Hjälp! Min pump slutade fungera!

#1 - 4 april 2012 19:00
Hej!

Har ett Juwel Trigon 190L hörnakvarium med original pump/filter Bioflow 3.0!

Nu ikväll slutade den helt plötsligt att fungera!

Vad gör jag?
Har försökt att göra rent impellern och däri men utan resultat!

Finns det någon "nödlösning" tills imorgon, då får jag kanske köpa en ny om ingen har ett hett tips!

Hur länge klarar firrarna utan syre?

Mycket tacksam för svar!

L
#2 - 4 april 2012 20:15
Oj jag vet inte hur många ggr som folk har problem med juwels skräppumpar... Har du ingen extra pump liggandes (om inte så skaffa nån billig som du kan ha ligga vid nödfall) då kan du lägga filtermaterialet i en hink och köra pumpen! Har du ingen så skulle jag plocka ur filtrena iallafall och lägga i en hink med endast lite vatten i botten och lägga gladpack över för att hålla fukten! bakteriena klarar sig längre om de har kontakt med atmosfären och hålls fuktiga än om de ligger i stillastående vatten!
#3 - 4 april 2012 20:23
Ok? Jag kan inte låta filtermaterialet ligga kvar i pumpen till i morgon?

Hade en pump i reserv men den gick åt för några månader sedan!

Tänkte ev. köpa en ny ytterfilter i morgon!

Klarar firrarna sig några timmar?

L
#4 - 5 april 2012 05:48
Ingen som svarat på detta ser jag. Men jag antar att firrarna fortfarande är vid liv.
Om man öppnar upp, tar bort lysrampen och täckglasen, så syrsätts vattnet till en viss del på så sätt.
Det här visar att man bör nog ha nån liten reservpump till hands uti fall att...
#5 - 5 april 2012 12:38
Jodå, firrarna verkar ha överlevt, jag fick tag på en ny pump så nu är allt i sin ordning!

Skall köpa ett ytterfilter istället när bättre tider kommer och ha originalet som en reservpump!

Men vilket skall man välja?
Finns så många olika!

Var på Hornbach idag och tittade på JBL 700 Cristal Profi, kostade 749:- och pumpade 700L/tim verkade ok men så läste jag vidare och då var det för upp till 160L ??
700L var innan allt var inkopplat?! och sen när det var inkopplat kom man ner till 450L/tim och vidare när pumpen gått ett tag reducerades effekten ytterligare! Men så funkar väl alla pumpar?
Eller hade jag kunnat köpa detta ytterfilter istället?
Läste vidare att det rekommenderades att köra detta filter parallellt med bef. filter i 2 veckor!

Skall även fundera lite på nödlösningar om en pump skulle sluta fungera och man kan lösa situationen några timmar med det man har hemma, och lägger ut mina "tips" här, även ni andra kan ju fundera och lägga in här!

L
#6 - 5 april 2012 15:21
MrSwedeman skrev:

Läste vidare att det rekommenderades att köra detta filter parallellt med bef. filter i 2 veckor!

Jag fick också det tipset att man ska köra båda filtren parallellt när man sätter in ett nytt. Det för att få in bakteriefloran i det nya. Jag körde dessa tom i 3 veckor parallellt för säkerhets skull innan jag tog ur det gamla.

MrSwedeman skrev:
Skall även fundera lite på nödlösningar om en pump skulle sluta fungera och man kan lösa situationen några timmar med det man har hemma, och lägger ut mina "tips" här, även ni andra kan ju fundera och lägga in här!

Enklaste lösningen är väl att man har en liten pump i reserv om det skulle hända. Själv har jag sparat den mindre pumpen som jag då bytte ut mot en större och effektiv variant. Uti fall att...
#7 - 7 april 2012 07:04
Tips nr1

Be frugan sitta med ett sugrör och blåsa på ytan medan man åker och inhandlar en ny pump! Om det är på dan, annars får hon sitta länge och blåsa!
:D
L
#8 - 7 april 2012 07:07
Tips nr2

Sätt fast en hårfön vid ytan så får man bra vågrörelser! [:-11]

L
#9 - 7 april 2012 07:13
Tips nr3

Ta en skruvdragare och sätt på ett borr i lämplig storlek, tejpa därefter fast en tesked tvärs över borret, sätt sedan fast skruvdragaren på lämplig plats vid akvarieytan, vips (haha) så har man en bra vågrörelse!
[:-38]
L
Christer5
#10 - 26 april 2012 08:48
Skulle detta vara roligt ?:mad:
#11 - 26 april 2012 09:23
vad är det som är tråkigt?
Christer5
#12 - 26 april 2012 09:31
Dom löjliga tipsen men det är val jag som inte har någon humor !!
#13 - 26 april 2012 09:32
ja jätteroligt var det kanske inte men inget att bli arg över :P är ju ändå TS själv som skrivit dom så det var ju inget seriös på nått sätt
Christer5
#14 - 26 april 2012 09:34
Okey !
#15 - 26 april 2012 09:34
haha. aja :P problemet verkar ju vara löst nu ändå med pumpen så :P
#16 - 26 april 2012 15:21
Humorlöse Christer5! Och från Göteborg desutom!

Ja, pumpproblemet löst, köpte en på Hornbach i Göteborg!!! De du Christer!
Kommer uppdatera med ett ytterfilter istället (JBL Crystal profi 950)

Försökte bara skapa en liten smårolig tråd, men det skall jag nog inte försöka göra, hoppas någon tyckte det var lite kul i alla fall eller kanske inte, jag skall nog gå in i mitt lilla mörka hörn igen.........

[SIZE=1]hej då.......[:(][/SIZE]
#17 - 26 april 2012 15:23
Tror anledningen till de sura kommentarerna var att Christer inte insåg att det var du som var trådskaparen utan att trodde att någon drev med stackarn med trasigt filter. Annars brukar vi nog vara rätt humoristiska här på forumet ;)
#18 - 26 april 2012 15:32
Jag tror dig, Miliimli[:-57]
Christer5
#19 - 26 april 2012 16:17
Ja det var faktiskt så att jag inte noterade riktigt vem som försökte vara rolig.Det var ju slarvigt av mig !

Trodde det var någon som ville göra sig lustig på trådskaparens bekostnad.

Skall vara mer försiktig i framtiden med att klaga !

Annons