Hjälp mig välja bra lysrör!

#1 - 16 januari 2009 20:48
Hej!
Om ni tittar igenom 90 cm ljus rören här (http://www.pwss.se/home.php?cat=31=) (titta alla 4 sidorna), vilka tycker ni verkar bäst som uppfyller följande krav:

*Gult/vitt ljus
*Bra för mina växter
* Stimulerar fiskarna

Pris spelar ingen roll.

Men Hittade ett lysrör som det stod "Bra för växter" och "Stimulerar fisk tillväxt", men det stod inte i vilken färg det lyste? Hur ska man veta det?
#2 - 16 januari 2009 20:56
JojjeN skrev:
Hej!

Om ni tittar igenom 90 cm ljus rören här (http://www.pwss.se/home.php?cat=31=) (titta alla 4 sidorna), vilka tycker ni verkar bäst som uppfyller följande krav:

*Gult/vitt ljus

*Bra för mina växter

* Stimulerar fiskarna

Pris spelar ingen roll.

Men Hittade ett lysrör som det stod "Bra för växter" och "Stimulerar fisk tillväxt", men det stod inte i vilken färg det lyste? Hur ska man veta det?

här ser du några på bild

http://saurama.aqua-web.org/

annars är jag själv väldigt nöjd med Power-Glo och Aquastar Sylvania. men det ger mer ett blått ljus tycker jag än gult.
#3 - 16 januari 2009 20:58
http://www.pwss.se/product.php?productid=262&cat=31&page=2

Låter som ett bra rör, är det gult/vitt eller?
#4 - 16 januari 2009 21:00
Eller denna, är denna gul/vit?

http://www.pwss.se/product.php?productid=256&cat=31&page=2

hur tycker dom egentligen att man ska veta vilken färg det blir av rören???
#5 - 16 januari 2009 21:11
JojjeN skrev:
Eller denna, är denna gul/vit?

http://www.pwss.se/product.php?productid=256&cat=31&page=2

hur tycker dom egentligen att man ska veta vilken färg det blir av rören???

klicka upp bilden så ser du vågorna. jag vet inte om det är dom som ger färg?
#6 - 16 januari 2009 22:03
#7 - 16 januari 2009 23:00
JojjeN skrev:
Hej!

*Gult/vitt ljus

*Bra för mina växter

* Stimulerar fiskarna

Pris spelar ingen roll.

Har för mig de står så om Philips aquarelle lysrör å dessa är EXTREMA enligt mig...

i mitt 500liters kar har jag gjort lite tester å kommit fram till följande

1 aquarelle 30w ger starkare å finare ljus än
2st aquaglo 30w rör... tror ni mig inte kan jag fota nån kväll så får ni se skillnaden å med tanke på att aquarelle röret är över 1 år gammalt å ändå utklassar 2 st 2-3 månader gamla rör i samma prisklass...kan även säga att aquarelleröret inte ger samma mängd oönskade alger som aquaglo...

både aquaglo å aquarelle ger Blå/lila lyse men gröna växter å fiskar få riktigt fint ljus i att..aquarelle ger finare färger..

aldrig mer de blir något sket Glo rör...
gul/vit blir inte fint i min mening...dessa rören blir nästan vita enligt mitt tycke :)

som sagt med växter blir de grymt fint sken...å växer bra
#8 - 17 januari 2009 06:14
Men blir det inte väldigt mörkt i ditt kar då? För ja har ju ett blått och ett vitt/gult lysrör, och man ser ju exakt gränsen mellan var det gula och det blå lyser, på den gula sidan så är det ljust och fint, på den andra sidan så är det mörkt och tråkigt.
#9 - 17 januari 2009 13:25
JojjeN skrev:
Men blir det inte väldigt mörkt i ditt kar då? För ja har ju ett blått och ett vitt/gult lysrör, och man ser ju exakt gränsen mellan var det gula och det blå lyser, på den gula sidan så är det ljust och fint, på den andra sidan så är det mörkt och tråkigt.

I mitt växtkar nu så kör jag enbart Lila/blå rör å där e de ljust å fint som attan :)

Aquarelle röret lyser RIKTIGT STARKT så att de blir dåligt ljus = Omöjligt :P

Kan försöka knäppa några kort här senare om jag hittar kameran så får du se
#10 - 17 januari 2009 13:48
Aquarelle-rör är ju det bästa du kan ha till dina växter, sen framhäver det fiskarna bra också, och enligt mig ger det ett behagligt ljus. Om det är ordinarie längd på dina rör så tycker jag du ska köra aquarelle. Det plus att du kör PMDD gör ju att växterna i längden blir finare, som gör ett finare akvarium.
#11 - 17 januari 2009 14:16
Alla verkar hålla med om att Aquarelle är bäst (Hörde det på pm också), och eftersom det passar till mitt kar så blir det nog det. :)

Kanske är ett väldigt dåligt blått rör jag har nu, för alla verkar ju också hålla med om att det inte ska bli dåligt ljus bara för att det är blått.
#12 - 17 januari 2009 14:41
här kommer lite bilder, dom borde dock tagits när de var lite mörkare ute så ser man bättre skillnad

här ser du att båda rören jag har i karet e lila
[COLOR=#810081]http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=44950&image=546381[/COLOR]

detta är samma rör
[COLOR=#810081]http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=44950&image=546382[/COLOR]
De är att aquarelle röret lyser så jävla starkt att de ser vitare ut på bilden

[COLOR=#810081]http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=44950&image=546400[/COLOR]
1 st Aquarelle te vänster å 1st aquaglo till höger

[COLOR=#810081]http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=44950&image=546402[/COLOR]
1 st aquarelle te vänster mot OBS 2 aquaglo rör
aquarelle röret e över 1 år gammalt å utklassar 2 rör som e några månader gamla...

[COLOR=#810081]http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=44950&image=546403[/COLOR]
Där e bilder från växt/lek karet för malarna där aquarelle röret sitter i vanliga fall
skal dock uppgradera å byta ut alla rören mot aquarelle då de blir mindre alger å snyggare sken med dom.

Om de är ljus eller mörkt på korten får du avgöra å bilder kan ju luras dom också
jag vet inte hur du upplever ljust :P

kan ju i alal fall säga att aquarelle utklassar powerglo rören också...

Kan fixa fler kort om någon vill ha bättre jämnförelse

2 aquarelle vs 2 aquaglo hade varit kul å se..ska kanske hämta ett rör till någon dag nu när jag äntligen hittade en som sålde dom..
#13 - 17 januari 2009 14:43
edit : hoppas du hittar någe som passar :)
Jag å polaren e helt sålda nu på aquarelle när vi har testat å jämnföra ute i stora karet....skillnaden e större när man glor med egna ögon
#14 - 17 januari 2009 15:32
KoiKe skrev:
edit : hoppas du hittar någe som passar :)

Jag å polaren e helt sålda nu på aquarelle när vi har testat å jämnföra ute i stora karet....skillnaden e större när man glor med egna ögon

varför kör du med aquaglo ?

Power-glo tycker jag ger mycket vackrare och bättre ljus än Aqua-glo(om man nu ska välja mellan glo-rören) för powerglo är ju inte helt och hållet ett skit rör. även om det finns bättre.

jag är som sagt nöjd med Aquastar Sylvania och Power-Glo i ett av mina kar. växer som bara den och ger en bra ljus som går fint med fiskarnas färger. mina rör nu lyser upp hela rummet (helt nedsläkt) så helt kassa är dom inte.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2283568#

sedan får man ju själv se om man vill ha för växterna skull eller om man vill få fram nåt specillt ljus. och så ska man ju ha bra reflektorer m.m.

nästa gång jag byter ska jag nog köra ett
Philips Aquarelle och Aquastar Sylvania(eller har Power-glo istället) får se vad jag ebstämmer mig för. dock skulle jag inte vilja köpa aqua-glo eller flora-glo eller sun-glo.
#15 - 17 januari 2009 15:38
Jag brukar använda Philips TLD840, tycker det ger ett lagom gulvitt ljus. Aquarelle är alldeles för rosa-lila för min smak och ger en del saker lite skeva färger om du frågar mig. Tycker dessutom att det funkar utmärkt för växterna.
#16 - 17 januari 2009 15:43
Om jag ska köpa två nya rör, vilken blir bästa kombinationen?
Bilagor:
#17 - 17 januari 2009 15:45
oaken skrev:
Jag brukar använda Philips TLD840, tycker det ger ett lagom gulvitt ljus. Aquarelle är alldeles för rosa-lila för min smak och ger en del saker lite skeva färger om du frågar mig. Tycker dessutom att det funkar utmärkt för växterna.

glömmer alltid vad den heter, Philips Master nånting, vet du vilken jag menar? den tror jag ska va ännu bättre än Aquarelle.
#18 - 17 januari 2009 15:58
Flaxss skrev:
glömmer alltid vad den heter, Philips Master nånting, vet du vilken jag menar? den tror jag ska va ännu bättre än Aquarelle.

Jag vet de fanns förut ett gammalt Philipsrör som hette TLD 83
inte de du tänker på ?
#19 - 17 januari 2009 16:02
Flaxss skrev:
varför kör du med aquaglo ?

Power-glo tycker jag ger mycket vackrare och bättre ljus än Aqua-glo(om man nu ska välja mellan glo-rören) för powerglo är ju inte helt och hållet ett skit rör. även om det finns bättre.

jag är som sagt nöjd med Aquastar Sylvania och Power-Glo i ett av mina kar. växer som bara den och ger en bra ljus som går fint med fiskarnas färger. mina rör nu lyser upp hela rummet (helt nedsläkt) så helt kassa är dom inte.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2283568#

sedan får man ju själv se om man vill ha för växterna skull eller om man vill få fram nåt specillt ljus. och så ska man ju ha bra reflektorer m.m.

nästa gång jag byter ska jag nog köra ett

Philips Aquarelle och Aquastar Sylvania(eller har Power-glo istället) får se vad jag ebstämmer mig för. dock skulle jag inte vilja köpa aqua-glo eller flora-glo eller sun-glo.

jag tyckte dom var fina då å jag kan få dom för 120kr st... går jag till dom andra butikerna här i stan så landar priset på för samma rör 160-250kr st... dom 2 stora butikerna här i stan tar över 300kr st för vissa Glo rör...

jag har inga reflektorer.. i mina armaturer e de typ lite obehandlad plåt bara.. Glo rören tycker jag mattas av i ljus rätt fort också...
#20 - 17 januari 2009 16:04
JojjeN skrev:
Om jag ska köpa två nya rör, vilken blir bästa kombinationen?

btw jojjeN om du väljer aquarelle eller så å du hittar nån buktik i karlshamn så hojta gärna till vad du fick ge å vart du köpte dom...

under 160 kr st för 90cm här i stan kommer man inte å bara en firma som har dom...
#21 - 17 januari 2009 16:46
Flaxss skrev:

Jag vet inte tyvärr. Finns en hel del Philips-rör som heter saker med "Master". Men här har du en lista på en del vanliga lysrör och dess PUR-effektivitet:

http://www.defblog.se/permalink/1402.html
#22 - 17 januari 2009 17:00
Bästa combon är nog 1st Philips Aquarelle och 1st Philips Master TLD 965...
#23 - 17 januari 2009 17:13
Bästa combon är nog 1st Philips Aquarelle och 1st Philips Master TLD 965...

det var det nog den jag menade! Philips Master TLD 965 eller är det Philips MasterColor MH T6 ( men det kvittar ju!)

sedan tycker inte jag att det ''finns en bästa'' kombination. jag tycker man ska utgå från

1vad vill man ha det till
2vad man gillar
3vad vill man få fram för ljus

ska man ha växtakvarium får man väl skaffa det som är bäst för växterna.
vill man ha biotopakvarium får man hitta ljuse som liknar mest den miljön man vill skapa.
har man saltakvarium eller Malawikar så vill man kanske ha väldigt ''rent'' och kraftfullt ljus. m.m.
#24 - 17 januari 2009 17:16
oaken skrev:
Jag vet inte tyvärr. Finns en hel del Philips-rör som heter saker med "Master". Men här har du en lista på en del vanliga lysrör och dess PUR-effektivitet:

http://www.defblog.se/permalink/1402.html

har sett den, det var så jag komfram till att jag skulle ha
Sylvania Aquastar och dom är jag nöjda med.
Bilagor:
#25 - 17 januari 2009 18:50
Vilka tror ni är bäst för guramina då? Om vi ska gå efter det.

Lutar till att det får bli två aquarelle, men det kanske inte är bra? Philips master vet jag ju inte hur jag ska få tag i via internet, så de stryks från listan.
#26 - 17 januari 2009 19:06
JojjeN skrev:
Vilka tror ni är bäst för guramina då? Om vi ska gå efter det.

Lutar till att det får bli två aquarelle, men det kanske inte är bra? Philips master vet jag ju inte hur jag ska få tag i via internet, så de stryks från listan.

Gurami gillar mycket växter både planterade och flytväxter så lite dunklat ljus. men det är ju bättre att kolla efter vilka färger som blir snyggt med gurami och dom trivs nog i vilket ljuse som. köp du 2aquarelle det blir nog bra.
#27 - 17 januari 2009 19:10
Det är tur vi har dig på forumet Flaxss, ofta inne och bra svar. :)

Tror det blir så.
#28 - 17 januari 2009 20:38
JojjeN skrev:
Philips master vet jag ju inte hur jag ska få tag i via internet, så de stryks från listan.

Har du ingen vanlig el/belysningsaffär i närheten???
#29 - 17 januari 2009 21:05
Jo.

Vadå, är det helt vanliga lysrör som rekommenderas?
#30 - 17 januari 2009 21:09
Philips Master är ett helt vanligt lysrör, annars kan vilken lamphandlare som helst besälla hem aquarell åt dig.
#31 - 17 januari 2009 21:11
Hur mycket kostar aquarell hos en lamphandlare? (Ungefär)
#32 - 17 januari 2009 21:28
Pwss tar 155:-/st för philips aquarell tl-d 30W/965 vilket jag personligen tycker är ett jävla rövarpris, tror jag betalade 290:- för ett tvåpack philips aquarell tl-d 36W/965 ute på Herkules, köpte samtidigt 2 st philips aquasky tl-d 36W/965 som kostade 180:- styck, väldigt bra ljus.

Räknade på vad jag lagt ut på hobbyn sedan i maj -08 och kom upp i 5 000:- och då har jag ändå kommit j-vligt billigt undan..
#33 - 17 januari 2009 21:31
Gaffel skrev:

Räknade på vad jag lagt ut på hobbyn sedan i maj -08 och kom upp i 5 000:- och då har jag ändå kommit j-vligt billigt undan..

Det har jag lagt på 1 månad nu, men det är ju för att jag köpte nya juwel akvariumet och alla tillbehör och fiskar och skit till det.

300 på en rot och 300 på växter, 1400 kronor på fiskar, och 2300 för akvariumet, 500 för medel, 500 kronor för sanden, osv. ;)
#34 - 17 januari 2009 21:39
Hade ju en del flyt iom att jag fick ta över ett färdiginrett 300 liters papegojträsk med uv-c, dubbelramp, eheim 2028, nästan oöppnad 1kg påse med hikari algae waffers plus massvis med annat foder, dessutom fybdade jag en hel del på GCG auktionen i höstas.
#35 - 18 januari 2009 07:05
Såna fynd borde man göra. :)

Men har bestämt mig för 2 aquarell nu, men ble tipsad om reflektorer (Eller nåt?) för att få växterna riktigt vackra, vad är detta, hure använder man det, och tror ni jag kan ha nytta av det när jag redan har så starkt ljus?
#36 - 18 januari 2009 10:07
Gaffel skrev:
Pwss tar 155:-/st för philips aquarell tl-d 30W/965 vilket jag personligen tycker är ett jävla rövarpris, tror jag betalade 290:- för ett tvåpack philips aquarell tl-d 36W/965 ute på Herkules, köpte samtidigt 2 st philips aquasky tl-d 36W/965 som kostade 180:- styck, väldigt bra ljus.

Philips Aquarelle och Philips TLD965 är väl ändå helt olika rör? TLD965 är ett "dagsljusrör" och Aquarelle går som sagt mot blåare/rosa ljus. Ska man ha mycket växter tycker jag helt klart det blir snyggare med ett "gulare" rör då de gröna färgerna blir mycket behagligare.

TLD965 och och TLD840 brukar för övrigt finnas hos typ alla lampaffärer för 60-80kr styck.
#37 - 18 januari 2009 11:06
reflektorerna är förmodligen såna som man knäpper fast runt lysröret.. finns i lite olika fasonger å vinklar.. ja köpte såna till min ramp.. märktes allt en stor skillnad på ljuset
#38 - 18 januari 2009 11:07
http://www.pwss.se/product.php?productid=3425&cat=878&page=1

typ såna reflektorer
är som en spegel som täcker bakom halva röret
#39 - 18 januari 2009 11:10
Ska man ha en 90 cm om man har 90 cm lysrör? Eller menar du att jag ska ha 45 cm till 90 cm lysrör då?
#40 - 18 januari 2009 11:13
JojjeN skrev:
Ska man ha en 90 cm om man har 90 cm lysrör? Eller menar du att jag ska ha 45 cm till 90 cm lysrör då?

Köp samma längd på reflektorer som du har på lysrören.
#41 - 18 januari 2009 11:46
Nu beställde jag två aquaell lysrör UTAN reflektorer. Blev för dyrt annars, och jag ska ju ändå inte rikta in mig på växter ännu.

Men känner att jag är på god väg, jag göder akvariet, köper mer och mer växter, och byter till bättre lysrör. :p
#42 - 18 januari 2009 11:47
JojjeN skrev:
Nu beställde jag två aquaell lysrör UTAN reflektorer. Blev för dyrt annars, och jag ska ju ändå inte rikta in mig på växter ännu.

Men känner att jag är på god väg, jag göder akvariet, köper mer och mer växter, och byter till bättre lysrör. :p

gött, ska också inhandla nya lysrör till mitt 180L rio...men osäker på vad än...blir nog 1 aquarelle...
#43 - 18 januari 2009 11:50
Ja, juwels lysrör som följer med akvariumet är skitdåliga. Iallafall det blåa.

Jag tog två aquaell eftersom jag var rädd att mitt andra lysrör skulle se mesigt ut istället om jag hade det saom följde med + aquaell, och då skulle det bli fel igen. :p
#44 - 18 januari 2009 11:58
oaken skrev:
Philips Aquarelle och Philips TLD965 är väl ändå helt olika rör? TLD965 är ett "dagsljusrör" och Aquarelle går som sagt mot blåare/rosa ljus. Ska man ha mycket växter tycker jag helt klart det blir snyggare med ett "gulare" rör då de gröna färgerna blir mycket behagligare.

TLD965 och och TLD840 brukar för övrigt finnas hos typ alla lampaffärer för 60-80kr styck.

fast sedan vill ju växterna ha blåatoner för att växa.
Bilagor:
#45 - 18 januari 2009 13:09
oaken skrev:
Philips Aquarelle och Philips TLD965 är väl ändå helt olika rör?
Du har såklart helt rätt, aquarelle är ett tl-d 890 på 10 000K med ett lite högre ljusflöde än ex aquasky som är ett tl-d 965 på 6 500K
oaken skrev:
Philips Aquarelle och Philips TLD965 är väl ändå helt olika rör?TLD965 är ett "dagsljusrör" och Aquarelle går som sagt mot blåare/rosa ljus.
Även om aquasky är ett tl-d 965 så spänner spektrumet mycket mer över rött än ett vanligt kallvitt 965, aquarellen däremot skjuter riktigt högt i det röda spektrumet.
oaken skrev:
Ska man ha mycket växter tycker jag helt klart det blir snyggare med ett "gulare" rör då de gröna färgerna blir mycket behagligare.
Har själv funnit kombinationen aquarelle bak i rampen och aquasky där fram som en bra kombination för både färgåtergivning och ett bra växtljus.
oaken skrev:
Helt riktigt även om jag personligen tycker att 840 är ett dåligt garagerör som inte ger växterna rätt våglängd.
#46 - 18 januari 2009 13:11
Flaxss skrev:
fast sedan vill ju växterna ha blåatoner för att växa.
Generellt kan man säga att de allra flesta växter vill ha rött. ;)
#47 - 18 januari 2009 13:16
Men tror ni det blir snyggt med 2 aquarell? Redan beställt ju, så blir ju nervös varje gång nån rekommenderar nåt annat ;)
#48 - 18 januari 2009 13:18
Nej, inte om du inte kombinerar med ex ett aquasky eller annat kallvitt.

Aquarelle är alltså ett växtljusrör och ljuset som du kommer att uppleva är rosa.
#49 - 18 januari 2009 13:22
Fyfan vad nervös du gör mig nu, är ju redan beställt. :p

Men såg ju inte rosa ut på bilden han skickade innan där det bara var aquarelle?
#50 - 18 januari 2009 15:49
Gaffel skrev:
Generellt kan man säga att de allra flesta växter vill ha rött. ;)

men också blått.
#51 - 18 januari 2009 21:56
Gaffel skrev:
Helt riktigt även om jag personligen tycker att 840 är ett dåligt garagerör som inte ger växterna rätt våglängd.

Tja, kollar man på defdacs lista så har ju 840:n högre PUR-effektivitetsvärde än Aquarelle till och med. Sen finns det väl andra saker som spelar in, men för mig funkar det väldigt bra för växterna och ger bra färger.
#52 - 20 januari 2009 14:53
Vart idag iväg å hämtade ett till aquarelle rör så finns intresse kan jag knäppa kort med 2 rör i så får ni se att de inte blir rosa aktigt sken eller så som folk skrev :p

På baksidan paketet står de

Natural light 10-000k Allows plant to photosynthesis- high energy in the blue area of the light spectrum- outstanding colour rendering

Mvh
#53 - 20 januari 2009 18:18
Posta gärna en bild, börjar bli mindre och mindre nervös nu. :)
#54 - 20 januari 2009 19:41
KoiKe skrev:
Vart idag iväg å hämtade ett till aquarelle rör så finns intresse kan jag knäppa kort med 2 rör i så får ni se att de inte blir rosa aktigt sken eller så som folk skrev :p

På baksidan paketet står de

Natural light 10-000k Allows plant to photosynthesis- high energy in the blue area of the light spectrum- outstanding colour rendering

Mvh
Det stod det inte på mina förpackningar(T-LD/89 36W)
Men om du klickar på den här länken så kommer du till produktdatabladet, längst ner på sida 2 hittar du spektrumet, inte direkt några "peeks" annat än i den blå och den röda sektorn, kika sen på aquasky som är ett dagsljusrör, längst ner på sidan två..
#55 - 20 januari 2009 19:46
Om du klickar på den här länken så kommer du till produktdatabladet, längst ner på sida 2 hittar du spektrumet, inte direkt några "peeks" annat än i den blå och den röda sektorn, kika sen på aquasky som är ett dagsljusrör, längst ner på sidan två..
#56 - 20 januari 2009 20:03
Om du klickar på den här länken så kommer du till produktdatabladet, längst ner på sida 2 hittar du spektrumet, inte direkt några "peeks" annat än i den blå och den röda sektorn där dom går i taket, kika sen på aquasky som är ett dagsljusrör, längst ner på sidan två, jämna fina nivåer..
#57 - 20 januari 2009 20:12
Fast jag litar nog mer på personliga erfarenheter än ett ritat spektrum.

Kan inte ni båda skicka bilder som bevisar att det blir rosa ljus eller att det inte blir det?
#58 - 20 januari 2009 20:28
Final statement..

Jag har väl en cirkus 10-12 bilder på både papegojträsket och 100 liters baljan på den andra datorn men jag är lat så allt jag kan säga är att aquarelle är "rosa" och aquasky är "kallvita" medans ex aquacoral är ett vansinnigt "blått"(saltvattenrör)

Dom 2 tankar som jag kör olika philips konstellationer i..

300 liters papegojträsk, 2x36W TL-D/965 Aquasky + 2x36W TL-D/89 Aquarelle
100 liters maltank, 1x18W TL-D/965 Aquasky + 1x18W TL-D/03 Aquacoral

Annons