Hjälp med nytt (beg.) akvarie + div saker

#1 - 30 augusti 2011 17:16
Jag har precis köpt ett begagnat akvarie med ytterfilter (juwel 180L). Akvariet har inte varit igång på några månader och stått helt utan vatten, både akvarie och pump. Vad behöver jag göra, det mesta är dammigt och ser ut som att det behövs en rejäl uppfräshning och tvättning.

Filter i pumpen, köpa helt nytt eller?
Slangar hoppas jag går att använda men packningar osv kanske ska bytas till filtret?
Filtret är ett JBL Crystal Profi 250, något att ha i allmänhet? Ljudnivå osv?
Ska jag ta in akvariet i duschen och tvätta rent det så gott det går? Känns lite bökigt för jag har rätt litet badrum. Funkar hink + trasa + fylla/tömma vatten?
Ska jag göra rent allt (bla. koka?) tex magnet-alg-skrapan? Och alla plastdelar till ytterfiltret, är det varmt vatten som gäller?
Silikonet är mjukt så det hoppas jag inte ska vara någon fara!

Fick med lite saker jag inte riktigt vet vad det är, hoppas ni kan förklara:
Rotnäring, i kulformat
Baktorpur (verkar vara något mot bla munbakterier)
Must tester (engelska alltså ;))
Sen fick jag även med Sea Salt, men det förstår jag vad det är.

Är detta något att spara på? Hittar inget datum på några och de som jag hittat har inte gått ut än.
Saltet om det är något att spara på (påsen full fast ändå öppnad) kan någon få om dom vill ha i Gbg. Är ju för saltvattensbruk.

Ja så rent allmänt, vad ska jag egentligen tänka på, klassiska misstag osv ;)

Kommer säkert fyllas på med mer frågor sen :p
#2 - 30 augusti 2011 17:21
hink med trasa funkar bra. o sen spola rent med en slang o tömma ut igen.

koka magneter o grejjer behöver du inte. är det skitigt så kan du ju tvätta av det men mer behövs inte. lika dant med filtret. smutsigt så spola av annars är det lugnt.
byt packningarna om det inte håller tätt. annars onädig kostnad.
#3 - 30 augusti 2011 17:24
hannesc skrev:
hink med trasa funkar bra. o sen spola rent med en slang o tömma ut igen.

koka magneter o grejjer behöver du inte. är det skitigt så kan du ju tvätta av det men mer behövs inte. lika dant med filtret. smutsigt så spola av annars är det lugnt.

byt packningarna om det inte håller tätt. annars onädig kostnad.

Du är lätt en av dom bästa på forumet ;) Sjukt snabbt svar!

Okej, jag tänkte med filtret, det gör inget att det stått i några månader alltså. Det bildas liksom inget "farligt" av gamla goda bakterier? Vet inte riktigt om du syftade på filter som i ytterfilter eller på själva filtermaterialet nämligen :p Och det är just hur man ska göra med filtermaterialet jag är fundersam på!

Tack!
#4 - 30 augusti 2011 17:28
haha. tack men nee det är jag inte. finns bra många tyngre här ;)

filtermedian kan ju vara bra att byta. alltid trevligt att börja med nytt o fräsht liksom. men att det skulle vara giftigt tvivlar jag på. men skölj igenom det ordenligt iaf.
#5 - 30 augusti 2011 17:37
hannesc skrev:
haha. tack men nee det är jag inte. finns bra många tyngre här ;)

filtermedian kan ju vara bra att byta. alltid trevligt att börja med nytt o fräsht liksom. men att det skulle vara giftigt tvivlar jag på. men skölj igenom det ordenligt iaf.

Man måste inte veta mest för att tillhöra de bästa ;)

Okej, får kolla på det då, känner också att det kan vara skönt att starta så frächt det går!

Hittade även en burk Artemia Salt, vad är detta?
#6 - 30 augusti 2011 17:45
a en får tacka o buga.

det är nog salt som man kan ha till när man kläcker artemia. men det är nog rätt onödigt för det går lika bra med salt från ICA typ. (använder jag tex)
nykläckt artemia är ett väldigt bra yngelfoder.
#7 - 30 augusti 2011 17:51
hannesc skrev:
a en får tacka o buga.

det är nog salt som man kan ha till när man kläcker artemia. men det är nog rätt onödigt för det går lika bra med salt från ICA typ. (använder jag tex)

nykläckt artemia är ett väldigt bra yngelfoder.

Okej, då är det inget jag sparar på, såg rätt gammal ut och inget jag kommer använda.
#8 - 30 augusti 2011 17:52
okej.
#9 - 30 augusti 2011 21:01
Tar en enorm chansning genom att delvis gå mot hannesc förslag, men jag hade bytt packningar.

Visst kan det hålla tätt nu men det är enligt mig en chansning som inte är värt priset. Felaktig installation och dåliga packningar är de enda sätt ett ytterfilter kan läcka (i princip). Hade själv aldrig chansat på något utav dessa faktorer.

Regelbunden service av pump genom bl.a byte av packning är i min bok lika viktig som att köra en service på bilen med jämna mellanrum. Visst finns det inte alltid några direkta fel på bilen när man servar den, men eftersom det är omöjligt att avgöra den exakta livslängden på varje komponent tar jag hellre det säkra före det osäkra.

Läcker pumpen p.g.a. utsliten packning kommer försäkringsbolaget aldrig att ge dig ersättning. Krävs nog att du har kvitto på att packningen är köpt senast 1-2 år sedan, samt visa att installation inte är felaktig (vilket i princip inte går att göra).
#10 - 30 augusti 2011 21:01
du kan ha en poäng cyrus. ;)
#11 - 30 augusti 2011 21:04
hannesc skrev:
du kan ha en poäng cyrus. ;)

omg, hann inte ens redigera mitt inlägg innan jag fått ett godkännande svar av kungen. Måste nog skriva ut inlägget och rama in det :D
#12 - 30 augusti 2011 21:20
hehe. vadå kungen?? pfft... you make me blush.. ;)
#13 - 31 augusti 2011 06:17
Haha goa ni är :p Jag siktar på att försöka byta packning för säkerhetsskull! Ett problem dock är att det finns inga tillbehör till denna pump då den verkar vara lite gammal. Men beroende på hur packningarna ser ut, går det att fixa på andra ställen åt mer bygghållet (eller vart man nu hittar packningar)?

Och en kanske jättedum fråga, vilka packningar är det främst man ska byta? [:o]
#14 - 31 augusti 2011 06:56
När du tvättar det, framförallt om du tar in det i duschen, se till att du inte får tvål eller schampo i karet, och använder du hink ska det vara en som aldrig använts i samband med medel av något slag, samma gäller svamp eller trasa.
#15 - 31 augusti 2011 07:23
fast vadå? jag tvättar mina kar med diskmedel. det är bara att skölja ordentligt. det är inte så farligt. bara man sköljer ordentligt
#16 - 31 augusti 2011 07:25
Risken är att det är nånting kvar i karet iaf, och det väl sällan man behöver diskmedel i karet, då ska man ha varit i med väldigt flottiga fingrar. Men toarengöringsmedel och annat gott man har i badrummet är värre.
#17 - 31 augusti 2011 07:48
brukar mest vara när man köpt ett kar som stått i typ garage i 10 år eller så.
ja men det är inte hela världen om det är lite kvar. har man i lite vattenberednings medel kommer det oskadliggöra en hel del. o en ynka gnutta diskmedel på låt säga 300L är verkligen inte mycket att bli nojjig över.

vet att jag gjort vattenbyten med samma hink som jag skurar golvet med. visst. jättedumt o inget jag rekomenderar men jag har aldrig haft några problem. brukar diska ur hinken ordentligt så.
#18 - 31 augusti 2011 10:07
Jag har 2 hinkar som bara är för akvarie, och eftersom det har stått några månader hade det ändå varit skönt att göra rent det med något mer än bara vatten. Så jag kör nog på en kombiantion, ren(ny) trasa/svamp och lite diskmedel och gnugga gärnet ;)
#19 - 31 augusti 2011 11:58
Du ska inte prova lite http://www.vanish.se/ :D

Sorry, var bara tvungen när jag såg ditt användarnamn
#20 - 31 augusti 2011 12:24
moaahahahaha!! ( obs. lite överdrivet. men ganska kul var det)
#21 - 31 augusti 2011 15:01
Vanish skrev:
Haha goa ni är :p Jag siktar på att försöka byta packning för säkerhetsskull! Ett problem dock är att det finns inga tillbehör till denna pump då den verkar vara lite gammal. Men beroende på hur packningarna ser ut, går det att fixa på andra ställen åt mer bygghållet (eller vart man nu hittar packningar)?

Och en kanske jättedum fråga, vilka packningar är det främst man ska byta? [:o]

Visst går det säkert att hitta/göra packningar som funkar även om dom slutat tillverka delarna. Dock kommer du med stor säkerhet att få problem med försäkringsbolaget om något händer och du inte har originaldelar installerade. Jobbar en del med försäkringar och grundregeln hos alla försäkringsbolag är att det ska vara original. Lika viktigt som att det inte är för gamla delar i princip, även om det kan finnas avvikelser från bolag till bolag.

Finns det verkligen inga originaldelar att få tag på hade jag försökt hitta annan utrustning.

Angående vilka packningar du ska byta, det är väl alla packningar som finns? Vet inte om det finns pumpar med metallpackningar? Tvivlar på det, men rent allmänt brukar det väl vara gummipackningar och just dom är det viktigast att du byter med jämna mellanrum då gummi förhådnar och slutligen spricker (även om det kan ta vääääldigt lång tid ibland).
#22 - 31 augusti 2011 15:40
MrLogic skrev:
Du ska inte prova lite http://www.vanish.se/ :D

Sorry, var bara tvungen när jag såg ditt användarnamn

Haha det är helt lugnt. Man hör det ju då och då ;) Användarnamnet har hängt med i över 8 år så orkar liksom inte riktigt att byta!

Cyruz10 skrev:
Visst går det säkert att hitta/göra packningar som funkar även om dom slutat tillverka delarna. Dock kommer du med stor säkerhet att få problem med försäkringsbolaget om något händer och du inte har originaldelar installerade. Jobbar en del med försäkringar och grundregeln hos alla försäkringsbolag är att det ska vara original. Lika viktigt som att det inte är för gamla delar i princip, även om det kan finnas avvikelser från bolag till bolag.

Finns det verkligen inga originaldelar att få tag på hade jag försökt hitta annan utrustning.

Angående vilka packningar du ska byta, det är väl alla packningar som finns? Vet inte om det finns pumpar med metallpackningar? Tvivlar på det, men rent allmänt brukar det väl vara gummipackningar och just dom är det viktigast att du byter med jämna mellanrum då gummi förhådnar och slutligen spricker (även om det kan ta vääääldigt lång tid ibland).

Okej, det låter ju både logiskt och acceptabelt. Lite jobbigt då bara ifall det visar sig att dom är riktigt kassa! Men får helt enkelt ta och kolla och provköra den osv. Sen har jag väl en liten ide om att köpa en ny någon gång i livet :p Men hade inte planerat det just närmaste månaden/erna
#23 - 31 augusti 2011 15:41
Rotnäring, i kulformat (finns bara 2 kulor kvar)
Baktorpur (verkar vara något mot bla munbakterier) (datum har ej gått ut)
Must tester (engelska alltså [;)])

Något att spara på?
Must tester, är det något för saltvatten eller?
#24 - 31 augusti 2011 18:54
Kulorna stoppar man ner i substratet där man planterar nån maffig växt. Om de gör så stor nytta har jag inte märkt men de verkar inte göra någon skada heller. Dom verkar bestå av lera med mineral i. Iallafall de som jag har haft, hette 7 kugeln eller nåt i den stilen.
#25 - 31 augusti 2011 19:10
RilleH skrev:
Kulorna stoppar man ner i substratet där man planterar nån maffig växt. Om de gör så stor nytta har jag inte märkt men de verkar inte göra någon skada heller. Dom verkar bestå av lera med mineral i. Iallafall de som jag har haft, hette 7 kugeln eller nåt i den stilen.

Ja det verkar vara något sådant. Kanske kan trycka ner dom två som finns kvar när det är dags då :p
#26 - 7 september 2011 19:40
Ny fråga. Jag har kollat i ytterfiltret och sett att två av fyra fack inte finns något filter i. Det är de två översta. Det som finns är någon slags påse (längst ner) och några små rör, kan tänka mig att de ser ut som makaroner. Detta är något hårt material, kan jag ha kvar detta om jag tvättar det?
Och vad ska jag ha i de två "första" kammarna? Är det någon filtermatta/or av något slag som är tänkt?

Har även kollat lite på det allmänna skicket och det verkar ju rätt bra, men det där med att kolla packningar va ju lite svårare, eftersom jag inte riktigt hittar några :p Men antar att jag får pröva att starta det och se!
#27 - 7 september 2011 20:00
Har du möjlighet så testkör filtret i en spann i badkaret så kan du testa både filter, slangar och annat meck! Tänk bara på att filtret måste stå lägre än insug etc
#28 - 7 september 2011 20:40
dreas skrev:
Har du möjlighet så testkör filtret i en spann i badkaret så kan du testa både filter, slangar och annat meck! Tänk bara på att filtret måste stå lägre än insug etc

Det är nog något som jag kan fixa =) Kan ställa det i duschen med en balja vatten i handfatet och låta den stå under natten eller något liknande. Kan vara dumt att chansa i vardagsrummet ;)

Annons