Hjälp med nytt akvarium

#1 - 14 december 2010 13:01
Hej!
nybliven forumdeltagare :D
När jag har flyttat till ny lägenhet 1 feb, tänkte jag skaffa ett 100-120L akvarium.
Vilka fiskar anser ni att jag ska köra med? Vill gärna ha mkt neontetror, och annan stimfisk, då stora bumliga saker inte faller in i mitt intresse. Gärna fisk med stark färg.
Vilka algätare ska jag köra med? Hade tänkt ha i några sniglar, och söta ( vet ej namnet på dessa) röda räkor.
Hade tänkt ha mycket växtlighet så jag får ett akvarium där man kan sitta och "upptäcka" nya fiskar heöa tiden, + att de har bra platser att gömma sig i.
Alla hjälp välkomnas :)

//Robert
#2 - 14 december 2010 13:08
Hej och välkommen hit:)!
Ja du, nu har du något att se fram emot, det är den här fasen som jag personligen tycker är den allra roligaste, planeringen och inköpet:). Tänk igenom ordentligt nu innan du handlar grejer vad du vill ha, kanske en snygg bakgrund istället för plansch osv.
Storleken på kar du funderar på är en bra nybörjarstorlek, dels kan du ha ett bra fiskval i ett sådant kar, sedan är det betydligt lättare att sköta och få balans i.
Kolla igenom artiklarna här på Zoopet om tex det första akvariet, akvarievatten osv, då man får mycket hjälp den vägen nu i början.

Även ditt fiskval/räkval ska du ta en funderare på, en del fiskar gör så att risken att alla räkyngel blir uppätna, som tex neontetror. Det finns massor av andra fiskar att välja mellan som funkar bra med räkor, om det är den vägen du vill gå. Annars kan du visserligen kombinera tetrorna och räkorna och de räklingar som klarar sig blir då bara en bonus:).
#3 - 14 december 2010 13:15
hej o välkommen säger jag med

tipsar starkt om att läsa denna tråden först av allt.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

massa nyttig o viktig info om att starta ett akvarium. :)

sen är akvaristens främsta egenskap TÅLAMOD :) skynda långsamt. tänk igenom placering, inredning o fiskval lång o länge, annars blir man lätt missnöjd o kanske köper fisk som itne passar ihop eller så.

o som anjo säger. titta gärna igenom trådar här både för att få bra info och för att få bra inspiration. många här (inklusive jag) har sina kar upplagda här som projekt-trådar där man är med från start. mina finns i min signatur.

lycka till!
#4 - 14 december 2010 13:33
Som ovanstående talare säger, med vissa fiskarter så kan det bli lite jobbigt för räklingar att överleva.

men det kan gå.

Karet är som gjort för ett SA (sydamerika) tema (anser jag, finns lika många åsikter som forumsdeltagare).

som ansjo säger, en snygg bakgrund (om du tycker det är att ta i med pengarna, så en helsvart bakgrund som alternativ)

ganska tätt med höväxande gröna tåliga växter i bakgrunden, ex någon variant av vallisneria
lite rötter / stenar framför dessa växter.
några mörkgröna halvhöga växter till höger och vänster, kanske en tålig crypto
lämna en del simyta framför rötter / stenar.

bottensubstrat...tja en klassiker är ju inte fel...dvs engelsk sjösten, gärna den som är ca 2mm i diameter

kanske en dvärgciklid på botten (slår ett slag för den bolivanska fjärilen)

en mal eller två, gärna den vanliga ancistrusen.

sedan som svävande ovanför cikliderna, ett fett stim med tetror, varför inte kardinaler eller svart neontetra

uppe vid ytan lägger vi kanske några bilbukar.

Klart !

sedan kan man laborera hur mycket (nästan iaf) mellan vilka fiskar man skall ha.
Man kan ju ex byta ut cikliderna mot ett stim corydorasmalar, byta ut tetrorna mot
ett färgglatt gäng platys, etc etc.

sedan kan man få prexis (nästan iaf) samma effekt om man istället väljer att ha Asien tema
med rasborer / barber.

vad som är viktigt, är att man har en fiskblandning som kommer ifrån ungefär samma vattenvärden.
Där är PH och temp vikigast. Samt fiskar som äter ungefär samma mat.

Och sist men inte minst gör som det hannesc sa.....läs den tråden han länkade till, samt spring direkt
och köp TÅLAMOD !!!!!!!

tänk på att från den dagen du får hem karet, tills dess att det är fullt med fisk, så kan det lätt ta
2-4 månader (med viss set up, ännu längre)......det är tyvärr inte så att man fyller på vatten på
fredagen ner med fisk på lördagen, och tro att det är klart på söndagen.....

.
#5 - 14 december 2010 14:14
Tycker du redan har en bra plan som de andra säger. Kör på ett gäng tetror (eller annan stimfisk) till en början så ser du hur det artar sig. :)
#6 - 14 december 2010 14:16
Tycker också det ser bra ut :) Tålamod är viktigt, som påpekat, men du verkar ju vara ansvarsfull och läser på innan, OCH går med i detta ypperliga forum :) Kan bara välkomna dig hit! :)
#7 - 14 december 2010 22:26
Jag får nog gå emot strömmen lite här.. :).

Man får inte glömma att den största betan de flesta nybörjare är att akvariet tappar dragningskraft när man fått igång det och har i sina fiskar. Då är det egentligen bara kvar att byta vatten tillräckligt ofta och mata på kvällen.

Så jag tänker inte bara säga att det ser bra ut.. Ifrågasätt dig själv lite grann.
Du vill inte ha bumlingar - men å andra sidan så är det ofta (inga regler utan undantag) de lite större fiskarna man sitter och betraktar. En stimfisk är finare när dom får agera som just en stimfisk, och oftast så ges det inte plats för det i ett sånt akvarium. Resultatet blir då att du kommer få en stor fin fisk-soppa när stimmen blandats ihop.
Min erfarenhet är att fisken behöver en anledning att stimma när det är så pass liten yta, och det kan lättast jämföras med något hot (större fisk), men det refereras också till att inte passa ihop.

Annars är jag helt överens med dina tankar kring inredningen, det är faktiskt det som är roligast att titta på (i min åsikt), och roligt som s**an att pyssla med.
Ett tips där är att börja med snabbväxande växter (är även bra när du startar nytt, två flugor i en smäll). När du senare börjar komma igång och fått lite koll på vad du var nöjd med och inte kan du börja kolla på långsamväxande växter som kräver lite mer tillsyn.

Ska bli kul att se hur det artar sig.
#8 - 15 december 2010 12:36
Har nu kollat runt lite efter fiskar, och hittat 3.
Neontetra
Platys
Edler

Några fler sorters som ni kan tipsa om, som trivs ihop med dessa?
Har jag förstått rätt, om jag vill att färgerna ska lysa starkt på tetrorna, ska jag ha en ganska mörk botten?
Bilagor:
#9 - 15 december 2010 12:40
Tycker dina tre sorter fiskar låter toppen :) Platys och endlers förökar sig bra så du lär få yngel :) vilket alltid är kul och Platy kan man alltid väja mellan olika fina färgkombinationer :)Kör på det :)

Platy 4-6st
neontetror 10st
Endlers 1 hane 2 honor (inom en månad har du säkert 1000 sånna) De förökar sig som kaniner.
#10 - 15 december 2010 12:47
När det gäller platys, simmar de i stimm, om så fallet, kan man välja platys i olika fäger, så det blir lite "variationer"?
OCh angående Tetrorna, räcker det med 10, eller känns det "futtigt"?
#11 - 15 december 2010 12:58
Nubi skrev:
Tycker dina tre sorter fiskar låter toppen :) Platys och endlers förökar sig bra så du lär få yngel :) vilket alltid är kul och Platy kan man alltid väja mellan olika fina färgkombinationer :)Kör på det :)

Platy 4-6st

neontetror 10st

Endlers 1 hane 2 honor (inom en månad har du säkert 1000 sånna) De förökar sig som kaniner.

japp, de förökar sig duktigt, men det kommer att vara få som överlever, de där små neonisarna
kommar att glufsa i sig ynglen.

bra set up annars....

men...men,,,,

tänkl på att starta långsamt.....inte alla firrar i samtidigt.....

.
#12 - 15 december 2010 12:59
När det gäller platys, simmar de i stimm, om så fallet, kan man välja platys i olika fäger, så det blir lite "variationer"?

OCh angående Tetrorna, räcker det med 10, eller känns det "futtigt"?

Har du startat upp karet redan?

Jag har aldrig haft platy, men i affären ser man att de håller ihop, kan inte påstå att de stimmar så bra som t.ex. ett stort gäng neontetror.
Mina mollys höll ihop, det var alltid 2-4 st som simmade tillsammans.

ang antal neontetror kan man alltid köpa fler i efterhand.
#13 - 15 december 2010 13:16
platys stimmar inte ett dugg....iaf aldrig gjort det hos mig.
#14 - 15 december 2010 13:53
Herre Gud stackarn blir väl tokig snart! :p kör på bara så kommer det gå kalas ;) starta gärna en projekt tråd :-) alltid kul att följa. Lycka till :)
#15 - 15 december 2010 14:01
Och får jag säga nått innan du blir tokig ;) Så skulle jag säga att du ska skaffa fler än 3 endlers. Visst, de får mycke yngel men tetrorna kommer som redan påpekat att mumsa ganska mycket på dem, och endlers är så små att du inte kommer att se dem om du bara har tre st :)
#16 - 15 december 2010 15:44
OT
Jag måste ha de korkaste dummaste fiskar någonsin. De har då aldrig läst hur fiskar ska beter sig.
ta t.ex. mina endlers. Ynglerna simmade framför Fjärilsciklider och neontetror, vart aldrig uppätna.
Mina Mollysar stimmade, de var alltid ihop.
Mina Fjälrilsciklider delade broderligt på maltabletter med Molly och endlers yngel.
#17 - 16 december 2010 00:13
Har ej startat akvariet än.
Först skall jag flytta 1a feb, sen ska kar, pump, doppvärmare, filter MM köpas. SEN fiskar. Men då vill jag veta PRECIS vad för fisk jag vill ha, och hur det ska se ut i akvariet. :d
Så:
5 Platys
1+5 Endler
10 Tetror

Lite nya frågor:
1. Klarar sig räkor med dessa fiskar, om så bara 1 eller två, av ev räkyngel? Hur många räkor är "lagom"?
2. Går blå skäggmunsmal ihop med dessa, och om jag skaffar ett 120 L kar, ska jag köra med 1+2 av dessa?
Ev snäckor, några tips?
3. Självklart vill jag ha levande växter, så vilka vill ni rekomendera?
4. Sanden, vill ju att färgerna på fiskarna ska synas så fint som möjligt, + att ev mal ska må bra, så det blir nog en fin gren i, men vad för sand ska jag ha, fin/grov/mörk/ljus?

Jösses vilket bra forum, och snabba svar! :d:d:d
Bilagor:
#18 - 16 december 2010 06:29

Lite nya frågor:

1. Klarar sig räkor med dessa fiskar, om så bara 1 eller två, av ev räkyngel? Hur många räkor är "lagom"?

2. Går blå skäggmunsmal ihop med dessa, och om jag skaffar ett 120 L kar, ska jag köra med 1+2 av dessa?

Ev snäckor, några tips?

3. Självklart vill jag ha levande växter, så vilka vill ni rekomendera?

4. Sanden, vill ju att färgerna på fiskarna ska synas så fint som möjligt, + att ev mal ska må bra, så det blir nog en fin gren i, men vad för sand ska jag ha, fin/grov/mörk/ljus?

Jösses vilket bra forum, och snabba svar! :d:d:d

1. jaa det borde de göra. men eventuella räklingar kommer nog att bli mat tyvärr. räkor kan man ha rätt många av på liten yta. jag har 15 st i min 22L räkvas. (länk i sign om du vill titta)
2.har ingen erfarenhet av dom tyvärr
3. oj det finns ju massor! jag älskar vallineria. både gigant o vanlig. sen finns det ju anubias som är bra att fästa på rötter etc. tålig växt. hygrophilia är fin med. vattenpest o hornsäv är bra att ha i början för de är snabbväxta o konkurerar ut eventuella alg-angrepp.
4. jag (o många med mig) kör på fin blästersand från antingen Jula eller biltema eller så. väldigt snyggt o malar trivs bra i det.

slänger in ett par bilder på min sa-kub där jag har julas blästersand o vallisneria o lite sånt.
#19 - 16 december 2010 11:22
om du skaffar ORDENTLIGT med växter, riktigt mycket med andra ord, så kan du nog få räklingar att klara sig i karet, jag garanterar inget dock.
blå skäggmunsmal är inget problem att ha med dom fiskarna alls, malen är ju större än alla andra fiskar du tänkt på, och käkar dessutom helst vegetariskt.
#20 - 16 december 2010 11:46
Att malen blir större än de vanliga fiskarna, har jag förstått. Men efter att jag läst vad folket här tycker om dem, verkar det vara en prima algätare, gurk/broccoli/gurk ätare. Hur många av dessa bör jag då ha, 1+1?
Jag hade tänkt ha ganska mycket växtlighet, så jag kanske har tur med räkorna :)
Bör jag ha fler fiskar än de jag valt, tänkte om jag behöver någon större fiskart?
#21 - 16 december 2010 13:36
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=aa29201074050841b

kanske inspiration :) mitt första kar på 110l

Edit: Ny länk
#22 - 16 december 2010 14:04
funkar inte med den bilden du
#23 - 16 december 2010 14:07
hannesc skrev:
funkar inte med den bilden du

Ta bort ] i slutet av webbadressen, dock är det en väldigt liten bild som kommer upp.
#24 - 16 december 2010 15:33
nu funkar den som det ska :)
#25 - 16 december 2010 22:59
Har nu i dag varit i djurshoppen med sambon för att se över deras utbud på fiskar. De hade alla de jag tänkt mig, och personalen verkar mycket kunnig!
Fick även syn på fräcka fiskar, lys ögon eller något likande.:p.
När vi var där fick jag ett litet utlimatum av sambon....:confused:
- Du får inte ha något akvarium, om jag inte får ha 2 av dessa fiskar "pekar"....Kampfiskar! En hona och en hane.( förklarade för henne att man bara kan ha en hane)
Hur funkar dessa med de fiskar jag planerat?:confused:
Platy
Endler
Neon/kardinal
små malar
räkor
snäckor
#26 - 16 december 2010 23:17
Lyktögon?
#27 - 16 december 2010 23:19
funkar bra med kamp till dom. men skullle rekomendera minst 2 honor. annars välidgt stor risk att hannen mobbar ihjäl honan.
#28 - 16 december 2010 23:23
Kampfiskar kan dock vara riktigt jäkla elaka, så var beredd. Långa slöjor till fenor beryder inte att det är en snäll och lugn fisk. ;)
De kan bli arga på endlers fenor så fixa en reservplan om det går fel. Som hannesc sa 1+1 är ingen smart kombo, 1+3 är bättre.
#29 - 16 december 2010 23:40
Nu kommer den tråkige gubben in och lägger sig i!
Se till att du köper rejält med växter vilka du planterar innan du släpper i någon fisk.
Tänk ut hur många växter du vill ha och sedan dubblar du det och sedan köper du dubbelt så många!
Med växter är det tvärs om mot fisk! I med så mycket växter du kan och bara lite fiskar i taget.
När ska du släppa i fisken? Jo när växterna har börjat växa.
#30 - 16 december 2010 23:46
Lyktögon hette dem ja! Såg riktigt coola ut [:o]

Phu, då har jag räddat mitt akvarium, om de passar med de små liven.
Flickvännen bryr sig inte så mycket om själva fiskarna, utan att de är fina.

Endler:3+7
Platys: 2+4
neon/kardinal: 5+5
Kampfisk: 1+3
liten mal: 1+2
räkor ( amanos?) 5+5
snäckor:

Är det en godkänd hög med fisk, för en 120L kar?
Kanske blir som ni kallar "fisksoppa" [:o]

Något ni skulle vilja ändra/lägga dit?
#31 - 16 december 2010 23:46
Andmat och hornsärv så är "när växterna har börjat växa" lika med den stunden man doppar de i vattnet. ;)
Men andmat tycker denna herre i.n.t.e om!
#32 - 16 december 2010 23:48
bossep skrev:
Nu kommer den tråkige gubben in och lägger sig i!

Se till att du köper rejält med växter vilka du planterar innan du släpper i någon fisk.

Tänk ut hur många växter du vill ha och sedan dubblar du det och sedan köper du dubbelt så många!

Med växter är det tvärs om mot fisk! I med så mycket växter du kan och bara lite fiskar i taget.

När ska du släppa i fisken? Jo när växterna har börjat växa.

Ingen tråkig gubbe, upplysande man heter det ;)
Det ska jag absolut göra, vill ha en liten undervattens-regnskog med simmande invånare :)
#33 - 16 december 2010 23:49
Du kan redan hälsa henne at det är hon som slänger i den elakaste fisken i karet. ;)
Skämt åsido skiljer det sig enormt mellan olika individer hur de är. Se bara till att kampfiskhanen ser pigg och kry ut samt gärna redan gå tillsammans med liknande fiskar.
#34 - 16 december 2010 23:51
Ingen tråkig gubbe, upplysande man heter det ;)

Det ska jag absolut göra, vill ha en liten undervattens-regnskog med simmande invånare :)

Plantera skogen först så fixar det sig med innevånarna. Jag lovar! Gillar skarpt din attityd!
#35 - 16 december 2010 23:52
När du säger att den ska gå med liknande fiskar, menar du sådana som jag funderar att ha i karet?
#36 - 16 december 2010 23:53
som VD säger. skippa andmaten. du kommre HATA den efter ett par veckor. fisksoppa? tjaa jo lite kanske men det är inget fel i det om man trivs med sitt kar.

kör på denna mixen om du tycker den är trevlig. den funkar ihop iaf :) men gå nu inte o köp alla fiskar på en gång bara. ;)
#37 - 16 december 2010 23:53
Är man ny i ett ämne ska man vördna, inte mörda de kunniga :D
#38 - 16 december 2010 23:54
Tänkte få ihop akvariet med växter mm först, sen tänkte jag om tetrorna ska få bo någon vecka och göra vattnet bebott, hur många tetror ska jag då slänga i först?
#39 - 16 december 2010 23:55
Är man ny i ett ämne ska man vördna, inte mörda de kunniga :D

hear hear!

rätt inställning. tillslut kommer folk tänka samma om dig ;)

det VD menade med likartade fiskar var nog att se till att de går med fisk som den inte mobbar ut eller käkar fenor eller dy. eller blir mobbad av i värsta fall. molly har en tendens att käka kamp-fenor tex.
#40 - 16 december 2010 23:56
Exakt, så lika som möjligt så du då får en hint om fiskens personlighet och attityd. Inte vattentätt sätt men hjälper kanske lite? Fast ser ni ett par ni verkligen gillar ta dem!
#41 - 16 december 2010 23:56
Fiskar,
Det kanske vore smart att börja med Platy sedan malar (skaffa flera av samma sort 5-6 st).
Vänta med räkorna (tror jag).
#42 - 16 december 2010 23:56
Tänkte få ihop akvariet med växter mm först, sen tänkte jag om tetrorna ska få bo någon vecka och göra vattnet bebott, hur många tetror ska jag då slänga i först?

inte nån vecka utan snarare typ 4 veckor. du kan nog lägga i allihop.

sen vet jag inte varför du ska blanda kardinal o neon??? håll dig till en av dom. jag skulle rekomendera kardinal. färgar mer. o kör på runt 10 minst.
#43 - 17 december 2010 00:01
När jag skrev neon/kardinal var bara för att jag inte bestämt för vilken jag ville ha, men om kardinal är finare, så får det bli dem :)
Då blir det att kardinalerna får ha ett litet harem i 1 mån, innan de andra får komma och hälsa på. Pga Nitriten som kan bildas?

Har fått två olika bud, ska jag börja med platys, eller kardinalerna? :confused:
#44 - 17 december 2010 00:02
Angående växter så ta och köp så många du tycker känner att blir bra och gå sedan in på www.plantswap.se eller kolla annonser här och beställ hem växter utav folk. Fördelen med de i butik är att de oftast redan är hyfsat rotade och därmed kvickare medan du kan få fler fina skott för en billigare peng av andra akvarister.

Kolla även upp bl a växtbeskrivningarna här för att få en hum om vad som fungerar. Inte så kul att ha köpt 5st illröda fina växter som istället för att spurtar efter en månad sakta tynar bort.
#45 - 17 december 2010 00:07
När jag skrev neon/kardinal var bara för att jag inte bestämt för vilken jag ville ha, men om kardinal är finare, så får det bli dem :)

Då blir det att kardinalerna får ha ett litet harem i 1 mån, innan de andra får komma och hälsa på. Pga Nitriten som kan bildas?

Gör du som du tänkt och matar så lite du bara kan i en månad så kommer du troligtvis inte behöva oroa dig för vare sig ammoniak eller nitrit till en större grad, men att ha dropptester för nitrit och annat hemma är bra ändå.

Här har du en kort förklaring till kvävecykeln:): http://www.bestfish.com/newtank3.html
#46 - 17 december 2010 10:51
Nejnejnej :p Neoner är finare! :p

Nä, men ta den du själv tycker är finast!
#47 - 19 december 2010 12:34
Vart och kollat på alla fiskarna i affären igen, och skrivit upp priser på dem. Tänkte kolla med er om priset på dem, så man inte blir toklurad.

Endler: 80kr/paret
Platy: 22kr/st
Neontetror: 100kr/10 st
Kampfisk: Hane 49kr Hona 24kr
Mal(pansarmal): 49kr/st
Räkor: R-K 38kr/st, Amanor 95kr/5st, Körsbär 25kr/st

Är dessa priser rimliga?
Är fortfarande lite orolig med kampfiskarna i. OM jag får yngel med dem, ska man då ta bort honorna, även i ett sällskapsakvarium?
#48 - 19 december 2010 16:00
Vart och kollat på alla fiskarna i affären igen, och skrivit upp priser på dem. Tänkte kolla med er om priset på dem, så man inte blir toklurad.

Endler: 80kr/paret

Platy: 22kr/st

Neontetror: 100kr/10 st

Kampfisk: Hane 49kr Hona 24kr

Mal(pansarmal): 49kr/st

Räkor: R-K 38kr/st, Amanor 95kr/5st, Körsbär 25kr/st

Är dessa priser rimliga?

Är fortfarande lite orolig med kampfiskarna i. OM jag får yngel med dem, ska man då ta bort honorna, även i ett sällskapsakvarium?

Och vilka växter kollade du på?
#49 - 19 december 2010 16:16
Växter hade han nästan inga, hadde varit problem med dem ( vet ej vad) Skulle komma tillbaka efter jul, för att då titta till växterna.
Tror jag vill ha Javamossa iallafall, för räkornas skull?
#50 - 19 december 2010 16:23
Växter hade han nästan inga, hadde varit problem med dem ( vet ej vad) Skulle komma tillbaka efter jul, för att då titta till växterna.

Tror jag vill ha Javamossa iallafall, för räkornas skull?

Om du vill undvika problem med Ammonium och Nitrit skaffar du växter först. Köp de billigaste du hittar och plantera MYCKET av dessa.
På det viset kommer du igång mycket snabbare och du kanske inte ens ser någon nitrit! Vänta med räkorna! Enligt uppgift är dom riktigt känsliga.
#51 - 19 december 2010 16:41
Som VD säger du kan ju alltid köpa på nätet.
http://www.tradera.com/Vaxter-c3_341860
http://www.plantswap.se/forum/viewforum.php?f=13
Det finns kanske flera men vill inte göra reklam för någon!
#52 - 19 december 2010 16:51
Går det att beställa växter nu mitt i vintern?
#53 - 19 december 2010 17:26
Mysgrisen skrev:
Går det att beställa växter nu mitt i vintern?

Bara det packas väl borde det funka!
#54 - 19 december 2010 20:30
Kollade lite på växter här på guiden, men är ganska svårt att veta om de passar, är för stora´mm.

De jag tyckte verkade ok var:

Vattenpest
Hornsärv
Crinum-lök
Javamossa
Liten pilört
Windelöv
Brasiljansk Gräsplanta
Dvärgsvärdplanta
Anubis

Någon jag absolut inte borde ha med?
Får se vad butiken har efter jul, men man kan ju alltid försöka bestämma sig innan.
:)

Annons