Hjälp med sjuk scalare?

#1 - 29 juni 2007 14:23
Hej på er!

Mitt första inlägg på sidan, har inte hunnit orientera mig i sökvägarna ännu.
Hoppas jag inte bryter mot något.

Någon kunnig vänlig medlem kanske kan hjälpa mig;

Jag har fem scalarer (3.2), ca 3 år gamla. En av honorna ger mig en del huvudbry. För några dagar sedan såg jag henne placerad uppe vid ytan, med munnen rakt upp och stjärtfenan rakt ner, så att säga. Hon har varit likadan sedan dess. Jag gav henne ett dygn ifred, för att dagen efter håva upp henne.
När dagen efter kom, och jag skulle ta bort vad jag trodde skulle vara en mer eller mindre död fisk, så sprattlade hon iväg och verkade oväntat pigg, men väldigt desorienterad. Hon återvände ganska direkt till samma kroppsposition.

Jag kan för övrigt inte se något yttre fel på henne.

Hon håller sig mest under det vågräta utkastarröret, där cirkulationen är liten.
Ibland tar hon en utflykt i samma stil, dvs med 90 graders vridning uppåt.

Hon verkar intresserad vid matning, men hon lyckas inte få i sig något.

Nåväl, finns det något jag kan göra, eller är det kört?
Vill inte utsätta henne för mer lidande än nödvändigt.

Väldigt tacksam för svar.
Mvh Henke
#2 - 29 juni 2007 15:52
Hade samma problem med en av mina skalare, men tyvärr så dog den, fick aldrig reda på vad som va fel.
#3 - 29 juni 2007 16:06
Välkommen till forumet!
Det är nog ingen fara med att du "bryter" mot något - jag gjorde lite galet i början...[:o]
Tråden borde kanske ligga under "sjukdomar", men, men...:)

Står hon helt, altså i "90 graders" vinkel mot vattenytan? Eller har hon mera pannan eller ovansidan av huvudet vid ytan? Kippar hon efter luft där eller är munnen still? Ett enkelt svar är ju att det kanske är lite dåligt med syre i karet - men då borde de andra visa liknande symptom.
Hur ser gälarna eller rättare sagt gällocken ut?
En bild?
#4 - 3 juli 2007 15:07
Hej igen,

Jo Max, "90 graders" vinkel är det som gäller. Hon håller sig inte vid ytan, utan spenderar det mesta av tiden med stjärtfenan mot botten, en barkbit eller mot grönskan. I mina ögon ser mun och gälar ut som sig bör.

Hon far fortfarande omkring i denna udda stil vid matning, men jag tror knappast att hon får i sig någon mat. Väldigt lite i så fall.

Jag tycker att det ser ut som någon sorts balansproblem eller möjligvis en förlamad fena eller liknande.

Vattenvärdena är som de alltid varit och övriga fiskar verkar må som de ska.

Tacksam för fler funderingar.
Mvh Henke
#5 - 3 juli 2007 15:51
Ja du, Henke... Det där låter inget vidare, tyvärr. Jag är ingen expert på sjukdomar och har således inget bra svar till dig. Jag har inte sett något sådant i mina kar, förutom möjligen något liknande för något år sedan då en av mina Discusar ställde sig med huvudet neråt istället och liksom guppade fram. Jag kollade detta under några timmar sedan släppte den ifrån sig några bubblor - hann dock inte se om dom kom fram- eller bakifrån - och så var allting bra igen...

Jag undrar om det kan vara något liknande, alltså något med luft, eller simblåsan typ...?
Hoppas någon som kan mer om sjukdomar ser denna tråden och träder in med hjälp om åtgärder och eventuell bot!
Jag skall kolla runt lite och snoka - hittar jag något så återkommer jag hit till tråden!
Hoppas det fixar sig!
#6 - 3 juli 2007 17:24
Stort tack för visat intresse, Max!

Man har ju förlorat några fiskar förr, men då har det varit i stort sett knall fall. En scalarehona har dött för mig innan, men det var ca 2,5 år sedan, i samband med täta vattenbyten och en matning varannan dag, pga att jag hade väl mycket alger. (zooaffärinnehavarens rek.)

Detta är ju lite annorlunda. Jobbigt att se ett djur sakta men säkert tyna bort,
utan att man vet vad man ska göra. Vill ju inte sluta hoppas...

Mvh Henke

Ps. Hann du inte lukta på bubblorna, Max? :)
#7 - 3 juli 2007 17:33
henke72 skrev:
Hann du inte lukta på bubblorna, Max? :)

Hahaaaaa:D

Jag har inte hunnit snoka runt ännu, men så fort jag får en stund över skall jag kolla på lite sjukdomssidor och se om jag kan hitta något. Vi hoppas ju givetvis att någon direkt känner igen symptomet och skriver in ett råd här!
Jag skall först och främst leta upp en förbålt bra sjukdomslänk som någon postade på forumet för ett par dagar sedan, där fanns utförliga bilder som gjorde diagnostiken lätt/lättare.
Jag återkommer!:)
#8 - 3 juli 2007 20:57
Du är en klippa, Max!!!
Jag borde ju kunna göra desamma själv, men jag är tyvärr en sån där gammal datoranalfabetiker. Skaffade dator för ett år sedan, vid 34 års ålder.
Som sagt, stort tack...

Jag känner åtminstone skillnad på fis o rap... :)
#9 - 4 juli 2007 07:57
Halloj!
Ibland (ofta) är huvudet fyllt av luft, vissa stunder är dock storleken på det luftfyllda huvudet inte större än en pingpongboll... Ännu mindre luft...
Det var ju så att jag försökte leta efter den där tråden där någon god zoopetare hade förmedlat en jädra bra "sjukdomslänk" men jag kunde inte för mitt liv hitta den. Det visade sig att jag hade lagt länken som ett bokmärke i browsern, så var den gåtan löst. Till den som ursprungligen postade länken till forumet; Tack!

Här är den iallafall; http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en

Klicka in dig på sidan. Till höger finns en spalt och där väljer du: Online Hospital. Till vänster i bilden kommer det upp tre eller fyra (minns inte) val på hur du vill kolla sjukdomen. Välj (till att börja med): Problems with bodyshape, coloring and behavior. Då kommer det upp bilder på sjuka fiskar. Genom att klicka på bilden får man fram text om symptom och åtgärder.

Jag hittade en bild på varför min Discus antingen fes eller rapade!
Det jag kunde hitta där var några fiskar som stod med huvudet i 90° vinkel mot ytan. Detta var dock syrebrist.
Gå in på sidan och kolla om du kan hitta liknande symptom - som inte handlar om syrebrist - jag antar att så är fallet med din Scalare...

Annars vetefan. Jag har kollat runt lite på olika sidor men det är liksom samma sak överallt; står en fisk med huvudet upp så skriver de flesta sidor att det är syrebrist. Det verkar som din Scalare har något annat problem - typ simblåsan eller liknande. Jag går bet på detta just nu, men som sagt, hittar jag något som liknar det din Scalare har så återkommer jag. Och vi hoppas fortfarande på att någon kanske kan svaret direkt här i tråden.
#10 - 11 juli 2007 22:41
Hej Max och övriga,
liten uppdatering...

Min till synes sjuka scalare verkar ha piggnat till. Jag gjorde ett normalt vattenbyte härom dagen, och fisken har fått bättre orientering och en allt mer ökad aptit.

Antagligen har inte vattnet varit som det borde.
Tycker att det är lite märkligt att de små fiskarna inte tagit stryk.

Tänker inte ropa hej än, men jag är glad att jag inte fick henne i håven den där första dagen... :)

Mvh Henke
#11 - 12 juli 2007 07:58
Åhh vad skönt Henke.. ofta tycker jag det kan vara så att lite stora vattenbyten kan få dem att pigga på sig.. lite salt därtill brukar vara pricken över i för fisken men tyvärr inte för växterna//Annie

Annons