Hjälp med val av fisk!

#1 - 17 oktober 2007 07:31
Jag har startat ett 112l akvarium för ett tag sedan. Nu har jag två cacadua ciklider (han i djur affären sa att det räckte med en hona och hane), tre botia striata och två små malar som jag inte vet namnet på. Jag vill ha fisk som simmar på övre delen av akvariet, passar då paradisguramin (är helt såld på den, men osäker)? Ge med förslag, gärna med bilder.
Ja, just d en fråga till: Nitrit och ph är ok, men det är skräp i som följer med och runt i vattnet. Vännerna säger att det är så från växter och så, men det stör mig lite. Kan jag få bort detta el. e d ngt jag får leva med? Snabba svar, vore tacksamt *ler*
#2 - 17 oktober 2007 10:02
Jag kan tyvärr inte ge förslag på fiskar för jag har själv inte haft så många och är osäker på vad som passar med cacadua-ciklider.. 112 liter är väl ganska litet för ciklider överlag?

Små partiklar i vattnet kan vara alger, "skräp" från växter eller andra rester. Det är viktigt att det filter man har har en stor filterkapacitet och en tillräckligt "tät" filtermatta för att fånga upp även små partiklar.. Vad har du för filter?

Jag har samma problem i mitt lilla 42-liters-akvarium och där har jag ett "Fluval 2 plus". Jag ångrar att jag köpte det filtret för det har dels mycket mindre filtervolym än jag trodde, dels så släpper det igenom mycket av dessa partiklar, som virvlar runt i akvariet...

Så vad jag ville komma till är: Det kan bero på filtret.
Men gör inte rent filtret ändå! Det är viktigt att inte göra rent det så ofta, för de flesta nyttobakterier som bryter ner skit i akvariet sitter i filtret.. Måste man göra rent det så räcker det att krama ur / skölja av det lite lätt, och sen sätta tillbaka.
#3 - 17 oktober 2007 13:14
toccata skrev:
Jag kan tyvärr inte ge förslag på fiskar för jag har själv inte haft så många och är osäker på vad som passar med cacadua-ciklider.. 112 liter är väl ganska litet för ciklider överlag?

En del ciklider funkar utmärkt i den storleken av burk var av en av de är kakaduor. Kom ihåg att kakaduaciklider går i harem så du får nog skaffa någon hona till;)
#4 - 17 oktober 2007 14:09
Kom ihåg att kakaduaciklider går i harem så du får nog skaffa någon hona till;)

För mig har det funkat bäst med bara en hona till en hane, när jag haft två honor så har den ena blivit utmobbad och tynat bort...
#5 - 17 oktober 2007 17:09
pump, filter

Jag har ett fanfilter (fan-2) plus som jag fick med på köpet av akvariet. För 100-150l akvarium står det, och det står även att den behöver rengöras 1gång i månaden. Alltså ta isär den typ helt, jag gjorde det och fick en smått äcklad syn. Det luktade kompost i hela pumpen. Gjorde rent den grundligt, vilket jag borde ha gjort innan jag startade - men hade tyvärr inte en tanke på att pumpen skulle vara skitig - trodde att förra ägaren gjort sånt innan hon sålde. Men tro ska man inte göra, man ska veta. Kan säga att pumpen funkar helt annorlunda nu, så jag hoppas d blir bättre. Andra bra förslag på pumpar till mitt akvarium?
Kanske skaffar mig några till kakadua honor då...
Gu, vad glad jag blir att jag och andra får svar här av er duktiga - TACK.
#6 - 17 oktober 2007 19:33
Du behöver inte nödvändigtvis göra rent den 1 gång i månaden. Gör rent filtret när du tycker att den tappat för mycket flöde så blir det bra. Det som är viktigt när man rengör filter är att man inte rengör de för grundligt faktiskt, för då har man väldigt få bra bakterier och kan få nitrit spikar om manhar otur.
#7 - 17 oktober 2007 19:35
Du skulla kunna statsa på ett mindre ytterfilter eller en fluvar pump av något slag. PS att svara är det minsta man kan göra för att hjälpa till;)
#8 - 17 oktober 2007 19:35
Oj du kom visst före ;)
#9 - 17 oktober 2007 19:48
*iiik* :eek:Och jag som gjorde rent grundligt...nitrit spik låter inte roligt, hur ter det sig? Fluvar pump, hmm får nog ner till djuraffären el. finns det bra sidor på nätet?
#10 - 17 oktober 2007 20:29
Skrev lite fel. Fluval pump heter det ;)
#11 - 18 oktober 2007 07:23
Om du nu får en nitrit spik så brukar det visa sig genom att fiskarna blir stirriga (tror jag), och börjar "klia" sig mot grus och annat. Om det går för långt så dör de. Du kan ju alltid köpa nitrivec som är en vätska som innehåller nyttiga bakterier för att hjälpa filtret.
Det finns många internet butiker, bla:
www.pwss.se
www.guldfisken.se
Finns några till med :)
#12 - 18 oktober 2007 08:37
Nu vet jag inte hur nystartat ditt akvarium är, men nitrithalten i ett nystartat akvarium brukar vara som störst efter 2-3 veckor.. Så ta det lugnt med fiskköp i början, mata sparsamt (litegrann varannan dag..) och gör regelbundna delvattenbyten.

Som sagt: Jag skulle tro att du inte behöver göra rent filtret alls de första 3-5 månaderna... Och när du gör det, krama bara ur smutset lite lätt i en hink med akvarievatten, så att det mesta lossnar, sen sätter du tillbaka. När akvariet har kommit i rätt balans så kommer "skit" på botten att brytas ner av bakterier mycket fort, så du hinner knappt se något bajs.

Få redan nu in en vana att byta 25-40% av vattnet en gång i veckan.

Lycka till :)
#13 - 18 oktober 2007 16:48
Kollade nitrit och ph idag, den är ok (fiskarna ser ut att må bra). Akvariet har varit igång ca 1månad, så den är ju inte i balans *tror jag*. Usch vad jag oroar mig, men det kanske är bra i måttlig mängd :p. Ja, så jag ska byta 1ggr i veckan redan nu (vtn alltså) - vad bra så jag vet. Hade för mig att jag skulle låta den vara nu i början. Tack alla!
#14 - 20 oktober 2007 20:38
zirppa skrev:
Jag har ett fanfilter (fan-2) plus som jag fick med på köpet av akvariet. För 100-150l akvarium står det, och det står även att den behöver rengöras 1gång i månaden. Alltså ta isär den typ helt, jag gjorde det och fick en smått äcklad syn. Det luktade kompost i hela pumpen. Gjorde rent den grundligt, vilket jag borde ha gjort innan jag startade - men hade tyvärr inte en tanke på att pumpen skulle vara skitig - trodde att förra ägaren gjort sånt innan hon sålde. Men tro ska man inte göra, man ska veta. Kan säga att pumpen funkar helt annorlunda nu, så jag hoppas d blir bättre. Andra bra förslag på pumpar till mitt akvarium?

Kanske skaffar mig några till kakadua honor då...

Gu, vad glad jag blir att jag och andra får svar här av er duktiga - TACK.

Ett förslag till pump, aquael fan3+ den är billig, riktigt tyst och har stor filteryta, står att den rekomenderas till större akvarier och jag rengör den varje 6månader bara för att man kanske borde göra det men egentligen vet jag inte om det behövs så ofta då jag inte hinner märka nån skildnad i flödet från pumpen.
Vad gäller fakta som anges är det inget att hänga upp sig på, jag har den i ett 100liters akvarium och det är alldeles lagom fart på vattnet tycker jag :)
#15 - 20 oktober 2007 20:49
Tack för tipset, det pinsamma i min historia är att själva filtret i pumpen inte satt riktigt ända upp. Så all "bös och skit" åkte igenom pumpen och ut igen, vilket medfört att det är skräp i vattnet som åker runt (varit så här i tre veckor ca). Hoppas nu att det ska bli bättre, undrar däremot nu: Ska jag ha svagt flöde el. starkare flöde nu när jag vill att böset ska in i pumpen så fort som möjligt? Det kanske inte har ngn betydelse[:o]
#16 - 20 oktober 2007 21:49
zirppa skrev:
Jag har startat ett 112l akvarium för ett tag sedan. Nu har jag två cacadua ciklider (han i djur affären sa att det räckte med en hona och hane), tre botia striata och två små malar som jag inte vet namnet på. Jag vill ha fisk som simmar på övre delen av akvariet, passar då paradisguramin (är helt såld på den, men osäker)? Ge med förslag, gärna med bilder.

Ja, just d en fråga till: Nitrit och ph är ok, men det är skräp i som följer med och runt i vattnet. Vännerna säger att det är så från växter och så, men det stör mig lite. Kan jag få bort detta el. e d ngt jag får leva med? Snabba svar, vore tacksamt *ler*

Jag kan inte så mycket om akvarievatten,
och om det ("skäpet" alltså) har du ju redan fått bra svar.
Därför tänker jag inte ge några råd om det.

När det gäller Paradisgurami, eller Makropod som den också heter så vet jag inte riktigt hur den passar in. Om jag nu inte tar helt fel så kan de vara aggressiva och de hålls för det mesta i artakvarium enligt min uppfattning. (rätta mig någon, om jag har fel)

Däremot finns det flera andra Gurami-sorter du kan ha som håller till nära ytan. Du kan leta själv här på zoopet och se vilka gurami som fungerar i ditt akvarium och som du gillar. Personligen tycker jag att Mosaikguramin är väldigt trevlig och tålig, de bråkar dock en del inbördes.
Ett annat alternativ kanske kan vara Bilbuksfisk,
de är helt klart lite speciella och de håller till vid ytan.
#17 - 21 oktober 2007 09:31
zirppa skrev:
Tack för tipset, det pinsamma i min historia är att själva filtret i pumpen inte satt riktigt ända upp. Så all "bös och skit" åkte igenom pumpen och ut igen, vilket medfört att det är skräp i vattnet som åker runt (varit så här i tre veckor ca). Hoppas nu att det ska bli bättre, undrar däremot nu: Ska jag ha svagt flöde el. starkare flöde nu när jag vill att böset ska in i pumpen så fort som möjligt? Det kanske inte har ngn betydelse[:o]

Ditt filter bör du alltid köra på max flöde, syresätter vattnet bättre och drar förhoppningsvis in "böset" snabbare i filtret.
Om du inte har nåt emot att rengöra det en gång i månaden så är det ett bra filter som du gott kan köra vidare med, men själv valde jag en storlek större för att slippa rengöringen och få lite mer cirkulation på vattnet :)
#18 - 21 oktober 2007 11:40
Solid skrev:

När det gäller Paradisgurami, eller Makropod som den också heter så vet jag inte riktigt hur den passar in. Om jag nu inte tar helt fel så kan de vara aggressiva och de hålls för det mesta i artakvarium enligt min uppfattning. (rätta mig någon, om jag har fel)

Däremot finns det flera andra Gurami-sorter du kan ha som håller till nära ytan. Du kan leta själv här på zoopet och se vilka gurami som fungerar i ditt akvarium och som du gillar. Personligen tycker jag att Mosaikguramin är väldigt trevlig och tålig, de bråkar dock en del inbördes.

Ett annat alternativ kanske kan vara Bilbuksfisk,

de är helt klart lite speciella och de håller till vid ytan.

Tack för svar ang. fisksort :)!!!!
Paradisguramin har jag hört är agressiv bara mot sin egen sort, ngn som vet? Och läser jag om guramina så ska dem flesta ha låga akvarier och gömställen. Betyder inte det att dem tycker om att vara vid nedre delen av akvariet? Är nyfiken på bilbuksfisken, men hittar inget om den. Kan du/ngn länka mig till den?
#19 - 21 oktober 2007 11:45
Fuzzop skrev:
Ditt filter bör du alltid köra på max flöde, syresätter vattnet bättre och drar förhoppningsvis in "böset" snabbare i filtret.

Om du inte har nåt emot att rengöra det en gång i månaden så är det ett bra filter som du gott kan köra vidare med, men själv valde jag en storlek större för att slippa rengöringen och få lite mer cirkulation på vattnet :)

Om jag kör på maxflöde så ser det ut som att växterna lutar med strömmen och att fiskarna inte tycker om strömmen. Dem får liksom kämpa, men som sagt jag vet ju inte är nybörjare :)). Gaah, det här med akvarium var ju inte så lätt, men ack så spännande och fint.
#20 - 21 oktober 2007 11:53
Nää, hahah nu överdrev jag (pinsamt). Har på maxflöde nu och växterna rör på sig lite. Fiskarna får jag ha lite koll på, och se vad dem "säger".
#21 - 21 oktober 2007 12:05
zirppa skrev:
Om jag kör på maxflöde så ser det ut som att växterna lutar med strömmen och att fiskarna inte tycker om strömmen. Dem får liksom kämpa, men som sagt jag vet ju inte är nybörjare :)). Gaah, det här med akvarium var ju inte så lätt, men ack så spännande och fint.

Oki, jag har ju aldrig provat ett fan2 filter men från mitt fan3+ så är det precis så att växterna vajar lite, jag har alla högre växter i bakkant av akvariet och riktat utblåset på diagonalen över karet.
Fick du möjligen med nåt som ser ut lite som en halv tratt som passar på utblåset? om du har den delen kan du sätta dit den så att vattnet går mera upp mot ytan och sprider strålen lite så det inte blir så strömmt, annars får du väl ha lite nerskruvat så fiskarna trivs men annars så högt som möjligt ;)
#22 - 21 oktober 2007 20:13
zirppa skrev:
Tack för svar ang. fisksort :)!!!!

Paradisguramin har jag hört är agressiv bara mot sin egen sort, ngn som vet? Och läser jag om guramina så ska dem flesta ha låga akvarier och gömställen. Betyder inte det att dem tycker om att vara vid nedre delen av akvariet? Är nyfiken på bilbuksfisken, men hittar inget om den. Kan du/ngn länka mig till den?

Enligt min erfarenhet är det inte så viktigt att ha ett lågt akvarium, det viktiga är att de kan komma åt ytan (som alltså inte får vara helt täckt av flytväxter ex.). Gurami är ju en Labyrintfisk och behöver andas syre direkt ur luften ibland för att inte kvävas^^
Guramis håller normalt till vid ytan, men kan vara lättskrämda och vill helst ha någonstans att ta vägen om de blir rädda. Att rekommendera är att ha åtminstone någon växt som når ända till vattenytan, både för att de brukar känna sig tryggare då och om de skulle få för sig att leka så bygger de skumbo vid ytan och behöver något att förankra det vid.

Här kan du läsa om Bilbukfisken på zoopet:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=432
Samt en annan sorts Bilbuk:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422

Jag har själv aldrig haft någon men skulle kunna
tänka mig att skaffa några någon gång i framtiden...
#23 - 22 oktober 2007 11:27
Fuzzop skrev:

Fick du möjligen med nåt som ser ut lite som en halv tratt som passar på utblåset? om du har den delen kan du sätta dit den så att vattnet går mera upp mot ytan och sprider strålen lite så det inte blir så strömmt, annars får du väl ha lite nerskruvat så fiskarna trivs men annars så högt som möjligt ;)

Ja, jag fick med en sån halv tratt- men inte förstått vad den är bra för [:o]. Ska testa den, och för övrigt nu när filtret sitter rätt så är det redan renare i akvariet :p.
#24 - 22 oktober 2007 12:42
Kul, tratten om man nu ska kalla den det är perfekt när man har fiskar som dina, då kan du ju köra filtret på max utan att dom störs och få bra syresättning på vattnet, nu är det då bara en tidsfråga innan du fått bort all skit oxå, lycka till :)
#25 - 22 oktober 2007 12:49
Ser fram emot bilder :D;)
#26 - 22 oktober 2007 16:10
Ja, vad roligt..:D..ska knäppa lite bilder så ni får se mitt finfina akvarium (rätt nöjd). Blir ju ännu finare när växterna växt till ytan, och idag har ett gäng kardinaltetror fått flytta in så d blir inga paradisguramin i detta kar iaf.;).

Annons