hjälp nån elkunnig?

#1 - 12 juni 2008 19:28
tänkte köpa en solpanel som laddar 60w 12v
och koppla denna till ett batteri som sedan ska driva ett 220v kylskåp som drar 85w med hjälp av en 150watts konverter
ska vara i en kolonistuga
kylen kommer stå på 24timmar om dygnet
så borde bli 85w*24h =2040WT
2040WT/220v=9,27AH
solcellen laddar på 9 timmar ca 540WT
540WT/12v=45AH
nu e ju frågan vad blir det när konvertern sitter där?
blir knäpp

kommer det funka vet inte riktigt hur det blir i uträkningarna när man kör med konverter , kommer solpanelen att orka driva det eller blir batteriet urladdat
#2 - 12 juni 2008 19:56
ingen som e en jäkel på el och formlerna för detta?
#3 - 12 juni 2008 20:33
tänkte köpa en solpanel som laddar 60w 12v

och koppla denna till ett batteri som sedan ska driva ett 220v kylskåp som drar 85w med hjälp av en 150watts konverter

ska vara i en kolonistuga

kylen kommer stå på 24timmar om dygnet

så borde bli 85w*24h =2040WT

2040WT/220v=9,27AH

solcellen laddar på 9 timmar ca 540WT

540WT/12v=45AH

nu e ju frågan vad blir det när konvertern sitter där?

blir knäpp

kommer det funka vet inte riktigt hur det blir i uträkningarna när man kör med konverter , kommer solpanelen att orka driva det eller blir batteriet urladdat
Jag har varit elektriker förut men jobbar numera som nätverkstekniker på Telenor.Jag räknade lite på det och det bör funka utan att batteriet blir urladdat.Annars får du lägga till en solpanel till och sätta dit en elektronisk laddningsregulator så funkar det garanterat.
M.V.H //Jimmy
#4 - 12 juni 2008 20:37
ingen som e en jäkel på el och formlerna för detta?

Det är ganska simpelt faktiskt om sanningen ska fram.Du behöver bara använda dig av ohm's lag U=IxR och sedan håller du bara för det du vill ha fram och dividerar istället för att multiplicera.Hoppas denna infon var användbar för dig.M.V.H//Jimmy:D;)
#5 - 13 juni 2008 15:06
det som jag hänger upp mig på är ju att förbrukaren är 220v och laddning på 12v
#6 - 14 juni 2008 06:20
Hej

det som jag hänger upp mig på är ju att förbrukaren är 220v och laddning på 12v
Enda skillnaden blir att det blir högre strömmar i och med att du sänker spänningen (U) och effekten (P) är densamma alltså blir strömmen (I) ca. det 5 dubbla i detta fallet.Ta feta extralyse på en bil t.e.x för det första så måste du ha ett relä med en spole för att motverka spänningsfallet och så måste du ha en generator (helst växelström) som orkar ladda och i alla generatorer sitter en laddningsregulator och om du har en sådan så kan du hänga på 3 solpaneler utan att ladda "sönder" batteriet.Hoppas du förstod...:D Annars får jag väl rita upp formlerna så får du räkna själv om du inte vill ha ngn laddningsregulator.M.V.H //Jimmy;)
#7 - 14 juni 2008 11:00
jo laddnings regulator kommer vi sätta för att skona batteriet.
kommer även sätta säkring om ifall något skulle hända.
men klarar en 12v solpanel som laddar 60w och ett 80ah batteri att orka driva kylen på 85w 220v utan att batteriet blir tomt tro, dvs klarar panelen driva kylen + ladda upp batteriet då det kommer dra på batteriet när solen e väck det står ju igång 24/7
#8 - 15 juni 2008 22:01
jo laddnings regulator kommer vi sätta för att skona batteriet.

kommer även sätta säkring om ifall något skulle hända.

men klarar en 12v solpanel som laddar 60w och ett 80ah batteri att orka driva kylen på 85w 220v utan att batteriet blir tomt tro, dvs klarar panelen driva kylen + ladda upp batteriet då det kommer dra på batteriet när solen e väck det står ju igång 24/7
Om du har en bra transformator med lite krut i samt en bra regulator så kommer det att funka men i ditt ställe hade jag lagt till en 60 w solpanel och satsat på ett tudor 120 amp startbatteri.Laddströmmen (I) blir alltså 20 amp/tim när solen är uppe och sedan håller regulatorn det hela på en jämn stabil nivå.Det funkar 24/7 vid denna årstiden eftersom det är så många soltimmar per dygn.Hoppas du känner dig hjälpt nu.M.V.H //Jimmy

Annons