Överdosera gärna...
Står 20cl per 100 liter första dagen.. sedan efter det 10cl per 100 liter i tio dagar..
nitravec..
Ska jag köra på 20cl i tio dagar istället?
Så brukar jag starta både söt och saltvattenkar (alltså 20 cl/dag). Nu har du nitrit och det kan vara så att du kan behöva en ännu högre dos i början. Det är svårt att överdosera så att man får skadliga effekter. Däremot är det oerhört viktigt att stoppa a l l matning (inte bara dra ner) tills du kommit över "nitritpuckeln". Varje mikrogram mat du lägger i ökar din nitrit så länge du är i den fasen. När du kommit över den så ger du minimal-minimal matning (och fortsätter bakterietillsättning) Mät nitriten och om den inte ökar så kan du försiktigt öka matningen. Det vanligaste är att nitriten går ner mycket snabbt (under en dag) när systemet kommer igång. Även om det teoretiskt inte skall betyda något att byta vatten så är min erfarenhet att det snarare drar ut på förloppet men detta är en avvägningsfråga - du får inte acceptera så höga nitritnivåer så att du riskerar fisken - då måste du byta. Nitrithalter på 1 är i högsta laget. Eftersom nitriten slår på syreupptagningsförmågan är det inte fel med kraftig luftning (syresättning) Eftersom du har Malawi och därmed troligtvis högt pH så ger en kraftig luftning andra fördelar också (du blir av med en del av kvävet som gasformig ammoniak).
Jag förutsätter att du har ett dugligt filter i karet och bra fart igenom det.
Edit. Du har inte talat om var du bor. Vet du om vattenverket i din kommun klorerar. Det är den tiden nu ddå många ytvattenverk ökar kloreringen (höstfloden). Om du byter vatten använd c-vitamin eller vatteberedningspreparat.
MVH Lasse