Ursprungligen skickat av nynick
Jag har sagt detta forr men det tal att upprepas....Varning for Prinsessan av Burundi och nastan alla som ser ut som den.
Och jag har också sagt det förr: det är inte alls min erfarenhet att prinsessor är särskilt aggressiva. Apelsinciklid t.ex. är mycket agressivare enligt min mening, liksom flera av snäcklekarna.
Jag skulle rekommendera att du struntar i Troffar o satter upp ett blandat Tanganyika akvarium.
Medhåll. Bara en massa problem med troffar.
Prinsessor (alla varianter!!),
Jag kanske är skadad av att ha haft amerikanska och centralafrikanska ciklider, men jag kan allvarligt inte se prinsessor som särskilt aggressiva. Jag skulle säga de är som paletter ungefär. De ynglar mycket, ja, men man får väl rensa ut ibland.
Lamprologus Ocellatus (anfaller allt som ror sig o ger inte upp foran den ena ar dod....anfaller tillomed min arm utan att ha lekt forst),
Ja, många av snäcklekarna är aggro. Ocellatus lär t.o.m. vara värre än multifasciatus, och den tyckte jag räckte mer än väl.
Altolamprologus Compressiceps/Calvus (fridsamma men storkonsumenter av yngel)
Bra sällskap till prinsessor, med andra ord...
Jag skulle lägga till apelsinciklid till 'undvik' listan - i alla fall mina var skogstokiga. Jullar går ofta rätt bra, förutom att hona & hane i ett par blir osams och slår ihjäl varandra för minsta lilla (vattenbyte, nån går förbi akvariet...).