Hjälp! Mina discus håller på och lägger ägg!

#1 - 4 januari 2011 19:19
Hej!

Märkte precis att det ena paret "ålade" sig mot akvariehörnet och tittade då närmare på det. Upptäckte då att de precis har lagt ägg och hanen håller på att befrukta dom :D

Jag är ju inte så jäkla säker på att ynglena kommer klara sig då det är ett sällskapskar dom har lagt äggen i. Men hur ska jag gå till väga för att vara 100% säker på att få så många yngel som möjligt att överleva?

Tacksam för svar!

PS. Om ni inte såg överskriften så handlar det såklart om mitt ena par av discus ^^DS
#2 - 4 januari 2011 19:25
Det är rätt ovanligt att de klarar ynglen med en gång om de ens befruktar romen det brukar krävas ett par lekar för att de skall fatta gallopen. Skall du klara så många yngel som möjligt är enda sättet en lekbalja tyvärr även då kan man efter en tid få separera föräldrarna för de kan bli buffliga mot varandra.
#3 - 4 januari 2011 19:32
lillfrasse skrev:
Det är rätt ovanligt att de klarar ynglen med en gång om de ens befruktar romen det brukar krävas ett par lekar för att de skall fatta gallopen. Skall du klara så många yngel som möjligt är enda sättet en lekbalja tyvärr även då kan man efter en tid få separera föräldrarna för de kan bli buffliga mot varandra.

Det är inte första gången de lägger ägg. De har gjort det ett flertal gånger sa förra ägaren i alla fall och då har de fått frisimmande.
Vet att man måste ha en lekbalja, men den har tyvärr inte kommit än så hade hoppats på att kanske 20-tal yngel kanske kunde överleva i sällskapskaret :)
#4 - 4 januari 2011 19:37
Ja du... hoppas dina lyckas bättre än mina http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8857 Lycka till :)!
#5 - 4 januari 2011 19:40
Beror ju lite på vad det är för andra fiskar som står och lurar i baljan.
Bilagor:
#6 - 4 januari 2011 19:45
Mina har nog ingen rättvis chans [:o]...
#7 - 4 januari 2011 19:45
lillfrasse skrev:
Beror ju lite på vad det är för andra fiskar som står och lurar i baljan.

det som gör mej mest orolig är mina tre ancistrus och de två stora praktbotiorna...men man hoppas på det bästa! :D
Bilagor:
#8 - 5 januari 2011 06:55
Tyvärr har du nog inte så stora chanser att få yngel att klara sig i sällskapsakvariet.

"hoppats på att kanske 20-tal yngel kanske kunde överleva" - Det är inte alls ovanligt att det "bara" blir 20 yngel även om man har paret i ett lekkar;)

//Roger
#9 - 5 januari 2011 13:02
lofstrog skrev:
Tyvärr har du nog inte så stora chanser att få yngel att klara sig i sällskapsakvariet.

"hoppats på att kanske 20-tal yngel kanske kunde överleva" - Det är inte alls ovanligt att det "bara" blir 20 yngel även om man har paret i ett lekkar;)

//Roger

hihi man är som ett barn på julafton nu :D
Föräldrarna har vaktat j-vligt bra och står för närvarande och blåser frisk luft nu på äggen. Jag har ju en liten spotlight som lyser en bit ifrån där de lagt sina ägg så att de kan se om några faror kommer, men som ni alla säger så kan man ju inte vara säker på att det blir något, men man hoppas ;)

På tal om lekkar Roger så har jag beställt en kub nu till detta ändamål med måtten 60x60x60, det borde väl räcka?
#10 - 5 januari 2011 13:15
En 60 kub kommer att funka alldeles utmärkt.

Lycka till!

//Roger
#11 - 16 januari 2011 17:50
nyfiken på hur det går :)
#12 - 27 januari 2011 13:20
Tjenare, fan va kul! Hur går det?

Annons