Hjälp med val av fisk!

#1 - 13 augusti 2008 11:01
Jag är fruktansvärt grön på det här med akvarium, men jag har läst en hel del om det både här på Zoopet och googlat en hel del! Men nu till min fråga!

Jag ska skaffa ett 130 liters akvarium (Ungefär den storleken iaf), men sen är frågan vilka fiskar ni tycker man kan ha i ett sånt akvarium och hur många?

Den fisk som jag har fastnat mest för är ju ändå Kampfisken, men vilak fiskar kan man ha med en sån om man har kanske 1 hane och 2 honor?
Tetror är ju alltid skoj att ha och fina att titta på när dom är i stim!

Men sen, vad kan man ha mer eller ska man hålla sig med dom fiskarna?

Jag har även läst på en himla massa om hur man startar upp ett akvarium på bästa sätt och så. Så det har jag pejl på, men vilken fisk är bäst att släppa i först? Tetror kan vara känsliga va, så man kanske ska vänta med dom tills man har bättre balans i akvariet? Kampfisken då? Är den bra att plumsa i som första fisk. Eller ska man kanske rent av börja med någon form av mal?

Sen vidare till nästa fråga.
Vilken typ av sand/grus är bäst att ha? Jag har läst om vissa som säger att mörkt/svart grus är bäst för fiskarna blir inte så stressade då och andra som säger tvärsom. Sen så tänkte jag ha lite växter och så för både fiskarnas och akvariets hälsa :).

Ursäkta för det långa inlägget, men det blev mycket nu när man började tänka :p, tycker det är bäst att ha full koll på allt innan jag börjar köpa saker. Annars står man där som ett fån efter några veckor med ett gäng döa fiskar :(

//Oscar
#2 - 13 augusti 2008 11:30
Har inte svaret på alla dina frågor, men ett par iaf.

Neontetrorna är nog en fisk jag skulle ha startat med i ditt fall, kanske en 10 st iaf då de är så små. Startade själv mitt 350L med 10 tigerbarber och det har gått utmärkt, och de är rätt känsliga har jag hört.

Malar ska man generellt inte starta med, då det inte finns några alger för dem att mumsa på i början, så kör på tetror om det är vad du vill ha :)

Personligen älskar jag finkornig sand, och många fiskar föredrar faktiskt den sanden. Det finns ju av lite mörkare variant om det är något du föredrar. Om du ska skaffa finkornig sand så skulle jag rekommendera att skaffa ett gäng malaysiska sandsnäckor också, de gräver runt i sanden och luftar den, sen kommer de upp på natten och käkar upp rester på botten. Praktiska städmaskiner!

Ett gäng pansarmalar hade varit kanon för ditt kar, tror jag, om du skaffar finkornig sand. Kanske ett gäng såna här:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301

Jag är själv nybörjare på det här med akvarium, och jag säger bara: Fråga mycket och sug åt dig infon du får.

Hoppas mitt svar hjälpte :)

MVH Johan
#3 - 13 augusti 2008 12:15
Johanski skrev:
Har inte svaret på alla dina frågor, men ett par iaf.

Neontetrorna är nog en fisk jag skulle ha startat med i ditt fall, kanske en 10 st iaf då de är så små. Startade själv mitt 350L med 10 tigerbarber och det har gått utmärkt, och de är rätt känsliga har jag hört.

Malar ska man generellt inte starta med, då det inte finns några alger för dem att mumsa på i början, så kör på tetror om det är vad du vill ha :)

Personligen älskar jag finkornig sand, och många fiskar föredrar faktiskt den sanden. Det finns ju av lite mörkare variant om det är något du föredrar. Om du ska skaffa finkornig sand så skulle jag rekommendera att skaffa ett gäng malaysiska sandsnäckor också, de gräver runt i sanden och luftar den, sen kommer de upp på natten och käkar upp rester på botten. Praktiska städmaskiner!

Ett gäng pansarmalar hade varit kanon för ditt kar, tror jag, om du skaffar finkornig sand. Kanske ett gäng såna här:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301

Jag är själv nybörjare på det här med akvarium, och jag säger bara: Fråga mycket och sug åt dig infon du får.

Hoppas mitt svar hjälpte :)

MVH Johan

Det låter ju vettigt tycker jag, så får väl fundera lite pa valet av fiskar, men tack så mycket för hjälpen! :)
#4 - 13 augusti 2008 12:17
Vill bara säga att neontetra inte är den bästa stimfisken att börja med ur känslighetssynvinkel då de är väldigt känsliga. Kardinaltetra likaså. Men däremot är de väldigt billiga om man ska tänka lite taskigt vilket jag hoppas du inte gör ;). Är det neon/kardinaltetra du absolut vill ha så funkar det ju säkert bara du är extra försiktig.

Ska du ha pansarmalar är det helt ok att börja med dessa eftersom de inte äter alger utan vill ha fryst (kött) eller speciella sjunktabletter.

Säkert har du läst detta men jag säger det igen. Mata SPARSAMT och var inte rädd för att dina fiskar svälter för det är väldigt svårt att svälta ihjäl en fisk :)

Lycka till :)
#5 - 13 augusti 2008 12:26
Går fint att börja med några kampfiskar som är en relativt tålig fisk. Se bara till att honan/honorna har tillräckligt med gömställen i karet.
#6 - 13 augusti 2008 12:37
tompa_2006 skrev:
Går fint att börja med några kampfiskar som är en relativt tålig fisk. Se bara till att honan/honorna har tillräckligt med gömställen i karet.

Får läsa vidare så får jag se vilken fisk som får vara den första att komma i baljan :D. Men jag har ett litet akvarium också som jag tänkte starta upp senare som först kanske Kampfiskhonan/honorna får gå i om hanen är lite ilsk av sig [:o], sen kanske om man får eventuella tillökningar i familjen så kan ju några få gå där tills man blir av med dom :) Det akvariet är kanske 54 liter bara så där får dom väl bara gå tills dom växt upp lite iaf :p
#7 - 13 augusti 2008 14:04
Nina82 skrev:
Vill bara säga att neontetra inte är den bästa stimfisken att börja med ur känslighetssynvinkel då de är väldigt känsliga. Kardinaltetra likaså. Men däremot är de väldigt billiga om man ska tänka lite taskigt vilket jag hoppas du inte gör ;). Är det neon/kardinaltetra du absolut vill ha så funkar det ju säkert bara du är extra försiktig.

Gör man som man ska och är ytterst försiktig, vilket jag tror de flesta är när de suttit och läst för att få en bra start, så skulle jag tro att tetror funkar bra att starta med. Men du har helt rätt att pansarmalar kanske skulle funka bättre. Som sagt så startade jag mitt kar med 10 tigerbarber, och de ska tydligen också vara känsliga, men jag var väldigt försiktig, speciellt med matningen, och det gick hur bra som helst! Ville bara förklara min tankegång :)

Men nina82 vet vad hon snackar om, så om du är sugen på pansarmalar så börja med det istället ;)
#8 - 13 augusti 2008 15:32
Johanski skrev:
Gör man som man ska och är ytterst försiktig, vilket jag tror de flesta är när de suttit och läst för att få en bra start, så skulle jag tro att tetror funkar bra att starta med. Men du har helt rätt att pansarmalar kanske skulle funka bättre. Som sagt så startade jag mitt kar med 10 tigerbarber, och de ska tydligen också vara känsliga, men jag var väldigt försiktig, speciellt med matningen, och det gick hur bra som helst! Ville bara förklara min tankegång :)

Men nina82 vet vad hon snackar om, så om du är sugen på pansarmalar så börja med det istället ;)

Finns ju annars en del tåligare tetror. Alla tetror är inte så känsliga som neon/kardinaltetror :)
#9 - 13 augusti 2008 15:45
Nina82 skrev:
Finns ju annars en del tåligare tetror. Alla tetror är inte så känsliga som neon/kardinaltetror :)

Tack för tipsen, ska kolla på vad det blir :D Akvariet är bara i tankarna än, men gillar att läsa på innan jag tar för stora beslut :p
#10 - 13 augusti 2008 15:52
Fuel skrev:
Tack för tipsen, ska kolla på vad det blir :D Akvariet är bara i tankarna än, men gillar att läsa på innan jag tar för stora beslut :p

Det gör du så rätt i :D.. Hade själv inte den turen att känna till Zoopet när vi startade upp och misslyckade därför totalt ett par gånger men trägen vinner :p

Annons