Hjälp med slimline och filter bakom

#1 - 4 februari 2012 11:12
nu har jag fått hem mina saker :D men har lite frågor om hur jag ska gå tillväga.
jag fattar jo hela principen men hur stora ska filter kuberna vara ? dom filter mattor jag har köpt är 50x50x3 ska jag skära dom i strimlor på ca 2-3 cm på längden ? och sen till så fyrkantiga bitar som jag kan ?

när jag ska limma slimline med silikon ska man såklart också limma i skarven ? jag har jo 3 biter slimline i mitt akvarium.
kan man limma med transparent silikon ? och sen såklart ta sanden över denna direkt eller blir det bättra med svart silikon ? jag har jo en stor tub silikon som är transparent (den klara 60 L) jag vill jo helst använda denna så den inte blir dålig med tiden ;) men om det bliver jätte skillnad på denna och svart då måste jag jo köpa en svart men här ska man jo tänka på att jag kommer hälla sand över den och min fundering ligger jo i om silikonet kommer synas als ?

om det finns en tråd där det verkligen visar hur alt är gjort linka gärna till den :)
#2 - 4 februari 2012 12:39
12 visningar men inger reply ?
#3 - 4 februari 2012 12:41
Bakom min bakgrund är det hela filtermattor samt några som är skurna i mindre delar mellan dem så det är både och.
#4 - 4 februari 2012 13:33
om jag fattat rätt då ska alt skäras i små kuber ? ska dom vara fyrkantiga typ 2-3cm x 2-3 cm ? någon som kan svara på detta for det som står på BTN sidan fatter jag inte helt.
#5 - 4 februari 2012 13:42
storleken spelar ingen större roll men skär dom i 2*3cm kuber du.

angående limningen, du ska alltså limma ihop 3bitar på längden?
om du kollar på bitarna så ser du att en sidan är gjord för att överlappa på nästa bit, om du endast har silikon på den biten som ska överlappa, de blir alltså på baksidan,så kommer det inte att synas något silikon framifrån och du behöver inte ha sand i skarvarna för dom kommer ändå inte synas.
#6 - 4 februari 2012 13:51
MrH skrev:
storleken spelar ingen större roll men skär dom i 2*3cm kuber du.

angående limningen, du ska alltså limma ihop 3bitar på längden?

om du kollar på bitarna så ser du att en sidan är gjord för att överlappa på nästa bit, om du endast har silikon på den biten som ska överlappa, de blir alltså på baksidan,så kommer det inte att synas något silikon framifrån och du behöver inte ha sand i skarvarna för dom kommer ändå inte synas.

tack for svar.

det du skriver med limningen i skarvarna fattar jag men hur blir det i kanten då ?
kan man ta transparent silikon ? och sen sanda ? blir det någon störa skillnad från den svarta ?
#7 - 4 februari 2012 13:59
menar du i kanten mot glaset? alltså på sidorna av akvariet?

om du mäter upp så slimlinen precis går i akvariet på längden å ligger ann mot sidorutorna så behöver du bara drar en rejäl silikonsträng från baksidan, så silikonet blir mot bakgrunden och sidoglaset. då kommer det inte heller att synas något framifrån.
om nu bakgrunden är nån millimeter kortare än akvariet och silikonet kommer synas framifrån så kan du absolut strö sand på silikonet innan det torkar om du är orolig för silikonet kommer synas. men jag skulle nog bara låtit det vara då silikonet inte kommer att synas speciellt mycket när du väl haft i vatten och inrett akvariet. sen brukar alger sätta sig ganska snabbt på silikonet å då blir de en snygg naturlig övergång till bakgrunden.
#8 - 4 februari 2012 15:46
NiceFool skrev:
tack for svar.

det du skriver med limningen i skarvarna fattar jag men hur blir det i kanten då ?

kan man ta transparent silikon ? och sen sanda ? blir det någon störa skillnad från den svarta ?
Jag tycker generellt att det alltid är snyggast med svart silicon i akvariesammanhang! Sen kan du ta torv eller sand och trycka fast innan det torkat! kuberna skär du 2x3cm som du undrade!
#9 - 4 februari 2012 15:46
men jag kommer nog inte få plats att göra det på baksidan [:(!] eftersom det då kommer ta väldigt mycket plats från fiskarna så jag måste silikonera på fram sidan tyvärr.

sen en annan fråga om Aceton
svärmor kom precis med en som heter GRIPEN Aceton det står på den att den är kemiskt ren kan man ha den till att göra rent ytan där man ska silikonera ?
#10 - 4 februari 2012 15:48
åheim skrev:
Jag tycker generellt att det alltid är snyggast med svart silicon i akvariesammanhang! Sen kan du ta torv eller sand och trycka fast innan det torkat! kuberna skär du 2x3cm som du undrade!

mm men här är jo min fråga hur mycket av silikonet ser man när man har sand på den ?
#11 - 4 februari 2012 15:52
NiceFool skrev:
mm men här är jo min fråga hur mycket av silikonet ser man när man har sand på den ?
beror på hur mycket du kladdar och hur ljust du kommer ha i karet ute i hörnen mm..mm... bakgrunden kommer mörkna lite med tiden och sudda ut gränsen till siliconet!
#12 - 4 februari 2012 15:56
just det jag ska jo ha ganska mycket växter i så det kommer nog inte synas als hade ingen tanke på det jo så jag kör nog bara på med min transparenta tror jag då och sen lite av sanden på det också, då syns det nog inte mycket ändå i slut ändan.

vad tror du om frågan med aceton i inlägg no 9 ?
#13 - 4 februari 2012 17:02
har för mig det är den jag kör med också, den som det står kemiskt ren på.
#14 - 4 februari 2012 19:12
NiceFool skrev:
just det jag ska jo ha ganska mycket växter i så det kommer nog inte synas als hade ingen tanke på det jo så jag kör nog bara på med min transparenta tror jag då och sen lite av sanden på det också, då syns det nog inte mycket ändå i slut ändan.

vad tror du om frågan med aceton i inlägg no 9 ?
Aceton UTAN olja funkar super!
#15 - 4 februari 2012 19:13
tack så mycket för hjälpen till mina tveksamheter man kan undre varför jag hade dessa jag har jo läst på om detta i ca 6-9 månader men men nu kan jag jo böja med min projekt tråd imorgon eller på måndag :D
#16 - 23 februari 2012 11:25
okej nu har jag limmat dit den och den sitter men igår kväll när jag skulle fylla med vatten för att se om den va tät gick det inte som jag trodde tyvärr den är inte 100% tät mot botten ? gör det så mycket ? min tanke är jo lite att jag kommer ha i sand med och då borde det kanske bli tät med det sen ? nu är den jo inte jätte otät men lite lite vatten rand under hur viktigt är det att den är 100% tät ?
#17 - 23 februari 2012 11:43
Det gör inget:).
Jag brukar bara sätta några kluddar med silikon när jag fäster Slimline mot bakrutan.
#18 - 23 februari 2012 11:46
men jag ska ha filtar bakom ?

och det är mot botten rutan den inte är helt tät.
#19 - 23 februari 2012 11:50
Det gör inget att den inte är tät mot botten, eftersom du har sand/grus så kommer det att hindra fiskar och vatten att komma in bakom Slimlinen:).
Däremot skulle jag nog sätta något stag eller liknande på ett par ställen i underkanten av Slimlinen mot bakrutan, annars finns risken att gruset trycker slimlinen mot rutan så bakgrunden böjer sig.
#20 - 23 februari 2012 11:57
okej som jag tänkte då.

men stag i botten mot bakrutan blir nog svårt att göra nu jag får inte ned min arm bara i hörnan där slimlinen sitter lite snett så jag kan komma åt min pump/PH ???

har inte set någon annan som gjort på detta sätt ??

€dit : tryket borde jo inte går i sidled utan trycket ligger väl mot botten glaset mest ?
#21 - 23 februari 2012 12:53
det jag tror ansjo menar är att om du har massa grus på ena sida slimlines o den bara sitter fast i kanterna o inte i botten så kan den böjja sig innåt. dock har inte min gjort det. jag har limmat en slimline en bit in i karet ( nu har jag dock inte filtermattor bakom men teknik o insug till ett ytterfilter.) men jag har bara silikonat runt om

om du silikonar dit den o sen trycker i sand så kommer inte skarven synas sen när det väl kommer lite alger på. o de fäster bra på en sandig yta :)

men skit du i stag. tro inte det behövs. limmar du bara sidorna o botten kommer det räcka.

ett tips till fitlerkuberna ( om ingen redan sagt det) är att ta en fiskelina. bind fast en plastbit eller så i ena änden,, sen tar du en nål o så trär du på filterkuberna på fiskelinan..som ett halsband eller så. blir väääldigt mycket enklare att ta upp dom sen om du nån gång vill rengöra.

titta här i min tråd hur jag gjorde när jag satte dit min:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143926&page=7
#22 - 23 februari 2012 13:20
okej jag har jo limmat den båda på sidorna och i botten och tryckt dit sanden som jag ska ha i mitt kar sen tydligen bara inte helt tät i botten så som jag ser det men sen ser man inget sen när vattnet kommer upp till den förste rasten bara men jag tror det är ganske så tät på sidorna.

hmm fisklina ja det kanske man bör fundera på så min sambo kan få lite att göra haha ;) men behövs det verkligen ? det ska väl passa sig själv ganska bra utan man behöver röra det på flera år ?

ska man se till filterkuberna ligger så tät som möjligt eller är det bara bra med en del luft bakom slimlinen ?
#23 - 23 februari 2012 13:23
du behöver inte tok packa ner dom, tryck ner dom tills de är fullt helt enkelt.
#24 - 23 februari 2012 13:39
ja du ska ju inte packa,packa liksom. men fyll upp det orndentligt.

luft lär du ju inte ha bakom..kommer la va vatten :P
#25 - 23 februari 2012 13:41
bild lånad av BTN
#26 - 23 februari 2012 13:50
så sant Hannes :D
men den bilden du la in här nu har jag set för och här är en fundering till.
min insugning sitter i andra sidan än vad bilden visar ska jag göra ett sånt vatten/luft utrymma framför insuget ? jag trode bara där skulle vara kuber ? och sen ett sånt utrymme där jag har PH och doppvarmaren.

tänker jag helt fel här eller ?
#27 - 23 februari 2012 13:56
det kan vara bra med ett litet utrymme som är tomt bakom. detta för att om det ligger filtermatta direkt mot rasterna så kommer de klogga igen rätt fort. vattnet får inte spridning på samma sätt. så det kan vara en bra ide ja.

tror du tänker rätt. doppvärmaren kan du ha precis bakom rasterna i det tomma utrymmet om du vill. så slipper du ha två tomma utrymmen
#28 - 23 februari 2012 14:08
och sen mitt PH ska jag ha vid botten på andra sidan med kuber runt om hela det ?
#29 - 23 februari 2012 14:11
Det beror på, har du förankrat Slimlinen mot bottenglaset är det lugnt, annars kommer sanden/gruset troligen att trycka in Slimlinen med tiden...
#30 - 23 februari 2012 14:14
ansjo skrev:
Det beror på, har du förankrat Slimlinen mot bottenglaset är det lugnt, annars kommer sanden/gruset troligen att trycka in Slimlinen med tiden...

har jag svarat på ;) den är limmat mot bottenglaset och sidoglasen.

jätte bra att jag har 3 stycken som kollar med i denna tråd och gir tips nu kan jag nog snart sätta i gång på riktigt.
#31 - 23 februari 2012 14:14
NiceFool skrev:
okej som jag tänkte då.

men stag i botten mot bakrutan blir nog svårt att göra nu jag får inte ned min arm bara i hörnan där slimlinen sitter lite snett så jag kan komma åt min pump/PH ???

har inte set någon annan som gjort på detta sätt ??

€dit : tryket borde jo inte går i sidled utan trycket ligger väl mot botten glaset mest ?
#32 - 23 februari 2012 14:16
NiceFool skrev:
och sen mitt PH ska jag ha vid botten på andra sidan med kuber runt om hela det ?

har du en pH mätare eller? det spelar nog ingen roll vart du sätter den.eller menar du pumphuvve nu kanske? haha

ja då har du den på andra sidan ja. så att vattnet måste gå igenom all filtermateria innan det kommer till pumpskallen
#33 - 23 februari 2012 14:17
ansjo skrev:

ja bara man silikonat ner den i botten så är det rätt lugnt. om man inte har tokmycket o toktung sand
#34 - 23 februari 2012 14:20
jag menade powerhead hehe.
men den kommer sitta i botten och inte som bilden visar uppe under vatten ytan, är det bara att fylla på med kuber över den då ?

min sand är nog inte tung den är väldigt fin ? men jag vill jo ha det ganska högt upp i bakkant tror jag ?
#35 - 23 februari 2012 14:22
lägg den på lite filtermatta så den inte vibrerar mot glaset. vad har du för pumpskalle?

ja det gör inget om det är kuber över. du sätter ju en slang på upp till utblåset

det är ingen fara med sanden. silikon är starkt. har för mig det är runt 25 kg per cm2. vilket är rätt mycket!
#36 - 23 februari 2012 14:32
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2417&cat=286&page=1
en sådan har jag köpt.
men det kanske är bra att ha den uppe ändå så man kan reglera hur mycket tryck man vill ha ?

jag ska jo köra SA så mycket jag nu bara kan och antagligen med någon form av Ap. i så hur mycket tryck från denna pump ska jag ha ? 50% 75% eller fullt tryck ?

€dit: mit kar är på 244L
#37 - 23 februari 2012 14:59
kör kanske 75-100% beror lite på . flöde tappar du ju en del när filtermattorna får lite klegg på sig. osv. du får la ställa in den till det du tycker är lämpligt.

du kan ju sätta den var du vill men hur ska du få fast den där uppe?
#38 - 23 februari 2012 15:02
med sugproppar ? det fins jo 3 med som kan sitta på undersidan av PH ?
#39 - 23 februari 2012 15:06
jaha. ja då så. sätt den var du vill. jag hade satt min på botten. kan inte svara på riktigt varför men hade det iaf :)
#40 - 23 februari 2012 15:54
jo det va också min tanke att ha den på botten kan jag sätta den med sugproppar där då eller tycker du jag ska ha en bit filter matta under ?
#41 - 23 februari 2012 15:55
då kan du köra med sugpropparna

Annons