Hjälp mina räkor!! Snälla!

#1 - 5 oktober 2007 15:02
Mina räkor är konstiga, tänkte om det är iaf att nån av körsbärsräkorna är hanar och beter sig konstigt för att honorna ska paras eller nåt..

Men även mina 2 amanos (ett par) beter sig konstigt och dom simmade upp vid ytan hela tiden (körsbären också)

Och jag har haft 0,025 i nitrit i 2 dagar nu, och har bytt lite vatten, men dom har inte betett sig sådär alls..

Dom har varit pigga. Men nu började dom ragla, det ser ut som alla typ har helt fel på balanssinnet!!:eek:

Dom vinglar runt ibland och så nu när jag bytt vatten, hamnade det på 23grader, motför 25 som dom brukar ha, ibland har det hamnat på 21 grad innan värmaren slår på när jag just bytt vatten..

Och då när jag bytt klart, så simmade en och en räka upp mot ytan, och benen "frös" på räkan och den föll mot marken och blev liggandes, det var naturligtvis fruktansvärt att se, vissa körsbär simmade upp mot ytan kraftigt och benen frös och dom föll med ryggen neråt, landade på rygg på sanden och for sen upp och simmade lite men blev liggandes sen..

Dom verkar förstelnade dom som ligger i sanden med, benen blev helt stela som på en torkad spindel på ena amanoräkan, han ligger bara, rör lite på spröten framtill, dom andra körsbären också, det är bara amanohonan som är pigg och simmar runt..

Resten är helt konstiga..

Vissa sprang runt med bakdelen högt högt uppe liksom i luften, uppåtböjd liksom..

Vad har hänt? Herregud, jag vill inte att dom ska dö nu! [:(]
#2 - 5 oktober 2007 17:24
Förgiftning??? Det låter som när folk har beskrivit förgiftning... Har du köpt några nya växter... Det ska finnas någon sort som är giftig för räkor om man bryter stjälkarna.. Fråga vilken på räktråden...

Har du några kemiska tillsatser???

Vilken mat??

Syresättning av vattnet???

Storlek på karet???
#3 - 5 oktober 2007 18:23
Låter precis som förgiftning. Kanske vattenverket har fixat något med rören eller så?
#4 - 5 oktober 2007 18:37
Sorg

Katharina skrev:
Förgiftning??? Det låter som när folk har beskrivit förgiftning... Har du köpt några nya växter... Det ska finnas någon sort som är giftig för räkor om man bryter stjälkarna.. Fråga vilken på räktråden...

Har du några kemiska tillsatser???

Vilken mat??

Syresättning av vattnet???

Storlek på karet???

Ja, en ny växt idag!!

Nån form av lilja tror jag! ser ut som en ampel-lilja du vet..

Jag måste ta bort den ögonblickligen då!
22liter, en Aqual fanplus pump, den blåser på bra i karet..

Dom började bli så idag, måste vara växten!

edit:

Har bytt 98% vatten nu, 3 av av körsbärsräkor ligger helt stilla, vet inte om dom lever, amanohonan rör på sig lite, på frambenen..
Amanohanen rör på alla benen men ligger på rygg, och har rört sig framåt fast på rygg..

Jag borde förstått.. jag borde ju förstått det! *gråter för fullt*

Vi ska höra imorgon om vi får ersättning av Arken 260kr för räkorna, för att dom säljer giftiga växter! Den kunde säkert tagit död på annat än räkor också..

Ger dom oss ingen ersättning så går vi aldrig dit något mer och kommer berätta till varenda en vilken inkompetent personal dom har.. [:(!]
tänk om man skulle haft typ räkor för 500kr styck eller nåt sånt..
Fast mina betyder ju massor för mig ändå.. :(

Usch, jag vill inte se dom lida i akvariet nu!
Men jag borde förstått det, det började när jag satt ner växten ju!!
*slår till mig själv*
Vissa gick fram till växten när jag satte ner den, sen började dom sprätta runt i karet, upp till ytan och studsade överallt och sen började dom falla ihop och ragla.. dom måste ju vara hjärnskadade vid det här laget nu ju [:(]

Vilken idiot man är som inte visste bättre [:(]
#5 - 5 oktober 2007 19:03
Tror ni det finns nån möjlighet att dom återhämtar sig?

Amanohanen ligger ju och krälar sig framåt på rygg typ, med alla ben viftandes och honan, ja, hon rör bara lite på ett framben eller så.. hon ser inte pigg ut.. körsbären ser det destovärre ut..

Men jag tror även amanosarna lider.. dom borde vara hjärnskadade eller nåt vid det här laget tror jag :(
#6 - 5 oktober 2007 19:22
Tyvärr så tror jag att hoppet är ute för dina räkor[:(]. De är ganska känsliga och när de har börjat visa tecken på ohälsa så brukar det enligt min erfarenhet redan vara för sent............. Jag är så ledsen för din skull!!
#7 - 5 oktober 2007 19:26
Jo, vi funderar på att ta bort dom som lever nu.. kan inte se dom lida heller..

Jag blir så ledsen bara, bryr mig inte om pengarna alls egentligen, men blir förbannad på Arken varför dom säljer växter som är giftiga!

Dom säljer oftast inte räkor där, har aldrig sett några där men dom har sagt att dom tagit in räkor ibland..

Jag blir hur som helst förbannad.. men mest ledsen..
Men dom vet ju inte vad dom säljer, dom är ju inte kompetetent för fem öre. Inte när det gäller nånting!

Räkorna var ju typ det käraste jag hade i akvarieväg numera.. :(
#8 - 5 oktober 2007 19:33
Bor du i Härnösand eftersom du handlar på Arken?? Är själv en utflyttad Hemsöbo:)

Om du inte får ekonomisk kompensation av affären så PM:a mig så kanske jag kan hjälpa dig med nya räkor. Har man en gång hamnat i räkträsket blir man lätt kvar där;)
#9 - 5 oktober 2007 19:34
Zirconia skrev:
Jo, vi funderar på att ta bort dom som lever nu.. kan inte se dom lida heller..

Jag blir så ledsen bara, bryr mig inte om pengarna alls egentligen, men blir förbannad på Arken varför dom säljer växter som är giftiga!

Dom säljer oftast inte räkor där, har aldrig sett några där men dom har sagt att dom tagit in räkor ibland..

Jag blir hur som helst förbannad.. men mest ledsen..

Men dom vet ju inte vad dom säljer, dom är ju inte kompetetent för fem öre. Inte när det gäller nånting!

Räkorna var ju typ det käraste jag hade i akvarieväg numera.. :(

Åhh, jag tycker sååå synd om dig.. Avliva dem... Men ta nya tag... Ta bort växten. Se till att få bort giftet och köp nya räkor... De är så söta.. Du kan tycka lite synd om mig också, jag har blivit tvungen att medicinera i stora karet och har massmördat blandkorsningar.. Kunde ju inte stoppa ner dem i räkkaret.. Mår så illa, skulle hellre ha lyckats att fånga dem och avliva dem eller ge bort dem som fiskmat än att se dem plågas :( :( :(

Nästa gång du köper en växt, skölj den ordentligt, ta bort all vadd och lägg den sedan i blöt i en hink över natten, byt vatten en gång och låt den stå i blöt halva nästa dag också.. Men på räktråden har någon varnat om en växt som är farlig, inte bara besprutad alltså utan som har giftig växtsav eller vad det heter, så hon märkte att räkor dog när hon ansade växten... Lycka till... :)
#10 - 5 oktober 2007 19:52
Katharina skrev:
Åhh, jag tycker sååå synd om dig.. Avliva dem... Men ta nya tag... Ta bort växten. Se till att få bort giftet och köp nya räkor... De är så söta.. Du kan tycka lite synd om mig också, jag har blivit tvungen att medicinera i stora karet och har massmördat blandkorsningar.. Kunde ju inte stoppa ner dem i räkkaret.. Mår så illa, skulle hellre ha lyckats att fånga dem och avliva dem eller ge bort dem som fiskmat än att se dem plågas :( :( :(

Nästa gång du köper en växt, skölj den ordentligt, ta bort all vadd och lägg den sedan i blöt i en hink över natten, byt vatten en gång och låt den stå i blöt halva nästa dag också.. Men på räktråden har någon varnat om en växt som är farlig, inte bara besprutad alltså utan som har giftig växtsav eller vad det heter, så hon märkte att räkor dog när hon ansade växten... Lycka till... :)

Usch, stackare, ja, jag tycker synd om dig med.. [:(]

Jo, växten tog jag bort direkt och bytte 98%.. dom blev ju piggare av det nya vattnet, men överlevde ju typ inte direkt.. dom lider ju.. men nu när dom avlivas så ska jag ta upp allt och skrubba rent.. starta om på nytt..
Sen inte köpa några liljeliknande växter mer..
Men dom borde inte sälja sånt ändå tycker jag :(
#11 - 5 oktober 2007 21:18
Jag vet inte hur jag ska göra, alla utom amanohonan är typ slut nu, men hon springer på som vanligt nu.. en av körsbären är på växterna och så.. men "sprätter" mycket fortfarande.. amanohanen började bli vit nästan, men honan med rom ser normal ut nu nästan.. :(

Suck, jag vet inte.. men dom andra måste jag ju ta bort.. egentligen alla antar jag..
#12 - 5 oktober 2007 21:20
Såg du mitt tidigare inlägg ang räkor om du inte kan reklamera??
#13 - 5 oktober 2007 21:21
evus skrev:
Bor du i Härnösand eftersom du handlar på Arken?? Är själv en utflyttad Hemsöbo:)

Om du inte får ekonomisk kompensation av affären så PM:a mig så kanske jag kan hjälpa dig med nya räkor. Har man en gång hamnat i räkträsket blir man lätt kvar där;)

Nä, jag bor i Sundsvall faktiskt.. Vi köpte räkorna på annan djuraffär i stan, för Arken har inte räkor, men säljer dom växter som tar ihjäl djur i akvarier ska dom få veta vad dom heter imorgon.. så får vi se vad dom säger sen..

Tusen tack av dig iallafall, vi kan ju se sen. Det vore guld värt ju.

Jo, jag kan knappt förstå att jag inte börjat med räkor tidigare, dom är otroligt roliga :)
#14 - 5 oktober 2007 21:26
Ja, förlåt, jag såg det nu nyss Evus! :)
#15 - 5 oktober 2007 21:48
Zirconia skrev:
Jag vet inte hur jag ska göra, alla utom amanohonan är typ slut nu, men hon springer på som vanligt nu.. en av körsbären är på växterna och så.. men "sprätter" mycket fortfarande.. amanohanen började bli vit nästan, men honan med rom ser normal ut nu nästan.. :(

Suck, jag vet inte.. men dom andra måste jag ju ta bort.. egentligen alla antar jag..

De som knallar omkring låter du vara kvar och de som ser ut att må dåligt avlivar du.. Jag har sett 6 st Crystal som lever fortfarande trots medicinen :D och alla utom en är renodlade Crystal så då behöver jag bara ta upp en :( De andra får gå kvar...
Låt de som "sprätter" vara kvar och avliva bara dem som visar riktigt stora sjukdomstecken... Köp lite nytt blod sen... Som sagt, om man byter 30 % i veckan så tar det 10 veckor innan man har bytt allt vatten.. Du har alltså bytt 98 % så om jag var du så skulle jag inte byta vatten nu på 2 veckor minst... Lycka till med de som kämpar på... :)
#16 - 5 oktober 2007 21:52
Jens A. skrev:
Låter precis som förgiftning. Kanske vattenverket har fixat något med rören eller så?

Hmm, vad jag känner mig stolt över att vi hittade felet så fort så hon kunde plocka bort växten och byta vatten... Mmm, känns bra om man räddat några räkliv idag... Eller vad säger du Jens.. :D
#17 - 5 oktober 2007 21:59
Katharina skrev:
Hmm, vad jag känner mig stolt över att vi hittade felet så fort så hon kunde plocka bort växten och byta vatten... Mmm, känns bra om man räddat några räkliv idag... Eller vad säger du Jens.. :D

Mm, ett räkliv minst iaf hoppas jag på att du räddat.. :)

Jag var dock lite sen att svara ang växten, så då hann Jens skriva också..

För jag började skriva att jag satt dit en växt, men så sprang jag ju iväg till akvariet istället och då blev det inte postat förrän i efterhand..

Annars hade det nog kommit fram att det var växten innan Jens hunnit skriva.. :)

Men tack för hjälpen oavsett!
#18 - 5 oktober 2007 22:02
Så här såg den ut http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RwakYbBtCGI/AAAAAAAAGqQ/ToHF7CyXris/s1600-h/Giftig+vaxt.jpg
Orkade inte plocka fram den ur påsen nu men den syns ju iaf..
#19 - 5 oktober 2007 22:12
Zirconia skrev:

Jag borde förstått.. jag borde ju förstått det! *gråter för fullt*

Men jag borde förstått det, det började när jag satt ner växten ju!!

*slår till mig själv*

Vissa gick fram till växten när jag satte ner den, sen började dom sprätta runt i karet, upp till ytan och studsade överallt och sen började dom falla ihop och ragla.. dom måste ju vara hjärnskadade vid det här laget nu ju [:(]

Vilken idiot man är som inte visste bättre [:(]

Du ska inte klanka ner på dig själv, man får ju panik när det händer och ser inte "bevisen" klart, det är mycket lättare för oss andra som sitter här med fakta att inse vad det kan bero på... ;)

Zirconia skrev:
Så här såg den ut http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RwakYbBtCGI/AAAAAAAAGqQ/ToHF7CyXris/s1600-h/Giftig+vaxt.jpg

Orkade inte plocka fram den ur påsen nu men den syns ju iaf..

Ja, det där är väl en krukväxt och ingen vattenväxt.. Dessutom tillhör väl de där liljeväxter och de är giftiga för fåglar bl a??? Alla blommor med vit sav ska man ju ta bort om man köper fåglar.. Om man stoppar ner en sådan i akvariumet så måste den ju vara giftig där med ??? Jag vet alltså inte, det är min spontana reaktion... ;)
#20 - 5 oktober 2007 22:17
Katharina skrev:
Du ska inte klanka ner på dig själv, man får ju panik när det händer och ser inte "bevisen" klart, det är mycket lättare för oss andra som sitter här med fakta att inse vad det kan bero på... ;)

Ja, det där är väl en krukväxt och ingen vattenväxt.. Dessutom tillhör väl de där liljeväxter och de är giftiga för fåglar bl a??? Alla blommor med vit sav ska man ju ta bort om man köper fåglar.. Om man stoppar ner en sådan i akvariumet så måste den ju vara giftig där med ??? Jag vet alltså inte, det är min spontana reaktion... ;)

Tack, nä, när du säger det så kanske det ser ut som en krukväxt!

Ja, jag tyckte det såg ut som nån form av Lilja, men jag vet inte alla arter av akvarieväxter om nån liknar nånting sånt, så jag litade ju på att dom säljer vettiga saker..

Iaf växter, även om jag vet att dom är ganska okunniga för övrigt där.. men jag trodde inte dom sålde giftiga växter!

Nä, man får väl höra vad dom säger för "kul" imorgon..

Tusen tack för hjälpen iaf!
#21 - 5 oktober 2007 22:33
Jag tycker din växt ser ut som en Dracena..
En sumpväxt med andra ord. Klarar sig nog inte länge helt under vatten en längre tid..
http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/041012_dracena.jpg
http://www.acuarilandia.com/images/Dracena.JPG
#22 - 5 oktober 2007 22:58
Jenny054 skrev:
Jag tycker din växt ser ut som en Dracena..

En sumpväxt med andra ord. Klarar sig nog inte länge helt under vatten en längre tid..

http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/041012_dracena.jpg

http://www.acuarilandia.com/images/Dracena.JPG

Ja, det har du ju rätt i, men då ska den väl inte vara giftig? men det var ju som om det stack i hela räkorna direkt när den kom ner.. har aldrig sett nåt liknande!
#23 - 5 oktober 2007 23:16
Zirconia skrev:
Ja, det har du ju rätt i, men då ska den väl inte vara giftig? men det var ju som om det stack i hela räkorna direkt när den kom ner.. har aldrig sett nåt liknande!

Nu kom jag på att växten kan heta nått med Bambudracena, eller något liknande..
Jättemysko att det gick så fort, men vad jag läst tack vare Zoopet så odlas mycket växter ovanför vattenytan och blir då besprutade för att inte få ohyra och räkor är tydligen väldigt känsliga mot detta medel mot ohyran.

Kanske något sånt som skett?
Jag tror inte att den är giftig i sig så, men den kan garanterat ha blivit påsprutad medel mot ohyra.
Det är min vilda chansning..

Det var Arken Zoo va?
Har tyvärr inte heller bra erfarenheter från dom så där sätter jag inte min fot igen..
#24 - 6 oktober 2007 00:03
Jenny054 skrev:
Nu kom jag på att växten kan heta nått med Bambudracena, eller något liknande..

Jättemysko att det gick så fort, men vad jag läst tack vare Zoopet så odlas mycket växter ovanför vattenytan och blir då besprutade för att inte få ohyra och räkor är tydligen väldigt känsliga mot detta medel mot ohyran.

Kanske något sånt som skett?

Jag tror inte att den är giftig i sig så, men den kan garanterat ha blivit påsprutad medel mot ohyra.

Det är min vilda chansning..

Det var Arken Zoo va?

Har tyvärr inte heller bra erfarenheter från dom så där sätter jag inte min fot igen..

Ja, Arken Zoo.. dom kan inte mycket om fiskarna eller nåt annat heller här.. det är lite skrämmande.. vi brukar gå på en annan djuraffär..
men ja, jag måste höra om den blivit besprutad då.. Usch, men jag sköljde den innan, men ja, det hjälpte väl inte knappast..
#25 - 6 oktober 2007 11:42
Zirconia skrev:
Ja, Arken Zoo.. dom kan inte mycket om fiskarna eller nåt annat heller här.. det är lite skrämmande.. vi brukar gå på en annan djuraffär..

men ja, jag måste höra om den blivit besprutad då.. Usch, men jag sköljde den innan, men ja, det hjälpte väl inte knappast..

Nää, precis.. Växterna var nog besprutade.. Det är därför man ska skölja, plocka bort all vadd, lägga i blöt länge, byta vatten, lägga i blöt igen... Innan man stoppar ner växterna i karet... Det var någon på räktråden som larmade om detta för ganska länge sedan.. Läskigt.. Det har stått om flera som har försökt att få affärerna att stå för skadorna men de förnekar att räkorna dog pga giftiga växtmedel...

Jag minns inte vilken växt det var som var giftig i sig men jag tror inte att det är växten i sig för dig, det låter mer som något medel de har haft på växterna. Den som larmade om det sa att räkor dog när hon bröt av stjälkar på den växten, inte när hon planterade ner den.. :)
#26 - 6 oktober 2007 23:06
Jag har både hört om olika Cryptocoryner och Anubias i krukor som verkar behandlade med något som inte räkor tål. Sen har jag också hört att om man bryter blad/rötter på Anubias så kommer det ut något i vattnet som inte är nyttigt för räkorna heller och att det inte spelar någon roll om växten är "avgiftad" innan.
Så det bästa är att inte stoppa ner nyinköpta krukade växter direkt från butik utan ta av krukor och mineralvadd samt låta växterna växa i ett annat kar med bara fisk först.
Om man har möjlighet att gå på akvarieauktioner och handla så är det förstås jättebra. Då är inte växterna behandlade.

Likheten mellan Cryptocoryner och Anubias är att de odlas med bladen över vatten. Jag skulle gissa att se sprutas med något för att skyddas mot insekter/sniglar. Jag skulle själv vara lika försiktig med nya svärdplantor av samma anledning även om jag inte hört att någon haft problem med dom.
#27 - 6 oktober 2007 23:11
Sonja skrev:
Jag har både hört om olika Cryptocoryner och Anubias i krukor som verkar behandlade med något som inte räkor tål. Sen har jag också hört att om man bryter blad/rötter på Anubias så kommer det ut något i vattnet som inte är nyttigt för räkorna heller och att det inte spelar någon roll om växten är "avgiftad" innan.

Så det bästa är att inte stoppa ner nyinköpta krukade växter direkt från butik utan ta av krukor och mineralvadd samt låta växterna växa i ett annat kar med bara fisk först.

Om man har möjlighet att gå på akvarieauktioner och handla så är det förstås jättebra. Då är inte växterna behandlade.

Likheten mellan Cryptocoryner och Anubias är att de odlas med bladen över vatten. Jag skulle gissa att se sprutas med något för att skyddas mot insekter/sniglar. Jag skulle själv vara lika försiktig med nya svärdplantor av samma anledning även om jag inte hört att någon haft problem med dom.

Är den hon har köpt någon av dessa Cryptocoryner och Anubias??? För det ser iaf ut som en sådan som du beskriver... Du måste komma ihåg att vi andra är amatörer :D :D
#28 - 7 oktober 2007 14:13
Nä, men var en Dracena som Jenny054 här på sidan sa.. det sa dom på Arken också, och dom sa att Dom sprutade inte på växterna med nåt, och leverantören skulle inte heller ha gjort det, inte vad dom visste..

Men vi påpekade allt högt och tydligt iaf, och kunderna började vända sig om och titta och lyssna dom med.. pinsamt om inte annat för personalen..

Men ja, dom skulle väl försöka påpeka för köpare iaf att räkor kunde reagera på den, eller om det var nåt annat.. Dom vill ju helst neka liksom..

Den här var ingen växt i kruka med vadd, den hade ingenting..

Men dom sa att det var en Dracena, en sumpväxt.

Tur nog lever 5 av mina 6 räkor idag!

EN körsbärsräka dog. jag trodde aldrig dom skulle överleva natten, men igår morse gick alla nästan runt som vanligt, en av dom röda var lite vingliga och det var väl den som senare dog.

Men idag är dom som om inget hänt, jag förstår inte hur dom kunde klara sig, amanohanen var ju likvit, men nä, dom är pigga nu.

Så jag är ju lite glad att jag inte avlivade alla rakt av.
Men jag har dom under uppsikt ifall nån skulle må dåligt..

Men glad är jag iaf :)
#29 - 7 oktober 2007 14:14
Cryptocoryne och Anubias har vi, så dom känner vi igen mycket väl..

Denna var inte lik en sån heller.. men nu vet vi ju att det var en Dracena..
#30 - 7 oktober 2007 14:22
Kul att de klarade sig och att det inte gick som för mina som har börjat tackla av. Det berodde nog på att du snabbt tog bort anledningen till sjukdomen + vattenbytet. Bra gjort!!
#31 - 7 oktober 2007 14:42
evus skrev:
Kul att de klarade sig och att det inte gick som för mina som har börjat tackla av. Det berodde nog på att du snabbt tog bort anledningen till sjukdomen + vattenbytet. Bra gjort!!

Tack, jo, ändå om jag bara kommit på det ännu tidigare med växten så hade det känts ännu bättre, men ja, det är jättehärligt att det gick så bra ändå som det gick! och att jag fick hjälp här med vad det berodde på! Guld värt!

Men ja, nu ska det nog gå bra.. :)
#32 - 7 oktober 2007 16:09
Räkna inte med ersättning från butiken. Tyvärr är det sällan som folk i butiker har koll.

Själv dog räkor för 600:- i mitt kar pga växter... ingen möjlighet till ersättning.
#33 - 7 oktober 2007 16:43
Annaica skrev:
Räkna inte med ersättning från butiken. Tyvärr är det sällan som folk i butiker har koll.

Själv dog räkor för 600:- i mitt kar pga växter... ingen möjlighet till ersättning.

Nä, jag har hört att många tydligen råkat ut för en massa sånt :(

Uruselt iaf.. att dom inte tar nåt ansvar liksom..

Men jag har en hel del växter, vanlig cabomba, vallisneria och vattenpest osv i mina andra kar, det blir därifrån i framtiden jag tar växter.. jag har ju så det räcker och blir över..
#34 - 7 oktober 2007 18:55
Zirconia skrev:
Nä, jag har hört att många tydligen råkat ut för en massa sånt :(

Uruselt iaf.. att dom inte tar nåt ansvar liksom..

Men jag har en hel del växter, vanlig cabomba, vallisneria och vattenpest osv i mina andra kar, det blir därifrån i framtiden jag tar växter.. jag har ju så det räcker och blir över..

Tyvärr är det så att ansvaret ligger hos dig. Det är du som skall kolla om de tål den växten, det är upp till dig att ta reda på vilka medel de använder vid uppdrivning och om de använder bekämpningsmedel mot skadedjur på den (som de ofta gör).

Växten skadade dina räkor men hade kanske funkat hur bra som helst i ett växtkar. De i butiken vet ju inte vart du skall ha växten förrän du, innan nu köper den, frågar "funkar denna med räkor". Om dom då hade sagt ja så klart att du har rätt att gå dit och klaga så att de får veta att de lever... men som sagt, det är upp till dig själv, om du är seriös, att ta reda på fakta först.

Det var en sån grej jag missade med mina växter. Jag gjorde en miss och borde inte pluttat ner nya växter i ett räkkar utan borde haft dom i ett annat kar en period först... kan jag skylla min egen miss på försäljaren? Klart jag ville det, men man måste tyvärr vara realist.
#35 - 7 oktober 2007 19:02
Annaica skrev:
Tyvärr är det så att ansvaret ligger hos dig. Det är du som skall kolla om de tål den växten, det är upp till dig att ta reda på vilka medel de använder vid uppdrivning och om de använder bekämpningsmedel mot skadedjur på den (som de ofta gör).

Växten skadade dina räkor men hade kanske funkat hur bra som helst i ett växtkar. De i butiken vet ju inte vart du skall ha växten förrän du, innan nu köper den, frågar "funkar denna med räkor". Om dom då hade sagt ja så klart att du har rätt att gå dit och klaga så att de får veta att de lever... men som sagt, det är upp till dig själv, om du är seriös, att ta reda på fakta först.

Det var en sån grej jag missade med mina växter. Jag gjorde en miss och borde inte pluttat ner nya växter i ett räkkar utan borde haft dom i ett annat kar en period först... kan jag skylla min egen miss på försäljaren? Klart jag ville det, men man måste tyvärr vara realist.

Ja, tyvärr är det ju så.. Visst var det du som larmade på räktråden???

Jag tycker fortfarande att vi som konsumenter ska sätta press på växtodlarna att inte använda kemikalier och det kan vi göra genom att inte köpa ekologisk.. Tyvärr finns ju inte det heller men om vi kanske kan göra något för att utvecklingen ska gå frammåt även när det gäller sådant här... Blomkrukor då??? De är väl också besprutade??? Har vi något ekologiskt där eller är det bara sådant som vi ska äta själva??? Superegoister som vi är [:o]
#36 - 7 oktober 2007 19:41
Annaica skrev:

Jaja, okej, men dom hade ju sagt att den gick bra med räkor, för dom hävdade själv att dom säljer räkor ibland och att dom har inte haft problem med nån växt.. dom nekar ju alltid allting..

Och dom menade ju att det var inget fel på växten eller nånting, och den borde gå att ha med räkor, det var vad dom sa, så hade jag frågat, hade dom sagt det, och jag hade köpte den med samma resultat..

Du säger ju emot dig själv lite.. för jag kan bara fråga DOM i butiken, och dom har INTE den kompetensen iaf inte i vår butik, att kunna svara på var dom fått växten ifrån, och dom nekar till all form av besprutning och den enda dom säger oavsett vad man frågar går allting bra, alla fiskar går bra ihop typ och alla växter och allting..

Kom hit och fråga dom här om scalarer och tetror går bra ihop t.ex och fråga dessutom om platy är lätt att få yngel på så svarar dom att "om du har riktigt riktigt tur kanske du kan få yngel nån gång!" och så blir dom dessutom förvånade när vi berättat att vi hade ett gäng i platyyngel i ett yngelkar som vi fött upp..

Dom vet inte vilka som äter alger eller inte, dom säger att t.ex tofsalger äter ingen fisk, för "dom är äckliga!" (precis som hon hade smakat själv)
Men det finns mycket väl fiskar som äter tofsalger..
Räkor med för den delen.

Allvarligt alltså! SÅ kunniga är dom här!

SÅ funkar det HÄR iaf.. så det hade inte blivit nån skillnad..

Som konsument (och lekman) så ska man kunna förvänta sig att fackmän dvs personalen ska kunna ha mer kunskap än vad jag som privatperson har så jag ska kunna fråga dom om råd och hjälp om vad som går ihop med vad och kan inte dom hjälpa till med det så har dom inte i en butik att göra.

Men visst, jag är säkert oseriös för att jag tänker så..
#37 - 8 oktober 2007 05:25
Helt rätt man bör kunna lita på att personalen ska kunna besvara frågor om produkterna dom säljer och om dom inte vet svaret så bör dom säga det och tex säga att dom ska kolla upp svaret.
Jag vet att allt handlar om att få sälja så mycket som möjligt men många affärer har inget samvete för hur dom går till väga, utan dom kan chansa och ljuga kunderna i ansiktet bara dom får sälja för lite mer.
#38 - 8 oktober 2007 06:42
Zirconia skrev:
Jaja, okej, men dom hade ju sagt att den gick bra med räkor, för dom hävdade själv att dom säljer räkor ibland och att dom har inte haft problem med nån växt.. dom nekar ju alltid allting..

Och dom menade ju att det var inget fel på växten eller nånting, och den borde gå att ha med räkor, det var vad dom sa, så hade jag frågat, hade dom sagt det, och jag hade köpte den med samma resultat..

Du säger ju emot dig själv lite.. för jag kan bara fråga DOM i butiken, och dom har INTE den kompetensen iaf inte i vår butik, att kunna svara på var dom fått växten ifrån, och dom nekar till all form av besprutning och den enda dom säger oavsett vad man frågar går allting bra, alla fiskar går bra ihop typ och alla växter och allting..

Kom hit och fråga dom här om scalarer och tetror går bra ihop t.ex och fråga dessutom om platy är lätt att få yngel på så svarar dom att "om du har riktigt riktigt tur kanske du kan få yngel nån gång!" och så blir dom dessutom förvånade när vi berättat att vi hade ett gäng i platyyngel i ett yngelkar som vi fött upp..

Dom vet inte vilka som äter alger eller inte, dom säger att t.ex tofsalger äter ingen fisk, för "dom är äckliga!" (precis som hon hade smakat själv)

Men det finns mycket väl fiskar som äter tofsalger..

Räkor med för den delen.

SÅ funkar det HÄR iaf.. så det hade inte blivit nån skillnad..

Som konsument (och lekman) så ska man kunna förvänta sig att fackmän dvs personalen ska kunna ha mer kunskap än vad jag som privatperson har så jag ska kunna fråga dom om råd och hjälp om vad som går ihop med vad och kan inte dom hjälpa till med det så har dom inte i en butik att göra.

Men visst, jag är säkert oseriös för att jag tänker så..

Är väl ganska allmänt känt att folk i zoobutiker sällan vet något om akvarier? Jag har slutat räkna hur många gånger folk har skrivit det här på forumet.

Så fortfarande; det ligger på ditt eget ansvar att ta reda på fakta. Och då har du ett val att göra, lita på dom i butiken eller inte.
#39 - 8 oktober 2007 06:45
Katharina skrev:
Ja, tyvärr är det ju så.. Visst var det du som larmade på räktråden???

Jag tycker fortfarande att vi som konsumenter ska sätta press på växtodlarna att inte använda kemikalier och det kan vi göra genom att inte köpa ekologisk.. Tyvärr finns ju inte det heller men om vi kanske kan göra något för att utvecklingen ska gå frammåt även när det gäller sådant här... Blomkrukor då??? De är väl också besprutade??? Har vi något ekologiskt där eller är det bara sådant som vi ska äta själva??? Superegoister som vi är [:o]

När det gäller växtodling för akvarier så drivs de flesta växter upp ovan vatten, för att det skall funka krävs det bekämningsmedel mot skadedjur och för att de skall ha växter i lager hela tiden krävs det mycket växtnäring så att växterna växer fort.

Köper man växter av privatperson så är de ju inte besprutade. Så känner du för att påvärka marknaden och sälja ekologiska växter; börja odla själv och sälj.
#40 - 8 oktober 2007 13:07
Zirconia skrev:

SÅ funkar det HÄR iaf.. så det hade inte blivit nån skillnad...

Jag kan inte annat än och hålla med dig..
Arken är otroligt okunniga faktiskt..

Bli medlem på cint.se
Där kan du och alla andra medlemmar lägga betyg på saker.
Som T.ex Zoobutiker.. :)
#41 - 8 oktober 2007 19:57
Katharina skrev:
Är den hon har köpt någon av dessa Cryptocoryner och Anubias??? För det ser iaf ut som en sådan som du beskriver... Du måste komma ihåg att vi andra är amatörer :D :D

Nej det ser ut som en vanlig krukväxt, dracena. Men jag tänkte att det är bra att lägga till de här sorterna om någon annan längre fram söker efter trådar som handlar om förgiftning hos räkor.

Sen så tror jag inte butikerna har någon aning om hur växterna har drivits upp hos odlarna någonstans i Asien.
Och det behöver inte vara så att de behandlats med "kemikalier". Det finns massor av "naturmedel" som är giftiga, som används vid ohyrebekämpning i trädgårdar och folk tycker att det är ju så "naturligt och oskadligt" fast det är gift utvunnet från en växt.

Räkor är lite nytt i butikerna, även om amano har funnits i rätt många år nu. Men det tar ett tag innan folk som håller på med räkor lärt sig hur pass känsliga dom är mot vissa saker. I en akvariebutik kan det vara bara en person som är ganska kunnig men kanske ledig just den dagen man handlar.

Själv gick jag på en riktigt blåsning när jag precis börjat med akvarier för ca 30 år sen. Köpte ett gäng växter som hade gråa metalltyngder virade nertill. Butiken sa igen om att dom skulle bort och jag tycke dom var jättebra, alla växter höll sig ju nere i gruset och flöt inte upp... det gjorde däremot alla fiskar en kort tid efter. När jag ledsen pratade med min vanliga akvariebutik där jag alltid fått så bra hjälp men inte handlat växterna från just den här gången, dom förklarade förskräckt att det var bly och väldigt giftigt. Dom tyckte det var så dåligt av butiken jag handlat från att inte plocka av blybanden vid försäljningen. Jag åkte tillbaks till den andra butiken men dom påstod att det var inte alls något farligt med blyet, inte alls därför alla fiskar dött... jag gick aldrig dit och handlade igen.
#42 - 8 oktober 2007 20:41
Sonja skrev:
Nej det ser ut som en vanlig krukväxt, dracena. Men jag tänkte att det är bra att lägga till de här sorterna om någon annan längre fram söker efter trådar som handlar om förgiftning hos räkor.

Jag åkte tillbaks till den andra butiken men dom påstod att det var inte alls något farligt med blyet, inte alls därför alla fiskar dött... jag gick aldrig dit och handlade igen.

Ja, det var det jag tyckte, att det var lik en krukväxt...
Det skulle vara jättebra om Kjell kunde lägga upp info om förgiftningsrisken på artbeskrivningarna... Det verkar som att vi har konstaterat att det där med växter är jätteriskabelt.. Men det kanske redan står något på artbeskrivningarna??;)

Det är verkligen jättedåligt att de inte står för skadorna deras dåliga info vid försäljning orsakar...:(

Hur går det för dig med japanbebisar på Crystal förresten??? ;)
#43 - 8 oktober 2007 21:28
Katharina skrev:

Hur går det för dig med japanbebisar på Crystal förresten??? ;)

Inga bebisar.
#44 - 11 augusti 2008 11:39
8 st av mina räkor dog inatt. inte visst jag att växterna kunde vara farliga om dom e nya:(
#45 - 11 augusti 2008 12:26
snickan skrev:
8 st av mina räkor dog inatt. inte visst jag att växterna kunde vara farliga om dom e nya:(

Vad tråkigt. Hade du stoppat ner nya växter?
#46 - 17 augusti 2008 21:39
Det verkar som Arken zoo har personal som oftast kan däggdjur bra men har sämre dålig kunskaper om djuren i vatten. Det är vart fall mina erfarenheter. Fick oxå med mig en sumpväxt som akvarieväxt från Arken (ciklidgräs). Tja sedan ahr jag väl haft tur med mina växter till fisk karet palnterat dom bara rätt av med mineralull och krukan kvar för det är behändig om jag vill flytta växten. Men skall följa trådens råd om tvätnign när de hamnar i räkkaret och får jag fart på räkling uppkomsten så får man kanske prova med ett par räkor i växt tvätt hinken hur de reagera å den nya växten.
Syniskt kanske men man vill inte chansa med alla och sedan kolla på forumets räktråd vad som skrivs om den aktuella växten före inköp. Hoppas du fått i gång ditt räk kar igen och att inte fler dog.
#47 - 18 augusti 2008 18:47
Aj då läste tråden i går och kom inte på att jag hade stoppat ner ett blad av anubisen i det blivande räkkaret. Så jag tassar dit och avlägsnar det med det samma *rodnar*
#48 - 18 augusti 2008 20:10
"Gamla" anubias går bra, bara de inte är nyinköpta.

Annons