hjälp mig med lite info om filter

#1 - 23 maj 2007 10:22
tjena alla mackan här

jag hittade inte min gamla tråd om frågor om ytterfilter så jag skapar en ny.......jag har tänkt på att skaffa fluval ytterfilter till mitt 105 liter.......och jag har hittat vilket som passar till mitt kar och allt sånt, men det är en sak som jag tänker på hela tiden, rädslan av att slangarna ska lossna till ytterfiltret......har läst om vissa som har vaknat mitt i natten med 200 liter vatten på gilvet och det vill jag inte råka ut för.........ni som har ytterfilter, har ni haft problem med att slangar har släppt och det har pumpat ut vatten??.....och vilket filter tycker ni persoliogen är bäst??......jag kommer antagligeb att skaffa ett filter redan till helgen men innan dess så hade jag gärna velat ha lite svar från er och höra era åsikter.....annars så är ju ytterfilter skitbra.....mycket filtervolym är ju det bästa med dem :D
#2 - 23 maj 2007 10:26
Hej.
Personligen har jag aldrig haft problem med våra ytterfilter, har 3 st. Har eheim filter & jag är jättenöjd. Jag har satt mina i en hink om utifall olyckan skulle vara framme. Inte för att det skulle hjäla nämnvärt om man sover eller jobbar egentligen :-) Har haft ytterfilter i 4 år nu & som sagt aldrig haft problem med det.
Mvh Eva
#3 - 23 maj 2007 11:00
Jag har haft ytterfilter i ca 25 år utan att något sådant har inträffat, för närvarande har jag eheim, tetra-tec och am-top och det är totalt 6st.

Om du är orolig kan du alltid borra ett 2mm hål ca 3cm under ytan på insugningsröret, då blir det inte speciellt blött på golvet eftersom hävertmetoden upphör när det suger luft genom hålet.

Jag har haft dom flesta, och jag skulle rekommendera teta-tec.
#4 - 23 maj 2007 11:25
nu känner jag mig mycket lugnare....jag har också tänkt stääla mitt filter i en hink i fall olyckan är framme någon dag......då ska jag köpa mig ett ytterfilter nu i helgen...nu återstår det bara att bstämma sig för vilket filter man ska ha ^^...tacar för informationen
#5 - 23 maj 2007 12:44
macke_fisk skrev:
nu känner jag mig mycket lugnare....jag har också tänkt stääla mitt filter i en hink i fall olyckan är framme någon dag......då ska jag köpa mig ett ytterfilter nu i helgen...nu återstår det bara att bstämma sig för vilket filter man ska ha ^^...tacar för informationen

Om du ställer den i en hink vad hjälper det? Om burken är på t.ex. 200 liter så får du max 10 liter i hinken och 190 liter på golvet.
#6 - 23 maj 2007 13:02
Vid ett sipprande läckage har ju viss hjälp av om filtret står i en hink.
Förutsättningen är väl då kanske att man kollar hinken regelbundet, men hur länge ids man göra det, efter ett tag glömmer man bort det ;)
Möjligen att man kunde ersätta klämmande kopplingar på slagarna/filtret med ordentliga slangklämmor för sinnsesfridens skull.
#7 - 23 maj 2007 13:43
Har ett Fluval 305 på vårat 250 liters kar och vi har inte haft några problem alls. Slangarna på det verkar för övrigt sitta väldigt väl fast så jag vet inte riktigt hur de skulle kunna lossna.
Har varit mycket nöjd med det filtret hittills.
#8 - 23 maj 2007 16:13
rsoderberg skrev:
Om du ställer den i en hink vad hjälper det? Om burken är på t.ex. 200 liter så får du max 10 liter i hinken och 190 liter på golvet.

ja du...det tänkte jag inte på :/.......nu känns det lite så där att skaffa ett ytterfilter.....
#9 - 23 maj 2007 16:15
Karon skrev:
Vid ett sipprande läckage har ju viss hjälp av om filtret står i en hink.

Förutsättningen är väl då kanske att man kollar hinken regelbundet, men hur länge ids man göra det, efter ett tag glömmer man bort det ;)

Möjligen att man kunde ersätta klämmande kopplingar på slagarna/filtret med ordentliga slangklämmor för sinnsesfridens skull.

jag kommer att kolla hinken ofta eftersom jag kommer att ha akvariet på mitt rum ;)........
#10 - 23 maj 2007 16:26
macke_fisk skrev:
ja du...det tänkte jag inte på :/.......nu känns det lite så där att skaffa ett ytterfilter.....

Varför inte läsa mitt tidigare inlägg med att borra ett litet hål, fungerar perfekt och naturligtvis ska du ha ett ytterfilter!
#11 - 23 maj 2007 16:32
rsoderberg skrev:
Varför inte läsa mitt tidigare inlägg med att borra ett litet hål, fungerar perfekt och naturligtvis ska du ha ett ytterfilter!

förlåt mig rsoderberg.....jag har inte tänkt så mycket klart :p.....ok....då ska jag borra ett litet hål på insugningsröret lite under vattenytan.......förlåt mig om jag betedde mig lite dumt åt där......då ska det bli ett ytterfilter iaf......:)....
#12 - 23 maj 2007 16:33
Betänk hur många ytterfilter som är i drift och hur många av dessa som havererar så de tömmer akvarierna på vatten (om de varit korrekt monterade och ingen varit där och mixtrat med filtret) !
Du kan sitta på ett utecafé med en latte och bli ihjälkörd av en bil, inte är väl det en orsak att sluta upp med att gå ut och fika :)
Ser man bara till att kopplingar är ordentligt utförda kan man bortse från den risken.
#13 - 23 maj 2007 16:37
Karon skrev:
Betänk hur många ytterfilter som är i drift och hur många av dessa som havererar så de tömmer akvarierna på vatten (om de varit korrekt monterade och ingen varit där och mixtrat med filtret) !

Du kan sitta på ett utecafé med en latte och bli ihjälkörd av en bil, inte är väl det en orsak att sluta upp med att gå ut och fika :)

Ser man bara till att kopplingar är ordentligt utförda kan man bortse från den risken.

haha...kanske lite överdrivet det med fikan xD......jo du har rätt....jag är lite pessemistisk det med slangarna och kopplingarna.....och så är det så att jag har ju aldrig haft ett ytterfilter innan så man är lite väl FÖRSIKTIG.
#14 - 26 maj 2007 11:58
iså så var jag iväg och köpte mig äntligen ett fluval ytterfilter till mitt 105 liter......min fårga är....hur länge tar det för ett ytterfilter att bli inkört??

p.s det är ett fluval 105 ytterfilter
#15 - 26 maj 2007 14:21
macke_fisk skrev:
iså så var jag iväg och köpte mig äntligen ett fluval ytterfilter till mitt 105 liter......min fårga är....hur länge tar det för ett ytterfilter att bli inkört??

p.s det är ett fluval 105 ytterfilter
ca 1 månad!
#16 - 26 maj 2007 18:30
åheim skrev:
ca 1 månad!

tackar åheim.....jag ska ha ett annat inkört filter i akvariet med tills mitt yterfilter är inkört
#17 - 26 maj 2007 18:33
macke_fisk skrev:
tackar åheim.....jag ska ha ett annat inkört filter i akvariet med tills mitt yterfilter är inkört
OK! då går det lite snabbare ca 14 dgr:)
#18 - 26 maj 2007 21:02
Håller med rsoderberg.
Jag har ett fluval 303
på mitt sugrör har jag ett 2 mm hål en bit från ytan.
det sitter lagom långt ner så när jag byter 10% av mina 375 liter så är vattennivån precis ovanför hålet.
Det innebär att om pumpen läcker rinner det förvisso ut typ 35-40 liter men jag får å andra sidan aldrig in luft i filtret.
Mitt filter stod oanvänt flera år och jag har samma slangar, bytte bara packningen. Inga problem alls, filtret är helt tätt
Min står oxå i en 10l hink, för övervakningens skull.
Roger
#19 - 27 maj 2007 10:04
åheim skrev:
OK! då går det lite snabbare ca 14 dgr:)

ojoj!......det var ju lite snabbare:)
#20 - 27 maj 2007 10:05
Håller med rsoderberg.

Jag har ett fluval 303

på mitt sugrör har jag ett 2 mm hål en bit från ytan.

det sitter lagom långt ner så när jag byter 10% av mina 375 liter så är vattennivån precis ovanför hålet.

Det innebär att om pumpen läcker rinner det förvisso ut typ 35-40 liter men jag får å andra sidan aldrig in luft i filtret.

Mitt filter stod oanvänt flera år och jag har samma slangar, bytte bara packningen. Inga problem alls, filtret är helt tätt

Min står oxå i en 10l hink, för övervakningens skull.

Roger

vad har du för filter?......och det funkar fortfarande bra efter alla dessa år....det måste ju vara ett bra kvalitets filter:)
#21 - 27 maj 2007 10:19
macke_fisk skrev:
vad har du för filter?......och det funkar fortfarande bra efter alla dessa år....det måste ju vara ett bra kvalitets filter:)

Fluval 303
Det finns säkert bättre att köpa, men detta och karet har jag lånat av en vän på obestämd tid, så jag köper inget annat.
Men funkar gör det absolut
#22 - 27 maj 2007 15:13
Fluval 303

Det finns säkert bättre att köpa, men detta och karet har jag lånat av en vän på obestämd tid, så jag köper inget annat.

Men funkar gör det absolut

hehe.....

Annons