hjälp med Uaru!!

#1 - 1 september 2007 10:52
Hej igen!

Har skrivit tidigare o fick massor av bra tips om mitt problem...

Nu har jag lagt tillbaka den skadade Uarun i det stora akvariet igen läkt o fin!
Men såklart började genast dena andra Uaru kompisen att jaga o bita igen.
Den fd skadade gör inget motstånd utan gömmer sig.

1.Ska jag vänta ytterligare till reviret är ordnat, har gått 1 dygn knappt.
2.Eller ska jag flytta den aggressiva till ett annat akvarium ett tag så den andra får mod o bilda revir?
3.Eller ska jag skaffa några till Uaru o lite mer (plast!) växter, för gömställen??
4.Kan man då köpa små, unga Uaru? el bör dom vara i samma storlek?
5.kan det vara två hannar som precis kommit på detta eller tyder det på parningstjafs?
6.En gång var den ena Uarun VÄLDIGT tjock o efter 1 vecka smal igen, trodde då det var en gravid hona!!??

Hela problemet började med ett nytt stort akvarium o några nya diskusar mm, har gått jättebra ihop m nya fiskarna konstigt nog och Uarusarna har varit superkompisar till nu...

Tacksam för svar för mitt steg 2 i den här historien!
m v h
ACL nybörjar akvaristen
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 september 2007 12:20
Hur stort är ditt akvarium?
Hur stora är dina Uaru?
#3 - 1 september 2007 14:26
Hur stort är ditt akvarium?

Hur stora är dina Uaru?

Hej!

akvariet är 250 l och Uarusarna är ca 18 cm inkl fenor.
Nu är dom tillsammans i grottan iallafall, märkte nu när jag varit borta ett par timmar! Men så fort den svagare simmar ut börjar jagandet fr den aggressiva.
m v h o tack
ACL
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 september 2007 15:41
Du kan försöka med att flytta den aggressive av Uaruna några veckor så att den underkuvade får en chans att etablera sig
Dock så är ju ditt akvarium alldeles för litet för Uaru så det är knappast troligt att det kommer att funka - är de tuffa nu så kommer de att bli "7 resor" tuffare när de börjar leka.
Enda chansen att hålla 2 Uaru i ett så pass litet akvarium är väl att det är 2 honor.
#5 - 2 september 2007 08:18
Du kan försöka med att flytta den aggressive av Uaruna några veckor så att den underkuvade får en chans att etablera sig

Dock så är ju ditt akvarium alldeles för litet för Uaru så det är knappast troligt att det kommer att funka - är de tuffa nu så kommer de att bli "7 resor" tuffare när de börjar leka.

Enda chansen att hålla 2 Uaru i ett så pass litet akvarium är väl att det är 2 honor.

Hej o tack!

Vilken storlek vore lämplig på akvarium till Uaru?
varför bråkade dom ej i sitt 90 l som vi hade förut? jag antar att det är för att dom bytt miljö?!

Hur i fridens namn vet jag vad det är för kön? alla säger att det är omöjligt att veta..man ska kunna titta på deras genitalpapiller , men enl akvariebutiken end möjl efter honan lagt ägg, ja det verkar lite komiskt! antar att då fattar man det ialla fall!!

Då återstår om jag sedan ska köpa till fler Uaru för att få fram 2 honor men det blir ju moment 22 då man ej vet! Vänta till de blir vuxna o sälja de som ej går ihop? det tipset har jag också fått.

Jag ska prova o ta undan "surkarten" ett tag som du sa får vi se..

tack på förhand!!

M V H

ACL
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 september 2007 08:33
Som du kan se i artbeskrivningen så rekommenderas ett 720 - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=200

Den typen av fiskar som är svåra att se könsskillnad på så skall man lämpligen starta med en liten grupp med yngel som får para ut sig - fast det är ju som sagt lite sent påtänkt nu;)
Att kolla på genitalpapillen borde dock funka i den storleken - fast det är inte lätt utan det krävs att man är mycket van vid att göra könsbestämning på detta sätt.

Anledningen till att de inte bråkade i det lilla akvariet var väl att de då inte var stora nog och att de i det akvariet inte hade en chans att utvecklas naturligt.
#7 - 2 september 2007 11:13
Som du kan se i artbeskrivningen så rekommenderas ett 720 - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=200

Den typen av fiskar som är svåra att se könsskillnad på så skall man lämpligen starta med en liten grupp med yngel som får para ut sig - fast det är ju som sagt lite sent påtänkt nu;)

Att kolla på genitalpapillen borde dock funka i den storleken - fast det är inte lätt utan det krävs att man är mycket van vid att göra könsbestämning på detta sätt.

Anledningen till att de inte bråkade i det lilla akvariet var väl att de då inte var stora nog och att de i det akvariet inte hade en chans att utvecklas naturligt.

Hej!

Ja, suck vad svårt det är att veta hur man ska göra nu! Men dom började bråka dag 1 efter dom fick större akvarium, så dom har ej hunnit växa. det har gått 2 veckor nu.

och.. efter 1 dygn nu sedan den svaga men ihopläkta uarun kom tillbaka till det större akvariet, så får den hålla till i grottan med den andra maniskt vaktande utanför!
men samtidigt ser det ut som om den skyddar den svagare då den ställer sej på tvären o ej bråkar när dom står stilla! Dom äter ihop utan problem, och så plötsligt...jaga igen.

Vad skulle du göra om det ej funkar om jag separerar dom ett tag? sälja båda eller skaffa några till? men är det för litet akvarium hjälper ju ej det precis! vilken storlek skulle du köpa på akvarium isåfall som ett nytt alternativ?

Tack på förhand igen

mvh
ACL
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 september 2007 12:01
ACL skrev:

Vad skulle du göra om det ej funkar om jag separerar dom ett tag? sälja båda eller skaffa några till?

mvh

ACL

Sälja - ditt akvarium är alldeles för litet för 2 och det blir ju inte bättre av att de blir fler.

vilken storlek skulle du köpa på akvarium isåfall som ett nytt alternativ?

Som det står i artbeskrivningen - dvs ett 720
#9 - 2 september 2007 12:59
Hej,
jag hade Uaru ganska länge för några år sedan, från ungdjur till i princip fullvuxna. Hade 6 st i ett 540 och mellan varven funkade det riktigt bra men utifrån den svängen skulle jag nog påstå följande om Uaru:

Uaru skall man ha i grupp (min åsikt) minst 5 eller gärna 8-9 stycken, de blir ganska stora men är absolut inte speciellt aggro inbördes, inte ens vid lek om de har lite yta 2 meter eller mer. Grejen med Uaru är just deras härligt sociala beteende som de ger prov på om de får någorlunda rätt betingelser, helt fantastiskt vacker och annorlunda ciklid. Jag tror att i ditt fall så handlar det om brist på yta och de kommer att bli jättesams när de känner att det finns plats för båda och framförallt om gruppen utökas.

Så jag säger också 720 men kanske ännu större enbart för att de blir ännu intressantare ju tryggare och ordentligt med yta de får. Exempelvis i en 1125 kan jag tänka mig att aggressioner existerar inte hos denna art, det är inte deras grej men blir när de får gå för trångt.

Trots att jag främst håller på med centralamerikanska ciklider så skulle nog valet av fisk bli just Uaru den dagen det står enn 1125 eller liknande hemma hos mig.

Även fast du gärna vill ha Uaru så är de värda ett bättre öde, jag skulle sälja de du har och skaffa en lämpligare ciklid och sedan återkomma till denna fantastiska ciklid när tiden är inne för ett 720 åtminstone.

Mvh Jari
#10 - 2 september 2007 16:34
jarinen skrev:
Hej,

jag hade Uaru ganska länge för några år sedan, från ungdjur till i princip fullvuxna. Hade 6 st i ett 540 och mellan varven funkade det riktigt bra men utifrån den svängen skulle jag nog påstå följande om Uaru:

Uaru skall man ha i grupp (min åsikt) minst 5 eller gärna 8-9 stycken, de blir ganska stora men är absolut inte speciellt aggro inbördes, inte ens vid lek om de har lite yta 2 meter eller mer. Grejen med Uaru är just deras härligt sociala beteende som de ger prov på om de får någorlunda rätt betingelser, helt fantastiskt vacker och annorlunda ciklid. Jag tror att i ditt fall så handlar det om brist på yta och de kommer att bli jättesams när de känner att det finns plats för båda och framförallt om gruppen utökas.

Så jag säger också 720 men kanske ännu större enbart för att de blir ännu intressantare ju tryggare och ordentligt med yta de får. Exempelvis i en 1125 kan jag tänka mig att aggressioner existerar inte hos denna art, det är inte deras grej men blir när de får gå för trångt.

Trots att jag främst håller på med centralamerikanska ciklider så skulle nog valet av fisk bli just Uaru den dagen det står enn 1125 eller liknande hemma hos mig.

Även fast du gärna vill ha Uaru så är de värda ett bättre öde, jag skulle sälja de du har och skaffa en lämpligare ciklid och sedan återkomma till denna fantastiska ciklid när tiden är inne för ett 720 åtminstone.

Mvh Jari

Hej!

Tack så ,mycket för svaret!
Jag är jättekär i mina uarus därför så förtvivlad att det blivit så här plötsligt! som jag skrev har dom aldrig bråkat innan dom fick större akvarium och verkade alls inte misstrivas i det mindre! men vad vet jag, dom har alltid simmat sida vid sida, kommit fram till mej, ätit ur handen , jag stryker dom under vattnet och dom kommer själva!!tråkigt att jag ej fick denna information när jag köpte dom trots att jag är frågvis o noggrann med allt.

M V H
ACL
#11 - 2 september 2007 16:49
Sälja - ditt akvarium är alldeles för litet för 2 och det blir ju inte bättre av att de blir fler.

Som det står i artbeskrivningen - dvs ett 720

Hej o tack igen!

Pratade zooaffären idag att jag köpt större och dom sa inget om att det var för litet utan att det var jättebra nu när dom växt.sedan hann jag ej gå närmare in på bråken osv men nämnde detta, han ryckte på axlarna o visste ju ej varför det blivit så här!Synd att man ej fick veta det när man köpte dem, då dom var små.
Jag fick dock massor av annan bra info o fick inte köpa den o den sorten osv, då jag var nybörjare och det var noga vilka som skulle passa ihop!

Jag är så otroligt förtjust i dessa två Uarus från start.Dom äter ur min hand , vill kela, dom stryker sej mot min hand o jag får ta på dem, stryka försiktigt..Följer mej hela tiden med blicken o simmar efter mej när jag går.

Har akvariet i vardagsrummet så att dom alltid har sällskap.Dom har tidigare alltid legat ner i sanden efter måltider o vilat!! gjort gropar o bäddat ner sej supermysiga, men inte nu då förstås!

Jag har inte råd med ett större just nu, så jag blir väl till min förtvivlan tydligen tvungen att sälja dem! Och jag vill ju bara deras bästa såklart.

Tack för hjälpen

M V H
ACL
#12 - 2 september 2007 17:16
ACL skrev:
Hej o tack igen!

Pratade zooaffären idag att jag köpt större och dom sa inget om att det var för litet utan att det var jättebra nu när dom växt.sedan hann jag ej gå närmare in på bråken osv men nämnde detta, han ryckte på axlarna o visste ju ej varför det blivit så här!Synd att man ej fick veta det när man köpte dem, då dom var små.

Jag fick dock massor av annan bra info o fick inte köpa den o den sorten osv, då jag var nybörjare och det var noga vilka som skulle passa ihop!

Jag är så otroligt förtjust i dessa två Uarus från start.Dom äter ur min hand , vill kela, dom stryker sej mot min hand o jag får ta på dem, stryka försiktigt..Följer mej hela tiden med blicken o simmar efter mej när jag går.

Har akvariet i vardagsrummet så att dom alltid har sällskap.Dom har tidigare alltid legat ner i sanden efter måltider o vilat!! gjort gropar o bäddat ner sej supermysiga, men inte nu då förstås!

Jag har inte råd med ett större just nu, så jag blir väl till min förtvivlan tydligen tvungen att sälja dem! Och jag vill ju bara deras bästa såklart.

Tack för hjälpen

M V H

ACL

Låter bra det ACL!
Varför inte satsa på multispinosa eller blåciklider, riktigt fina fiskar ;)
#13 - 2 september 2007 17:52
Hej!/hjälp m Uarus
Hur mycket kan jag ta betalt för mina 2st 18 cm jättefina uarus?Ca 1 1/2 år gamla.
Har fått rådet att sälja Uarusarna då jag har för litet akvarium, 250 l
Den ena jagar o biter den andra!
jag har dessa fiskar nu:(förutom 2 Uarus förstås)

2 silverhajar en stor o en mindre
2 diskusar, rätt små ännu sålänge
2 paroonhajar,(jo vet att det måste bli stort akvarium när dom vuxit alt sälja..)
3 Gibicepsmalar
4 Pakistanbotior
tot 13 st till mitt 250 l akvarium

Är dessa sorter bra ihop med mina?
Hur många fiskar bör man max ha, hur räknar man per liter o fisk??

från en sorgsen snart fd Uaru ägare!

M V H & TACK
ACL

Annons