hjälp med slöjstjärtar

#1 - 13 juli 2003 14:40
hejsan!
såg att några av mina slöjstjärtars fenor är helt trasiga, med vitt..slemliknande där fenorna är sönder.
vissa delar på kroppen har också vita prickar.

tog ut min pansarmal, för jag tänkte att jag måste salta.

hur mycket salt ska jag ha i !?! akvariet är på 222 liter, med;
pleco, gibbiceps, ancistrus, slöjstjärtar, silverhajar och siamesiska algätare

och! vad ska jag göra!? byta vatten, tvätta filter!?

behöver hjälp snabbt!!!!
#2 - 13 juli 2003 16:56
eftersom ingen nu svarat, så har jag fixat akvariet..
vet inte om jag gjorde rätt men jag gjorde såhär:
tvättade filtret, tog bort ca 70-80 liter och la till lika mycket, saltade (1 dl, har inte mer hemma) och nu har jag satt en filt över akvariet för jag blev tvungen att springa där mycket, och min kompis kommer snart och vi ska umgås i vardagsrummet.

var detta bra eller dåligt?
varför jag satte filten på är för att de inte ska vara så stressade, och för att jag glömde lampan på inatt så dom får natt nu..
#3 - 13 juli 2003 16:58
Mer kan du nog inte göra. Hoppas han blir bättre.
#4 - 13 juli 2003 17:02
dom!
alla fem är attackerade!
malarna verkar ha klarat sig, bara slöjjisarna.

glömde säga att jag satte i två doppvärmare, en 50W (på ca 30 grader, ifall den skulle kunna lyckas värma karet lite) och en på 100W tror jag. den stora funkar inte, men får hoppas att det värmer lite...
#5 - 13 juli 2003 17:05
Tycker inte du ska värma upp karet. Slöjstjärtar trivs bättre i rumstempererat vatten. Ok, har du missat något vattenbyte eller matat för mycket? Svampangrepp brukar komma när fisken är lite ur kondition.
#6 - 13 juli 2003 17:11
okej! ska ta bort den då.
ja, jag var på läger i tio dagar, kom hem förra torsdagen. gjorde vattenbyte på fredagen. sen har jag inte gjort nåt fler, har inte hunnit. under de tio dagarna har de inte tvättat filtret eller bytt vatten. mat fick dom förrigår, alltså i fredags.
#7 - 13 juli 2003 17:12
Ok, de kommer nog att repa sig när vattnet blir bra.
#8 - 14 juli 2003 08:49
ska jag byta vatten varje dag nu?
isåfall, hur mycket? och ska jag tillsätta något salt vid vattenbyte? (mängd salt?)
#9 - 14 juli 2003 09:03
Du ska inte göra vattenbyten varje dag, det finns även medicin i zoo affärer mot detta.
Beroende på vilken medicin du köper så ska man göra på olika sätt men den medicinen som jag har använt så ska man inte byta vatten på 4-6 dagar beroende på om fiskarna verkar har repat sig eller inte.

Ja lycka till mer kan jag inte säga, för alla de flesta sjukangrepp brukar sluta illa.
Men se det så att de som överlever de kommer sannolikt att stå emot samma sjukdom igen ifall den kommer tillbaka..

#10 - 14 juli 2003 09:05
okej..har inte råd med medicin [:(]
tog bort doppvärmaren, fick det upp till 27 grader. fiskarna verkades trivas, speciellt slöjstjärtarna som blev mer livliga. ska jag ha på den då ?
#11 - 14 juli 2003 10:14
Hej Pumpan,

Har du försökt leta efter svar här på Zoopet? Det har skrivits rätt mycket om dessa ämnena.

1. Bra att du fått upp tempen till 27c. Just 27-28c rekommenderas vid parasitangrepp och detta på grund utav parasiternas utveklings stadier förkortas och mindre tid medicinering behövs. För övrigt har det skrivits om temperatur och skillnaden mellan känsligare slöjstjärtar och vanlig guldfisk. Som du ser är de livligare vid lite högre temperatur än bara rumstempererat.

2. Salt - ta vanligt salt, helst utan jod och klumpmedel. Jag har använt salt till diskmaskinen i nödfall - innehållsförtekningen indikerade rent salt...
-
However, the recommended dosage from Doc Johnson is 1 teaspoon of salt per gallon of water every 12 hours not to exceed 3 treatments. If dealing with large tanks or ponds you will need to use 3 pounds of salt per 100 gallons of water.

De har gjort om pounds till te och matskedar för det är oftast enklare för någon som har akvarie.

<b>Detta betyder: 1 tesked till 4 liter var 12 timma, tre gånger...222l/4=55.5, så 55.5 teskedar tre gånger med 12h uppehåll.</b>

Du kan ju också följa 0.3% vilket ger 3 gram per liter vatten.
http://www.goldfishinfo.com/salt.htm

<b>I värsta fall, lite mer än - 0.5 kg salt 3 gånger med 12h uppehåll i mellan behandlingarna.</b>

För Salt dopp:
SALT DIPS

Dips are brief exposures of a fish to a medication followed by the fish being put into fresh water.

Materials:
<b>1/2 cup (1cup = 2,5dl) salt with no additives per gallon (ca 4liter)</b>of tank water (no temp shock)

Methods:
0. mix the salt into the water.
1. put the fish into the salt water and start timing the dip. A salt dip of 30 seconds for small or stressed fish is sufficient. Fish can be dipped up to 5 minute if they continue to swim without sign of distress.
2. the fish will come up to the top, generally on its side, poke the fish and the fish will dive and swim
3. if the fish doesn't dive or doesn't dive quickly, take the fish out and put them into fresh water. It is not a good idea to put the fish back into the tank they came from until that tank is cleaned out or treated first for parasites.
4. take even a still active fish out after 5 minutes, leaving them in the salt dip longer will kill them.
5. for SMALL FISH, when they come up to the top and start rolling even slightly, they must be removed immediately no matter what the time limit. This means their gills can't handle it. Even if it has only been a few seconds.

Cautions:
1. the fish may dive to the bottom of the tank and sit there, this is usual
2. after the dip, the fish will "purge" both feces and ammonia from the gills, so the water must be tested and the water changed

Mellan:
http://www.fishdoc.co.uk/cases/goldfish01.htm
http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/home.html
http://www.koivet.com/index.php

Hittar jag allt jag behöver om fisk sjukdommar...

Dessa är också mycket bra.

http://members.aol.com/sirchin/goldfish.htm
http://www.aquarium-supplies.co.uk/diseases_cures.htm
http://www.geocities.com/Tokyo/4468/
#12 - 14 juli 2003 10:36
Om du höjer tempen utan att medicinerar påskyndar du bara sjukdomen. Se till så du har börjat medicinering INNAN du höjer tempen. När jag behandlat mina Slöjstjärtar och bara annvänt salt tycker jag det har funkat bättre i 20-22°c än i &lt;25°c.
#13 - 14 juli 2003 11:03
Hej Oscar,

Anledningen till att jag skriver att de "trivs" bättre i varmare vatten än 22 är att uppfödare har testat immunförsvar etc. utav slöjstjärt i olika temperaturer och kommit fram till en rekommendation utav 27-28c.
#14 - 14 juli 2003 11:07
Ja att hålla slöjstjärtar så varmt är enligt mig inga problem. Det jag menar är att den tempen påskyndar sjukdoms förloppet, något man inte vill om man inte medicinerar.
#15 - 14 juli 2003 11:16
Gällande parasiter <b>vill </b>du <b>påskynda </b>deras "livsomlopp" Vet inte vad det heter på Svenska men du vill påskynda loppet mellan ägg och larv stadie. Ju varmare desto kortare och detta fór att äggen inte påverkas utav saltet - bara larverna dör. Ska se om jag hittar texten i gen på nätet. Återkommer...
#16 - 14 juli 2003 11:20
Ja, men samtidigt förökar dem sig snabbare om man inte har medicin som dödar äggen. Jag tror inte salt klarar av det själv, men jag är inte säker. Man får i alla fall ha en stark saltlösning och det klarar nog inte fisken heller att gå i.
#17 - 14 juli 2003 11:51
Här förklaras det... Som du ser kan en temperatur förhöjning ta död på vita prick och saltet gör det definitivt och i koncentrationer innan fisken dör. Det vore bra om du läste lite fakta innan du skriver. Eller backa gÄrna upp dina påstående med citat från böcker eller siter.

http://hmsc.oregonstate.edu/classes/MB492/ICHadams/
Raise the temperature in the tank above 85 degrees for 5-7 days. The tomites do very poorly at these temperatures, and it also speeds up the life cycle so more organisms are vulnerable to killing at any time. (85F=29.4C )

Bra sida för vita prick!!!
http://puffernet.tripod.com/ich.html
4. Raise the temperature of your tank to the maximum allowable level, taking note of the tolerance level of your species of puffer. This speeds up the life cycle of Ick, allowing it to be killed faster as it brings the parasite into its tomite stage sooner. ... The time the parasite stays on the fish is also dependent upon the water temperature. By raising the water temperature you will shorten the time it take the parasite to leave the host, but speeding up the time it take the new cysts to develop. This will be useful for medications that kills the cyst stage of the parasite. The young parasites cannot live long free swimming either. If they cannot find a host, they die with in a few days. According to experts, at 68 Fahrenheit no free swimming parasite can live more than 55 hours. If you were able to remove all the fish from a infected tank, the tank will be safe again after 3 day, But this is not a viable option. Complete treatment of a diseased fish will take longer, and you must treat the whole aquarium as there might be some parasites still present.

http://www.aquarium.net/0197/0197_1.shtml
The Theront stage is very sensitive to higher temperatures, which is the reason that many skilled Aquarists often try eliminating an outbreak, purely by increasing the number of degrees Fahrenheit by some 5-8 ° whilst the infestation is endemic. ... 2) Heat treatment, which can be highly effective. However again there are species of fish, that will not tolerate the temperatures needed to be effective.

http://www.state.me.us/ifw/fishing/fishlab/vol3issue4.htm
The Ich lifecycle is greatly influenced by temperature. Epizootics occur with relative predictability. For example, in Maine, Ich outbreaks occur in waters immediately after ice melts. In other parts of the United States, it has been reported in early spring when water temperatures reach between 16°C and 19°C.
#18 - 14 juli 2003 11:54
Det står ju att det skyndar på utveklingen och fler parsiter blir tillgängliga för utrotning. Då måste man samtidigt medicinera annars kommer de att döda fisken snabbare.
#19 - 14 juli 2003 12:02
Jag skriver bara efter egna erfaenheter och vad jag hört från andra akvarister. Att det står i en bok betyder inte att det är den enda rätta lösningen eller den bästa för just detta problemet. Vi vet inte ens vad det är för parasiter eller om det ens är det. Jag tycker salt är en bra första försöks "medicin" men det kan ge
allvarliga problem om man tror att det löser alla problem.
Ps: Jag skrev faktiskt att jag inte viste om saltet råde på parastiterna men du kanske inte läste så noga.
#20 - 14 juli 2003 12:06
Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara för att få dig att förstå... Har gjort vad jag kan men efter detta ger jag upp :o)

Ta en titt på siterna och läs vad du kan och kom tillbaka senare om du fortfarande inte förstår meningen och hur en höjning utav temperaturen/ ger snabbare livsomlopp/ höjd temperatur som också dödar parasiterna (inte äggen) /salt som dödar parasiterna /härmed är ett snabbare livsomlopp bättre för fiskarna för man behöver ha kortare tid med högre salt koncentration...
#21 - 14 juli 2003 12:09
Jag skriver det en gång till så kanske DU förstår. Jag skrev att jag inte viste om saltet dödade, det har du nu förklarat att det gör, jag har inte sagt något efter det. Vet du hur många slags parasiter det finns? Vet du vad det är för parasiter i denna fråga, om det nu är parasiter? Tycker du tar till din bok lite för snabbt. Hitta orsaken innan du börjar bota de sjuka.
#22 - 14 juli 2003 12:30
just nu är det såhär:
Goldie ska tas bort..hon simmar uppochner, fenorna är HELT sönder och hon andas häftigt..vet bara inte HUR man dödar en mediumstor slöjstjärt..utan att "slakta" (dvs att det kommer blod)
och min Misse gömmer sig i växten. men fenorna är hyfsat OK på honom...lite trasiga, lite vitt genomskilniga.
Eddies fenor har blivit bättre, bara liiite genomsklingit nu..de två mindre slöjisarna verkar OK nu. inga prickar.

det är bara slöjstjärtarna som drabbats..vatten är runt 27 grader just nu, ph och sånt vet jag inte.
hyfsat syrerikt skulle jag tro.., har pump och filter på (munstycket är ca 0,5 cm ovanför vatteytan)

vad ska jag köpa för slags medicin? mot fenröta?
tack för svaren, och för debatten. och länkarna!!

cri du är en hjälte! ska genast läsa länkarna du skickade.
#23 - 14 juli 2003 12:33
När min slöjstjärt var likadan, inga stjärtfenor alls, Så lät jag den gå i salt ett par veckor. Jag var på väg att avliva honom ett par gånger men han repade sig och mår bra idag.
#24 - 14 juli 2003 12:41
men Goldie ligger lite smånsett vid ytan och flämtar...fenorna är helt trasiga..ser inte kul ut.
har inte ens lust att försöka, så som hon ser ut...måste bara komma på hur jag ska ta bort henne, så det går snabbt och enkelt.

just nu är hon ensam i ett 10 liters (37 & 16 liters är upptagna och 10 liters är det största tomma jag har för tillfället)
satte handduk över så hon inte ska vara så stressad...
#25 - 14 juli 2003 12:43
Om du ska avliva henne så är det bästa att klippa av huvudet på henne.
#26 - 14 juli 2003 12:44
HAHA! det var kul...problem problem, jag är ensam hemma.
jag älskar djur, och mina fiskar. inte lätt att bara hugga av huvudet..och min bästis är inte heller så villig skulle jag tro..

måste man klippa av huvudet!? vill inte ha blodbad..
#27 - 14 juli 2003 12:46
Det är smällar man fåt ta. Jag kan inte påstå att jag njuter när jag avlivar en fisk men det är ju för fiskens bästa.
#28 - 14 juli 2003 12:52
aldrig att jag hugger huvudet av den.

min polare hugger inte huvudet av den. och vad nu? Ingen hugger huvudet av den! Kalla mig djurplågare, men jag hugger inte huvudet av den. Måste finnas nåt finare sätt...
#29 - 14 juli 2003 12:52
Hej Oskar,

Lugna ned dig... kanske du ser att vi har skrivit om varandra. :o)

Jag föredrar fakta blandad med min egen erfarenhet. Det är så jag skriver helt enkelt. Irriterar det dig så är du välkommen att ignorera mina inlägg.

Orsaken till sjukdommen är, som du nämner, ett helt nytt ämne och ett mycket viktigt sådant. I detta inlägget har jag koncentrerat mig på att så snabbt som möjligt ge Pumpan akut hjälp/råd.

Om jag vet vilka parasiter som finns? Ja, och också att salt dödar de flesta parasiter så nár man inte vet är det ett bra första hjälpen.

Pumpan!
Om du kan, sätt Goldie i karantän med salt. Prova med en tesked per liter. Ingen mat och se hur upp och ned flytningen går. Har du läst om fenröta här på zoopet? Klarar hon sig kan vi titta närmare på upp och ned flytningen och dess orsaker/behandling senare. Ser värre ut för fisken än vad det är. De vänjer sig tydligen.
#30 - 14 juli 2003 12:55
Okej..kan ju försöka. fast hon ser verkligen hemskt ut..
min kompis har medicin mot fenröta, men jag har ingen salt. ska handla salt (utan jod?) idag...

men jag har ingenstans att ha henne, alla "stora" är upptagna redan. har bara 10 liters..
#31 - 14 juli 2003 12:57
Jag är lugn:) Simblåsan på slöjstjärtar är ganska känslig och får sig lätt en törn om fisken iövrigt mår dåligt. Tycker också att du ska koncentrera dig på att stoppa parasiterna innan du går vidare. Simblåsan brukar hämta sig.
#32 - 14 juli 2003 13:00
okej, nu har dom inte fått mat sen fredags. gav inget igår för att jag hade gjort vattenbyte + tvättat filtret + att dom är dåliga..
och ingen flöt uppochner då.
det är idag som hon börja simma knasigt...
#33 - 14 juli 2003 13:00
Hej Pumpan [8D] - 10 liter är bättre än ingenting. Kan du köpa en ny plast hink har du mer vatten till henne, men det är bara om du kan. Lycka till med saltet!

#34 - 14 juli 2003 13:02
Du har fått bra råd här så jag tror du ska klara det. Saltet är helt klart viktigast, tempen får du göra som du vill med. Se till att vatten kvaliteten är på topp hela tiden. Ha gärna i lite växter så fisken känner sig trygg.
#35 - 14 juli 2003 13:05
VÄXTER! måste sticka iväg och handla växter!
har inga växter..attans attans..
okej, ska fixa igång hennes kar..

tack för alla råd!! skriver snart igen, antar att jag behöver mer råd om en stund...
#36 - 14 juli 2003 13:06
Pumpan,

Som Oscar skriver så är simblåsan på slöjstjärtar lite känslig. Oroa dig inte för det även om jag vet att det ser hemskt ut. Koncentrera dig på prickarna och ev. fen röta.

Det är ett långt och inveklat kapitel det där med upp och ned simmning.
Nu måst jag tyvärr in i ett möte...
#37 - 14 juli 2003 15:15
vet vad som är problemet!!
mina algätare äter på deras fenor. så nu åker algätarna ut. eller åtminstonde till annat akvarium.

hon verkar må bättre, redan nu! [:D] köpte en växt till henne och hon simmar och äter lite på bladen.
#38 - 14 juli 2003 15:28
Vad är det för algätare?
#39 - 14 juli 2003 15:41
siamesiska algätare, riktiga jävlar.
#40 - 14 juli 2003 15:44
Okej, de kan vara lite stöddiga.
#41 - 14 juli 2003 15:46
LITE! [:D]
dom är typ 8 cm..skitkaxiga. 6 styckna också! [:D]
ska sälja dom. men men, tack för alla svar! nu är det bara hoppas att Goldie blir bättre[:)]
#42 - 15 juli 2003 07:13
Hej!

Vad skönt att du hittat orsaken. Det hade jag aldrig kunnat hjälpa dig med för jag har endast slöjstjärtar.

Hur har det gått med de vita prickarna? Om de kom från stressen från algätarna kan den höjda temperaturen vara tillräckligt och gärna med 2,2 dl salt i ditt akvarie.

Var noga med att blanda ut saltet i lite vatten innan du häller i det i akvariet.

Lycka till [:-42]
#43 - 15 juli 2003 23:53
nu när jag tagit bort algätarna så har fiskarna blivit bättre. förutom Goldie då..men kämpar ändå.

ska jag låta det vara 28 grader i karet? tycker slöjstjärtarna har blivit värsta energiknipparna nu! [:D] när kan jag sätta ner min pansarmal? har satt i runt två matskedar salt i akvariet, satte det i måndags.
ska jag göra något vattenbyte nu?
#44 - 16 juli 2003 07:17
Hej Pumpan,

Mitt förslag är:

1. Delvattensbyte.
2. Behåll temperaturen vid 27c.
3. 2.2 <b>Deciliter </b> salt i 222 liter i förebyggande syfte.
4. Bara slöjdstjärtar för nu.

Samma till Goldie om hon är i karantän fast 1 tesked per 4 liter 3 gånger med 12h uppehåll i mellan.

http://www.koivet.com/html/articles/articles_results.php?article_id=41&category=13&search_term=salt
Salt: Remove submerged plants. Perform a fifty percent waterchange, and clean the pond as well as reasonably possible without causing undue delay in treatment. Apply one teaspoon of non iodized table salt per gallon of water every 12 hours for three treatments (3 tsp per gallon). Alternatively, for larger systems, dose one pound per hundred gallons of water every 12 hours for three treatments (3 pounds per hundred gallons). Add all at once in the case of epidemic mortality.

#45 - 16 juli 2003 14:51
Ja, kör bara med slöjisarna. Pansarmalarna tål inte saltet.
#46 - 16 juli 2003 16:53
Var hittar man information om att pansarmalar inte tål salt, och varför, eller är det "en vandrings sägen".
#47 - 16 juli 2003 16:59
och pappa ska ta bort Goldie nu. annars så mår fiskarna OK och fenorna är redan hela och fina.

tack för alla svar!!!
#48 - 16 juli 2003 17:00
Vet faktiskt inte. Alla säger det så då tänker inte jag prova i alla fall. Har funderat på det också och tycker väl att de borde tåla en mindre saltlösning.

Annons