Hjälp min Slöjstjärt håller på att dö!!

#1 - 3 september 2011 19:12
Skaffade 2 st slöjstjärtar för 6 dagar sedan och nu i 2 dagar så har den ena flytit runt emellanåt nu ligger den under huset på botten nästan livlös. jag har haft i ektozon salt men ingen förbättring. vad är fel???
det är isf 3 fisken som dör på 2 veckor sen jag startade upp akvariumet.
#2 - 3 september 2011 19:37
har du mätt upp nitrithalten?
#3 - 3 september 2011 19:40
Det låter verkligen som nitrit, hur stort är karet?
#4 - 4 september 2011 07:04
nä har inte köpt några stickor, får göra det imorgon. men jag har ju ektozon salt i. tror du inte de kan vara att de e för varmt i akvariumet? lästa att slöjstjärtar trovs bäst i 22-23 grader och ja har 26 grader.
#5 - 4 september 2011 07:36
Nej, det spelar ingen roll om det är 26 grader i karet. Mina går i den tempen hela tiden och de mår fint. Hur stort är karet? Hur länge har det varit igång? Hur många fiskar är det i? Ser de andra ut att må bra?
#6 - 4 september 2011 08:20
okey ja har trott de e temperaturen hehe. det är 64 liter och för tillfellet mår alla bra förutom ena slöjstjärten. skaffade det för typ 3 veckor sedan och efter 4 dagar dog ena guppyn. han blev aldrig pigg i akvariumet, sen 2 dar efter de dog ena kardinaltetran men sen har alla verkat må bra förutom denna slöjstjärten. jag har nu 9 kardinaltetror, 2 black molly, 2 guppy, 2 slöjstjärtar och en dammsugare/mal. sen har ja ett litet yngelkar i som flyter med 13 guppy yngel i. bytte nyss 25% vatten och då simmade den omkring,men när ja skulle mata dom orkade han inte äta så han åkte ner på botten igen.. ja tycker inte detta är roligt, stackars fiskar nåt fel gör ja ju. och den där ***** zoo handlarn säger att de e såååå lätt med akvarium joo visst...
#7 - 4 september 2011 08:31
Du har mer fisk i din balja än jag har i mitt 120L. Det är nog det vi får kolla på.

Vad har du för pump? Har karet varit igång kort tid och du redan har den besättningen så finns det risk för att du drabbats av nitrit.

Det finns inget perfekt sätt att komma tillrätta med de här problemen nu på en gång. Ett stort vattenbyte räddar liv, det tar samtidigt bort alla goda bakterier så du kommer få svängigt nitritvärde. Jag rekomenderar ett stort vattenbyte, minst 50% och tillsätt nitrivec.

Kolla om de repar sig. Vi får hoppas. Slöjstjärten vill ha ett större kar, de kan bli stora. Men nu handlar det ju om att rädda livet på dem..
#8 - 4 september 2011 12:30
Jag har också haft det problemet det kan bero på att vattnet för snabbt byter tempratur, en bra sak att göra är att läsa om fisken
#9 - 4 september 2011 12:37
Du har mer fisk i din balja än jag har i mitt 120L. Det är nog det vi får kolla på.

Vad har du för pump? Har karet varit igång kort tid och du redan har den besättningen så finns det risk för att du drabbats av nitrit.

Det finns inget perfekt sätt att komma tillrätta med de här problemen nu på en gång. Ett stort vattenbyte räddar liv, det tar samtidigt bort alla goda bakterier så du kommer få svängigt nitritvärde. Jag rekomenderar ett stort vattenbyte, minst 50% och tillsätt nitrivec.

Kolla om de repar sig. Vi får hoppas. Slöjstjärten vill ha ett större kar, de kan bli stora. Men nu handlar det ju om att rädda livet på dem..

Instämmer helt med Mathias Nilsson, du har gjort ett klassiskt nybörjarmisstag, för många fiska för snabbt i för liten volym. Inskaffa nitrivec, kanske bakteriekultur. På lång sikt måste du antingen minska mängden fisk, eller skaffa större akvarium. Efter ca tre veckor kan du skaffa dina första fiskar, och då kanske sex guppy eller liknande.
#10 - 4 september 2011 12:41
#11 - 4 september 2011 12:53
Jag har Slöjstjärt i ett 108, endast på grund av att zooaffären här lurade min tjej något gruvligt. Hon kom hem med två stycken i en balja på 2,5 liter. Seriöst företag!

Jag vet att det här karet är för litet, det är bebott av en del smått annat men jag håller noga koll på det. Jag har för många kar igång och kan inte ge dem ett större hem. Ungen gillar dem också och jag gör henne ledsen om jag matar mina mbunas med dem ;D

Nu till det jag vill få fram. Karet är litet, de skiter lika mycket som mina malar, individantalet är maxat. Jag får det att funka för att vattenvärdena inte blir dåliga, starka pumpar, stora vattenbyten och växter i mängder. Det här karet är också resultatet av nybörjarmisstag men då jag sköter det ordentligt blir det inte några problem. (läs fisken jag inte vill ha vägrar försvinna) Jag har två fluval u3 i karet, tillsammans med stora vattenbyten och bra ljus. OBS, all annan fisk i karet är koppartetror o.dyl. ytters smått.
#12 - 4 september 2011 12:58
Tror poängen med det inlägget var att 64 liter är inte bara för litet, det är så pass litet att det inte kan lyckas, de flesta fiskarna där i kommer att dö av nitrit eller stressas ihjäl ganska snart.
#13 - 4 september 2011 12:59
Kortsiktig lösning, lämna tillbaks slöjstjärtarna till butiken.
#14 - 4 september 2011 13:06
Kortsiktig på 1 år.

Har ett 310L de kan gå i, dock blir det lite besvärligt för dem tillslut..

De äter ändå upp alla finbladiga växter, vilket gör mig sur :)
#15 - 4 september 2011 13:25
nu blir ja arg. va e de för jävla dåre till expedit som säger att de fungerar fint ihop med alla andra (som ja oxå köpte där) suck. nu när ja läste på om slöjstjärt så stod de att dom behöver 20 liter var och då är de väl inte för litet? fast då har ja ju inte räknat med dom andras. vilka fiskar kan ja ha då?
jag fick med easy balance och aqua safe och sedan ektozon salt.. är inte nån av dom som nitrivec??
jag känner mig grundlurad, där kommer ja in helt nybörjare på området frågar hur de går till och vad ja behöver osv visar vilka fiskar ja vill ha och han bara pissar på mig för att tjäna lite pengar.. blääää stackars fiskar
#16 - 4 september 2011 13:36
vet inte vad ja har för pump köpte akvariumet på paketpris allt i ett eller va man säger märke aquael
#17 - 4 september 2011 13:46
Flodda skrev:
nu blir ja arg. va e de för jävla dåre till expedit som säger att de fungerar fint ihop med alla andra (som ja oxå köpte där) suck. nu när ja läste på om slöjstjärt så stod de att dom behöver 20 liter var och då är de väl inte för litet? fast då har ja ju inte räknat med dom andras. vilka fiskar kan ja ha då?

jag fick med easy balance och aqua safe och sedan ektozon salt.. är inte nån av dom som nitrivec??

jag känner mig grundlurad, där kommer ja in helt nybörjare på området frågar hur de går till och vad ja behöver osv visar vilka fiskar ja vill ha och han bara pissar på mig för att tjäna lite pengar.. blääää stackars fiskar

Tyvärr finns det en enkel tumregel, lita aldrig på en expedit :(. 20l per slöjstjärt ved jag inte vart u läst, men enligt Zoopets artbeskrivning så är minimum 120l. Möjligtvis så betyder 20l per fisk att du kan ha 6 st i 120l, men det låter som väldigt mycket fisk, de blir väldigt stora.
#18 - 4 september 2011 14:06
Flodda skrev:
vet inte vad ja har för pump köpte akvariumet på paketpris allt i ett eller va man säger märke aquael

Köpte också ett paket men 54L och då fick jag med denna :
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-innerfilter-fan1-p-4907?osCsid=e37928c4d31229976fa1482b3080273c

D
u måste inte vänta 3 veckor med att sätta i fiskar, däremot ska du sätta i några få och SEN vänta närmare en månad med att öka beståndet. Här på zoopet finns det en art-sökning som du kan kolla upp alla dina fiskar och dess behov.
#19 - 4 september 2011 18:33
behöver era råd nu. slöjstjärten är jätte svag och flyter bara omkring och kan knappt simma. den sögs nyss fast i pumpen så den har verkligen ingen kraft. ska jag göra slut på lidandet för den??? den andas fortfarande så den lever ju..
#20 - 4 september 2011 18:40
Det finns inte mycket du kan göra nu, har du provat nitrivec? Annars är det nog bara att plocka ur stackaren och lägga den på skärbrädan. Oavsett, om du inte skaffar ett större kar så kommer båda att dö, och jag skulle inte bli förvånad om hela fiskbeståndet dör snart av all nitrit.
#21 - 4 september 2011 18:42
gör du slut på lidandet o dunkar den i diskbänken o slänger.

du har dock råkat ut det som mååånga måånga andra råkat utför ( inklusive mig själv) att djuraffären säger att det går sååå bra så etc etc.

de säger så av två anlededningar.
1. för att sälja. de tjänar ju pengar på det.
eller
2. okunskap.

så är det tyvärr. så lita aldrig på va de säger iaffären. utan skaffa info själv genom att fråga på tex detta forumet innan du tar några beslut.

jag tycker du ska läsa denna tråden. otroligt viktig o nyttig info för nya akvarister.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287.

slöstjärtar behöver mins 120L kar.

ektonszalt är onödigt annars än vid sjukdom.

dit 64L kar är för litet för alla de fiskarna du har.

brukar säga att nybörjare itne ska börja med ett kar under 100L. det är nämligen svårare att få bra balans i ett litet kar än i ett större.

sen kan du skita att köpa stickor. de är inte pålitliga. köpt dropptester. dyrare men pålitliga o håller längre.

#22 - 4 september 2011 19:13
dom andra började äta på honom så ja fick ta dö på honom. fan va jobbigt de kändes, undrar om man ska ha akvarium om man är såhär blödig.. imorn bitti så går ja till djuraffären med andra guldfisken och sen köper stickor och sån där nitrivec så hoppas ja att ja kan rädda dom andra iaf.
#23 - 4 september 2011 19:16
köp inte stickor! de är opålitliga o kan visa fel. köp dropptester istället!
#24 - 4 september 2011 19:18
Lyssna nu på hannesc!! Köp dropptest! Och läs så mycket du kan om nitrit så ska det förhoppningsvis gå bra =)
#25 - 4 september 2011 19:54
är dropptest samma sak?? har nitrit med högt eller lågt PH värde att göra?
ja köper dropptest imorn, och sätter mig o pluggar hehe
ja fattar inte varför slöjstjärtarna verkar lida pin men inte dom andra? om de e nitrit bör inte alla drabbas då?
#26 - 4 september 2011 20:01
Slöjstjärt är hårt avlade, vilket ofta leder till lite svagare gener (läs inavel), och du kan dessutom ha fått svaga exemplar, de är dessutom väldigt stressade av att det är för lite vatten för dom. PH har inget med nitrit att göra.
#27 - 4 september 2011 20:04
Jag är absolut inte någon expert men för att ge ett hyfsat snabbt och lätt beskrivet så får du nitrit av för mycket matning + för mycket fisk (bajs). Problemet när man startar upp akvariet är att man inte har några bra bakterier som hjälper till att bryta ner detta, det gör att man får väldigt högt nitrit som inte är bra för fiskarna. Men sen finns det ju fiskar som klarar sig bättre och sämre med detta. Om jag inte minns helt fel brukar bottenlevande drabbas hårt, tex ancistrus.

Därför tillsätter man några få tåliga fiskar och kan tillsätta bakteriekultur i början så man får igång det, och matar väldigt sparsamt. Sen när akvariet har fått gå in sig så tillsätter man mer och mer fiskar. Har man sen för mycket fiskar på liten yta hinner inte de bra bakterierna ta hand om allt som blir. Dessutom med ett litet akvarie så svajjar det lättare/snabbare än ett stort.

Nu får folk gärna rätta osv, men detta är väl förhoppningsvis nära sanningen men väldigt förenklat :)

Dropptest är inte samma, det är små flaskor, funkar lite som man lekte i kemin i skolan. Har själv inte kört stickor men antar att det är ett papper som man doppar ner, vilket är väldigt ospecifikt! Så begär ett dropptest!

Vad jag vet så har inte nitrit något med PH att göra :p
#28 - 4 september 2011 20:04
Jag är absolut inte någon expert men för att ge ett hyfsat snabbt och lätt beskrivet så får du nitrit av för mycket matning + för mycket fisk (bajs). &nbsp;Problemet när man startar upp akvariet är att man inte har några bra bakterier som hjälper till att bryta ner detta, det gör att man får väldigt högt nitrit som inte är bra för fiskarna. Men sen finns det ju fiskar som klarar sig bättre och sämre med detta. Om jag inte minns helt fel brukar bottenlevande drabbas hårt, tex ancistrus.<br><br>Därför tillsätter man några få tåliga fiskar och kan tillsätta bakteriekultur i början så man får igång det, och matar väldigt sparsamt. Sen när akvariet har fått gå in sig så tillsätter man mer och mer fiskar. Har man sen för mycket fiskar på liten yta hinner inte de bra bakterierna ta hand om allt som blir. Dessutom med ett litet akvarie så svajjar det lättare/snabbare än ett stort.<br><br>Nu får folk gärna rätta osv, men detta är väl förhoppningsvis nära sanningen men väldigt förenklat :)<br><br>Dropptest är inte samma, det är små flaskor, funkar lite som man lekte i kemin i skolan. Har själv inte kört stickor men antar att det är ett papper som man doppar ner, vilket är väldigt ospecifikt! Så begär ett dropptest!<br><br>Vad jag vet så har inte nitrit något med PH att göra :p
#29 - 4 september 2011 20:08
okey tackar vad kostar ett sådant dropptest??
#30 - 4 september 2011 20:17
tja nån hundralapp elelr två kanske. beror lite på
#31 - 4 september 2011 20:25
ok ja de va ju inte så man blev ruinerad iaf haha.
om ja nu har nitrit (vilket är troligt nu då) gör ja bara som guiden sa att byta hälften varje dag tills de är bra igen?
kan fiskarna bli sjuka av för mycket ektozon salt?? för sen ja startade upp detta för 3 veckor sedan så har ja lagt i 2-3 tsk 3-4 gånger i hopp om att pigga upp dom som sedan dött endå???
nu vet ja att ni redan tycker ja har på tok för mycket fiskar men är det helt borta att inskaffa antingen 2 svärdbärare eller 1 kampfisk?? nu när ja lämnar tillbaka slöjstjärten
#32 - 4 september 2011 20:33
ingen mer fisk!

Hälften vore nog!
#33 - 4 september 2011 20:33
skippa saltet. det gör ingen nytta. ( iof molly vill ju ha lite salt men det är ju omdiskuterat)

nej skaffa absolut inga mer fiskar förrens du fått bukt med nitriten. + att du redan har ett fullt kar! ingen mer fisk.

o ja byt 50% vatten varje dag i en vecka.
#34 - 4 september 2011 20:37
okey ja får hejda mig med fiskar ett tag då. och vill ja gärna ha nån av dom sen så får ja skita i guppysen..
tack för all hjälp tur de finns kunniga att fråga.. ja uppdaterar med resultatet om nitrit imorn
#35 - 5 september 2011 06:57
Saltet minskar skadeverkningarna av nitriten på gälarna så det gör sin nytta. En deciliter per 100 liter, brukar man räkna med så du har absolut inte överdoserat.
#36 - 5 september 2011 07:38
det har du iof rätt i mumin. jag tänkte nog mest på att man inte behöver salt i ett kar som mår bra
#37 - 5 september 2011 16:50
Jaha nu kommer ni säker inte tro era öron men min fisk affär här hade inte varken dropptest eller stickor för att se nitritbara PH och nåt ner haha. men han tyckte endå inte att ja behövde slänga ut pengar på de utan att ja med all säkerhet har övermatat fiskarna så ja skulle börja byta 1/3 del per dag i 3 dagar och ha i aqua safe. och när ja sa att ja behöver nitrevec så säger han att de e onödigt och bara nåt som säljs för att dom ska få in pengar så de sa han att ja inte skulle köpa. han sa oxå att han haft fiskar i 35 år så han vet va han pratar.. suck!!!! ja fattar inget ting och han sa att man INTE ska byta hälften som de står här för då boostar man istället så de bli värre :confused: ja är helsnurrig...
#38 - 5 september 2011 16:57
30-50% i 5 dagar funkar nog bra.

om han har hållt på med fiskar i 35år o sen inte ens säljer nitrit-tester så skulle minsann inte jag lägga så mycket vikt vid vad han säger.

har du nitrit-problem så boostar man inte alls nitriten om du byter 50%. men har du ett balanserat kar så kan du kanske rubba balansen om du byter så mycket. ( fast det är knappast troligt)

jag säger lyssna på oss. ett gäng akvarister med massa erfarenhet från massa olika scenarior väger tyngre än en kille som har haft fisk i 35 år. tycker jag iaf.
#39 - 5 september 2011 17:24
ja ni känns ju bättre men vad gör ja nu då ska ja behöva åka till närmaste stad för att få dropptest + nitrivec eller ska ja pröva bara byta vatten i 5 dar och inte mata.?
#40 - 5 september 2011 17:36
Vattenbyte är den bästa medicinen till ett akvarium. Lyssna på hannesc och byt vatten^^. Kör på 30% vattenbyte.
#41 - 5 september 2011 17:44
Det finns ett fint påstående som lyder: Det spelar ingen roll vad man har för filter, inget av dem slår ordentliga och fina vattenbyten :)

Sen så är det bättre med ytterfilter rent generellt men det var inte budskapet jag ville få fram ;)
#42 - 5 september 2011 17:47
Det finns ett fint påstående som lyder: Det spelar ingen roll vad man har för filter, inget av dem slår ordentliga och fina vattenbyten :)

Sen så är det bättre med ytterfilter rent generellt men det var inte budskapet jag ville få fram ;)

nyfiken var sitter ett ytterfilter???
#43 - 5 september 2011 17:51
Det är ett filter som står utanför akvariet.Det suger vatten ner till en burk där det renas och leds tillbaka via en annan slang.

Det ser förenklat ut som en burk med lock och två slangar. Perfekt om man vill slippa ha tekniken i karet.

Fina grejer med mer filtervolym än vanliga innerfilter. Jag bygger en annan lösning i ett kar just nu, där filtervolymen blir större till och med.
#44 - 5 september 2011 17:52
Flodda skrev:
nyfiken var sitter ett ytterfilter???
Som det säger :p. Ett ytterfilter har man utanför akvariet, en behållare ed 2 slangar upp till akvariet, in för utlopp och en för inlopp.
#45 - 5 september 2011 18:06
ok
#46 - 26 september 2011 20:00
Tänkte bara meddela vad felet var med akvariumet så visade det sig att nybörjaren hade gjort en mega tabbe och hämtat grus utifrån som var vit kantsten och giftig för fiskarna så nu håller ja på att starta upp det hela på nytt hehe suck
#47 - 26 september 2011 20:08
Sedär ja, dra nytta av lärdomen ;) "kul" att hitta felet iaf!

Annons