Hjälp med palettciklider som är osams

#1 - 19 december 2003 20:56
Jag har ett par paletter. Dessa två gick tillsamans och fick yngel. Jag hade andra fiskar i också men dom blev ihjälpbitna snabbt. Så jag tog bort dem. Efter ett tag hände det som inte fick hända, honan och hannen började bråka med varandra. Hannen blev nästan ihjälbiten men jag fick upp honom och lade han i ett annat akvarium. Nu till problemet:

Igår tog jag ynglen från honan ( 1 månad hade gått ) och lade dem i hannens akvarium efter att jag fiskat upp hannen. Sedan tog jag hannen till honon men det gick inte. Hon var på honom direkt och han fick sig en rejäl omgång så det var bara att flytta igen. Så nu är dom återigen särbo.

Var jag för snabb med att sätta tillbaka honom. Behöver honan mera tid utan yngel. Det bör tillägas att dessa två paletter har varit extremt aggresiva mot andra fiskar hela tiden. Dom har 4 zebrafiskar och 6 tigerbarb på samvetet. Ändå är dom bara 5 cm respektive 4 cm stora.

Någon som haft samma problem? Hur ska jag få dem samms igen?

Tack på förhand

MVH
Micke
#2 - 19 december 2003 22:07
Någon som kan hjälpa mig?
#3 - 20 december 2003 00:09
Du skulle nog försöka med att hålla dom tillsammans under yngelvården och inte sära på dom. De fungerar väldigt bra som föräldrar.

Det är ganska välkänt att paletthonor kan bli fruktansvärt aggressiva mot samtliga akvarieinnevånare (inkl hanen). Det är "wife turn nasty"-syndromet.[:-82]

Jag kan tyvärr inte ge dig råd i hur du skall få dom sams då naturen har sin egen väg och vi kan inte direkt "prata" dom tillrätta. Det kanske lägger sig efter en stund om de inte längre har yngel omkring sig. Honan kan se hanen som hot nu...
#4 - 20 december 2003 10:26
Hej

Vissa arter är rätt kräsna vid val av partner, men paletten brukar inte räknas dit. De flesta palettpar jag har haft har kommit bra överens. Har bara haft ett dödsfall på grund av slagsmål, och det var ett vildfångat par, där honan slog ihjäl hanen efter leken. Så om de fortsätter envisas med att slåss, skulle jag byta ut den ena, den mest aggressiva. Risken är att hon är lite av en surpuppa, och skulle ge en ny hane samma behandling.

MVH Micke
#5 - 21 december 2003 02:01
Jag hade en riktigt aggresiv rabiat hona som höll på att ta kål på både hannen och alla andra fiskar i karet. Efter letande i massa zooaffärer så lyckades jag hitta en riktigt stor och ståtlig hanne som klarade av att hantera henne. Aggresiviteten har ju fördelar oxå för dom var väldigt skickliga på att ta hand om ynglena.
#6 - 21 december 2003 02:25
jag hade provat att sätta en glasskiva i mitten på akvariet ha honan på ena sidan och hanen på andra så "dom kan vänja sig lite vid varandra igen "hoppas det löser sig för dig !
Lycka till Mvh Do`h
#7 - 21 december 2003 10:19
Tack för svaren

Annons