Jag är fruktansvärt grön på det här med akvarium, men jag har läst en hel del om det både här på Zoopet och googlat en hel del! Men nu till min fråga!
Jag ska skaffa ett 130 liters akvarium (Ungefär den storleken iaf), men sen är frågan vilka fiskar ni tycker man kan ha i ett sånt akvarium och hur många?
Den fisk som jag har fastnat mest för är ju ändå Kampfisken, men vilak fiskar kan man ha med en sån om man har kanske 1 hane och 2 honor?
Tetror är ju alltid skoj att ha och fina att titta på när dom är i stim!
Men sen, vad kan man ha mer eller ska man hålla sig med dom fiskarna?
Jag har även läst på en himla massa om hur man startar upp ett akvarium på bästa sätt och så. Så det har jag pejl på, men vilken fisk är bäst att släppa i först? Tetror kan vara känsliga va, så man kanske ska vänta med dom tills man har bättre balans i akvariet? Kampfisken då? Är den bra att plumsa i som första fisk. Eller ska man kanske rent av börja med någon form av mal?
Sen vidare till nästa fråga.
Vilken typ av sand/grus är bäst att ha? Jag har läst om vissa som säger att mörkt/svart grus är bäst för fiskarna blir inte så stressade då och andra som säger tvärsom. Sen så tänkte jag ha lite växter och så för både fiskarnas och akvariets hälsa :).
Ursäkta för det långa inlägget, men det blev mycket nu när man började tänka :p, tycker det är bäst att ha full koll på allt innan jag börjar köpa saker. Annars står man där som ett fån efter några veckor med ett gäng döa fiskar :(
//Oscar