Hjälp mig att välja fiskar! 1-2 olika ciklider+något annat.

#1 - 9 januari 2006 21:42
Jag får alltid ångest varje gång jag ska välja fiskar och det slutar med att jag bara tar några och det brukar ju inte bli så bra alltid. Denna gången tänkte jag fråga runt lite med er experter och se vad ni har att säga.

Jag har ett 152 liters akvarie med rätt så mkt rötter i , lite lavasten och shiffer..
Jag hade tänkt att skaffa mig en eller 2 sorters ciklider, ett stim med tetror och kanske någon Ancistus. Cikliderna ska vara fredliga och ganska små, max 10 cm som vuxna. helst mindre.
Jag har tittat lite på Schackbrädes ciklid och det verkar ju vara en fredlig och bra art. eller?
Jag har också tittat lite på apistogrammasorter. Går det att ha dessa 2 att ha i samma akvarie?

Ge mycket gärna förslag på vad jag ska ha för ciklider, dvärgciklider då kanske....

/ Björn
Lucas_no1
#2 - 9 januari 2006 22:34
Jag kan tipsa om en sort som du bara måste ha!
Bolivianska fjärilsciklider.
Dom får grymt fina färger och är mycket underhållande små fiskar som blir max 9 cm.
Den är riktigt snäll också fast dom brukar mucka lite med varandra vilket är roligt att se på.

Mina har just parat ut och lyckats få en liten kull med yngel. :-)

Mvh Lucas
#3 - 9 januari 2006 22:59
Jag har fjärilsciklider, nyckelhålsciklider, Dorsigera, Apistogramma Agassizii, Apistogramma Maciliensis, Apistogramma Viejita och Apistogramma Cacadues (stavning?) tillsammans med ett litet gäng diskus. Funkar över förväntan. Bara man har tillräckligt med grottor och gömställen. Den elakaste av dem är väl Agassiziin. Men det är bara revirhävdande det handlar om, absolut inga blodiga slagsmål.
Nyckelhålscikliderna är oerhört fredliga, och mycket vackra trots att de inte har så starka färger. Dorsiger är en fisk som färgar ut allt mer och är väldigt vacker. Hanen varierar mycket i färg efter humör. Men ofta är buken starkt cerisefärgad. Robust fisk. Klarat sig från olika åkommor som de andra har drabbats av. Ser absolut inte ut som på bilden på zoopets artbeskrivning.
Finns mycket att välja på.....själv är jag totalt såld på just sydamerikanska dvärgciklider och diskus som kanske framgår...
#4 - 10 januari 2006 22:41
ok tackar för era tipps!
#5 - 11 januari 2006 07:49
Jag har nu fått höra att kakaduaciklider är kortlivade. Stämmer det och hur länge lever de igentligen?

ps. Jag vill gärna ha mer förslag på små ciklider som jag kan ha. ds
#6 - 11 januari 2006 09:39
[quote=Ex-Rated]Jag har nu fått höra att kakaduaciklider är kortlivade. Stämmer det och hur länge lever de igentligen?[/quote]

Om jag förstått det hela rätt så är alla dvärgciklider kortlivade. Läste någonstans att tex fjärilsciklider bara blir ca två år.

/ Maria
#7 - 11 januari 2006 10:28
[quote=Ex-Rated]Jag har nu fått höra att kakaduaciklider är kortlivade. Stämmer det och hur länge lever de igentligen?

ps. Jag vill gärna ha mer förslag på små ciklider som jag kan ha. ds[/quote]

Vad jag hört så lever kakaduorna runt året...

Men det blir många yngel efter dom som man kan fortsätta avla på, kanske skaffa en ny hanne eller nya honor så det inte blir för mycket inavel.

Vet inte om det är så farligt på kakaduor, med inavel...
#8 - 11 januari 2006 14:16
ok.

Ge gärna lite mer förslag på fiskar som jag kan köpa. Behöver ju inte vara kakaduciklider även om det lutar däråt.
ps.
Jag ska köpa fiskarna i Jönköping. Så Djurmagasinet, Gecko zoo, Aqua Life, A6 zoo och Rilo Zoopermarket är ju de ställen som jag kan köpa fiskar på....
#9 - 11 januari 2006 16:17
Kör du på cakadua, ett mycket gott val. Det är en mycket snygg fisk som är väldigt tålig och går bra i sällskapskar. Jag hade en grupp i 2 år utan dödsfall och har hört om de som blitty över 3 år gamla, så nog kan dom bli äldre under rätta förutsättningarna.

Ha gärna en hanne och 2-3 honor, de är haremlekande och även honorna är snygga.

Sen är jag inte så säker på att det blir särskilt bra med fler arter i ett så litet kar, men om du ändå vill ha något mer så tycker jag att du skall titta på fjärilsciklider eller shackbrädesciklider. Båda är väldigt olika cakaduan vilket ökar shansen till att det kan fungera.

Till det skulle jag välja rödhuvudstetror, förmodligen den enda tetran som kommer att stimma under dessa förutsättningar.

Som algätare tror jag nog mest på ottocinclus. Med tiden kan du kanske kompletera med någon mindre l-mal.
MVH
Magnus
#10 - 11 januari 2006 17:07
Tänk på att schackbrädesciklider är rätt känsliga fiskar och dessutom väldigt lugna och snälla, så se till att de har ordentligt med gömställen. De kan nog ha problem att hävda sig mot kakaduor. Dessutom trivs dem bäst i väldigt surt vatten. Jag har mina i torvvatten som håller ph 4,5-5 och byter med förberett vatten, då trivs de ypperligt och har tom lekt en gång även om rommen försvann...:(
#11 - 11 januari 2006 18:11
Jag har kommit så här långt med planeringen nu.
Kakaduciklid, sajicaciklid eller möjligtvis någon annan.
ett stim med kanske 20 kardinaltetror.
4 ancictus

och om det får plats kanske några kuhli ålar. Vad sägs om det?
#12 - 11 januari 2006 18:24
Kuhli ålar är trevliga "fiskar". En annan fisk som jag tycker om är mosaikgurammi. Finns det något finare än en fullt utfärgad mosaik hanne??
#13 - 11 januari 2006 20:05
jag tycker att det låter som ganska mycket fisk, men alla har ju olika smaker.
#14 - 11 januari 2006 21:38
ok ovj78 ge gärna lite förslag på hur många fiskar jag ska ha så jag vet ;)
ska jag skippa kuhli ålarna kanske? Fast jag tycker att de är mycket roliga fiskar. Hade såna för något år sedan som fick yngel och det var mycket roligt.
Om jag då vill ha låt oss säga 4 ålar ska jag minska ancistusen till 2 då kanske?
#15 - 11 januari 2006 22:05
Jag säger inte hur mycket fisk du ska ha, det är ju en smaksak så länge det inte är så trångt att fiskarna tar skada av det. Sen beror det ju på vad man vill med sin hobby, om man bara vill ha många fiskar att titta på eller om man vill att de ska leka och vårda sina yngel osv. Beroende på hur länge du har hållt på med akvarium så tycker jag att du ska börja med några få fiskar och sen se hur intresset utvecklar sig. Jag har själv fått göra mig av med massa fisk som jag skaffade och sen insåg att jag inte ville ha kvar. Nu har jag inte alls så mycket fisk i mina kar... Men som sagt, det är en smaksak och en intressefråga.
#16 - 12 januari 2006 07:54
Jag tror du ska nöja dig med två ancistrus i ditt kar då de blir ganska stora. Om du ändå tänker skaffa fler så bör du nog se till att det inte är fler än en hane. Två hannar i ditt kar tror jag kan bli problem. ;)
Sen tycker jag också att sajica-cikliden blir lite för stor för att du ska ha den tillsammans med kakaduor i ditt kar. Om du vill ha två sorter så är det nog bättre att kombinera kakaduorna (eller någon annan apistogramma) med någon dvärgciklid, t.ex. Laetacara Dorsigera eller boliviansk fjärilsciklid.
#17 - 12 januari 2006 09:17
Om du vill ha apistogramma så är borelle liten och lugn .
#18 - 12 januari 2006 10:51
Nej nej jag måste inte blanda och ha 2 olika ciklider. Det räcker med en sort. Så sajica-cikliden går väl bra att ha om jag väljer den Istället för kakaduorna?
Ska köpa fisk imorgon. Hoppas att de jag väljer finns inne ;)
ok nu är schemat ändrat lite.
Kakaduciklid, sajicaciklid eller möjligtvis någon annan. 2-4st
ett stim med kanske 20 kardinaltetror.
2 ancictus
2,3 eller 4 kuhliålar

Vad sägs om det istället?
#19 - 12 januari 2006 11:06
Om det räcker med en sort så går sajican bra. ;) Vet inte riktigt ifall du kan ha 4 st sajica, men det kan gå...
Annars bör du kunna ha två sorter om det är mindre ciklider.
I övrigt tycker jag det låter som en bra fördelningen. :)

Jag har själv Apistogramma Macmasteri och tycker den är en tålig och lättlekt apistogramma, ifall du nu vill ha alternativ till kakaduacikliden.
#20 - 12 januari 2006 20:14
[quote=Ex-Rated]Jag får alltid ångest varje gång jag ska välja fiskar och det slutar med att jag bara tar några och det brukar ju inte bli så bra alltid. Denna gången tänkte jag fråga runt lite med er experter och se vad ni har att säga.

Jag har ett 152 liters akvarie med rätt så mkt rötter i , lite lavasten och shiffer..
Jag hade tänkt att skaffa mig en eller 2 sorters ciklider, ett stim med tetror och kanske någon Ancistus. Cikliderna ska vara fredliga och ganska små, max 10 cm som vuxna. helst mindre.
Jag har tittat lite på Schackbrädes ciklid och det verkar ju vara en fredlig och bra art. eller?
Jag har också tittat lite på apistogrammasorter. Går det att ha dessa 2 att ha i samma akvarie?

Ge mycket gärna förslag på vad jag ska ha för ciklider, dvärgciklider då kanske....

/ Björn[/quote]

Hej jag tycker att du måste prova apistogramma hongsloi.. Gör tuff ciklid som är vänlig och lugn.. Kan ibland vara svår att få tag i men med en så snygg fisk så kan det vara värt mödan..:)
#21 - 12 januari 2006 21:04
Ok tack för alla tipps alla! Har hjälp mycket. I morgon Fredag bär det iväg till zooaffärerna i Jönköping för att se om dom har det som jag vill ha.

Några sista tipps på vägen?
#22 - 13 januari 2006 22:01
Det blev:
4 gröna kurvciklider
20 kardinaltetror
2 små ancistus
2 kuhliålar

Tack för hjälpen

Annons