Hjälp med tyska....Vattenberedningsmedel...

#1 - 25 november 2005 09:20
HEj go'vänner!

För några dagar sedan köpte jag ett för mig nytt vattenberedningsmedel. Det var plånboken som styrde. Hon på affären sa (naturligtvis) att det var jättebra. Och jag var ju tvungen att ha ngt, så jag slog till.

Hmmmm... All info stod naturligtvis på tyska?!?! Bah! Tyska är inte mitt område om jag säger så.
Så nu undrar jag naturligtvis om det finns ngn vänlig själ där ute som kan hjälpa mig att översätta vad det egentligen står på min flaska...

Flaskan är gul, märket är Tetra Aqua och medlet heter "Easy Balance". (Så långt är jag med...) Sedan kommer den Tyska harangen:

"Reduziert die anzahl der wasserwchsel. Hält Aquariumwasser bis zu 6 monate biologisch gesund. Stabilisiert den wichtigen pH- und KH- Wert, reduziert Phosphat und Nitrat."

Ok, i stora drag förstår jag texten, men... Reduserar Nitrat? Fungerar den som Nitrivec eller?

Jag skulle bli MYCKET tacksam om det fanns ngn där ute som kunde ta sig tiden och förklara vad jag egentligen släpat med mig hem. Är det ett vanligt vattenberedningsmedel? Är det ett medel som fungerar som Nitrivec?
Någon som använt ovan nämda medel och har erfarenheter som han/hon vill dela med sig av?

Nästa gång ska jag banne mig inte ha så bråttom, utan ta mig tid att fråga... Nåja...

Ha det gott!
/Acc, handikappad utan zoopet
#2 - 25 november 2005 09:54
[QUOTE=acc]"Reduziert die anzahl der wasserwchsel. Hält Aquariumwasser bis zu 6 monate biologisch gesund. Stabilisiert den wichtigen pH- und KH- Wert, reduziert Phosphat und Nitrat."[/QUOTE]

Hej! Här kommer översättningen först (min tyska är något rostig dock):

"Reducerar antalet vattenbyten. Håller akvarievattnet biologiskt sunt upp till 6 månader. Sabiliserar de viktiga PH-och KH-värden, reducerar fosfat och nitrat."

[QUOTE=acc]Ok, i stora drag förstår jag texten, men... Reduserar Nitrat? Fungerar den som Nitrivec eller?.[/QUOTE]

Nja, det verkar inte vara en exakt motsvarighet till Nitrivec. Nitrivec reducerar inte nitrat. Men jag har hört talas om detta nya vattenberedningsmedel för akvarister som inte vill hålla på och byta vatten så ofta. Det är säkert väldigt bra i akvarier utan växter, men i mitt akvarium skulle det nog inte vara nån bra idé, med tanke på att jag har *för lite* nitrat, vilket ställer till problem med växterna. Sen vet jag inte i fall medlet bara reducerar nitrat och fosfat till lämpliga nivåer... I så fall skulle det funka.

Sen tycker jag att det som står om PH-och KH-värdena är lite luddigt. Det är ju förstås bra med stabila värden, men det står ju ingenting om vad dessa värden kommer att hamna på efter behandling med medlet...

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av detta medel så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än med översättningen och lite funderingar.
#3 - 25 november 2005 10:17
[QUOTE=acc]...
För några dagar sedan köpte jag ett för mig nytt vattenberedningsmedel. Det var plånboken som styrde. Hon på affären sa (naturligtvis) att det var jättebra. Och jag var ju tvungen att ha ngt, så jag slog till.
...[/QUOTE]
Reagerar lite på detta avsnitt, "Och jag var ju tvungen att ha ngt".
Varför var du tvungen att ha "något" medel.
Antingen har man ett specifikt problem och köper/utför något som löser just det problemet.
Det finns ingen mening med att tillsätta en massa preparat om man inte har något problem.
Man kan möjligtvis förebygga vissa problem, men jag anser inte att "supermedlet, som expediten i akvarieaffären, vad det än må vara, rekomenderade" är lösningen. Det finns så mycket annat som kan/ska/bör göras.
#4 - 25 november 2005 10:27
Produktinformation (=reklam) från Tetra på engelska:
http://www.tetra-fish.com/catalog/product.aspx?id=74
<<<(^:>*
#5 - 25 november 2005 10:32
Hej Heeke!

Jag tror du missförstod mig lite, vad jag menade var förståss att jag behövde ett vattenberedningsmedel. Den korrekta Svenskan torde vara "och jag var tvungen att ha ett vattenberedningsmedel". Ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart. :-)

Mvh Acc
#6 - 25 november 2005 10:34
TACK så jättemycket för er hjälp! :-D

/Acc
#7 - 25 november 2005 10:35
Nej otydlig var du inte. Jag bara undrade varför du var tvungen att ha ett vattenberedningsmedel.

Var det för att justera pH eller KH värden. Få bukt med nitrit. Neutralizera klor och metaller i kranvattnet. You name it. Vad var anledningen.
#8 - 25 november 2005 11:02
[QUOTE=harbard]Produktinformation (=reklam) från Tetra på engelska:
http://www.tetra-fish.com/catalog/product.aspx?id=74
<<<(^:>*[/QUOTE]

Nu när jag har läst produktinformationen tror jag faktiskt att de har tänkt på växterna. PH-och KH-värden däremot står det fortfarande ingenting om...
#9 - 25 november 2005 11:48
[QUOTE=acc]För några dagar sedan köpte jag ett för mig nytt vattenberedningsmedel. Det var plånboken som styrde. Hon på affären sa (naturligtvis) att det var jättebra. Och jag var ju tvungen att ha ngt, så jag slog till.[/QUOTE]

Hej acc! På Tetras hemsida står det att Easy Balance INTE är ett vattenberedningsmedel. Så vill du försäkra dig om att dina fiskar inte utsätts för klor och andra skadliga kemikalier måste du även använda ett riktigt vattenberedningsmedel som neytraliserar dessa. Nutrafin's Aqua plus är billigare än Tetra's Aqua Safe.
#10 - 25 november 2005 12:06
Oki Batski!

Tack så jättemycket för all hjälp!
Ska inhandla vattenberedningsmedel snarast. Orsaken till att jag behöver vattenberedningsmedel är helt enkelt pga vattenbyten. (HAr omstartat mitt akvarium.)

Må gott alla!
Acc
#11 - 25 november 2005 12:19
[QUOTE=acc]Tack så jättemycket för all hjälp!
Ska inhandla vattenberedningsmedel snarast. Orsaken till att jag behöver vattenberedningsmedel är helt enkelt pga vattenbyten. (HAr omstartat mitt akvarium.)[/QUOTE]

Ja precis. Vanligt vattenberedningsmedel bör man ha vid vaje vattenbyte. Vid uppstart (eller omstart:)) bör man även köra med Nitrivec, men jag antar att EasyBalance som du har köpt kan ersätta Nitrivec, även om det inte är precis samma medel.

Lycka till!
#12 - 25 november 2005 13:13
Det var just det där jag har synpunkter på.
Varför behöver man vattenberedningsmedel och liknande vid vattenbyten/omstart?
För att försäljaren säger det eller att produkten finns?

När det gäller klor och metaller i vattnet, och neutralisering av dessa, så ska man ha i åtanke att vårt kranvatten i Sverige är betydligt bättre än i många andra länder (däribland Tyskland där många av dessa preparat har sitt ursprung). Mitt 450liters kar fixar 70-80% vattenbyten 1ggr/vecka utan beredningsmedel.

När det gäller nystart/omstart med rena filter utan nitrifikationsbakterier kan jag iofs tänka mig att använda tex Nitravec men har ännu aldrig gjort det.
Vid nystart tar man det försiktigt och vid omstart ser man till att man har gammalt filter material kvar.
Visst kan det uppstå akuta nitritförgiftningar där medel som Nitravec kan vara bra att ta till men man kan också undvika nitrit med ett ordentligt filter.

Vad gäller just EasyBalance ställer jag mig lite frågande till vad det igentligen är.
Det finns något som ger CO2 produktion och därmed sänker pH. Samtidigt finns det något annant som höjer pH. Fosfater ligger alltid på 0, stackars växter. Nitrat nivåerna ligger under 40mg/l, är det int 50mg/l som anses farligt för fiskar, lite väl nära gränsen där. Ingen som helst information om hur och varför det funkar som det gör utan bara att det är jätte bra att hiva i karet. Det gör säkert ingen skada men heller ingen super effekt som det gärna vill framföras av tillverkaren.
#13 - 25 november 2005 14:27
[QUOTE=heeke]När det gäller klor och metaller i vattnet, och neutralisering av dessa, så ska man ha i åtanke att vårt kranvatten i Sverige är betydligt bättre än i många andra länder (däribland Tyskland där många av dessa preparat har sitt ursprung). Mitt 450liters kar fixar 70-80% vattenbyten 1ggr/vecka utan beredningsmedel.[/QUOTE]

Detta har diskuteras många gånger tidigare och visst är vattenkvaliten bättre i Sverige. MEN det varierar en del från ort till ort (även i Sverige ja) och på vissa orter tillsätter man faktiskt Chloramin som inte går att lufta ur vattnet och då behöver man absolut vattenberedningsmedel.

Vad gäller andra kemikalier är Chloramin (lut och annat) är olika fiskarter olika känsliga för dem och har man använt vattenberedningsmedel är man på den säkra sidan. Att ha akvarium och köra utan vattenberedningsmedel är nästan som att köra motorcykel utan hjälm. Bara för att man inte haft nån olycka behöver det inte innebära att man inte kommer att råka ut för något nån gång.

[QUOTE=heeke]Vad gäller just EasyBalance ställer jag mig lite frågande till vad det igentligen är.
Det finns något som ger CO2 produktion och därmed sänker pH. Samtidigt finns det något annant som höjer pH. Fosfater ligger alltid på 0, stackars växter. Nitrat nivåerna ligger under 40mg/l, är det int 50mg/l som anses farligt för fiskar, lite väl nära gränsen där.[/QUOTE]

Vad jag förstått så mår växterna bra när nitratnivåerna ligger mellan 10-20mg/l, så 40mg/l borde inte vara något problem där. Eller menar du att 40mg/l ligger väl nära gränsen för vad fiskarna klarar av?

Tycker också att det där med 0 fosfater låter knepigt.

Annons