Hjälp mig snälla!

#1 - 6 juli 2006 15:48
Jag köpte nämlien en ny malawi ciklid i dag för att tre stycken av mina 15 dog för några månader sen. Problemet nu är att 4 av mina maingano jagar den nya fisken hela tiden. Vill ju inte att den ska dö efter bara några dagar. :( Vad ska jag göra?
Tacksam för snabba svar!
#2 - 6 juli 2006 17:33
Du kan ju försöka att plocka upp honom och möblera om lite i karet och sedan
släppa i honom igen. I förvirringen av nya revir så brukar dom lätt släppa nya invånare.
#3 - 6 juli 2006 19:43
[quote=Sacrium]Du kan ju försöka att plocka upp honom och möblera om lite i karet och sedan
släppa i honom igen. I förvirringen av nya revir så brukar dom lätt släppa nya invånare.[/quote]

Okej, har nu möblerat om lite med stenarna i akvariet. Nu står han bara uppe i hörnet vid pumpen. Något jag mer jag kan göra för att han ska känna sig tryggare och komma in i "gruppen"?
#4 - 6 juli 2006 21:03
Ibland kan det vara lite svårt att introducera nya medlemmar till en redan etablerad grupp. Ett bra sätt att göra det på har redan [COLOR=darkred]Sacrium [/COLOR][COLOR=black]redan tipsat dig om.[/COLOR]

Man kan även passa på att koppa in en ny invånare i det ommöblerade akvariet när man har släckt lyset. Jag kan inte lova att fisken blir accepterad men det kanske kan vara en idé.
#5 - 7 juli 2006 11:30
Släck alltid ljuset vid inkoppning och låt det vara släckt resten av dagen. Nya fiskar blir alltid jagade. Efter ett eller två dygn brukar det var lugnt igen. Är det fortfarande galen jakt efter en vecka är det dax att fundera på mer "omfattande" åtgärder... Typ möblera om eller ta ur den värsta bråkstaken ett tag för att släppa tillbaka denne efter ett par dagar.

Annons