Hjälp med Tanganyika

#1 - 1 maj 2004 15:22
Jag ska starta ett 300 liters akvarium med Tanganyika.
Jag undrar om man kan få lite goda råd om hur de ska skötas och vilka fiskar man skulle kunna ha tillsammans i ett 300 liters akvarium. Jag har inga egna erfarenheter om Tanganyika så alla råd är välkomna.
#2 - 1 maj 2004 15:24
Börja med att kolla på Zoopets artbeskrivningar för tanganyika. Kolla vilka du skulle vilja ha, och vilka som enligt beskrivningarna verkar kunna funka ihop.
#3 - 1 maj 2004 15:59
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=108

Denna ska jag skaffa till mitt blivande Tanganyika på 200L, kanske du med tycker den är fin?
finns många olika sorters calvus fiskar. jag tycker om deras lite annorlunda form.
#4 - 1 maj 2004 16:17
jag har calvus dom e skit roliga om mann har mycket andra fiskar
annars e dom inte så roliga du måste typ ha 30 andra fiskar jag har tropheus :D
#5 - 1 maj 2004 17:43
Du kan i stort sett ha vilka fiskar du vill i ett 300 liters. Kanske bara Frontosa av dom vanligt forekommande arterna som blir for stor. Jag har sagt detta forr men det tal att upprepas....Varning for Prinsessan av Burundi och nastan alla som ser ut som den. Dom ar ordentligt elaka och inte som en Tropheus som ju later alla andra fiskar utom Tropheusar vara ganska sa mycket i fred. Prinsessor anfaller allt som ror sig.

Det finns 2 grupper som inte blandar sa bra pga maten. I den ena sa har du Tropheus, olika hastnosar o nagra fa till som jag inte kommer ihag nu som ater alger. Ger du dom for kraftig mat sa kommer soten som pa posten. Den andra ar nastan alla andra fiskar fran sjon som ar kottatare. Om du blandar dom med grupp1 sa kommer du att fa lov att anpassa maten efter dom och ge gott om gront o lite animaliskt. Grupp 2 kommer att overleva bra men inte frodas eller farga ut maximalt. Dom leker inte heller lika ofta har jag markt.

Speciellt Tropheus slaktet ar jattekansliga for soten sa vill du halla dom sa maste allt anpassas efter deras onskemal. Detta passar ju inte alls sa bra for tex en snacklekare aven om dom som sagt klarar av det.

Jag skulle rekommendera att du struntar i Troffar o satter upp ett blandat Tanganyika akvarium. Det finns sa otroligt mycket att valja pa fran frisimmande sardin ciklider till snacklekare o andra underbara sma fiskar o dom flesta passar bra ihop.

Passa dig for dom har:

Prinsessor (alla varianter!!),
Lepidolamprologus Meeli (och dom flesta i det slaktet faktiskt, slags kampar o rovfiskar),
Lamprologus Ocellatus (anfaller allt som ror sig o ger inte upp foran den ena ar dod....anfaller tillomed min arm utan att ha lekt forst),
Altolamprologus Compressiceps/Calvus (fridsamma men storkonsumenter av yngel)
Tropheus (kan valla problem hos folk sam har hallt Tanganyikas i aratal sa inge bra om detta ar din forsta tank.
#6 - 1 maj 2004 17:50
Jag har en helt annan erfarenhet av prinsessor än du nynick. Jag hade två par prinsessan av Zambia tillsammans med lamprologus multifasciatus, neolamprologus leleupi och Julidochromis transcriptus. Och alla samsades bra och ynglade av sig kopiöst.
#7 - 1 maj 2004 19:05
Snalla skicka nagra yngel till mig....alla mina Prinsessor gar i sma kar med bara ett par i varje. Dom har alla startat i min sallskaps tanganyika tank men har sedan fatt lov att flytta pga "daligt uppforande". Skulle verkligen vilja ha nagra som kan ga i stora tanken for dom ar ju hemskt fina. Har sett ett annat par som ocksa funkade i sallskap men det ar inte sa vanligt tror jag. Odla pa dom o hoppas att ungarna blir lika dana!
#8 - 1 maj 2004 19:17
Om du läste ordentligt så stod att jag hade haft prinsessan av Zambia. Men dom skall inte vara svåra att få tag i om du är intresserad! Sätt in en annons på annonsbörsen!
#9 - 2 maj 2004 21:28
off topic men btw: blev av med mina prinsessan av burundi för några helger sedan. karet är helt annorlunda nu. mycket fridsammare.. härligt..
#10 - 2 maj 2004 22:17
Ursprungligen skickat av nynick

Jag har sagt detta forr men det tal att upprepas....Varning for Prinsessan av Burundi och nastan alla som ser ut som den.
Och jag har också sagt det förr: det är inte alls min erfarenhet att prinsessor är särskilt aggressiva. Apelsinciklid t.ex. är mycket agressivare enligt min mening, liksom flera av snäcklekarna.

Jag skulle rekommendera att du struntar i Troffar o satter upp ett blandat Tanganyika akvarium.
Medhåll. Bara en massa problem med troffar.

Prinsessor (alla varianter!!),
Jag kanske är skadad av att ha haft amerikanska och centralafrikanska ciklider, men jag kan allvarligt inte se prinsessor som särskilt aggressiva. Jag skulle säga de är som paletter ungefär. De ynglar mycket, ja, men man får väl rensa ut ibland.
Lamprologus Ocellatus (anfaller allt som ror sig o ger inte upp foran den ena ar dod....anfaller tillomed min arm utan att ha lekt forst),
Ja, många av snäcklekarna är aggro. Ocellatus lär t.o.m. vara värre än multifasciatus, och den tyckte jag räckte mer än väl.
Altolamprologus Compressiceps/Calvus (fridsamma men storkonsumenter av yngel)
Bra sällskap till prinsessor, med andra ord...

Jag skulle lägga till apelsinciklid till 'undvik' listan - i alla fall mina var skogstokiga. Jullar går ofta rätt bra, förutom att hona & hane i ett par blir osams och slår ihjäl varandra för minsta lilla (vattenbyte, nån går förbi akvariet...).
#11 - 2 maj 2004 23:22
i brist på annat;

- Nämnas kan att mina Prinsessan av Burundi kunde få nästan 4 hela kullar att växa upp till 1-2cm storleken, trots att det gick 4 st fullvuxna Calvusar i karet.

- Ocellatus är helt galna. Kan inte ens stoppa ned handen för att flytta på en sten 40 cm längre bort utan att jag blir attackerad. Brukar bli livrädd och det skvätter ut vatten i rummet. osv..

- Mina leleupi är fridsamma mot alla fiskar i karet utom de av den egna arten.Där den enda kvarvarande honan bor bakom pumpen numer, trots att de har lekt vid ett antal tillfällen.
#12 - 3 maj 2004 13:58
Förslag på sammansättning som skulle fungera i ett 300 liters kar.

4-5st Multifasciatus
Snäcklekare som bygger kolloni. Bra yngelvård, lätta att föda upp och det bästa - den håller sig bara vid sin snäckkolloni och sprider inte ut sig som tex Princessor gör. Multisar försvarar sitt revir med iver.

3 st Julidochromis Regani Kipili
Snygg större Julle med relativ stabil parbildning. Har inte lyckats splittra något par för att man möblerar om i karet eller gör ett större vattenbyte.

5-6 st Tropheus Duboisi - en troffe som går att hålla som en mindre grupp,

3 st Apelsinciklid eller 3 st Altolamprologus Compressiceps
Färg eller form

#13 - 3 maj 2004 15:08
Jag skulle absolut aldrig, under några omständigheter, säga att T. duboisi funkar i mindre grupper. Minimiantal 10 st, helst fler än 15. Det här har diskuterats en hel del på www.ciklid.se, och jag vet att Kjell Fohrman anser att det är den snällaste av Tropheusarna, men inte bara jag anser tvärtom att det är den aggressivaste av dem allihop.
#14 - 3 maj 2004 15:28
Jag har ett 320 liters kar med lite anorlunda former på (90*60*60LBH). Däri har jag 10 stycken multisar, 2 st jullar, 5 st synodontis petricola, 10 stycken cypricromis leptosoma. Jag hoppas kunna introducera compressiceps "shell" också.

Jag håller med om att en koloni multisar och ett par jullar är en bra början. PGA troffarnas anorlunda matvanor så tycker jag inte att man skall blanda in dom.
MVH
Magnus
#15 - 3 maj 2004 15:42
Ursprungligen skickat av matt.is

3 st Julidochromis Regani Kipili

Snygg större Julle med relativ stabil parbildning. Har inte lyckats splittra något par för att man möblerar om i karet eller gör ett större vattenbyte.

5-6 st Tropheus Duboisi - en troffe som går att hålla som en mindre grupp,

Huh? Varför rekommendera 3 st av en parbildande art? De är väldigt aggressiva mot den "överblivna" artfränden, ett par kan jag dock se som fungerande i ett 300 liters.

Sen håller jag med Azur om att man inte ska hålla Tropheus Duboisi i så små grupper som 5-6 st, personligen tycker jag att minimum är 12 st - men desto fler desto bättre :)
#16 - 3 maj 2004 16:18
Huh? Varför rekommendera 3 st av en parbildande art? De är väldigt aggressiva mot den "överblivna" artfränden, ett par kan jag dock se som fungerande i ett 300 liters.

Tycker inte man ska nöja sig med en hona och en hane bara för att de är parbildande. Bara för att den andra är av annat kön så betyder inte det att det "klickar". Bättre att skaffa fler och sedan gallra bort de överblivna. (enligt mig)
#17 - 3 maj 2004 16:30
Ursprungligen skickat av davide

[quote]Huh? Varför rekommendera 3 st av en parbildande art? De är väldigt aggressiva mot den "överblivna" artfränden, ett par kan jag dock se som fungerande i ett 300 liters.

Tycker inte man ska nöja sig med en hona och en hane bara för att de är parbildande. Bara för att den andra är av annat kön så betyder inte det att det "klickar". Bättre att skaffa fler och sedan gallra bort de överblivna. (enligt mig)
[/quote]

Ja men jag fick intrycket av att han skulle ha 3 stycken kvar som slutprodukt, vilket ar fel enligt mig. For att fa fiskarna att para ut sa koper man typ 6 st eller natt i den stilen och tar bort alla fiskar utom det paret som uppstar.

Annons