Hjälp mig finna sjukdomen!

#1 - 4 november 2009 13:57
Hej!

En av mina Ps. Acei "mary gold" (ägt i ca 10mån) har under en längre tid kliat sig kraftigt på föremål, på/runt gälarna- Ibland så det blivit sår. Ibland skakar han, som att bli av med något och hostar/hulkar. Inga synliga maskar eller dyl. vid gälarna. Han har bra aptit och men märkt att han växer mycket dåligt jämfört med andra. Andas ibland med en gäl. Numera har han även fått en dammig grå/brun beläggning, över kroppen, även på ovansida av ögonen kan det ses. Ser inte ut som sammetssjukan... Har benhandlat honom med
en 3-4 dagars kur med octozinsalt, vilket inte verkar hjälpa. Annars är Ph runt 7,5. Ingen nitrit. Akvarie 300L. (men nu i karantänakv.) skiffersten. vit ciklidsand. 1200l/h filtrering.

Ja. Vad har stackarn??? Och vilken medecin skulle rekommenderas här?

har sett att en annan av cikliderna börjat klia sig just på gälarna/verka vilja skaka av sig något..
#2 - 5 november 2009 10:10
Ingen som har haft liknande symptom och möjligtvis lyckats bota med ngn medicin? Kan det vara gälmask (dock utan synliga maskar)? Gälparasit? Sammetssjukan i ett senare stadie?

tar gärna emot lite info från den som vet mer än mig..
#3 - 5 november 2009 11:13
Skitsvårt att ana vad det kan vara, men visst kan det vara de föreslagna sjukdomarna du gissar på.
Det är ingen generalkur, men har du provat att salta karet den är i? Testa 1 dl salt(vilket salt som helst)/100 liter akvarium och se om det gör någon skillnad.
Sedan är det inte fel att ev. medicinera mot både gälmask och sammetssjukan, eller helt enkelt ta bort fisken...
#4 - 5 november 2009 15:33
Har saltat i karet han är i nu. Även kört 2 intensivkurer med salt i en hink under 20min för att "bränna" ev. parasiter. Men det verkar inte ha hjälpt. Använt ektozonsalt. Kört en Esha 2000 kur nu i 3 dgr, men ser ingen skillnad. Kan ju pröva att köpa något för gälmask/sammetssjukan, blir det inte bättre med det är det nog inget mer att göra än att ta bort firren. Dock misstänker jag att det kan ha spridit sig till det stora karet och vill gärna hitta rätt medicin innan någon pandemi bryter ut här :).

Annons