Hjälp! Missfärgad bakgrund...

#1 - 26 mars 2014 00:03
Hej!
Har ett nystartat 250-liters sällskapskar med en vit BTN slimline-bakgrund i. I karet finns också en mangrove-rot. Problemet är att roten nu färgat bakgrunden brungul... Har skrubbat den med borste utan resultat. Roten kan man ju ta ur och låta den färga ur utanför karet, men går bakgrunden någonsin att återställa??
Korkat nybörjarfel säkert. Har akvarium sedan innan, men aldrig BTN förut. Mycket tacksam för svar.
#2 - 26 mars 2014 06:45
Möjligtvis någon bild på eländet? =)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 mars 2014 09:54
Testat med att skrubba rejält hårt med en diskborste. Tycker det låter lite märkligt - jag har själv haft BTN-bagrunder i akvarier med rötter som färgat av rejält och det har inte varit några problem att rengöra bakgrunden efteråt (om det alls har behövts)
#4 - 26 mars 2014 12:11
[ATTACH=CONFIG]68239[/ATTACH]Så här ser det ut. Allt man ser är brun beläggning, särskilt i nederkant. Längst upp i högra hörnet ser man hur bakgrunden egentligen ska se ut. Gråvit...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 mars 2014 12:24
Har du skrubbat riktigt hårt med en diskborste?
#6 - 26 mars 2014 12:28
Har du skrubbat riktigt hårt med en diskborste?

Skrubbade med en potatisborste. Gav noll resultat. Men det är väl bara att prova igen. Har läst att man kan hälla kokande vatten på roten för att den ska färga ur. Funkar det?
#7 - 26 mars 2014 12:55
Jag har samma bakgrund i mitt kar och lade i mopanirötter, missfärgade endel till en början men när resten av karet grott in sig med lite alger, och växterna och mossan fått fart så ser det bara bättre ut i mitt tycke... Jämför jag nu så tycker jag att den kritvita bakgrund jag hade när karet var nytt ser alldeles för klinisk ut i jämförelse med hur den nu har blivit!

Och som svar på din fråga angående att hälla kokande vatten på dina rötter krävs det lite mer än så... Dom går att koka i 10-15 minuter med lock och byte av vatten i grytan utan att få bort färgen helt men när du gjort ett par vattenbyten kommer iallafall missfärgningen av vattnet att ha ebbat ut lite och inte påverka den vattenmängden något nämnvärt
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 mars 2014 13:02
cissi86 skrev:
Skrubbade med en potatisborste. Gav noll resultat. Men det är väl bara att prova igen. Har läst att man kan hälla kokande vatten på roten för att den ska färga ur. Funkar det?

Låter mycket märkligt att den har sugit åt sig så för den suger ju t.ex. inte åt sig rent malakitgrönt eller metylenblått som ju egnetligen är bra mycket värre. det verklar också lite underligt att vattnet bara har missfärgat bakgrunden längst ner - hade du bara vatten i halva akvariet?
#9 - 26 mars 2014 13:09
Låter mycket märkligt att den har sugit åt sig så för den suger ju t.ex. inte åt sig rent malakitgrönt eller metylenblått som ju egnetligen är bra mycket värre. det verklar också lite underligt att vattnet bara har missfärgat bakgrunden längst ner - hade du bara vatten i halva akvariet?

Nejdå, akvariet har varit fyllt till max hela tiden. Tycker det här bara blir konstigare och konstigare...
#10 - 26 mars 2014 14:24
Det där ser ju konstigt ut, ungefär som att hela ytskiktet är borta och det underliggande grå skummterialet kommit fram. kan ju vara ett produktionsfel? Eller har du skubbat så in i tusen att du gnuggat bort ytskiktet?
#11 - 26 mars 2014 14:42
åheim skrev:
Det där ser ju konstigt ut, ungefär som att hela ytskiktet är borta och det underliggande grå skummterialet kommit fram. kan ju vara ett produktionsfel? Eller har du skubbat så in i tusen att du gnuggat bort ytskiktet?

Haha! Nej, så illa är det inte. Det du ser är beläggning. Bakgrunden är hel. Har nu skrubbat som en galning med diskborste och fått bort det värsta. Nu håller vi på att värma vatten att bada roten i för att se om vi kan få den att färga ur. Lägger upp en bild till sen så ni får se resultatet.
#12 - 26 mars 2014 14:57
[ATTACH=CONFIG]68246[/ATTACH]Den här bilden är tagen för 10 dagar sedan... Ganska stor skillnad, eller hur? Vet inte om grenen längst till höger också påverkar färgningen. Det är en Redmoor Wood.
#13 - 26 mars 2014 15:20
Jag har rötter även redmoor och inget av detta färgar slimlinen. Det du kan försöka göra är att rikta bort ljuset, du ser ju beläggningen på nedre delen där ljuset ligger på. En reflektor kan man sätta på röret och sen vinkla den.
#14 - 26 mars 2014 16:51
Jag tror inte det är rötterna. Har aldrig sett en brunfärgning på material i karet av rötterna. Vare sig av mopani eller redmoore. Tänker att det hela handlar om ett tunt brunt algskikt som kan komma ibland i början. Gissar att lysrören lyser så att ljuset träffar bakgrunden en bit ner och att det där blir brunt. Hur mycket är karet tänt dagligen?
#15 - 26 mars 2014 17:02
Min första tanke var också kiselalger, har själv ett kar nu som nästan går helt i brunt :).

//Inger
#16 - 26 mars 2014 18:31
Inger H skrev:
Min första tanke var också kiselalger, har själv ett kar nu som nästan går helt i brunt :).

//Inger

Intressant... Vad gör man åt kiselalger? Har aldrig haft problem med dessa innan. I akvariet finns för närvarande tre st malar. En ancistrus, en segelfenspleco och en storfläckssynodontis. Ingen av dessa är intresserade av att äta på bakgrunden. De enda som är något intresserade av bakgrunden är mina två flying fox som är där och smakar lite ibland. Har en dvärgotocinclus i ett annat kar som jag snart tänkte flytta över. Gillar de kiselalger?? Mycket tacksam för alla svar :-)
#17 - 26 mars 2014 18:49
cissi86 skrev:
Intressant... Vad gör man åt kiselalger? Har aldrig haft problem med dessa innan. I akvariet finns för närvarande tre st malar. En ancistrus, en segelfenspleco och en storfläckssynodontis. Ingen av dessa är intresserade av att äta på bakgrunden. De enda som är något intresserade av bakgrunden är mina två flying fox som är där och smakar lite ibland. Har en dvärgotocinclus i ett annat kar som jag snart tänkte flytta över. Gillar de kiselalger?? Mycket tacksam för alla svar :-)

Små ancistrus formligen älskar kiselalger, så jag antar att din är ganska så stor eller så kanske den inte "hinner med".
Förr när jag fick dessa fula bruna alger så skaffade jag alltid små ancistrus, numer så låter jag bara tiden ha sin gång - dom försvinner till slut. Under tiden kan du ju "gnussa" på växtbladen med tummen och pekfingret och försöka få bort dom i alla fall på växterna.
Fast jag blir ändå lite brydd eftersom du har skrubbat med borste på bakgrunden utan resultat. Är det kiselalger borde dom ha lossna lätt som en plätt.

//Inger
#18 - 26 mars 2014 21:52
cissi86 skrev:
Intressant... Vad gör man åt kiselalger? Har aldrig haft problem med dessa innan.
Se dem inte som ett problem utan som nåt mycket naturligt. De hjälper till att stabilisera näringsnivåerna och med tiden kommer kanske en snyggare alg att etablera sig:)
#19 - 28 mars 2014 21:45
åheim skrev:
Se dem inte som ett problem utan som nåt mycket naturligt. De hjälper till att stabilisera näringsnivåerna och med tiden kommer kanske en snyggare alg att etablera sig:)

Vi får hålla tummarna för det :-) Tack alla, för era svar!

Annons