som den ska?
#5 - 27 juli 2012 15:17
efter att hela filtret fyllts med vatten så är det bara den slangen som sitter i mitten som fylls (den som ska skjuta vattnet) de andra två fylls inte konstigt nog. har kollat impelern och den verkar sitta som den ska vet dock ej hur den ska sitta men den sitter typ som en magnet?

tusen tack!
Mvh
#6 - 27 juli 2012 15:36
Far skrev:
efter att hela filtret fyllts med vatten så är det bara den slangen som sitter i mitten som fylls (den som ska skjuta vattnet) de andra två fylls inte konstigt nog. har kollat impelern och den verkar sitta som den ska vet dock ej hur den ska sitta men den sitter typ som en magnet?

tusen tack!

Mvh
? de två insugslangarna är ju de slangar som vattnet går ner genom när pumpen fylls när du primer den.. hur kan de sen bli tomma? Har du dem nersänkta i vattnet när du primer pumpen? Du har iallafall problemet där, pumpen kan inte arbeta när det inte kommer ner vatten från insugslangarna! För att vara säker på att vattnet går genom insugsslangarna när filtret fylls så får du helt enkelt ta utblåset och suga igång häverten med munnen!
#7 - 27 juli 2012 15:39
är du säker på att insug och utblås sitter rätt? Det är lätt hänt att man förväxlar detta. Om du kopplar loss slangarna så att det kommer in luft i dom så skall vattnet rinna ned i filtret av sig självt efter ett par tag med pumpen. Hur har du filtret sår? Under akvariets nivå eller?
#8 - 27 juli 2012 15:55
jo har provat suga in med munnen men det hjälper inte. de blir tomma igen den lyckas inte dra in mer vatten efter att filtret fyllts. ;/
sen den där mätaren är alltid på röd också den ska ju vara på grön längst upp.

Mvh
#9 - 27 juli 2012 15:57
bossep skrev:
är du säker på att insug och utblås sitter rätt? Det är lätt hänt att man förväxlar detta. Om du kopplar loss slangarna så att det kommer in luft i dom så skall vattnet rinna ned i filtret av sig självt efter ett par tag med pumpen. Hur har du filtret sår? Under akvariets nivå eller?

japp allt sitter rätt ;/ den sitter under akvariet. verkar inte kunna suga in vatten. som om den är för klen. ;/
MVh
#10 - 27 juli 2012 16:02
Det skall inte vara någon luft i insugs slangarna när filtret är fullt och står still. Som åheim skriver skall det också stå vatten upp till akvariets nivå i utloppsslangen. Om inte inloppsslangarna "håller vattnet" så suger de luft någon stans.
#11 - 27 juli 2012 16:08
Far skrev:
japp allt sitter rätt ;/ den sitter under akvariet. verkar inte kunna suga in vatten. som om den är för klen. ;/

MVh

Har du kollat så det är fritt flöde i slangarna och genom pumpen? Kan det sitta något i någon slang som blockerar? Kan dev vara väck på någon slang? sitta i kläm osv.
Om du tar loss utloppsslangen vid akvariet och stoppar den i en hink som står på golvet så skall det rinna vatten ur den via filtret
#12 - 27 juli 2012 16:21
ska prova med hink! återkommer! :)
[COLOR=#333333]det är fritt flöde i slangarna o inga väck. att den suger i luft är inte möjligt då jag har satt dit allt hårt med alla pakningar. den verkar inte suga nånting varken vatten eller luft helt enkelt.. ;/

Mvh

[/COLOR]
#13 - 27 juli 2012 16:34
kom även på att insugen inte är helt under vatten då juwel har en kant där man inte får fylla hela vägen upp i karet. men det är bara 10 cm. och det borde pumpen klara? har sett andra som har juwel rio nämligen med eheim 2080 som är samma bara utan värmare.
Mvh
#14 - 27 juli 2012 16:44
Far skrev:
kom även på att insugen inte är helt under vatten då juwel har en kant där man inte får fylla hela vägen upp i karet. men det är bara 10 cm. och det borde pumpen klara? har sett andra som har juwel rio nämligen med eheim 2080 som är samma bara utan värmare.

Mvh

Jag förstår inte vad du menar. Men det spelar ingen roll hur högt det är från ytan till slangen/U-rörets högsta punkt.
#15 - 27 juli 2012 16:55
Insugen ska väl vara nere vid botten av karet?
#16 - 27 juli 2012 17:01
jo de är nere i karet bossep förstod mig helt rätt.
provade med hink och det gick konstigt nog. men väldigt svagt. och den suger i vattnet väldigt dåligt trots att allt sitter tätt ;/
tack
Mvh
#17 - 27 juli 2012 17:10
Far skrev:
jo de är nere i karet bossep förstod mig helt rätt.

provade med hink och det gick konstigt nog. men väldigt svagt. och den suger i vattnet väldigt dåligt trots att allt sitter tätt ;/

tack

Mvh

Kan det finnas något embalage kvar inne i filtret, typ plastpåse runt något filtermaterial? Det blir i och för sig lite flödesförluster runt impeller o. dyl. när inte pumpen är i gång. Dra i gång filtret en liten stund med slangen i hinken.
#18 - 27 juli 2012 18:33
ingenting :( har kollat o tömt. spolat rent filtermaterialet även provat utan filtermaterial.. försökte få igång pumpen med en hink som du sa men den la av när den inte lyckades suga vatten från karet..
verkar som om jag får försöka kontakta eheim och se om de kan skicka nytt pumphuvud.

mvh
#19 - 27 juli 2012 18:48
Far skrev:
ingenting :( har kollat o tömt. spolat rent filtermaterialet även provat utan filtermaterial.. försökte få igång pumpen med en hink som du sa men den la av när den inte lyckades suga vatten från karet..

verkar som om jag får försöka kontakta eheim och se om de kan skicka nytt pumphuvud.

mvh

Funkar det med primer pumpen? Testa att lägga utloppsslangen i hinken och pumpa med den.
är du säker på att "slangblocket" sitter som det skall? Sitter inte det ordentligt kommer det nog inte något vatten vare sig in eller ut.
Eheims grejor brukar funka från fabrik så du skall tänka "vad har jag gjort för fel!" men det kan naturligtvis hänt något mellan fabriken och ditt vardagsrum.
#20 - 27 juli 2012 18:51
har du haft ytterfilter förut Far? Jag tycker det här är otroligt mystiskt och jag tvivlar på att pumphuvudet skulle vara defekt, eftersom det inte ens finns vatten i insugsslangarna, vad ska pumpen då kunna pumpa?

Off topic! Det är vid såna här tillfällen man dyrt får ångra att man beställt på internet och speciellt utomlands för att spara en peng, annars hade det bara varit en sväng till butiken och lämna över problemet och låta dem lösa det;) (Jag tycker vi alla ska sponsra våra lokala butiker så de kan fortsätta existera:))
#21 - 27 juli 2012 20:33
Går inloppsslangen i det närmaste rakt ner från kanten på akvariet till filtret? Om det är en S-böj på vägen kommer det inte att fungera.

När jag startade mitt ytterfilter så pumpade jag med primerhandtaget tills vatten började rinna ner av sig självt genom hävertprincipen, sedan väntade jag tills det slutade bubbla ur utloppet. Därefter startade jag pumpen men fick ta några extra tag med primern innan vattnet började cirkulera. Pumpen ska egentligen inte suga, bara trycka.
#22 - 28 juli 2012 01:08
åheim skrev:

Off topic! Det är vid såna här tillfällen man dyrt får ångra att man beställt på internet och speciellt utomlands för att spara en peng, annars hade det bara varit en sväng till butiken och lämna över problemet och låta dem lösa det;) (Jag tycker vi alla ska sponsra våra lokala butiker så de kan fortsätta existera:))

Håller helt med dig där!
#23 - 28 juli 2012 05:24
Hittade detta på nätet (engelska):

http://www.oscarfishlover.com/forum/14-tanks-filtration-heating-etc/209119-query-about-eheim-2180

Verkar vara ett lite svårstartat filter.
#24 - 28 juli 2012 08:29
...Tydligen satt inte impellerskyddet riktigt som det skulle i det fallet, så det är värt att kolla upp Far!
#25 - 28 juli 2012 10:15
bossep skrev:
Funkar det med primer pumpen? Testa att lägga utloppsslangen i hinken och pumpa med den.

är du säker på att "slangblocket" sitter som det skall? Sitter inte det ordentligt kommer det nog inte något vatten vare sig in eller ut.

Eheims grejor brukar funka från fabrik så du skall tänka "vad har jag gjort för fel!" men det kan naturligtvis hänt något mellan fabriken och ditt vardagsrum.

nej pumpen funkar inte för att fylla slangarna måste fyla dom genom att suga med munnen. skulle kunna lägga upp en video på den.
#26 - 28 juli 2012 10:20
åheim skrev:
har du haft ytterfilter förut Far? Jag tycker det här är otroligt mystiskt och jag tvivlar på att pumphuvudet skulle vara defekt, eftersom det inte ens finns vatten i insugsslangarna, vad ska pumpen då kunna pumpa?

jo det finns vatten i slangarna när jag fyller dom genom att dra med munnen. ångrar mig nu att jag inte köpte i butik men det är ju inte bara några hundralappar jag sparade då den kostar nästan det dubbla här. så även om jag vill sponsra min lokala butik så har jag tyvär inte riktigt råd. (fattig student)

Mvh
#27 - 28 juli 2012 10:30
åheim skrev:
...Tydligen satt inte impellerskyddet riktigt som det skulle i det fallet, så det är värt att kolla upp Far!

har kollat impellern flera gånger nu även dragit ut nån vit keramik axel tror jag det är och satt dit igen. har haft en gammal eheim förut som funkade i många år utan problem dock inte en professional modell.
#28 - 28 juli 2012 15:22
Far skrev:
nej pumpen funkar inte för att fylla slangarna måste fyla dom genom att suga med munnen. skulle kunna lägga upp en video på den.
Om du kopplar bort slangarna från filtret, blir det då hävert med dom då? Dvs det rinner av sig självt ned i en hink?
Om det gör det, så anslut slangarna till filtret.
Ta loss utloppet vid stril röret. Sug i den slangen och ned i hinken. Kommer det vatten?
Om så starta pumpen. Kommer det mer vatten?
#29 - 28 juli 2012 15:27
Hej
Vi hade samma problem antagligen lite svårt och förklara har skickat pm till dig med vårat telefon nummer.
Mvh Yvonne
#30 - 30 juli 2012 11:55
...Har mysteriet fått nån lösning?

Annons