hjälp med nytt akvarium

#1 - 12 augusti 2007 14:39
hejsan
är en nybörjare med ett 60 liters akvaruim med
sugmal
black och silver molly
svärdbärare

Funderar på att bygga ett eget akvarium med måtten
längd 110
bredd 35
djup 70
då det kommer passa i trappen
undrar vad man kan ha för fiskar i det akvariumet, eftersom det blir rätt högt? vill ha scalare men hur många kan man då ha? och vilka fiskar passar till dom? ge gärna massa råd och tips på både fiskar och växter
tack.
#2 - 13 augusti 2007 08:54
Lite osäker, blir höjden på akvariet 35cm eller 70cm?
#3 - 13 augusti 2007 09:02
Då längde och bredden är samma sak så är det lite svårt att se vad måtten är. Är karet 70 högt, 35 djupt och 110 långt så kommer det att rymma ca 270 liter.
De måtten är kanon för ett gäng på ca 8 skalarer som kan få para ut sig, och sedan behåller du kanske 2 av paren.
Tetror är alltid snyggt ihop med skalarer och där finns det mängder att välja mellan. Själv har jag nästan alltid kört med Kardinaltetran, men en del har lite otur och de kan bli mat om skalarerna är stora och tetrorna små.
Men köper du dem samtidigt så brukar de kunna växa upp tillsammans och inga större olyckor brukar då hända;).
Ett gäng Corydoras av någon sort du gillar och även någon/några L-malar är pricken över i!
Växter är väldigt svårt att tipsa om, du utbudet varierar så mycket både mellan årstiderna och affärerna samt även var du bor någonstans. En växt som många har är någon form av svärdsplanta och även Vallisneria är poppulär. Lite mellanhöga växter som jag brukar köra med är Cryptocoryne och kanske lite dvärgsvärdsplantor i framkanten på karet.
#4 - 13 augusti 2007 14:36
Opus skrev:
Lite osäker, blir höjden på akvariet 35cm eller 70cm?

akvariets höjd blir 70 cm.
#5 - 13 augusti 2007 14:48
tack för ett utförligt svar, nu har jag någonting att fortsätta på. Är det någonting mer jag bör tänka på?
//VitaPantera

Annons