Hjälp med uppstart utav växtakvarium

#1 - 20 april 2011 13:33
Som rubriken lyder behöver jag hjälp och rådgivning, eftersom jag själv inte har någon större erfarenhet utav växtakvarium. Tanken är också att jag ska ha discus i karet med några tetror och pansarmalar. Intresset för växtakvarium fick jag för ett halvår sedan när jag såg några kar som Takashi Amano hade gjort.

Min utrustning:

Akvarium: Juwel vision 260
Ytterfilter: Aquael Unimax 500
UVfilter: Aquael inbyggt i min Unimax 500
Lysrörsramp: 2 st t5 rör med reflektorer 1 vitt rör och 1 gult. Ptot= 2*54= 108 W

Utrustning jag kommer att handla in:

-1 st CO2 Tub på 13 kg med alla tillbehör.
-Botten värmare
- Eventuellt komplitera med 2 st t5 rör på 108 W tilsammans med reflektorer.
-Osmosfilter kommer att köpas vid ett senare tillfälle.

Behövs det mer ljusmängd än 216 W till 260 liter. 216/260= 0,83 W/L? Vilket färgspectrum behöver jag till akvariet för att få ut rätt ljus till växterna och för att få rätt färg på fiskarna.

Många pratar om att man kan använda kattsand som bottensubstrat för att det skall innehålla mineraler och lera? Fungerar detta, eller skulle det vara farligt för fiskarna?

Behöver egentligen hjälp från grunden och vet inte vart jag ska börja.



Mvh Robin Andersson
#2 - 20 april 2011 13:46
hej!
Kattsand kan du ha under. se till att det är EJ klumpbildande.

Se till att skaffa ordentliga lysrör. byt ut de du har nu till tex aquarelle eller aquastar. plussa gärna på de där extra rören. reflektorer på alla rören.
vad ska du ha osmosfiltret till? det har man väl bara till saltvattten?

sen behöver du gödning till växterna!

många här använder PMDD ( inklusive jag)
http://www.haack.se/pmdd/

väldigt enkelt att använda och framförallt BILLIGT!

jäkla stor co2-tub du ska ha då? min är 2kg till 350L o räcker lätt över ett halvår utan att fyllas på . o då bränner jag i en jädra massa co2.

bild på mitt för och efter vecko ansningen.
#3 - 20 april 2011 13:58
Tjena!

Osmos filtret har man också till för att göra vattnet mjukare? Har ganska hårt vatten i Kristianstad och vill gärna ha discus också.
Angående rören så kvittar det om det är vitt, gult eller någon annan färg?

Haha jaså tuben var för stor? Tyckte inte den såg så stor ut, men då kan man kanske ha en mindre tub:).

Hur vet man hur mycket co2 man ska trycka i karet? Någon tabell man följer?
#4 - 20 april 2011 13:58
tycker det är lite overkill med både kattsand och pmdd och c02.........skippa kattsanden...

tycker det är lite overkill med 0,83W/liter gällande lyset.....om man inte skall ha väldigt krävande blommor.

sagt det förr, säger det igen, vingelmånen för misstag / slarv är i praktiken borta om man brassar
på med massor med lyse och dubbel (trippel) gödning, dvs kattsand + pmdd + co2.


.
#5 - 20 april 2011 14:02
[QUOTE=dwld;1516402]Tjena!

Angående rören så kvittar det om det är vitt, gult eller någon annan färg?

QUOTE]


aquaralle tar fram mer röda färger på blommor / fiskar

aquastar tar fram mer blåa färger på blommor / fiskar


så, om du bara har gröna blommor så spelar det ingen roll....bara det är akvarierör....

kelvin 6-7000 och uppåt är bra...helst 10000.

men om du skall ex ha en röd version av discusen....ta då aqurelle (om du hittar nått)...

rena blå rör, ex saltvattensrör med kelvin 20000 är kanske inte så bra.

vare sig blommor eller fisk bryr sig, men det kommer att se konstigt ut i karet....
#6 - 20 april 2011 14:03
Tjena Kensa.

Då blir det att skippa kattsanden om det inte blir bra. Jag trodde man skulle sträva efter att ha 1 W/liter för att få en så optimal tillväxt utav växterna i karet.
#7 - 20 april 2011 14:08
Så du tycker att jag ska hålla mig till 6000-10000 kelvin för att allt ska se naturligt ut?
#8 - 20 april 2011 14:08
dwld skrev:
Tjena Kensa.



Då blir det att skippa kattsanden om det inte blir bra. Jag trodde man skulle sträva efter att ha 1 W/liter för att få en så optimal tillväxt utav växterna i karet.




jo, det är kanske så.

men som jag sa.

ju mer man trycker ner i karet, desto mindre blir vingelmånen.

ex om du bommar ett vattenbyte + gödning en vecka pga av semester,
och sedan är du sjuk när du kommer hem, så kan vattenvärdena rusa på ett annat håll.

och då kan karet krascha fort som f-n.

visst, det många blömbnördar (jag har varit en) som brassar på med bottengödning,
dubbel dos PMDD, C02, 1-2W lyse, och allt går bra.

men men.....de är erfarna typer, de går in benhårt för att få sina blommor att växa så fort det bara går.

vad vill du ha ?

blommor som huvudtema ?

fisk som huvudtema ?

mitt sista kar (240 l) har jag ingen bottengödning, 0,5 dos pmdd / vecka, mina jättevallisar växer med
cirka 6-8 cm / vecka iaf......räcker det tycker du ?
#9 - 20 april 2011 14:10
dwld skrev:
Så du tycker att jag ska hålla mig till 6000-10000 kelvin för att allt ska se naturligt ut?




du kommer närmare sanningen i sötvatten om du har riktiga akvarierör på 6-10000 K


sedan skall man anpassa spektrat lite till övrig inredning / blommor / fiskar.

just aquarelle och aquastar är bra "allroundrör", power glo är oxå bra....tycker jag....


.
#10 - 20 april 2011 14:24
jag kör 1W/L till min kub. men jag har ett väldigt högt kar med så jag behöver mängden för att kunna få ner ljus till botten( 70cm högt)

du kan ju börja lite lungt med 2 rör. enkel dos PMDD o typ 1 bubbla i sekunden på co2. o så göär du det i ett antal månader sen kan du kanske börja öka co2 och pmdd. sen kanske lägga på mer rör.

tålamod är viktigt! och låta karet "sköta sig själv" jag har inte varit nere med handen o rotat i mitt kar på månader. bortsett från när jag klipper växterna. men det gör jag oftast vid ytan.

botten har jag inte rört på ett år tror jag.
#11 - 20 april 2011 14:24
Svårt och säga jag vill ha mycket växter nästan hela botten ska vara täckt med växter i olika nivår med någon rot där fiskarna kan gömma sig. Får man skicka klipp som inte är mitt utan finns på internet ? Egentligen handlar det inte om att få växterna att växa jätte snabbt för min del utan låta de växa och trivas i tjocka bestånd. Då blir det att satsa på rör mellan 6000-10000.
#12 - 20 april 2011 14:45
dwld skrev:
Svårt och säga jag vill ha mycket växter nästan hela botten ska vara täckt med växter i olika nivår med någon rot där fiskarna kan gömma sig. Får man skicka klipp som inte är mitt utan finns på internet ? Egentligen handlar det inte om att få växterna att växa jätte snabbt för min del utan låta de växa och trivas i tjocka bestånd. Då blir det att satsa på rör mellan 6000-10000.

Gå in på plantswap och leta tips också, den sidan är som gjord för sådant här.
Marktäckare är vad jag förstått bland det svåraste att få till men med din tänkta set-up borde det gå bra!

Länka på!
#13 - 20 april 2011 14:51
Länka på du. här är vi inte blyga ;)

men precis som visual säger, marktäckare är svårt. men skam den som ger sig.

plantswap är en kanonsida för just "plant akvarium"!
#14 - 20 april 2011 15:26
plantswap värkar vara en bra sida:) Här kommer 2 klipp på vad jag tycker om.

" target="_blank">


" target="_blank">
#15 - 20 april 2011 15:37
hmm inga länkar du?
#16 - 20 april 2011 15:41
Har det inte kommit upp några länkar? Skickar igen.

"" target="_blank">[COLOR=#0066cc]
[/COLOR]


"" target="_blank">[COLOR=#0066cc]
[/COLOR]
#17 - 20 april 2011 15:44
Tittar redan på de förra länkarna. Hannes kan inte sånt här med länkar. ;)

Jag försökte mig på nålgräs i mina kar utan CO2 (ena hade då EasyCarbo) och "normal" belysning. Den stendog efter ett tag...
Dina förutsättningar med mycket näring, CO2 och en smärre sol verkar mer lovande.
#18 - 20 april 2011 15:52
Jag hoppas jag klarar av det bara:). Har bett vår lokala djuraffär kolla upp priser på grejerna sen så blir det att greja:).
#19 - 20 april 2011 16:55
aha! det är AdblockPlus på jobbet som av nån anledning blockar videosarna nu efter att admin ändrade till det nya sättet. hemma ( där jag är nu) funkar det kanon, fast på chrome och med AdblockPlus med. mysko
#20 - 20 april 2011 17:21
På plantswap har vi börjat räkna på watt per kvm istället. Du kommer köra runt 388 watt per kvm. Jag själv har svårt att hålla runt 250 watt/kvm på banan (algfritt) och med den nivån har jag klarat de riktigt svåra växterna.

Ang. färg så tycker jag diväteoxid har en grymt vacker kombination där han blandar Aquarelle och Philips 965 50/50 och får krispigt vitt ljus med kanonfärgåtergivning:
http://www.flickr.com/photos/divateoxid/5357115919/in/photostream
#21 - 20 april 2011 17:23
defdac bör du lyssna på i detta läge!
#22 - 20 april 2011 17:31
mm precis! om det är NÅN du ska lyssna på när det kommer till växtkar/växter/näring/alg-frågor så är det defdac. finns få som slår han på fingrarna i detta.
#23 - 20 april 2011 18:27
[INDENT]På plantswap har vi börjat räkna på watt per kvm istället. Du kommer köra runt 388 watt per kvm. Jag själv har svårt att hålla runt 250 watt/kvm på banan (algfritt) och med den nivån har jag klarat de riktigt svåra växterna.

Ang. färg så tycker jag diväteoxid har en grymt vacker kombination där han blandar Aquarelle och Philips 965 50/50 och får krispigt vitt ljus med kanonfärgåtergivning:
[COLOR=#0033cc]http://www.flickr.com/photos/divateo...in/photostream[/COLOR] [/INDENT]





Tycker du jag ska hålla mig till de rören jag redan har? Och köra de rören du sa?
Om det är så fint ljus som du skickade i länken kan det vara något och fundera över.
#24 - 20 april 2011 18:41
[INDENT]På plantswap har vi börjat räkna på watt per kvm istället. Du kommer köra runt 388 watt per kvm. Jag själv har svårt att hålla runt 250 watt/kvm på banan (algfritt) och med den nivån har jag klarat de riktigt svåra växterna.

Ang. färg så tycker jag diväteoxid har en grymt vacker kombination där han blandar Aquarelle och Philips 965 50/50 och får krispigt vitt ljus med kanonfärgåtergivning:
[COLOR=#0033cc]http://www.flickr.com/photos/divateo...in/photostream[/COLOR]
[/INDENT]
defdac bör jag hålla mig till de 2 rören jag har och byta ut dem till de två rören du nämnde ovanför? Hur mycket ljus bör jag ha i mitt kar? Då menar jag per kvm som du nämnde:). Blir kanske överkurs med 0,83 W/L?
Ljuset i det karet du skickade ser grymt bra ut, sådana kanske man skulle fundera på.

Akvariet är 66 cm högt och jag tycker det blir ganska mörkt.
#25 - 20 april 2011 19:19
defdac skrev:
På plantswap har vi börjat räkna på watt per kvm istället. Du kommer köra runt 388 watt per kvm. Jag själv har svårt att hålla runt 250 watt/kvm på banan (algfritt) och med den nivån har jag klarat de riktigt svåra växterna.

Där håller jag med defdac. De kar där jag ramlar över 300W/m² har jag mycket svårare att hålla styr på än de som ligger något lägre. För min del känns det nästan som om det går någon magisk gräns någonstans mellan 250-300W/m².

Vill du ändå ha högre ljusstyrka i karet så är flytväxter ett hett tips för att justera ljuset och plocka eventuella näringsobalanser.
#26 - 20 april 2011 19:23
jag har ju en kub som är 70x70 vilket blir 0,46m2. sen har jag 346W rakt ner i det. vad blir det per m2 då? ( för trött för att räkna...nån smo kan hjälpa?) blir det typ 500w/m2 kanske?
#27 - 20 april 2011 19:25
Där håller jag med defdac. De kar där jag ramlar över 300W/m² har jag mycket svårare att hålla styr på än de som ligger något lägre. För min del känns det nästan som om det går någon magisk gräns någonstans mellan 250-300W/m².

Vill du ändå ha högre ljusstyrka i karet så är flytväxter ett hett tips för att justera ljuset och plocka eventuella näringsobalanser.

hawkse hur är det man räknar ut hur mycket w/m2 man ska ha? Kollade på plantswap och där använder man sig utav rektangulära kar. Jag har en med välvd ruta.
#28 - 20 april 2011 19:27
dwld. använd citatknappen- krångligt att läsa dina inlägg.
#29 - 20 april 2011 19:28
706w/m2 om jag inte är ute och cyklar! Men så beror det ju på vad för spekra ljuset har.
#30 - 20 april 2011 19:29
Ups ska göra det i fortsättningen.
#31 - 20 april 2011 19:29
ja jag fick det till det med men det kändes ju helt of the chart liksom.

tja det är 4 st aquarelle rör o en MH-lampa på 250W. vet ej spektrat på den.
#32 - 20 april 2011 19:31
Med MH så drar det ju iväg åt fanders! Tänk dig att standard är lysrör och 250w i sådana är en hel del.
#33 - 20 april 2011 19:31
jo verkligen. :) men har inga problem med alger. eller lager finns det väl på vissa ställen, men inte så att det är ett problem än iaf
#34 - 20 april 2011 19:35
dwld skrev:
hawkse hur är det man räknar ut hur mycket w/m2 man ska ha? Kollade på plantswap och där använder man sig utav rektangulära kar. Jag har en med välvd ruta.

Antalet watt/längd i m*bredd i m.

Dvs, 346W/0.7m*0.7m = 706W/m².

Den välvda rutan kan du strunta i, det gör ingen större skillnad. Vill du ändå räkna med den kan du ju lägga till halva välvningens storlek till karets bredd. Dvs, är karet 75 cm brett i mitten och 70 cm vid sidorna kan du ju räkna med 72.5 cm i formeln istället.
#35 - 20 april 2011 19:35
hannesc skrev:
jo verkligen. :) men har inga problem med alger. eller lager finns det väl på vissa ställen, men inte så att det är ett problem än iaf


Men du har ju en kub som är mer bevuxen än en regnskog så det blir knappast många ytor som får full effekt på sig. :P
#36 - 20 april 2011 19:36
aa det var så jag räknade men det kändes ju helt sjukt fel bara :P
#37 - 20 april 2011 19:36
Men du har ju en kub som är mer bevuxen än en regnskog så det blir knappast många ytor som får full effekt på sig. :P


haha nej det är väl så :P
#38 - 20 april 2011 19:38
Men du har ju en kub som är mer bevuxen än en regnskog så det blir knappast många ytor som får full effekt på sig. :P

Det är förvisso sant men se då till att inte ha för många snabbväxare när karet väl stabiliserat sig. Med så mycket ljus lär du få rensa karet flera gånger i veckan!
#39 - 20 april 2011 19:39
ja du har väl sett kuben hawkse. slänger in en före o efterbild på ansningen igen då..

karet är väl inkört! har varit igång i över ett år nu så. ta inte fel på mig o TS nu ; jag ville bara veta min W per m2. :P
#40 - 20 april 2011 19:44
Nejdå, såg att det var din kub det handlade om. Det är klart, med både polysperman och vallen som "flytväxt" får du effektiv dimning av ljuset nere i karet och bra näringsupptag också. Känns som om det måste vara mycket ansande dock. Jobbar själv på att sänka tillväxttakten hemma i karet något!
#41 - 20 april 2011 19:44
hawkse skrev:
Det är förvisso sant men se då till att inte ha för många snabbväxare när karet väl stabiliserat sig. Med så mycket ljus lär du få rensa karet flera gånger i veckan!

Vi har alla sett bilder på kuben innan Hannesc ansar...
#42 - 20 april 2011 19:45
tja det är väl ungefär en halv spann i veckan som slängs;)
#43 - 20 april 2011 19:48
hannesc skrev:
tja det är väl ungefär en halv spann i veckan som slängs;)

Du vet att det är många kronor? ;)
#44 - 20 april 2011 19:48
fast det är ingen som vill köpa halva blad av vallisneria. o polysperman har jag försökt sälja här. inget napp du.
#45 - 20 april 2011 19:49
Känner igen det där. 4-5 liter växtmassa i veckan blir det för det mesta - och då har jag bara 230W/m² plus ett par måsvingar över karet...
#46 - 20 april 2011 19:49
hannesc skrev:
fast det är ingen som vill köpa halva blad av vallisneria. o polysperman har jag försökt sälja här. inget napp du.

Skänk bort dem då; alltid någon som behöver snabbväxare.
#47 - 20 april 2011 19:52
Med de lysrören jag har får jag: 108 W/0,48 m2= 225 W/ m2
Med 4 st rör: 216w/ 048 m2= 450 W/ m2
Uträkningen stämmer?
#48 - 20 april 2011 19:53
haha ja jo. har redan skänkt bort en del. men som utbudet är större än efterfrågan :P
#49 - 20 april 2011 20:11
dwld skrev:
Med de lysrören jag har får jag: 108 W/0,48 m2= 225 W/ m2

Med 4 st rör: 216w/ 048 m2= 450 W/ m2

Uträkningen stämmer?

Ja, det ser väl ut att stämma om bottenytan är 0.48 m². Eftersom du redan har reflektorer (måsvingar?) kommer ljuset säkert räcka fint när du kör igång med CO2 och PMDD. För att veta hur mycket CO2 du ska stoppa i så bestämmer du dig för en CO2-halt, 20-30 ppm är vanligt, mäter kH och justerar sedan bubbeltakten tills ditt pH ligger stabilt enligt de här tabellerna. En pH-kontroller som styr CO2-tillsatsen med magnetventil är otroligt bekvämt :)
#50 - 20 april 2011 20:48
hawkse skrev:
Ja, det ser väl ut att stämma om bottenytan är 0.48 m². Eftersom du redan har reflektorer (måsvingar?) kommer ljuset säkert räcka fint när du kör igång med CO2 och PMDD. För att veta hur mycket CO2 du ska stoppa i så bestämmer du dig för en CO2-halt, 20-30 ppm är vanligt, mäter kH och justerar sedan bubbeltakten tills ditt pH ligger stabilt enligt de här tabellerna. En pH-kontroller som styr CO2-tillsatsen med magnetventil är otroligt bekvämt :)



Det stämmer jag har måsvingar. Kanske vore en idé och ha en phkontroll till co2 systemet. Vad kan ett co2 system kosta med ph kontroll?
#51 - 20 april 2011 20:49
ett par tusenlappar ungefär. men lätt värt!
#52 - 20 april 2011 20:55
hannesc skrev:
ett par tusenlappar ungefär. men lätt värt!


Blir och kolla upp priser imorgon och se vad de säger. Kan vara rätt skönt och få ner ph värdet och stabilisera det till fiskarna också utan några större besvär och ha större kontroll på vattnet.
#53 - 21 april 2011 13:54
Har varit och snackat med dem i affären och de skulle kolla efter pris på olika co2 system med phkontroll. Vilket märke rekomenderar ni?
#54 - 21 april 2011 18:27
Har inte testat särdeles många "märken" men rekommenderar största möjliga tub då det brukar vara enhetspris på fyllning upp till 10 kg. Min kontroller är av märket Sera och styr en inbyggd magnetventil. Funkar utmärkt men väsnas något då den inbyggda magnetventilen resonerar i kontrollerns låda. Många kontrollrar styr istället ett relä till ett strömuttag där man kopplar in magnetventilen som sitter på tuben.

Har för lite erfarenhet av andra kontrollers för att rekommendera någon särskild men många verkar vara nöjda med paketen som säljs på aquaristic.net och us-aquaristik.com.











Annons