Hjälp....mitt eldbukspar har lekt!

#1 - 9 juli 2009 16:02
Såg att mitt par med eldbukar har ägg på en sten jag har i bortre ändan av akvariet.

Vad göra?
Om det blir yngel, vad behöver jag införskaffa?

Vad jag har läst mig till så flyttar dom de eventuella larverna till en lekgrop?

Jag har en hel del andra fiskar i akvariet, bla ett gäng med praktbotior.
Även 3 ytterligare eldbukar + diverse ciklider.

Jag är rädd att nån av mina övriga fiskar ska gå på äggen och äta upp dom.
I och för sig så vaktar paret stenen med vad som nästan verkar vara med livet i insats.

Tips och tricks mottages med öppna armar!
#2 - 9 juli 2009 19:22
Oroa dig inte.

Om det är första gången dom leker så kan det gå hur som helst. Eldbukar är yngelvårdare, och borde klara sin föräldraroll bra. Fungerar det inte för dom denna gång så lär dom sig småningom. Gällande de övriga fiskarna så tror jag det går bra. Föräldrarna kommer att försvara sin avkomma mot alla fiskar som kommer för nära. Ciklider som är märkbart mycket större än föräldarna skulle kunna bli ett hot. Botior brukar efter egna erfarnheter vara tjuvaktiga av sig, och knycker gärna några romkorn eller yngel om de får chansen. Mitt råd är att inte oroa dig för mycket och låta naturen ha sin gång. Leken är ett tecken på att fiskarna trivs, så det blir säkert fler gånger. =)

Lycka till!
#3 - 10 juli 2009 06:02
Tackar för tipsen!

Jo dom verkar faktiskt hålla efter dom andra fiskarna redigt bra.
Nu återstår att se om det blir några yngel :D

Ska ta en sväng till den lokala zooaffären och inhandla lite provianter.
#4 - 10 juli 2009 06:18
Ett sätt att hjälpa föräldrarana passa sina små är att ha något svagare ljus tänt under natten, speciellt eftersom Botiorna är aktiva då.
#5 - 10 juli 2009 19:04
Om du vill att några yngel skall överleva?
Jag brukar vänta tills ynglen är frisimmande, tar ett gäng i håven och släpper ner dom i en finmaskig yngelkasse som hänger i samma kar. Kassen skall inte vara placerad i ett strömt område. På detta viset får både föräldrarna behålla några att "öva" på och du säkrar överlevnaden på ett gäng yngel. Mata med artemiaägg eller liknande i början. Gå sedan över på fryst artemia eller finmalt flingfoder. Har använt denna metod många ggr. Ha gärna en räka eller snigel i kassen samtidigt så håller den rent.
#6 - 12 juli 2009 06:04
Tack för alla tipsen!

Det har inte blivit några yngel ännu, hur lång tid ska det normalt ta?

Kan väl vara så att dom inte fick till det redigt på första försöket.
#7 - 12 juli 2009 06:16
det brukar ta några dagar att för dem att kläckas, tror det borde ta 4-5 dagar? något ungefär. sen dröjer det ytligare lite till tills de blir frisimmande :).
#8 - 19 juli 2009 12:45
Det blev tyvärr inga yngel :confused:
Jag tror det var honan som åt upp rommen innan den hade hunnit kläckas.

Vad berodde det på?

Stress?

Mitt akvarium står inte optimalt, då man måste passera det varje gång man går in eller ur vardagsrummet. Vissa fiskar stör sig på detta, tex guramin och nyckelhålscikliden. Finns tyvärr inget annat ställe att ha det på.
Kanske någon avskärming?
#9 - 19 juli 2009 12:50
Stress av rörelser utanför karet, stress av övriga fiskar i karet, dålig vattenkvalité osv.. finns många faktorer. Men dom leker nog snart igen.
#10 - 19 juli 2009 17:12
Dom flesta yngelvårdare misslyckas första gångerna, dom behöver träna några ggr innan det funkar fullt ut..
#11 - 20 juli 2009 10:57
Dom hade lurat mig dom jäklarna, det var ett himla liv i karet idag.
Förstod inte varför, dom övriga eldbukarna (3st) var helt mörka i färgen.
Och blev jagade bort från hörnet av paret.

Kollade lite närmare...Yngel!! :d

När bör man börja mata dom med yngelfoder?
Har med gulsäcken att göra om jag inte har läst helt fel, lite svårt att se på dom små liven bara.
#12 - 20 juli 2009 13:17
När de har börjat simma kan man mata dem. Har själv ett eldbukspar, som dock inte har lekt än, de småbråkar mest med multispinosorna och zebrorna. Men jag är rätt säker på att det är en hane och en hona. Min erfarenhet är att de kan vara rätt trögstartade.
#13 - 31 juli 2009 11:44
Tänkte avlägga en status på mina små eldbukar.
Dom ynglen som gick i karet blev det tyvärr inget med, troligen nattmat till Botian.
Fick dock fram 3 st i yngelkassen som växer och mår bra.

Föräldrarna har börjat visa tendenser till lek igen, så det blir väl fler.

Ska bli intressant att se om dom klara föräldrarrollen bättre nu andra gången.
Bilagor:

Annons