hjälp med pump och botten matrial 400l kar

#1 - 5 augusti 2012 14:42
har skaffat ett juwel 400L kar och undrar vad ni rekomenderar för pump,

skall ha ett ytterfilter,
har tagit bort orginalflitret.
tycker det är så fult när det är massa skit bakom plast boxen som inte går bort.

Har tittat lite på dessa.

Fluval 406
http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=305&page=1

Tetratec EX 1200
http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1
och
Eheim 2075 Professionel
http://www.pwss.se/product.php?productid=9879&cat=304&page=1

Sen vill jag ha vit "grus" 2-4mm till ex denna http://www.pwss.se/product.php?productid=5598&cat=3&page=5

vill ha något likvädrigt denna grusen https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/465874_321816257892764_1280512808_o.jpg

har sett någon sidan innan där man kan räkna ut hur mycket grus som behövs.
någon som vet?
#2 - 5 augusti 2012 14:47
hittade sidan jag letade efter här.

http://henrik.eketjall.se/page/19/

så ca 50kg grus behöver jag.
#3 - 5 augusti 2012 14:47
Fluval fx5 om du pallar lite surr, det är så jäkla bra! Tetratec är fint, även Aquaels unimax skall vara bra.

Snart kommer Christer5 och Alfie och skriker Eheim, det är inte försvarbart för pengarna kontra kvalitet längre, så enkelt är det.

Generellt så är Fluval bättre i mitt och många andras tycke.

Håll på mig nu åheim! ;D
#4 - 5 augusti 2012 14:51
ja skulle nog satsat på ett större filter, säg storleken större.
dom du länkat till ligger på ungefär 3*akvarievolymen. ja skulle nog försökt lagt mig på 5*akvarievolymen, så man har ett filter som klarar sig länge och ett väl inkört kar.
ja menar, om man ändå ska köpa ett rejält ytterfilter så kan man ju lika gärna ta i ordentligt, priset skiljer sig ju inte så himla mycke.

lycka till.
#5 - 5 augusti 2012 15:22
Skulle inte rekommendera vitt grus eftersom det tenderar att bli grönt. Om du nu inte kör malawi, då skulle det kunna funka.
#6 - 5 augusti 2012 15:34
Satt faktiskt och kollade in fluval fx5 just. ett intressant filter, karet skall stå i vardagsrummet så lite sur gör väll inte så mycket,
om det nu inte är extremt,

det tänkte jag inte på laasesku, att det blir grönt :/ vad rekomenderas då? och är 2-4mm lagom storlek?
Christer5
#7 - 5 augusti 2012 15:59
Mathias jag skriker aldrig och vill man inte ha det som är bäst så är det helt okey för mig:)
#8 - 5 augusti 2012 16:47
Tycker att vitt grus blev grön/grått även med malawi :-\

// David
#9 - 5 augusti 2012 19:13
Fluval fx5 om du pallar lite surr, det är så jäkla bra! Tetratec är fint, även Aquaels unimax skall vara bra.

Snart kommer Christer5 och Alfie och skriker Eheim, det är inte försvarbart för pengarna kontra kvalitet längre, så enkelt är det.

Generellt så är Fluval bättre i mitt och många andras tycke.

Håll på mig nu åheim! ;D
Hahaha... Klart jag håller med/på dig Mathias :D Fluval håller en suverän kvalité på sina filter och är ett självklart val för mig[SIZE=1]!!![/SIZE]
#10 - 5 augusti 2012 19:33
det blir nog ett flurval fx5, tror ni det går att få tag i beg?

och vad skall man andvända i dom? biobollar? såg att det finns en del saker man kan ha, för om man köper det nytt fick man bara filter i väll?
#11 - 5 augusti 2012 21:37
Jag har bara blå matta och keramiska ringar i mitt nu, körde enbart på makaroner och de vita filtermattorna på sidorna innan.

Det är synd att du inte var här nyss, jag gjorde bort mig lite :P

Jag mätte upp Nitrit i det nystartade akvariet (inte så konstigt med den mängden fisk från start, flyttade runt massor vilket gjorde mängden för stor)

När jag ändå bytte vatten så tänkte jag:

-Hmm, jag kan ju passa på att göra rent filterboxen i mitt Juwel, då kan jag pressa ur mattorna i det Nitritdrabbade karet.

Detta gjorde jag då med bravur, det nybytta vattnet såg ut som en stridsövning i Skövde. Nu, 30 minuter senare så ser jag in i karet igen, imorgon kommer det vara helt ok och i övermorgon kommer det inte synas. Det enda jag behöver göra är att skaka runt växterna lite så böset hamnar fritt i vattnet.

FX5 är det närmsta man kommer erotik när det gäller hemma-akvarier <3
#12 - 6 augusti 2012 07:44
Jula säljer sand för typ 50 spänn per 25kg;)
#13 - 6 augusti 2012 08:15
jupp, som lassesku säger, julas blästersand är det många som har i akvarium å det funkar fin fint.
#14 - 6 augusti 2012 13:21
Biltema har också sand som funkar. Ta inte blästersanden dock för den är inte nyttig. Utan ta den som bara heter sand :)
#15 - 6 augusti 2012 14:22
okej, känns som det blir ett sådant fx5 filter, om det är så bra =)

jo läste lite om att folk använder bläster sand, känns fel. men verkar ju funka bra, får väll köpa en säck och se om frugan godtar det.
vill bara inte ha försmått det är inte fint i mitt tycke, 2-4mm kornstorlek tycker jag är lagom.
#16 - 6 augusti 2012 20:00
Ok då är nog blästersanden för liten för din del. Tror den är under 1mm http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
#17 - 6 augusti 2012 20:40
david87 skrev:
Biltema har också sand som funkar. Ta inte blästersanden dock för den är inte nyttig. Utan ta den som bara heter sand :)

det du tänker på är den som heter sand som är till för typ murbruk å dylikt, den funkar säkert i akvarium också, vet dock ingen som provat den.
sen finns biltemas blästersand, den funkar inte i akvarium då det inte är natursand utan det finns massa annat material i den som inte är så lämpligt att ha i akvarium.
blästersanden från jula är dock natursand och fungerar utmärkt att ha i akvarium.
#18 - 6 augusti 2012 20:45
Jo det är den sanden jag tänker på. Det står på påsen att den är för akvariebruk till och med :P
Ska förhoppningsvis testa biltemas i mitt kar om några dagar, måste bara få bakgrunden och installera den först :)
#19 - 6 augusti 2012 20:47
där ser man. släng gärna upp en bild på resultatet, ska bli kul å se om det skiljer i färg å så.
#20 - 6 augusti 2012 21:04
MrH skrev:
där ser man. släng gärna upp en bild på resultatet, ska bli kul å se om det skiljer i färg å så.

Jag har Biltema-sanden i mitt Juwel, så nog har du sett den alltid :)
#21 - 6 augusti 2012 21:19

hehe okej då. men det visste jag inte.

men då verkar det ju vara okej sand att köra med =) billigare för mig :D
#22 - 6 augusti 2012 21:41

visste väll att jag läst att nån till hade den :)
#23 - 7 augusti 2012 06:18

aha där ser man :D då ska ja genast ta mig en ordentlig kik å se om de är nån skillnad mot julas bläster.
#24 - 7 augusti 2012 16:09
jag kollade på dessa 2.

bilteamas

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Blastersand-17542/

Och julas
http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

Min flikvänen tycker att biltemas är snyggare,
så kan man använda den sanden från tema?
#25 - 7 augusti 2012 16:16
Det skulle inte jag. Jag kör den grova av detta:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand-175422/
Christer5
#26 - 7 augusti 2012 16:21
Förstår inte att man skall spara pengar på sanden,köp den sand som du tycker är snyggast man byter ju inte varje vecka:)
#27 - 7 augusti 2012 17:37
hmm nja, den flickan ville ha skulle kosta över 1000kr. så kan man köpa biltema och spara 800kr så är jag glad.
#28 - 7 augusti 2012 18:15
Ta absolut inte den sanden som du länkade rgolsson! då den innehåller massa tillsatser som inte är bra. Den du länkade är liksom 47-50% magnesium oxid och massa andra metaller som du inte vill ha. Läste nån som köpt den och fiskarna bara dör.

Utan ta i sådana fall den som heter sand som jaxen länkade då till och med står på den att den går att ha i akvariet den har jag också just köpt in till mitt :)
#29 - 7 augusti 2012 18:27
okej tack, då vet jag det iallfall :D
#30 - 7 augusti 2012 18:57
Den sanden som går att använda från biltema är ju trots allt billigare också :P
Tycker den är fin också men det är ju en smaksak :)
#31 - 7 augusti 2012 18:59
Den som heter sand på biltema hette nämligen blästersand förr men de var tvungna att ändra namn på grund av att den inte uppfyllde nått krav eller nått. Så i många gamla trådar så står det just att de använder biltemas blästersand :/
#32 - 7 augusti 2012 20:10
kk. men läste en tråd där dom sa att andvänder man så finkornig sand så är risken stor att växterna dör av syrebrist efter en tid, om man inte till ex hade malay snäckor som vände på sanden,

annars så var det rekomen att ha 2-4mm storlek
#33 - 7 augusti 2012 20:30
rgolsson skrev:
kk. men läste en tråd där dom sa att andvänder man så finkornig sand så är risken stor att växterna dör av syrebrist efter en tid, om man inte till ex hade malay snäckor som vände på sanden,

annars så var det rekomen att ha 2-4mm storlek

det går att lösa genom att lägga lite grövre grus 2-6mm just vid rötterna och sedan sand över.
på så vis blire inte så packat vid rötterna.
#34 - 7 augusti 2012 20:51
nu blev det jobbigare, då är det ju lättare att köpa större grus från början =)
#35 - 7 augusti 2012 20:57
MrH skrev:
det går att lösa genom att lägga lite grövre grus 2-6mm just vid rötterna och sedan sand över.

på så vis blire inte så packat vid rötterna.

Jag har ju inte direkt problem med mina växter :P
#36 - 7 augusti 2012 20:57
rgolsson skrev:
nu blev det jobbigare, då är det ju lättare att köpa större grus från början =)
Nej stopp och belägg! den fina sanden fungerar väldigt bra för växterna och rötterna kan utvecklas som de ska, då är det värre med den grova!

Edit: Nu synkade vi fint Mathias hehe och samma åsikt med:)
#37 - 8 augusti 2012 05:35
har inga problem ja heller, men de där va ett tips ja fick förut. dock så utnyttjar ja det inte då ja som sagt inte har några problem.
det har växt som fasen för mig i alla kar med blästersand.
#38 - 8 augusti 2012 06:26
okej, men har ni ciclider som rör runt grusen då?

för jag tänkte inte ha det
#39 - 8 augusti 2012 09:24
åheim skrev:

Edit: Nu synkade vi fint Mathias hehe och samma åsikt med:)

Skräll :P
#40 - 11 augusti 2012 07:32
läste någonstans att man kunde ta lite kattsand på botten innan man tog blästerstand?
#41 - 15 augusti 2012 14:27
nu har jag hittat grusen jag skall ha, även pumpen har jag hittat allt på samma ställe.

var på hornbach idag och dom hade allt till bra pris.

0.8-1.4 sand 25kg 99kr
och fluval fx 5 2289kr

bättre pris än på nätet =)
#42 - 8 september 2012 18:48
kom och tänka på en sak nu när det börjar närmasig att köpa pump.

är inte en fx5 lite väll kraftig till ett 400kar om man bara skall ha vanliga sötvattensfiskar, och inte ciklider? eller det funkar?
#43 - 8 september 2012 19:04
rgolsson skrev:
kom och tänka på en sak nu när det börjar närmasig att köpa pump.

är inte en fx5 lite väll kraftig till ett 400kar om man bara skall ha vanliga sötvattensfiskar, och inte ciklider? eller det funkar?

Jag har mitt till ett 310, funkar kanon. Corrys, tetror och ciklider..
#44 - 8 september 2012 19:07
Okej, då behöver jag inte vara orolig.

tänkte mest så det inte är som en högtryckstvätt i karet. så all sand bara yrr omkring, men då gör det inte det.

Annons