Hjälp med Sunsun ytterfilter 2000L/h

#1 - 24 september 2009 18:29
Har som rubriken lyder problem med pumpen. Har haft den i drygt 2 månader. Fungerat klanderfritt tills nu.
Vet inte hur andra ytterpumpar fungerar, detta är min första, men denna har en slags pumpknapp. Man trycker till hårt ett par ggr så försvinner luften ur pumpen. Sen sätter man på den.
Oftast går den igång av sig själv men ibland kommer det lite kackljud ifrån den. Enligt bruksanvisningen ska man då åter igen trycka på pumpknappen för att få ut återstående luft. Det har hänt och efter 1-2 tryck på knappen så sätter den igång.

Men inte idag, det smattrar och knäpper och luften går bara fram och tillbaks i slangarna. Har pumpat i lätt 2 h!!! Inte med pumpen igång mer än 1 minut. Vill inte bränna den.

Har öppnat för impellern, den såg ren och fräsh ut. Ingen smuts någon annanstans mer än lite godis i flitervadden.

Sån som har någon ideé om vad som kan vara felet?
All information om hur andra pumpar och hur de skiljer sig/ liknar denna välkomnas varmt.

Har ett pumphuvud utan filtervadd på 3000L/h som ska sättas i. Hur länge klarar sig fiskarna? Kan byta pumpen tidigast imorgon efter 17.00.
#2 - 24 september 2009 18:52
Ta och töm filtret på vatten och gör om hela proceduren, Pumpa kraftigt några ggr sen ska filtret fyllas med vatten, sätt inte i kontekten förrän filtret är fyllt!
#3 - 24 september 2009 19:35
Jag har gjort detta 3 ggr nu. Varit väldigt nogrann med impellern, den vet jag att den sitter som den ska.

Jag skulle egentligen bara göra ett vattenbyte. När jag fyllt upp igen så har det endast funnits luft i strilröret och inte i pumpen. Den var alltså inte öppnad eller något först.

När det började skramla så tryckte jag på pumpknappen ett par ggr. När jag märkte att det inte fungerade stängde jag av och pumpade ett ggr. Satte på, samma visa. Massa kackljud.

Först då öppnade jag för att kontrolera att inget satt i vägen. Sen gjorde jag om allt igen. Såg till att det inte var någon luft kvar och satte i kontakten. Kackljuden fortsatter.
#4 - 24 september 2009 19:36
Pumpen har aldrig krånglat innan, den har inte stannat och jag har aldrig kört den torr. Har varit mig veteligen varit extremt nogrann.:confused:

Kan den suga luft någonstans?
Genom pumpknappen?
Tycker att den borde gå eftersom jag inte rörde den förutom att stänga av och på under VB.
#5 - 24 september 2009 19:46
Konstigt! Tja jag kan inte ge mer förslag utan att ha filtret framför mig...[:o]
#6 - 24 september 2009 19:59
Tack ändå :)
Ska åka tillbaks med pumpen imon så får vi se vad dem säger. 2 års garanti känns tryggt iaf.
Funderar på om det inte är värt att byta upp mig till bättre märke. Vad ligger Fluval och eheim på med UV och runt 2000L/h, pris då alltså ungefär?
#7 - 24 september 2009 20:04
http://www.akvarieshopen.com/sunsun-external-filter-with-9w-uv-2000-lh-p-4452.html
Det är denna jag har, den blå blobben är den man trycker ner.
Bilagor:
#8 - 25 september 2009 20:00
Problemet löst. Nytt pumplock. Felet är fortfarande okänt men det flödar nu fint mitt kar igen.:d
Bilagor:
#9 - 16 oktober 2009 16:38
Dvs pumpen drog in lufft från lufftpumpen !
Vet inte hur pass bra kvalitet plasten är i lufftpumpen
Men de slits och böjs ju en del och det räcker säkert för att få ett litet brott och det räcker för att den ska dra in via en sprika

Det är min teori i allafall =)

Är ochså sugen på denna pump

Har du / ni mer info om denna pump kan ni avlägga ett svar i denna tråd till mig =)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1335447&posted=1#post1335447

Mvh

Mathias
#10 - 16 oktober 2009 20:42
Har fått veta nu i efterhand att det var ett fabriksfel som var orsaken till missödet.
Det nya pumlocket har nu fått samma behandling som det första och det är märkbar skillnad.
Innan fick jag pumpa som galning innan den gick igång självmant. Nu är det bara i med kontakten.

Grymt smidig pump med 4 korgar med silar till lock. Uvljuset kan ju kännas äverflödigt till mina fiskar. Men om du ska ha liknande setup med eheim eller fluval blir det ett par pesos mer.

Ser inga problem med att pröva nya för vissa okända märken. Ofta kan dessa ha nya smarta lösningar.

Denna pumpen kommer till exempel med en T-korsning på insuget. På den kopplar du ett rör som ser ut som en blomma upp till. Plasten i "blomman"/grenspröt är av flytande plast. Plaströret glider på T-korsningen så att insuget alltid ligger strav under ytan.
Denna kombo gör att du blir at med "bös" som flyter omkring på ytan medans större partiklar fastnar i blomman och enkelt kan tas bort.
#11 - 27 oktober 2009 03:15
---

Annons