Nej det behöver du inte. Vadden ska räcka för småpartiklarna i den burken. Hur ofta byter du den?
Hade själv lite grumligt i ett par veckor. Det kan komma från bottensubstrat som beskrivits men också rötter mm. Men för att vattnet ska klarna behövs ofta också bakterier etc. så det var först när jag fick lite mer "skit" i akvariet och processer kring detta som det blev kristallklart. Smackar du i mer vadd i filtret än det du har sjunker effekten ordentligt på pumpen. Har du fiskar i akvariet? Utan fiskar blir det ingen funktionell bakterieprocess i akvariet.
Akvariet är oerhört känsligt de första 30 dagarna
från det att du haft i fiskarna. Då menar jag några få fiskar. Under de 30 dagarna kan det ske mycket underligt i akvariet och det är helt normalt. Har du inte haft i några fiskar så har inte den processen startat än. Du kan läsa om hur den processen ser ut
här . Om du slänger i vätskor etc. och börjar ladda på med uvc etc. så blir det nog så att ditt akvarium inte får en chans att starta de bakterieprocesser som
måste komma igång för att du ska få ett friskt och välmående akvarium. Algerna är en del av dessa processer.
Mitt akvarium tog ca 3 månader innan jag kan märka att det är helt stabilt.
Så mitt råd är att tagga ner och följa det råd som kunniga personer sa till mig att träna sig att sitta på händerna. Inga hastiga åtgärder. Inga extra kemikalier i vattnet innan du vet varför de ska hällas i. Inga nya prylar utan låt naturen ha sin gång. Akvariebutiken vill ju sälja så frågar du dem blir det ofta så att man går hem med vätskor eller prylar.
Men observera att utan fisk är du fortfarande på dag 1 i denna uppstartscykel.