Hjälp nån,är det något att köpa?

#1 - 4 april 2006 11:31
Jag har tittat nu på ett 200 L helglas akvarium som skall säljas, dom har bytt ut en glasskiva och lagt nytt silicon för ett år sen , det medföljer ett ytterfilter som heter eheim? och det är en hemmagjord ljusramp på 3 lysrör. dom ska ha 1500:- är det något att köpa? Är ju som sagt totalt nybörjare...Jag tror ni har fått mig på kroken i det här sällskapet när det gäller fiskar..:) [:o]

MVH Kajsa
#2 - 4 april 2006 11:36
Vet du vilken eheimpump det är?

Det låter ganska prisvärt under förutsättning att allt är i bra skick och att rampen är fackmannamässigt gjord. Pruta kan du kanske göra med.

Detta kanske kan bli ett kanon bra hem till Sune + kompis!
#3 - 4 april 2006 11:37
*ler* utgår ifrån att det är ett begagnat akvarium du har tittat på, finns det några bilder på akvariet, typ en annons från blocket? Apropå blocket.se, så finns det massor av begagnade akvarier till salu.
#4 - 4 april 2006 11:39
*skrattar* Jag tror jag har hittat annonsen på blocket, ser ju bra ut :)

Pumpen som du får med är en Eheim 2217 och kostar runt 1100:- och Eheim skall vara ett bra märke.

Utgår ifrån att han har akvariet igång, så det är vål bara att åka och pruta hejdlöst :)
#5 - 4 april 2006 11:44
lite för snäll för att pruta..[:o] Ja det är bara att åka till Sundsvall nu då.
Saken hör till det att min man jobbar på sjön å är borta varannan månad och jag skulle behöva en hobby, jag har alltid haft djur men nu har barnen blivit allergiska...jag saknar djur omkring mig så fiskar varför inte, men jag vill nog lära mig att ev försöka få små fiskbebisar, tänkte skaffa nån annan fisk till det andra lilla akvariumet i så fall. Så Sune och Sigrid [:o] (döpt den andra) får lite större utrymme, tyvärr så är 200 l bristningsgränsen i våran lilla lägenhet...Tack för hjälpen!:D
MVH Kajsa
#6 - 4 april 2006 11:53
förresten..

kan man se vad som är hona/hane..jag brukar alltid döpa djuren vid fel namn och har säkert gjprt det igen...[:o] Sune är fet och grövre, förlåt killar men han ser ut som en kille...:) Sigrid är lite mindre med är betydligt smäckrare...
Skulle vara roligt att veta om det går att se förstås..?:D
MVH Kajsa
#7 - 4 april 2006 12:02
Är Sune och Sigrid slöjstjärtar? Så här står det i artbeskrivningen:

"Det är mycket svårt att se skillnad på könen men hanarna är något smäckrare, medan honorna är något rundare."

Så du har nog döpt dem fel igen :D
#8 - 4 april 2006 12:08
The story of my life....:)
#9 - 4 april 2006 12:19
Hehe :)

För fiskar (och rovfåglar) är det ofta så att honan behöver vara större för att kunna "föda" fler ungar och hanen mindre för att kunna röra sig snabbare när de ska slåss med andra hanar eller visa sig duktiga för honan.
#10 - 4 april 2006 12:37
tveksamt pris tycker jag eftersom dem bytt glas o så en hemagjord lysramp... jag skulle max ge 500-600kr
#11 - 4 april 2006 13:23
[quote=sunkan aspidoras]tveksamt pris tycker jag eftersom dem bytt glas o så en hemagjord lysramp... jag skulle max ge 500-600kr[/quote]För den summan kan hon få ett nytt 50-60 l balja ;)

Att botten är bytt spelar ingen roll så länge den som har gjort det är fackmannamässig. Jag har sett ett flertal akvarister med hemagjorda amaturer som är fackmannamäsigt byggda och dom är inte sämre än en lös köpt ramp och många är bra mycket mer snyggare, effektfulla, funktionella och ger det ljus man vill ha. Ramper har en viss förmåga att ta till sig fukt och åldras snabbare än akvariet. Ett akvarium i den storleken har vanligtvis bara 2 lysör och nu har hon helt plötsligt 3 stycken!!! Mums för växterna!

Sen är det en eheim ytterfilter till med!
#12 - 4 april 2006 13:31
Om man tittar på kortet av akvariet ser det mycket fräscht ut och det är det främre glaset som är utbytt. :)

Edit: Nästan helt säker på att det är det här akvariet:
http://www.blocket.se/vi/7729811.htm?ca=4_s
#13 - 4 april 2006 13:35
[quote=Opus]Om man tittar på kortet av akvariet ser det mycket fräscht ut och det är det främre glaset som är utbytt. :)

Edit: Nästan helt säker på att det är det här akvariet:
http://www.blocket.se/vi/7729811.htm?ca=4_s[/quote]
Är det de akvariumet så hade jag köpt det för det priset!
Oooom jag bara hade lite mer plats ;) 15 kar tar plats...har jag hört... ;) Lite långt att resa med :p
#14 - 4 april 2006 14:44
han som äger det skall ringa ikväll. Min far har varit här å skällt på mig för att han tycker att det bara är barn som ska ha akvariefiskar...han är bara avundsjuk, satt i flera timmar igår och tittade på Sune och Sigrid alldeles hypnotiserad, och dom var det första han sprang till när han kom i dag.:)
Messade til min sambo (som ligger utanför holland någonstans) å frågade vad han tyckte om ett till, större akvarium och han tyckte att det skulle bli jättetrevligt..:D men vad är det mer jag ska tänka på? Förresten så ringde jag affären jag köpt fisken och jag får lämna tillbaka den:p , även den andra. Så jag hade tänkt att skaffa andra fiskar om det blir det har akvariumet...
kan man ha dvärggurami, skalarer och några till i 200 L? och vad ska jag ha i det lilla?:)
Kajsa
#15 - 4 april 2006 15:15
[quote=kajsavarg]han som äger det skall ringa ikväll. Min far har varit här å skällt på mig för att han tycker att det bara är barn som ska ha akvariefiskar...han är bara avundsjuk, satt i flera timmar igår och tittade på Sune och Sigrid alldeles hypnotiserad, och dom var det första han sprang till när han kom i dag.:)
Messade til min sambo (som ligger utanför holland någonstans) å frågade vad han tyckte om ett till, större akvarium och han tyckte att det skulle bli jättetrevligt..:D men vad är det mer jag ska tänka på? Förresten så ringde jag affären jag köpt fisken och jag får lämna tillbaka den:p , även den andra. Så jag hade tänkt att skaffa andra fiskar om det blir det har akvariumet...
kan man ha dvärggurami, skalarer och några till i 200 L? och vad ska jag ha i det lilla?:)
Kajsa[/quote]

Det viktigaste är att du tar det lugnt i början och inte stressar igång det, vilket är mycket svårt ;) .
Skaffa dig så mycket information som möjligt om fiskar du vill ha och hur du skall ställa upp akvariet på bästa sätt, läs här på zoopet och fråga gärna. För ett helglas akvarium t.ex. bör du ha frigolit som du ställer det på, men jag utgår att du får med det om du nu köper akvariet i annonsen. Det är ochså bra om du har frigolit i botten om du vill ha mycket stenar i det.
Skalarer blir rätt stora och bör ha ett 275l akvarium, men ennu viktigare, tycker jag, är att akvariet är minst 45cm högt.
#16 - 4 april 2006 16:59
på bilden går det ju omöjligen att avgöra skicket på karet! litar inte på hemmapul!!! om dem bytt glas och inte gjort det på ett riktigt sett så får man en mindre tsunami i vardagarummet!
#17 - 4 april 2006 19:45
dyrt

tycker det låter dyrt för ett kar som e reparerat med
själv köpt ett 540 billigare med massa tillbehör
#18 - 5 april 2006 10:48
[QUOTE=Opus]Skalarer blir rätt stora och bör ha ett 275l akvarium, men ennu viktigare, tycker jag, är att akvariet är minst 45cm högt.[/QUOTE]

Minst 50 cm högt har jag läst. Och altum scalare behöver nog över 60 cm.
#19 - 5 april 2006 11:28
Min högst personliga erfarenhet är att scalare faktiskt klarar sig på så lite som 40 högt, men då är det givetvis viktigt att det är lite grus på botten och att man fyller upp ordentligt.
Helt beroende på hur man hanterar det hela också så växer inte scalare sådär förbaskat snabbt. Mina största har bara växt kanske 10-12cm på 1,5 år i en för liten balja så det är gott om tid för några yngel att dö av naturliga orsaker innan de växer ur ett 200L (under förutsättning att det är 40 högt då)

Givetvis måste det påpekas att vi pratar minimikrav, man kan köra windows xp på en gammal dator också men det blir inte perfekt om ni förstår min metafor.
#20 - 5 april 2006 11:39
[QUOTE='[xstream]']Givetvis måste det påpekas att vi pratar minimikrav, man kan köra windows xp på en gammal dator också men det blir inte perfekt om ni förstår min metafor.[/QUOTE]

Fast frågan är inte om det går, utan om fiskarna mår bra. Själv tycker jag att det är taskigt att hålla fiskar i ett så begränsat utrymme att de inte ens kan utvecklas normalt.

Har man inte ett tillräckligt stort akvarium så man kan ge dem goda förutsättningar till ett bra liv så tycker jag att man ska avstå från att skaffa scalare. Det finns många andra fina fiskar. Och man kan faktiskt inte ha allt här i livet. Själv hade jag helst vela ha ett par akvarier på flera tusen liter, men eftersom jag bor i en etta måste jag nöja mig med max 312 liter och får välja fiskar därefter.
#21 - 5 april 2006 12:19
en spark i arslet!

Nu ska jag strax åka å hämta akvariumet..gruvar mig eftersom det är halt som fan efter E4-an..Hoppas att allt går bra..ni får väl skicka en spark i arslet för tur åt mig å firrarna:)
#22 - 5 april 2006 12:26
*sparkar mot Huddig* lycka till och ta det lungt på vägen :)
#23 - 5 april 2006 12:34
[quote=kajsavarg]han som äger det skall ringa ikväll. Min far har varit här å skällt på mig för att han tycker att det bara är barn som ska ha akvariefiskar...han är bara avundsjuk, satt i flera timmar igår och tittade på Sune och Sigrid alldeles hypnotiserad, och dom var det första han sprang till när han kom i dag.:)
Kajsa[/quote]

slöjstjärt och ancistrus (skäggmunsmalen) går väldigt bra ihop, om du vill ha fler tips. Mina har en kompromisstemperatur på 24-25 grader och den fungerar för mina slöjstjärtar.
#24 - 5 april 2006 12:39
[quote=batski]Minst 50 cm högt har jag läst. Och altum scalare behöver nog över 60 cm.[/quote]

Du har rätt batski, men jag tycker man kan ha scalare ( inte altum ) i ett 250l och dom brukar ha en höjd på 45cm, men jag vill understryka att jag tycker det är absolut den lägsta höjden man kan ha för scalarer, Dom blir större än vad man tror :)
#25 - 5 april 2006 20:14
he..he..he

:Dnu står akvariumet i vardagsrummet.. :D och jag har liiiite panik...[:o] nu har jag slöjisarna i en glasburk igen för att jag fick med mig en drös med fiskar från Sundsvall som jag läre hysa i det lilla akvariumet...pust...fattar inte att dom har överlevt färden! Det är en väldig samling av b.molly och några typ röda fiskar. 2 randiga, en tetra, en va sa han..bulldog mal..? och en drös av bebisar, mollysar å röda. jag gjorde rent en hög med gräs som jag la ner så att bebisarna har nån chans.:confused: I morgon ska jag åka med slöjisarna till affären och köpa sand eller grus,jag vet inte vad jag ska köpa, tycker inte det blir så fint med grus i ett sånt stort akvarium (ja,ja vet att ni tycker att det det är en liten balja...:) ) den vet jag inte vad jag ska ha för bakrund, vad som är snyggt..?Kan ni tipsa? vilken pump det var med då??!?! den var ju jätte stor!!
kram kajsa:D :D :D :D
#26 - 6 april 2006 08:45
[QUOTE=kajsavarg]:Dnu står akvariumet i vardagsrummet.. :D[/QUOTE]

Grattis :D

[QUOTE=kajsavarg]och jag har liiiite panik...[:o] nu har jag slöjisarna i en glasburk igen för att jag fick med mig en drös med fiskar från Sundsvall som jag läre hysa i det lilla akvariumet...pust...fattar inte att dom har överlevt färden! Det är en väldig samling av b.molly och några typ röda fiskar. 2 randiga, en tetra, en va sa han..bulldog mal..? och en drös av bebisar, mollysar å röda.[/QUOTE]

Hur litet är det lilla akvariet? De röda fiskarna är antagligen platy (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38), de randiga är kanske zebrafiskar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51). EN tetra??? Det finns många olika tetraarter. Hur som helst är tetror stimfiskar, så att han hade en ensam tetra var inte så bra. Även zebrafiskar är stimfiskar. Bulldogmalen (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=774) ska du definitivt ha i det 200 liters akvariet. De behöver vegetabiliskt foder.

[QUOTE=kajsavarg]jag gjorde rent en hög med gräs som jag la ner så att bebisarna har nån chans.:confused:[/QUOTE]

Du kan köpa flytväxter och/eller javamossa när du åker till butiken.

[QUOTE=kajsavarg]I morgon ska jag åka med slöjisarna till affären och köpa sand eller grus[/QUOTE]

Varför ska du åka med dem till affären? Ska de få vara med och välja grus? ;)

[QUOTE=kajsavarg]jag vet inte vad jag ska köpa, tycker inte det blir så fint med grus i ett sånt stort akvarium (ja,ja vet att ni tycker att det det är en liten balja...:) )[/QUOTE]

Jag har rådasand i mitt akvarium, som jag tycker är mycket snyggare än grus. Finns i olika tjocklekar. Det finns även blästersand som många har i sina akvarier. Den är väldigt fin och ljus.

[QUOTE=kajsavarg]den vet jag inte vad jag ska ha för bakrund, vad som är snyggt..?Kan ni tipsa?[/QUOTE]

Det finns väldigt snygga Back To Nature bakgrunder och liknande som man monterar in i akvariet. Men de är rätt dyra och det blir även en del jobb. Själv har jag en plansch på en bergsvägg och några rötter. Funkar bra om man har mycket växter. Men det kanske du inte kommer att ha med slöjtjärtarna..

[QUOTE=kajsavarg]vilken pump det var med då??!?! den var ju jätte stor!!
kram kajsa:D :D :D :D[/QUOTE]

Du menar Eheim-filtret? Det är ett mycket bra filter du har fått med akvariet. De har stor filtervolym och behöver inte rengöras ofta alls, plus att de är väldigt tysta. Du måste dock köpa nytt filtermaterial för den biologiska filtreringen, eftersom bakterierna inte överlever när filtret har varit avstängt i mer än nån timme pga av syrebrist. Och när bakterierna dör på grund av syrebrist brukar de förgifta vattnet. Så starta inte filtret förrän du har bytt den biologiska filtermassan. "Makaronerna" kan du bara skölja och återanvända. Eftersom du inte har några bakterier i filtret bör du även tillsätta nån form av bio starter när du sätter igång filtret.

Lycka till!
#27 - 8 april 2006 18:08
grattis, har hört att bulldog malarna ska vara riktigt trevliga filurer :D
#28 - 8 april 2006 20:05
Kolla så att det är tätt. Priset är ganska rätt och Eheim är ett anerkänt märke... lycka till

Annons