Hjälp mig artbestämma Cikliderna:(

#1 - 3 november 2007 08:01
Kan ni hjälpa mig att artbestämma dem?

Fick ju med en MASSA Cilider med nya akvariumet igår.. Just nu går de i lilla akvariet så det är ju rätt akut..

Jag är ju inte intresserad av Ciklider på det viset och det verkade de som hade akvariet vara.. MEN de hade bara köpt såna de tyckte var fina utan att ta reda på vad det hette eller hur de skulle leva. Maken vill ju ha Ciklider men han vill ju GÄRNA veta vilka det är, så att han kan leta info. Vissa vill han inte ha och dessa får ju gå i något annat akvrium om de får plats..

Just nu är det överfullt i lilla 180L burken kan jag säga.. Så jag har tagit lite bilder, tog en omgång först där jag upptäckte att allt vattenstänk från i natt syntes vääldigt väl på rutan..*S*.. Så jag gjorde ren rutan och fick med den vackra blixten istället. Jag hoppas att det syns vad det är för fiskar iallafall..:(

Snälla, hjäääääälp....
La dem i mitt pixbox album...

http://www.pixbox.se/alb611670

Mvh Lotta
#2 - 3 november 2007 08:31
Ramnissan skrev:
Kan ni hjälpa mig att artbestämma dem?

Fick ju med en MASSA Cilider med nya akvariumet igår.. Just nu går de i lilla akvariet så det är ju rätt akut..

Jag är ju inte intresserad av Ciklider på det viset och det verkade de som hade akvariet vara.. MEN de hade bara köpt såna de tyckte var fina utan att ta reda på vad det hette eller hur de skulle leva. Maken vill ju ha Ciklider men han vill ju GÄRNA veta vilka det är, så att han kan leta info. Vissa vill han inte ha och dessa får ju gå i något annat akvrium om de får plats..

Just nu är det överfullt i lilla 180L burken kan jag säga.. Så jag har tagit lite bilder, tog en omgång först där jag upptäckte att allt vattenstänk från i natt syntes vääldigt väl på rutan..*S*.. Så jag gjorde ren rutan och fick med den vackra blixten istället. Jag hoppas att det syns vad det är för fiskar iallafall..:(

Snälla, hjäääääälp....

La dem i mitt pixbox album...

http://www.pixbox.se/alb611670

Mvh Lotta

Jag är ingen höjdare på ciklider, men jag några stycken kände jag allt igen:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89 (Golden)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155 (Röd ciklid, dock osäker på den)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=74 (Blå delfinciklid)

Hoppas någon mer kan ge dig namnen på lite fler av dina ciklider, samt rätta mig om jag har fel om de ovanstående ;)
#3 - 3 november 2007 08:41
Tackar!
En bra början:)
Röjer kontoret så att mitt akarium ska få plats just nu..*S*..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 november 2007 08:55
1/ Sciaenochromis fryeri
2/ Sc. fryeri + Metriaclima zebra (omöjligt att ange vilken)
3/ Sc. fryrei
4/ Labidochromis caeruleus, Kakusa + Aulonocara ? (en odlingsform)
5/ Hemichromis art - omöjligt att ange vilken
6/ Cyrtocatra moorii
7/ Aul. ? (odlingsform)
8/ Sc. fryeri
9/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)
10/ Cyrt. moorii
11/ Copadichromis borleyi, Kadango
12/ Lab. caeruleus, Kakusa
13/ den närmast - Cichlasoma hybrid - kallad papagojciklid
14/ Archocentrus octofasiatus
15/ Lab. caerueleus, Kakusa + Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)
16/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken) + Metriaclima estherae, Minos Reef
#5 - 3 november 2007 09:25
1/ Sciaenochromis fryeri

2/ Sc. fryeri + Metriaclima zebra (omöjligt att ange vilken)

3/ Sc. fryrei

4/ Labidochromis caeruleus, Kakusa + Aulonocara ? (en odlingsform)

5/ Hemichromis art - omöjligt att ange vilken

6/ Cyrtocatra moorii

7/ Aul. ? (odlingsform)

8/ Sc. fryeri

9/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)

10/ Cyrt. moorii

11/ Copadichromis borleyi, Kadango

12/ Lab. caeruleus, Kakusa

13/ den närmast - Cichlasoma hybrid - kallad papagojciklid

14/ Archocentrus octofasiatus

15/ Lab. caerueleus, Kakusa + Metr. zebra (omöjligt att ange vilken)

16/ Metr. zebra (omöjligt att ange vilken) + Metriaclima estherae, Minos Reef

Tusen tackar!
Nu kan Gubbset, kika igenom vad det är för något och ta bättre beslut:)
Är det några av dessa som blir jättestora? tanken är att ha några kvar i 180L burken om det går...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 november 2007 09:29
Ramnissan skrev:
Tusen tackar!

Nu kan Gubbset, kika igenom vad det är för något och ta bättre beslut:)

Är det några av dessa som blir jättestora? tanken är att ha några kvar i 180L burken om det går...

Du hittar alla i Zoopets artregister - där anges också lämplig akvariestorlek
#7 - 3 november 2007 10:00
Du hittar alla i Zoopets artregister - där anges också lämplig akvariestorlek

Självklart!..*hjärnan tog tillfälligt semester*:D
#8 - 6 november 2007 23:40
Hmm, får jag upp helt andra bildnummer? Jag är inte särskilt inne på malawiciklider, kan några, men ser att det är några centralamerikaner med också.

Här är i alla fall hur bilderna ser ut för mig:

Malen på bild 1 och 9 är en Synodontis eupterus från Afrika (men inte malawi).

Den randiga fisken på bild 2 är en centralamerikansk zebraciklid (Cryptoheros nigrofasciatus), en hane.

Nummer 10 ser ut som en Metriaclima zebra, en fläckig variant.

Nummer 11 är ett centralamerikanskt zebraciklidpar, hane till vänster, hona till höger.

De blå fiskarna i mitten på nummer 12 är Cyrtocara moori, blå delfiner.

Nummer 14 visar golden, med en centralamerikansk zebraciklidhona
(Cryptoheros nigrofasciatus), och nedan nämnda papegojciklid, med på ett hörn.

Nummer 15 visar ett gäng malawi, som jag inte vågar mig på att artbestämma, samt en framavlad ciklid kallad papegojciklid (i grunden en centralamerikan).

Nummer 16 är en centralamerikan, Jack Dempsey, (Parachromis, Archocentrus?) octofasciatum, med bakänden på en blå delfin.
#9 - 7 november 2007 02:07
Nog är det fullt alltid i ditt akvarium, man ser på bilderna att många utav dom är rätt så stora, stora pannpucklar osv ^^ Jag har nog ungefär lika mycke fisk men mina e forf jättesmå
#10 - 7 november 2007 06:06
Tackar!
Ska be Gubbset kika på fiskarna igen, så at han inte behåller något han inte vill ha:)
Den malen är jättefin! Den bor i Gubbsets akvarium och verkar trivas iallafall:D
Hmmm, så den randiga på bild 2 är inte en malawi alltså?

Ja det är så överbefolkat(fiskat)i akvriet att jag verkligen lider med dem! Men på Lördag får de flytta till två akvariehandlare i Örebro, så de får överleva ett tag till i det trånga akvariet.
Sa till en kompis igår att man inte kan klaga på att det är dåligt med liv och rörelse i akvariet iallafall..*S*..
#11 - 7 november 2007 07:40
Micke_A skrev:
Hmm, får jag upp helt andra bildnummer? Jag är inte särskilt inne på malawiciklider, kan några, men ser att det är några centralamerikaner med också.

Ja, jag var tvungen att numrera dem i efterhand för jag blev så förvirrad när jag skulle kolla vilken fisk som hörde till vilken bild..*S*.. Det blev lite enklare när de blev numrerade.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 7 november 2007 08:25
Ramnissan skrev:
Ja, jag var tvungen att numrera dem i efterhand för jag blev så förvirrad när jag skulle kolla vilken fisk som hörde till vilken bild..*S*.. Det blev lite enklare när de blev numrerade.:D

Det blev ju inte direkt enklare för mig eftersom det nu är fler foton än tidigare och de inte ligger i samma turordning
#13 - 7 november 2007 10:35
Det blev ju inte direkt enklare för mig eftersom det nu är fler foton än tidigare och de inte ligger i samma turordning

Nej jag har inte lagt upp fler foton:) Bara numrerat direkt på pixbox under bilderna. Kan det vara så att alla bilderna inte var uppladdade när du kikade kanske, ibland tar det tid för pixbox att ladda upp alla bilderna tyvärr:(
Men din lista var till stor hjälp iallafall!Det tackar jag för!:D Tog namnen och kikade på nätet och såg där vilka det var.
#14 - 7 november 2007 11:56
Ramnissan skrev:
Tackar!

Ska be Gubbset kika på fiskarna igen, så at han inte behåller något han inte vill ha:)

Den malen är jättefin! Den bor i Gubbsets akvarium och verkar trivas iallafall:D

Hmmm, så den randiga på bild 2 är inte en malawi alltså?

Ja det är så överbefolkat(fiskat)i akvriet att jag verkligen lider med dem! Men på Lördag får de flytta till två akvariehandlare i Örebro, så de får överleva ett tag till i det trånga akvariet.

Sa till en kompis igår att man inte kan klaga på att det är dåligt med liv och rörelse i akvariet iallafall..*S*..

Näpp, den randiga är en centralamerikan, en lättlekt och rätt ilsken typ :) Men intressant.
#15 - 7 november 2007 12:05
Micke_A skrev:
Näpp, den randiga är en centralamerikan, en lättlekt och rätt ilsken typ :) Men intressant.

Okidok, har sett att de inte är så vidare värst snälla, men det är Gubbsets akavrium och han får välja själv;)

Själv ska jag inte ha såna Ciklider alls, fast jag fick ju ta över två Discusar. Funderar på att köpa fler, för de trivs väl bäst när de är flera har jag för mig..:confused:

Annons